Kirjoittaja Aihe: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa  (Luettu 366421 kertaa)

Poissa Miia

• HAIRahtanut
Vs: Öljyt ihon/kauneudenhoidossa
« Vastaus #840 : 24.01.11 - klo:00:06 »
Myös minä olen ihan ihastunut mustakuminaöljyyn! Vielä viikko sitten ihoni oli niin kuiva, että hilseili ja kirveli eikä meikin levityksestä tullut mitään. Kuivan ihon kosteusvoiteista ei ollut mitään apua tilanteeseen tai jos oli, iho meni turkasen tukkoon. Myös punaisia ja kutisevia ärsytysläiskiä oli jatkuvasti kasvoilla. Jo parin ensimmäisen mustakuminaöljyn käyttökerran jälkeen iho voi selkeästi paremmin ja kaverikin sanoi "sun naamasta ei enää irtoile lastuja". Nyt muutamien päivien jälkeen iho on myös huomattavasti rauhoittunut, eikä punaisia ärsytysläikkäkään ole enää ilmaantunut ja myöskään hilseilyä ei ole enää kuin kulmakarvojen yläpuolella. Sekoittelen öljyä Basan-geeliin yökäyttöön tuhdimman lirauksen ja meikin alle pari tippaa. Vielä ei ole ihoa tukkinut, toivottavasti nyt olisi löytynyt sopiva litku kosteuttamaan ihoa tukkimatta sitä.

Puhdistuksessa mulla on tällä hetkellä puhdistusgeeliin sekoitettuna viinirypäleensiemenöljyä. Tykkään vaahtoavista putsareista, mutta kuivalle iholle tarkoitetut tukkivat ja normaali/sekaiholle tarkoitetut kuivattavat. Sekoittelin sitten sekaihon geeliputsariin öljyä: puhdistaa meikin tehokkaasti, muttei kuivata.

Poissa Choko

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #841 : 26.01.11 - klo:22:39 »
Oioioi! Mulla odottaa mustakuminaöljypullo korkkaamistaan! Paketti tuli ja sormet syyhyää, voi kun pystyis kokeileen kaikkea kerralla!!  ;D
Mä olen kyllä ihan hurahtanut näihin öljyihin kauneudenhoidossa. Kookos on mun lemppari, sitä voi laittaa päästä varpaisiin!  ;)
1a F ii, luonnollinen väri maantienharmaa, jossa vähän punapigmenttiä<br />...haluu taipuisat tummanruskeet hiukset...

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #842 : 28.01.11 - klo:21:01 »
Täälläkin on ollut puhe marokkolaisesta Argan-öljystä ja sen hoitavista vaikutuksista. (myydään mm. Pienessä tuoksukaupassa, lukuisista kosmetiikkatuotteista puhumattakaan..) UusiMusta-blgin sivuilla aiheesta mielenkiintoinen kirjoitus eettisestä näkökulmasta:

Ihmeöljyä-hintaan mihin hyvänsä?
Ajattelemisen arvoisia kysymyksiä, myös muiden kuin Argan-öljyn suhteen.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #843 : 28.01.11 - klo:21:08 »
Olen käytellyt mustakuminaöljyä ja skvalaania jonkin aikaa ja ihan hyvältä tuntuvat. Skvalaani on ehkä enemmän mieleen, se kosteuttaa paremmin ja on täysin tuoksuton (Pienen Tuoksukaupan öljyjä molemmat), kun taas mustakumina jättää aavistuksen kiristäväksi ihon ja se tuoksu on varsin voimakas jatkuvassa käytössä. Mustakumina tasoittaa ja rauhoittaa ihoa, tukkimisesta en osaa sanoa mitään, koska mulla pukkaa finniä ja hormonipaiseita ihan omaa tahtiaan riippumatta lainkaan ulkoisesti käytetyistä aineista. Kumpikin imeytyy erittäin hyvin, ovat kevyitä ja notkeita.

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #844 : 28.01.11 - klo:22:23 »
^ Mä totesin skvalaanin liian kevyeksi, joskin ihan hyvä boosti se on voiteissa, mutta mustakumina on selkeästi kookosöljyn kanssa samoilla voittosijoilla; tuntuu ehkä hiukan kevyemmältä kuin kookos mutta silti kosteuttaa hyvin eikä jätä niin rasvaista tunnetta kuin kookos. Saattaa hiukan myös rauhoittaa enemmän. Menee nyt vähän rajatiedoksi tosin.

