Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 367139 kertaa)

Poissa Od3ssa

• Tukkaguru
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #795 : 04.01.11 - klo:18:21 »
Tämä nyt on ehkä taas vaihteeksi tyhmä kysymys, mutta kysytäänpä kuitenkin...

Joten, jos saa allergiaoireita eri ruoka-aineista sisäisesti nautittuna, niin onko asia aivan eri käyttää niitä ulkoisesti öljyjen muodossa? Esim. manteliöljy, saan lievää kutinaa suuhun mantelista? Avokadoöljy sai suupielet rikki parin päivän käytöllä, uskaltaako tuota iholleen/päähänsä laittaa? Sain nyt myös mustakuminaöljypullon iHerbistä ja tuotakin tuumailen, että en ainakaan sisäisesti taida ottaa, kun vaikuttaa ettei mulle sovi yleisestikään mitkään siemeniä tai pähkinöitä sisältävät. Esm. pellavansiemenet öljynä tai kokonaisina/rouheena saavat myös suupielet aukeamaan.

En halua tätä lievää allergiaa kuitenkaan alkaa lietsomaan pahemmaksikaan :-\.
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
« Vastaus #796 : 04.01.11 - klo:19:52 »
^ Od3ssa, Samaa olen miettinyt minäkin usein, erityisesti manteliöljyn kohdalla mietin tarkkaan ennenkuin uskalsin ostaa ja kokeilla. Manteli pieninäkin määrinä tuntuu minulla ärsyttävän ja yleisesti en voi syödä pähkinöitä/siemeniä usein enkä paljon kerralla. Sen mitä olen netistä lukenut pintapuolisesti asiasta, niin yleensä iholle tarkoitetuista öljyistä ilmeisesti allergiaa aiheuttavat proteiinit on poistettu. Suomi24n puolelta löytyi myös, että sitten taas kylmäpuristetuissa kys. proteiineja saattaa pieni määriä löytyä.

Itselläni on käytössä L'Erboristican manteliöljyä. Mitään eritystä herkkyyttä en ole tätä käyttäessäni huomannut, ei aiheuta kutinaa tmv. ja öljy on miellyttävän tuntuista. Sinällään manteliöljy on ehkä mukavin kokeilu tähän astista öljyistä, mutta esim. kasvoille pelkiltään tämä ei riitä kosteuttamaan joka päiväsessä käytössä. Kookosöljy on myös hyvin hellävaraista, vaikka kerran tuoretta kookospähkinää syöneenä kurkku alkoikin kutista.

Minuakin kiinnostaisi juuri tuo mainitsemasi mustakuminaöljy ja tekisikin mieli kokeilla. Olisi jotenkin ihana käyttää vain öljyjä kasvon ihon hoidossa.  :P

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #797 : 05.01.11 - klo:16:54 »
Onko joku Hauschkan kasvoöljyä kokeillut löytänyt hyvän vastaavan muusta öljystä? Ihoni on t-alueelta rasvoittuva ja muuten kuiva/normaali. Rasvoittuvat alueet tuntuvat kaipaanvan öljyhoitoa iltaisin, sillä muulla kosteutuksella kuivuu pinnalta korpuksi ja pukkaa silti rasvaa alta lisää. :-\  Eli rasvvoittuvalle iholle sopiva kevyehkö öljy haussa. Kookosöljyä olen kokeillut, mutta tuntuu aiheuttavan finnejä.

Tuohon allergiajuttuun lisäys vielä, että vaikka olen pähkinöille allerginen ja saan tuoreesta kookoksesta kutinaa, ei kylmäpuristettu neitsytkookosöljy ole iholla aiheuttanut kutinaa naamassa. Sen sijaan murskatuista pähkinöistä ja pähkinänkuorista tehty kuorintarae sai naaman kutisemana ja tulipunaiseksi. Muistaakseni pähkinät oli käsittelemättömiä ja kypsentämättömiä eli varmaan tuo käsittely kookosöljyssäkin lieventää allergisia oireita. Myös Lushin Oatfix sai naaman kutisemaan (taisi sisältää banaania ja jotain muutakin, mille olen allerginen jos on kypsentämätöntä).

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #798 : 05.01.11 - klo:22:17 »
En ole Hauschkan kasvoöljyä käyttänyt, mutta ehkä voisit kokeilla jotain noita INCI:n öljyjä?

