Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 367066 kertaa)

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #420 : 08.12.08 - klo:13:21 »
Ostin lauantaina Inkuton Karitevoita (patsulilla hajustettu). Patsulin pitäisi tehdä hyvää ongelmaiholle. Olen nyt käytellyt tätä aamuin illoin kasvoille kosteusvoiteen alle, ja jotenkin jo tässä 2vuorokauden aikana iho on parempi. Hurjaa! Toivon mukaan vaikuttaa "kaikkiin ongelmiin" joita mun iholla on....mutta ainakin kaikki auenneet ja ärtyneet kohdat on kiinni.

Ostin sitten tästä innostuneena myös saman valmistajan Santelipuulla maustetun karitevoin. Niin, ja mustan saippuan, joka on luonnonmukainen ja sisältää myös öljyjä. Odotukset on vaihteeksi ylisuuret... ::)
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #421 : 15.12.08 - klo:00:10 »
Täytyy kehaista Coastal Scentsilta tilaamaani manteliöljyä. Hilseilevä otsa (oikeasti tosi pahasti kuivunut shampoon takia) oli vuorokaudessa pelkkä muisto vain ocm-pesun jälkeen. Puolen litran pullo maksoi jonkun 5 e, joten halvaksi tulee.

Poissa Campino

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #422 : 15.12.08 - klo:12:50 »
No nyt heräs mun mielenkiinto... Jouana, onko tuo patsuli-karitevoi incin mukaan ihan vaan normi karitevoita, johon on sekoitettu patsulin eteeristä öljyä?

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #423 : 15.12.08 - klo:23:41 »
Olen muutamien päivien ajan käyttänyt kosteutuksena vain erilaisia öljyjä, myös meikin alla, ja iho kyllä tukkiutuu ihan kivasti. :-X Aika harmi, koska ihoni tuntuu oikeastaan rasvoittuvan vähemmän ja öljy tuntuu imeytyvän paremmin kuin normaalii kosteusvoide. Ehkä yritän vielä vähän aikaa, mutta nyt ainakin näyttää aika huonolta. Tosin syön kyllä aika ahkerasti suklaata, että ei sitä tiedä, johtuuko tämä nyt öljyistä vai suklaasta.. ::)

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #424 : 16.12.08 - klo:00:24 »
No nyt heräs mun mielenkiinto... Jouana, onko tuo patsuli-karitevoi incin mukaan ihan vaan normi karitevoita, johon on sekoitettu patsulin eteeristä öljyä?

Mun käsittääkseni asia on juuri noin, mutta en mä sitä pitkään voinutkaan kasvojen iholla käyttää. Liian tujua ilmeisesti, tosin on ollut ravitsemuksenkin kanssa tässä samalla ongelmia joten paha sanoa mikä johtuu mistäkin.
Linkki kyseisen tuotteen sivuille: http://www.inkuto.com/tuotteet.htm
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa kiwi

• Tukkaguru
« Vastaus #425 : 17.12.08 - klo:21:15 »
Onko essentiaalinen -ja eteerinen öljy sama asia? Jos ei, niin mitä eroa niillä on? Usein jonkun saippuan kohdalla lukee, että essential oils.

Toisaalta eikö tuo essentiaalinen tarkoita luonnollista? Miksi saippuan perässä lukee essential oils (viittaa hajusteihin).

Pointtini on toisaalta se, että mistä tunnistan eteerisen öljyn jossain saippuassa tai yleensä jossain?

Poissa MAS

• HAIRahtanut
« Vastaus #426 : 17.12.08 - klo:21:27 »
^ essentiaalinen taitaa tarkoittaa mitä vain kasveista tai marjoista saatua (uutettua/suodatettua) öljyä, eteerinen sitten taas on sellainen jossa on tuoksuakin. Ei kyllä ole mitään hajua (no pun intended) että miten eteerisen öljyn erottaa incissä, jos siinä ei varta vasten niin lue..

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_oil
1b F ii

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #427 : 17.12.08 - klo:22:20 »
^ Kuten tuossa Wikipedia-artikkelissakin sanotaan, kyse on siis tuoksuvista eli aromaattisista öljyistä.
"An oil is "essential" in the sense that it carries a distinctive scent, or essence, of the plant." Muuten siinä ei ole mitään 'oleellista', mitä iho tai elimistö tarvitsisi - eri asia on sitten oleelliset rasvahapot, joita saa syötävistä  öljyistä.

Eteeriset öljyt on merkittävä INCI-listaan, kuten muutkin hajusteet.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa kiwi

• Tukkaguru
« Vastaus #428 : 17.12.08 - klo:22:29 »
^ Eli nuo on sitten sama asia? Essentiaalinen -ja eteerinen öljy. Sekoittaa vaan, kun inceissä lukee essential oils ja sitten muualla sanotaan eteerinen öljy. ::)

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #429 : 17.12.08 - klo:22:59 »
^ Essential oil tarkoittaa eteeristä öljyä, kun taas jos puhutaan essential fatty acideistä niin kyseessä ovat välttämättömät rasvahapot. INCI-listoissa on nuo eteeriset öljyt ilmoitettu niin, että mainitaan sen kasvin latinankielinen nimi ja mahdollisesti suluissa englanninkielinen nimi riippuen millä lainsäädäntöalueella etiketin pitää kelvata, ja sitten perässä tarkennuksena essential oil, jotta tietää, että kyseessä on eteerinen öljy eikä vaikkapa saman kasvin uute tms.

