Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 366432 kertaa)

Poissa Liane

• Hiushörhö
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #345 : 12.09.08 - klo:14:13 »
^^ Ihan totta, että nämä jutut on tosi yksilökohtaisia. Ja toisaalta ihon erilaiset prosessit on varmasti niin monimutkaisiakin, että maallikkojärjellä on vaikea lähteä perustelemaan, miksi jokin toimii ja miksi ei. Silti olen tyytyväinen, että placebo-efekti pääsee vaikuttamaan kun olen saanut itselleni järkeiltyä, miksi laitan öljyä jo valmiiksi rasvaiseen ihoon ;D

Eilen kokeilin kaksoipuhdistusta ekaa kertaa, mutta voisinkin mennä tuonne oikeaan ketjuun kirjoittelemaan siitä enemmän :)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #346 : 12.09.08 - klo:22:08 »
Tuoksukaupan paketti kotiutui eilen, ja pääsin tänään kokeilemaan näitä ihanuuksia.
Luumunsiemenöljy tuoksui ennakko-odotusten mukaan ihanalta - mutta arganiaöljy aivan siltä, kuin se olisi tosiaan peräisin vuohen ruoansulatuselimistöstä  ::)  ;D Eli lukemani perinteisestä keräystavasta voisi tuoksun perusteella pitää paikkansa... Ei se haittaa, jos öljyn kuuluu todellakin tuoksua tuollaiselta. Eltaantunutta en halua käyttää.

Kameliaöljy tuoksuu myös mitäänsanomattomalta. Paria muuta en ehtinyt testata vielä.
Ihon luulisi nyt olevan tehohoidettu: ensin pohjalle tippa Lumenen uutta herkän ihon tehoseerumia, sitten pari tippaa arganiaöljyä. Sen jälkeen muutama pisara cameliaöljyä sekoitettuna kosteusvoiteeseen.
Luulisi, ettei kuivuus uhkaa ihan heti... :D
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #347 : 13.09.08 - klo:13:25 »
^ Hehe ;D Mä myös sain torstaina Tuoksukaupan pakettini, ja nyt on siis siitä lähtien ollut kokeilussa Arganiaöljy. Mä hain jotain samantyylistä kuvausta tuoksun suhteen. Mulle tuli vähän mieleen joku todella ränsistynyt dena makaamassa oks.-lammikossaan... eli aivan kammottava haju, mutta onneksi ei supervahva, ja katoaa kuitenkin kohtuullisen nopeasti. Hiukan epäilytti lätkiä sitä naamaan, mutta toisaalta tiesin mitä tilasin ja että sitä käytetään paljonkin ja on arvossaan oleva öljy. No, kannatti lätkiä. Apobasen hydrogeelin kanssa kun sitä sekoitin käsiin ja kevyesti hieroin sitten kasvoille niin tuntuu että iho todella imaisi sen hetkessä itseensä. Mulla on ikäviä ja aika voimakkaita aknearpia poskilla ja suun ympärillä joten olisi aivan superrmahtavaa jos niihin olisi jotain tehoa tällä.

Lisäksi tilasin Kukuipähkinäöljyn ja Murumuruvoita, joista ei niinikään ole aiempia kokemuksia. Pari huulipuikko-hylsyä tilasin siksi, että koitan sulattaa sinne kaakaovoita. Muuten tuntuu etten saa sitä oikein kulumaan.

EDIT. Tuli vielä mieleeni, että hyvin huomaa miten sää vaikuttaa ihon toimintaan. Olen sen toki ennenkin huomannut, mutta kesällä alkoi öljykokeiluni, ja nyt ihan selvästi alkaa toimia paremmi tuhdimmat öljyt esim jojoba, joka kesällä vielä tuntui olevan liian paksua kamaa.
« Viimeksi muokattu: 13.09.08 - klo:14:44 kirjoittanut Jouana »
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #348 : 21.09.08 - klo:22:32 »
Päätin kokeilla jotain öljyä, joten ostin myyjän suosituksesta pullon aprikoosinkiviöljyä, piti kuulemma sopia atoopikoillekin. Levitin sitä kasvoille ja puhuin puhelimessa muutaman minuutin (no, aika monta minuuttia). Sitten huomasin kauhukseni, että kasvot olivat turvoksissa ja iho muuttui tunnottomaksi. Pesin tietysti öljyn heti pois putsarilla.

