Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 366968 kertaa)

Poissa Magia

• Tukkaguru
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #450 : 12.01.09 - klo:10:15 »
^ Minun käsittääkseni luomu olisi hoitavampaa, kerran sitä on vähemmän käsitelty.

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #451 : 12.01.09 - klo:10:45 »
^juuri näin
Ja luomukarite on sitä haisevampaa

Poissa slala

• HAIRahtanut
« Vastaus #452 : 22.01.09 - klo:00:19 »
Jojobaöljy kun taitaa olla todella vähän allergisoiva ja jopa ihoa rauhoittava, niin täytyy kertoa päinvastainen kokemus. Mulla on aiemminkin tullut jojobasta melko välittömästi kutinaa, punoitusta ja näppylöitä, ja nyt kun kokeilin rohkeana uudestaan (varovasti vain leuan alle ja leukapieliin, ettei koko naama riehaannu), niin tuntuisi olevan sama reaktio kuin ennenkin. Kun googletin jojobaan liittyviä allergiaoireita, niin löysin vain kokemuksia jojoban käytöstä erilaisten allergiaoireiden lievittämisessä. :D Oon huomannut, että jojoba on muuten myös helposti kylmässä kiinteytyvää sorttia, kun se on mennyt kiinteäksi tuolla kylmässä eteisen kaapissa. Mun eteinen on siis aika vilakka, ja siellä on ihan tavallinen kaappi, jossa säilytän mm. noita öljyjä. Jostain syystä musta ois kauhean kiva, jos voisin tuota nimenomaistakin öljyä käyttää, ja ehkä taas joskus rohkaistun kokeilemaan. Yrittänyttä ei laiteta. Pieninä määrinä valmiskosmetiikan raaka-aineena ei oo kuitenkaan aiheuttanut tietääkseni oireita, tai en oo ainakaan osannut yhdistää.

Tuota aprikoosinkiviöljyä oon varovasti kosteutuksessa käyttänyt, ja tykännyt. Ihanan mieto tuoksun häivähdyskin siinä on, ja siis ilmeisesti ihan luonnollinen eikä hajustettu. Liian ohuita perusvoiteita tulee käyteltyä kivasti pois kropparasvoina, kun pistää vähän öljyä sekaan. Ja kuivahtaviin jalkoihin tykkään mättää öljyjä, sopii hyvin. Niihin toi jojobakin varmaan menisi, kun kasvojen seutu on niin paljon herkempi.

Poissa pippuri

• Hiushörhö
« Vastaus #453 : 22.01.09 - klo:09:58 »
^Sattuipas, mä nimittäin juuri sulattelen täällä kuulemaani, kun äsken kosmetologi kertoi Jojoban olevan hyvinkin yleinen allergisoiva öljy!!...oon kanssa aina luullut, että se on hyvin siedetty öljy.
Tosi vähän löytyi googlettamallakaan tietoa, mun pitää myös heti tänään alkaa testata itselle, tuleeko tuosta oireita.
2aFii

Poissa Nukkumatti

• HAIRahtanut
« Vastaus #454 : 23.01.09 - klo:09:57 »
Yöksi olen nyt säännöllisesti laittanut sheavoita, aamulla iho tuntuu tosi sileältä ja ihonväri selvästi tasaisemman näköinen.
20 vuotta hiukset päässä!

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #455 : 23.01.09 - klo:15:39 »
Onko karitevoin hoitavuudella merkitystä sillä, onko karitevoi valkoista vai luomua?

Siis tässä yhteydessä koko 'luomu'-käsite on harhaanjohtava, koska karite-voita kasvatetaan hyvin perinteisesti ja alkeellisesti, kuivalla aavikolla. Voihan sitä luomuksikin sanoa, mutta koko luomu-idea valvottuine standardeineen ja sertifikaatteineen on hyvin länsimainen idea. Afrikan köyhissä maissa, mistä karite pääsääntöisesti tulee, moista standardisointia tuskin tunnetaan.