Anthyllis Vulneraria Extract, Apricot (Prunus Armeniaca) Kernel Oil, Sweet Almond (Prunus Amygdalus Dulcis) Oil, Peanut (Arachis Hypogaea) Oil, Carrot (Daucus Carota) Extract, St. John'swort (Hypericum Perforatum) Extract, Wheat (Triticum Vulgare) Germ Oil, Calendula Officinalis Extract, Neem (Melia Azadirachta) Leaf Extract, Jojoba (Simmondsia Chinensis) Oil, Fragrance/Parfum (essential oil), Citral*, Limonene*, Linalool*, Citronellol*, Geraniol*, Farnesol*, Benzyl Benzoate*, Benzyl Salicylate*, Eugenol*, Cocoa (Theobroma Cacao) Butter.

Eli alusta lukien, masmalouutetta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Masmalo), aprikoosinkiviöljyä, manteliöljyä, maapähkinäöljyä, karoteeniuutetta, mäkikuismauutetta (http://fi.wikipedia.org/wiki/Hypericum_perforatum), vehnänalkioöljyä, kehäkukkauutetta, neem-uutetta, jojobaöljyä, hajusteena eteerisiä öljyjä ja jostain ihmeen syystä vielä rippunen kaakaovoita.

***** nuo eri yrttiuutteet on pakko olla öljyuutteita, eli johonkin öljyyn, vaikka aprikoosinkiviöljyyn, on uutettu sitä kasvia. Itse voi tehdä niin, että laittaa kuivattuja yrttejä öljyyn, lämmittää varovasti ja antaa muhia  esim. viikon verran huoneenlämmössä ja sitten siivilöi kasvit pois. Niistä on sitten uuttunut aineita siihen öljyyn. :)
« Viimeksi muokattu: 06.01.11 - klo:12:55 kirjoittanut maatis »

ainokainen

• Vieras
« Vastaus #799 : 06.01.11 - klo:10:31 »
Olin ennen Hauschkan öljyn fani, mutta sitten huomasin että se imeytyy ihoon aika heikosti. Kokeilin sitten rypäleensiemenöljyä ja olin heti aivan myyty! Tämä on parasta, mitä olen koskaan iholleni laittanut. Ehkä tulevaisuudessa kokeilen muitakin öljyjä, mutta nyt tuntuu että tämä on täydellinen tuote mulle. Ja tosiaan omaan itsekin rasvoittuvan, mutta ajoittain pintakuivan ihon.
Jojobaöljyä kokeilin aikoinaan, mutta se oli mun mielestä huonoa. Se tuntui inhottavalta iholla ja imeytyi huonosti, sekä aiheutti mulle ihon tukkiintumista.   

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #800 : 06.01.11 - klo:21:05 »

Anthyllis Vulneraria Extract, Apricot (Prunus Armeniaca) Kernel Oil, Sweet Almond (Prunus Amygdalus Dulcis) Oil, Peanut (Arachis Hypogaea) Oil, Carrot (Daucus Carota) Extract, St. John'swort (Hypericum Perforatum) Extract, Wheat (Triticum Vulgare) Germ Oil, Calendula Officinalis Extract, Neem (Melia Azadirachta) Leaf Extract, Jojoba (Simmondsia Chinensis) Oil, Fragrance/Parfum (essential oil), Citral*, Limonene*, Linalool*, Citronellol*, Geraniol*, Farnesol*, Benzyl Benzoate*, Benzyl Salicylate*, Eugenol*, Cocoa (Theobroma Cacao) Butter.

***** nuo eri yrttiuutteet on pakko olla öljyuutteita, eli johonkin öljyyn, vaikka aprikoosinkiviöljyyn, on uutettu sitä kasvia.

Nuo tähdellä merkitsemäsi aineet kuuluvat 26 yleisimmin herkistävän hajustekomponentin ryhmään, jolloin ne on EU:ssa merkittävä erikseen INCI:iin, ei siis riitä pelkkä parfum merkintä, kuten hajusteiden kohdalla muuten. Ovat tuotteessa todennäköisimmin peräisin hajusteena käytettyistä eteerisistä öljyistä tai osa voi olla peräisin myös noista muutamasta kasviuutteesta.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #801 : 06.01.11 - klo:21:40 »
^^
Tuota voisikin kokeilla, jos imeytyy vielä paremmin kuin Hauschkan öljy. Löytyykö kaupan hyllystä vai pitääkö tilata erikseen jostain?

Luonnonkosmetiikka saisi olla vähemmän hajustettua, sillä tuntuu että monesti niihin on tungettu kauheat määrät hyödytöntä "luonnonaromia" tehokeinoksi. Lavera on oman kokemusken mukaan pahimmasta päästä Hauschkan lisäksi. Olen viime aikoina yrittänyt ostaa hajusteettomia kasvojenhoitotuotteita, mutta hajusteettomat luonnonkosmetiikan hoitovoiteet on monesti paksua jankkia.

ainokainen

• Vieras
« Vastaus #802 : 07.01.11 - klo:07:58 »
Ainakin Stokkalla myydään tuota rypäleensiemenöljyä luonnonkosmetiikkahyllyssä. Tämä on tosi edullista ja riittoisaa.