Kysymys kuuluu, onko tuollainen normaalia? Tiedän, että aprikoosinkiviöljyä ei ole tapana käyttää sellaisenaan kasvoille ja putsarina mun sitä siis oli tarkoitus kokeilla. Mut siis olenko mä tuolle aineelle jotenkin allerginen? Laitoin sen jo myyntiin, kun en uskaltanut kokeilla enempää...
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

Poissa MAS

• HAIRahtanut
« Vastaus #349 : 21.09.08 - klo:22:40 »
Kysymys kuuluu, onko tuollainen normaalia? Tiedän, että aprikoosinkiviöljyä ei ole tapana käyttää sellaisenaan kasvoille ja putsarina mun sitä siis oli tarkoitus kokeilla.

Mun mielestä taas on yksi kevyimmistä öljyistä ja sopii sellaisenaankin hyvin kasvoille. Oma iho on herkkä ja tämä on sopinut hyvin, lisäksi useampikin herkkäihoinen täällä taitaa aprikoosinkiviöljyä käytellä menestyksellä.

Voihan olla että olet allerginenkin, mutta tuota on ainesosana esim. Humektanissa, joten en usko että kovinkaan moni sille allerginen voi olla  ??? Miltä myyjältä ostit ja oliko tuote puhdasta öljyä?
1b F ii

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #350 : 21.09.08 - klo:22:54 »
Ei tuo aprikoosinkiviöljy varmaan mikään yleinen yliherkistäjä ole, mutta ihan mille tahansa voi olla allerginen tai herkistynyt.

Ei tosiaan ole normaalia tuollainen reaktio kuitenkaan... tarkista vielä, että eihän öljyssä tosiaan ole mitään esim hajusteita mukana, tai ettet itse ollut kosketellut jotain hedelmiä tms ennen öljyn levitystä.

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #351 : 21.09.08 - klo:23:37 »
Ostin tuon aprikoosinkiviöljyn Forumin alakerran luontaistuotekaupasta. Pullon kyljessä lukee kaikkea mitä siinä varmaan pitäisikin lukea, eli että on sataprosenttista kylmäpuristettua öljyä eikä prosessissa ole käytetty liuottimia jne. Olen viimeksi kokeillut Humektania joskus vuosia sitten eikä se sopinut mulle yhtään, mutta kuvittelin sen johtuvan jostain muusta. Ehkä mun pitää varmistaa yliherkkyys testaamalla tuota öljyä vielä kerran tavalla tai toisella. (En muista kosketelleeni hedelmiä. :))
« Viimeksi muokattu: 22.09.08 - klo:02:50 kirjoittanut Villis »

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #352 : 22.09.08 - klo:09:13 »
^ Voihan se olla tosiaan ettei yksinkertaisesti sovellu sulle, mutta kerron kuitenkin miten itse käytän sitä. Mulla on siis hyvin kuiva iho (kesällä kohtuullinen) ja herkkä. En kyllä koskaan pistä öljyä yksinään iholle vaan aina jonkun voiteen kanssa. Parhaimmalta on tuntunut Apobasen Hydrogeeli ja Aqualan L, joista erityisesti ensinmainittu on lemppari. Eli ruttaan kädelle geeliä sen verran mitä nyt yleensä kasvoille laitan ja öljyä lurautan joukkoon joitakin tippoja. Sitten hieron käsissä (sormissa) sekaisin ja levitän kasvoille.

Öljyjä on hurjan montaa eri sorttia. Jos Aprikoosi ei yksinkertaisesti käy, niin muitakin vaihtoehtoja onneksi löytyy! Ja Pienestä Tuoksukaupasta on helppo tilata erilaisia öljyjä kokeiluun, koska hinnat eivät ole pahoja, sieltä saa pieniä testipulloja ja postikulutkaan ei päätä huimaa.
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa Varla

• Tukkaguru
« Vastaus #353 : 22.09.08 - klo:14:09 »
Olen taas ihan myöhäisherännyt, on pitänyt öljyjä jo ajat sitten ostaa mutta meinasin ostaa aprikoosinkiviöljyn tai manteli/maapähkinä niin löydänkö marketista ihan öljyhyllyltä vai jostain luontaistuotekaupasta?