Hoitavuuden kannalta on merkitystä sillä, onko karite-voi käsittelemätöntä tai käsiteltyä. (Käsitelty on siis valkoista ja melko hajutonta, raakaversio taas sitä tuoksuvaa.)

Sori, pakko viilata pilkkua...  ;D
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Iia

• HAIRahtanut
« Vastaus #456 : 23.01.09 - klo:15:49 »
Onko kokemusta ölyistä ihonhoidossa suun kautta nautittuina? Toisaalla jo kirjoitin, että sain Isotretinoin-kuurin, jonka aikana lääkäri kehotti nauttimaan päivittäin oliivi/rypsiölyä ruokalusikallisen ihan sellaisenaan. Kuulostaa herkullisellta, mutta täytyyhän sitä lääkäriä totella.  ;D

Poissa octagon

• HAIRahtanut
« Vastaus #457 : 23.01.09 - klo:16:10 »
Lainaus
Toisaalla jo kirjoitin, että sain Isotretinoin-kuurin, jonka aikana lääkäri kehotti nauttimaan päivittäin oliivi/rypsiölyä ruokalusikallisen ihan sellaisenaan. Kuulostaa herkullisellta, mutta täytyyhän sitä lääkäriä totella.

Olen laihduttanut viimeisen vuoden aikana 12 kg, ja laihduttaessa söin luonnollisesti todella vähän rasvaa. Iho meni aivan järkyttävän kuivaksi, suorastaan hilseileväksi. Tämä ongelma on ollut ihan uusi minulle, kun rasvoittumaan taipuvainen sekaiho se yleensä on ollut. Suoranainen järkytys oli ryppyjen ilmestyminen kuivuuden myötä. Mutta nyt haluamaani painoon päästyäni olen alkanut syödä ns. Välimeren ruokavalion tyylisesti, ja siihen kuuluu oliiviöljyn reipas lorauttelu pannulle, salaatteihin, leivälle jne. On taas ihon kuivuus hävinnyt, vaikka on talviaika. Tuntuukin nyt, että ei se ulkoinen rasvojen levittely mitään auta, jos on sisällä kropassa rasvoista puute. Kaikenlaista tehokosteuttajaa kun käytin kuivaiho-ongelman aikana, ilman mitään apua paitsi hyvin tilapäisen kiristelyn helpottamisen.

Ulkoisestikin kyllä öljyistä tykkään ihonhoidossa, Thann & Harnnin riisiöljy-puhdistusainetta käyttelen joka ilta meikin ja lian poistoon. Sitä kun kasvoilla hieroo minuutin verran, niin on vedenkestävät meikitkin kätevästi pois pestävissä vedellä.

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #458 : 23.01.09 - klo:20:00 »
Onko kokemusta ölyistä ihonhoidossa suun kautta nautittuina? Toisaalla jo kirjoitin, että sain Isotretinoin-kuurin, jonka aikana lääkäri kehotti nauttimaan päivittäin oliivi/rypsiölyä ruokalusikallisen ihan sellaisenaan. Kuulostaa herkullisellta, mutta täytyyhän sitä lääkäriä totella.  ;D

Ei ole kokemusta mistään systemaattisesta vertailusta eri rasvoilla, mutta noin yleisesti ottaen iho on huomattavasti parmmassa kunnossa runsasrasvaisella ruokavaliolla. Siis silloin, kun ruokavaliossa on runsaasti luonnollisia rasvoja kuten oliiviöljyä, avokadoja, pähkinöitä, lohta ja eläinrasvoja täysrasvaisista maitotuotteista ja lihasta. Vaikka rasvaa tulisi syötyä reippaasti, mutta jos se tulee teollisesta ruuasta jne. niin tällöin iho on paljon huonokuntoisempi ja vähärasvaisella ruokavaliolla vaivana ihon kuivuus.