Poissa hilpsu

• HAIRahtanut
« Vastaus #803 : 07.01.11 - klo:08:47 »
Täälläpäin on näkynyt rypäleensiemenöljyä välillä myös Stockan ruokaosastolla. Hintaa puolen litran pönikällä oli muistaakseni suunnilleen kahdeksan euroa.

Poissa Anissa

• Tukkaguru
« Vastaus #804 : 07.01.11 - klo:09:46 »
Täälläpäin on näkynyt rypäleensiemenöljyä välillä myös Stockan ruokaosastolla. Hintaa puolen litran pönikällä oli muistaakseni suunnilleen kahdeksan euroa.

Ja S-Marketista saa öljyosastolta hajutonta viinirypäleensiemenöljyä kuudella eurolla 500 ml. ;)

Ja vinkki Helsinkiläisille juureksille, Hakaniemen Vii Voanista saa täysin tuoksutonta kookosöljyä 2,80 € /500 ml ja manteliöljyä 8,90 €/500 ml. Mantelia en ole kokeillut, mutta kookosöljy on ihan mahtavaa, käy tukkaan ja kropalle.
2bMii BSL tummanruskea luonnonkihartuva hiuksisto omalla värillä. Sekaiho. Iholle luomujuttuja, Dermoa, öljyjä ja mineraalimeikkejä. Nudemeikin ystävä, tuoksu- ja ihonhoitofriikki.

ainokainen

• Vieras
« Vastaus #805 : 07.01.11 - klo:14:30 »
Onkohan tuo ruokaosaston öljy yhtä hyvätasoista kuin kosmetiikkakäyttöön myytävä öljy?
Esim. avocadoöljyä saa tosi halvalla ruokahyllystä Stokkalta, ja samaa tavaraa myydään pienemmissä pulloissa luontaiskosmetiikkahyllyssä. Onkohan noissa laadullisia eroja? Itse en viitsi ottaa riskejä, joten ostan omani luontaiskosmetiikkahyllystä.
100ml pullo rypäleensiemenöljyä maksaa muistaakseni noin kympin. Tämä on niin riittoisaa, että isompaa pulloa en edes halua ostaa, jos menee vanhaksi.

Poissa HeidiB

• Tukkaguru
    • mustaa kajalia
« Vastaus #806 : 07.01.11 - klo:14:37 »
^Mä taas luottaisin siihen ruokakaupassa olevaan. Yleensä kun kuitenkin ruokakauppaan päätyviä tuotteita testataan ja valvotaan enemmän/paremmin. Tämä nyt tosin on vaan mutua.
« Viimeksi muokattu: 07.01.11 - klo:14:41 kirjoittanut HeidiB »

Poissa Anissa

• Tukkaguru
« Vastaus #807 : 07.01.11 - klo:14:41 »
^Mä taas luottaisin siihen ruokakaupassa olemaan. Yleensä kun kuitenkin ruokakauppaan päätyviä tuotteita testataan ja valvotaan enemmän/paremmin. Tämä nyt tosin on vaan mutua.

Mä kanssa. Jos sitä voi syödä, niin se kelpaa mun naamaanikin hyvin. :)
2bMii BSL tummanruskea luonnonkihartuva hiuksisto omalla värillä. Sekaiho. Iholle luomujuttuja, Dermoa, öljyjä ja mineraalimeikkejä. Nudemeikin ystävä, tuoksu- ja ihonhoitofriikki.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #808 : 11.01.11 - klo:01:44 »
Onko kukaan tilannut öljyjä ulkomailta? Gracefruitilta tai Fresholilta?

Gracefruit on oikea öljy- ja tarviketaivas. Pienimmät myytävät erät vaan tuppaavat olemaan mulle yksinään liian suuria, joten pitäisi olla kaveri jonka kanssa jakaa. Onko kellään tiedossa mitään putiikkia, josta saisi öljyjä ja muita pienemmissä erissä?

Haussa on ainakin Olive Squalane, Hualuronic Acid, Argan Oil, E-vitamiini(öljy), Jojobaöljy, Shea Butter ja Mango Butter.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa -ellis-

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #809 : 11.01.11 - klo:09:51 »
Fresholilta tilattu useastikin, ei niin mitään ongelmia.