Ihan pihalla taas tässä asiassa  ;D
Hang up the chick habit

Poissa Herya

• Tukkaguru
« Vastaus #354 : 22.09.08 - klo:14:16 »
^Jouana vinkkas tossa ylempänä pientä tuoksukauppaa ja itsekkin voin suositella sieltä tilaamista  ;)

Poissa Varla

• Tukkaguru
« Vastaus #355 : 22.09.08 - klo:14:29 »
En haluaisi tilata näitä niin siksi ajattelin ihan markettia?
Hang up the chick habit

Poissa Herya

• Tukkaguru
« Vastaus #356 : 22.09.08 - klo:14:52 »
^En tiedä löytyykö marketeista ainakaan kovin laajaa valikoimaa. Tuota manteliöljyä on varmana ainakin jossain isommissa kaupoissa ja maapähkinääkin on joku tainnut kertoa ostaneensa marketista. Luontaistuotekaupoissakin on öljyjä mutta ne taitaa olla reippaasti kalliimpia kuin tuolla pienessä tuoksukaupassa. Käy ihmeessä kurkkaamassa markettien öljyosasto, kyllä sieltä varmaan jotakin löytyy  ;)

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #357 : 22.09.08 - klo:22:57 »
Joissakin isoissa marketeissa voi olla ihan mukavat öljyvalikoimat. Ei muuta kuin tutkimaan öljyhyllyjä. :)

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #358 : 23.09.08 - klo:00:03 »
Luontaistuotekaupoissakin on öljyjä mutta ne taitaa olla reippaasti kalliimpia kuin tuolla pienessä tuoksukaupassa.

Esimerkiksi 100 ml tuota aprikoosinkiviöljyä maksoi luontaistuotekaupassa 7,7 e. Pienessä tuoksukaupassa sen hinta on 3,4 e, mutta postikuluja tulee päälle 4,3 e. Hinta olisi siis täsmälleen sama, jos netistä tilaisi pelkästään yhden putelin.

Mulla on siis hyvin kuiva iho (kesällä kohtuullinen) ja herkkä. En kyllä koskaan pistä öljyä yksinään iholle vaan aina jonkun voiteen kanssa. Parhaimmalta on tuntunut Apobasen Hydrogeeli ja Aqualan L, joista erityisesti ensinmainittu on lemppari. Eli ruttaan kädelle geeliä sen verran mitä nyt yleensä kasvoille laitan ja öljyä lurautan joukkoon joitakin tippoja. Sitten hieron käsissä (sormissa) sekaisin ja levitän kasvoille.

Mä mietin, että jos ja kun hydrogeeli on mun iholleni liian kevyttä ja tuo aprikoosinkiviöljy on liian kevyttä, niin ei niiden yhdistelmäkään varmaan voi mitenkään olla tarpeeksi. Tuon öljyn pakkauksessa lukee, että "ideal as a facial oil, especially for blemished, oily or combination skin". Pitäisi siis keksiä sekoitukseen vähintään jokin toinen öljy, joka sopii paremmin aivan rutikuivalle iholle, vaikka kyse ei olisikaan herkistymisestä. Olisiko vaikka jojoba? Tai avokado? Pähkinäöljyjä en uskalla kokeilla allergian takia.

« Viimeksi muokattu: 23.09.08 - klo:00:11 kirjoittanut Villis »

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #359 : 23.09.08 - klo:09:12 »
^ Mulle jojoba oli ihan liian stydiä, joten jos iho on kovin rasvoittumaan päin niin ei ehkä istu oikein. Sitten kun eri öljyt käyttäytyvät hiukan eri tavalla eri ihmisillä niin on vaikeaa miten selvää suositusta antaa. Tuli mieleeni tuo ketju "Käyttäjäkokemukset luonnonöljyistä ihonhoidossa", kannattaa kurkata sieltäkin mitä mielipiteitä ihmisillä on eri öljyistä:

http://juurikasvu.org/smf/index.php?topic=4030.msg483978#msg483978