Todellakin suosittelen ottamaan lääkärin märäämän rasvalisän. Jos lusikalla otettuna ällöttää niin laita salaattiin tai ujuta muuten ruuanlaittoon. Pähkinät ja avokadot ovat helppo tapa lisätä rasvankäyttöä ja samalla saa muitakin hyötyaineita.

Poissa Satu81

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #459 : 28.01.09 - klo:15:07 »
Onko kukaan kokeillut sellaista (luomua) neitsytkookosöljyä eli kylmäpuristettua kookosöljyä ihonhoidossa? Itse törmäsin Kemikaalicoctail -blogissa tähän uuteen tuttavuuteen ja kävin ostamassa lähimmältä luontaistuotekauppiaalta. Kannattaa käydä tsekkaamassa tuo blogi, jos on muutenkin kiinnostunut luonnonläheisistä ja ekologisista asioista!

Tämä neitsytkookosöljy tuoksuu muuten ihanasti kookokselta ja maistuukin hyvältä. Aiemmin olen tilannut Pienestä tuoksukaupasta kookosöljyä, joka on juoksevaa ja hajutonta, josta aioin tehdä ihovoidetta, mutta se ei jähmettynytkään. Ajattelin kokeilla uudestaan ihovoiteen tekoa tästä vähemmän käsitellystä ja kiinteästä kookosöljystä. Ihan sellaisenaankin tätä voi käyttää ihon kosteutukseen, lisäksi pitäisi toimia hellävaraisena deodoranttina! Olen jo 2 kertaa lykännyt tätä kainaloonkin, harmi vain, kun mies on työreissussa eikä ole ollut toteamassa tuloksia toimivuudesta (oma nenu ei taivu ihan kainaloon asti  ;D). Lisäksi tätä voi syödä sellaisenaan (maistuu todella hyvältä), käyttää ruuanlaitossa ja pitäisi olla ihan ok aurinkorasvanakin. Pitää alkaa piakkoin testaamaan ihovoiteenakin ihan sellaisenaan.
1c M ii    <3 Chagrin valley, Sola, Ekologisuus

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #460 : 28.01.09 - klo:15:23 »
Kookosöljy on eräs foorumin kestosuosikeista, josta on kirjoitettu ja puhuttu täällä paljonkin - kuten huomaat eri aiheita lukiessasi.  :)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa nelma

• Tukkaguru
    • Sellaisia päiviä-blogi
« Vastaus #461 : 01.02.09 - klo:22:47 »
Minä tilasin nyt ensimmäistä kertaa Pienestä tuoksukaupasta - jännää!  :D Minulla on melko herkkä, atooppinen, pintakuiva ja ajoittain aknen jäänteitä näyttävä nassu. Päädyin valitsemaan vadelmansiemenöljyn ja mietin mikä olisi paraskäyttötapa sille... Naamarasvoina minulla on nyt TBS Aloe soothing day cream ja Avene Light hydrating cream. Ajattelin kokeilla sekoittaa tuohon iltarasvaani Aveneen, mutta osaisiko joku neuvoa annostusta ja kuinka usein/monena päivänä viikossa tuota kannattaisi käyttää?
1bMii  BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #462 : 01.02.09 - klo:23:36 »
^ Suosittelen, että lähdet kokeileen ihan 1 tipalla öljyä. Jos parin viikon päästä tuntuu, että annostusta pitäisi kasvattaa, niin sitten kaksi tippaa. :-)

Poissa nelma

• Tukkaguru
    • Sellaisia päiviä-blogi
« Vastaus #463 : 02.02.09 - klo:00:09 »
^
Okei. :) Ja joka päivä vai? Selasin tämän ketjun läpi ja minulle jäi vähän ristiriitainen kuva tämän öljyn tukkivuudesta. Toisilla tukki ja toisilla poisti näppylöitä tai jotain sinne päin.
1bMii  BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #464 : 02.02.09 - klo:00:12 »
^ Ihan miltä tuntuu, riippuu miten kuiva iho sinulla on. Riippuu tosi paljon ihotyypistä ja öljystä, millaisia vaikutuksia öljyllä ihossa sitten on.