Poissa lillamilla

• Tukkaguru
« Vastaus #430 : 18.12.08 - klo:11:16 »
Vaahdotin eilen yhdistettyä karite- ja kaakaovoisekoitusta. Otin kiinteitä jankkeja vajaa 1/2 dl kumpaakin, sulatin varovasti mikrossa ja lisäsin noin 2.5 rkl kookosöljyä. Vaahdotin vatkaimella ja olin varma ettei tästä mitään tule. Kesti nimittäin 30 min ennen kuin alkoi muuttua kermavaahtomaiseksi. Massaa tuli noin reilu desi- puolitoista. Laitoin massan pakasterasiaan ja jonkun verran myöhemmin se oli sellaista margariinimaista rakenteeltaan: kiinteähköä mutta helposti käsissä sulavaa. Iho tykkäsi kovasti tästä.
Ensi kerralla laitan lisää öljyä että seos pysyy notkeampana. ( tai sitten vaahdotan tämän satsin uudelleen) 

Vatkatessa seos räiskyi kovasti, riippuu varmaan kulhostakin. Käsien väsymisen takia ( joo, on vaikea pidellä konetta) mietin, että monitoimikoneen sekoitustoiminto olisi kätevä tässä. Otankin voit mukaani jouluna mennessäni kotona piipahtamaan ja laitan seokset pyörimään.
2a /b F ii. Harmaanvaalea, olkapäille ja himpun yli yltävä tukka. MOP C-system ha, Joicot. Kuva hiuslaatuketjun sivulla 11.

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #431 : 18.12.08 - klo:15:20 »
^ Varmaan auttaa se, jos jäähdyttää vatkausten välillä pakastimessa tai vaihtoehtoisesti pitää kulhoa ice bedissä eli.. jääsängyssä? jääkylvyssä? Tollaisia ohjeita ainakin netissä näkee.

Poissa Satu81

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #432 : 18.12.08 - klo:18:06 »
Ajattelin yrittää siirtyä kasvojen kosteutuksessakin luonnonmukaisempaan suuntaan, joten apua kaipailisin löytääkseni hyviä ja toimivia vaihtoehtoja.

Olen käyttänyt päivävoiteena apteekin Louis Widmer -sarjan Sebofluid -kosteusemulsiota ja se on toiminut ihan hyvin pintakuivalle sekaiholleni (välillä näppyjä ja ihomatoja, kiiltelee välillä joko kuivuudesta tai rasvaisuudesta). Nyt haluaisin kuitenkin löytää luonnollisen vaihtoehdon kasvojen kosteutukseen, joka vielä toimisi minulle: En käytä meikkiä ollenkaan, joten voiteen/öljyn pitäisi imeytyä hyvin jättämättä ihoa kiiltelevän rasvaiseksi.

Välillä olen käyttänyt Dr Hauschkan Ihonhoitoöljyä ja Kvitten -voidetta, mutta en ole niihin oikein vielä tyytyväinen, koska iho jää näilläkin kiilteleväksi ja kaiken lisäksi otsatukkani rasvoittuu näistä heti-->imevät otsalta rasvan/öljyn ja menevät epäsiistin näköiseksi ja köntteihin.

Eli ei muuta kuin ehdotuksia ja neuvoja otetaan vastaan!

ps. Ajattelin kokeilla myös karitevoita hiuksiin ja iholle. Kannattaisiko tilata ennemmin Inkuton/Ecosmet:in karitevoita vai esim. Pienestä tuoksukaupasta ja itse sulatella rasiaan/vaahdottaa?
1c M ii    <3 Chagrin valley, Sola, Ekologisuus

Poissa Nukkumatti

• HAIRahtanut
« Vastaus #433 : 18.12.08 - klo:19:46 »
Ajattelin kokeilla myös karitevoita hiuksiin ja iholle. Kannattaisiko tilata ennemmin Inkuton/Ecosmet:in karitevoita vai esim. Pienestä tuoksukaupasta ja itse sulatella rasiaan/vaahdottaa?]

Itse olen tilannut karitea pienestä tuoksukaupasta. Loistavaa ihovoidetta. imeytyy hyvin ja suht helppo levittääkin. Vaahdotus parantaa koostumusta, mutta itse olen vain sullonut purkkiin ja kaapinut sieltä. Kuiviin hiuksiin voisi sopia tosi hyvin  :)
« Viimeksi muokattu: 21.12.08 - klo:20:28 kirjoittanut Luomo »
20 vuotta hiukset päässä!

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #434 : 18.12.08 - klo:21:45 »
Mä pidän myös kovasti karitevoista, nyt on Pienen Tuoksukaupan karitea sekä Inkuton Patsuli- ja Santelipuumaustettuja karitevoita. Jälkimmäinen miedompi ja tuntuu paremmalta. Ihan kuin sitä patsulia olisi liikaa...nojaa. Koostumus on helpommin käsiteltävää kuin Tuoksukaupan. Mua kiinnostaisi vaahdottaa koska olisi kyllä miellyttävämpi käyttää...kaakaovoita ja kookosöljyä löytyy niinikän. Itse asiassa mulla on ihan tolkuton määrä kaikenlaisia öljyjä ja voita! Mangovoitakin on, mutta sitä en ole vielä edes kokeillut.
Jos jollakulla hyvä sivusto tiedossa tuosta vaahdottamisesta niin ilolla otan vastaan. Googlettamalla toki varmaan löytyy, mutta jos joku hyvä ohje jo tiedossa niin... :)