Oon tosi tyytyväinen kun tilasin iherbistä tilaamalleni mustakuminaöljylle Pienestä Tuoksukaupasta 10ml pipettipullon. Nyt on annostelu huomattavasti helpompaa. Oon muutenkin todella tyytyväinen kun ihonhoito on saanut vähän selkeämpää suuntaa kun löysin kosteuspitoiset pohjavoiteet öljyjen alle.
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa Kukka

• Tukkaguru
« Vastaus #845 : 28.01.11 - klo:22:26 »
^ ja ^^No voi argh, olen yrittänyt estää itseäni tilaamasta mustakuminaa.  ;D Iholle kävisi kuivuuden puolesta tuhdimmat öljyt, mutta esim. kookos ja shea ei imeydy sitten millään ja jojoba tukkii. Mustakumina kuullostaa täydelliseltä!

Poissa Antur

• Tukkaguru
« Vastaus #846 : 28.01.11 - klo:22:39 »
Minä tykkään mustakuminaöljyn tuoksusta, kivan pippurimainen :D Edelleenkin parasta öljyä mitä tähän mennessä olen käyttänyt, pois en taida vaihtaa koska iho on tosiaan parantunut tämän myötä selvästi. Yövoiteeksi olen nyt miksaillut kookosta, mustakuminaa, aloegeeliä sekä Humektania, tuntuu ihanalta kun iho ei kiristele eikä puske ylimääräistä rasvaa.

Kukka: Oletko kokeillut käyttää esim. kookosöljyn kanssa jotain kevyttä ja hyvin imeytyvää voidetta tehostamaan imeytymistä? Minulla on monen öljyn kanssa ollut tuota samaa ongelmaa eli ei meinaa yksin käytettynä imeytyä millään (juurikin kookos on tällainen), mutta iänikuiseen Humektantippaan sekoitettuna imeytyy paljon tehokkaammin. Rasvaisehkon tunteen kookos kyllä minullakin jättää voiteesta huolimatta, mutta ei jää lillumaan pintaan samalla tavalla kuin ilman voidetta.
"Morgenstern ach scheine
auf das Antlitz mein
Wirf ein warmes Licht
auf mein Ungesicht
Sag mir ich bin nicht alleine."

Iherbin ensitilaajille 5$ alennus koodilla QAK439.

Poissa deko

• Tukkaguru
« Vastaus #847 : 28.01.11 - klo:22:42 »
^minä tapaan sekoittaa huonommin imeytyvät öljyt nokareeseen aloeverageeliä, imeytyminen paranee ja loppujämät saa pyyhkäistä hiusten latvoihin ihan hyvillä mielin.

Onneksi mustakuminaöljy <3 imeytyy salamannopeasti kunhan levittää kosteille kasvoille.
this too shall pass.

Poissa Kukka

• Tukkaguru
« Vastaus #848 : 28.01.11 - klo:23:04 »
Saitte ylipuhuttua.  ;D Luottoöljyjäni avokadoa ja rypäleensiementä lähtee myös tänne suuntaan mustakuminan kaveriksi. Olen kokeillut karitetta/kookosta voiteen kanssa ja ilman, myöskin aloen kanssa. Nilotica-laatuinen karite imeytyi vartalon iholle ja jonkin verran myös kasvojen iholle, mutta tavallinen laatu ei imeydy sitten milllään. Kasvoja jää kiristämään ihan kamalasti.

Edit.Virheitä korjattu, kirjoittaa nopeammin kun ajattelee..
« Viimeksi muokattu: 28.01.11 - klo:23:07 kirjoittanut Kukka »

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #849 : 29.01.11 - klo:15:47 »
Ihmeöljyä-hintaan mihin hyvänsä?
Ajattelemisen arvoisia kysymyksiä, myös muiden kuin Argan-öljyn suhteen.

Ihan mielenkiintoinen ja varmaankin ylipäänsä syytä huolestua tuosta sosiaalisesta puolesta ihan kaikessa - vielä enemmän elintarvikkeiden tuotannossa, koska hedelmien, kahvin, mausteiden ym. kehitysmaista kotoisin olevien tuotteiden kulutus on paljon suurempaa kuin kosmeettisten öljyjen  - mutta vähän tuossa artikkelissa on menty vetämään johtopäätöksiä hatusta. Nimittäin se, että arganian tuottamia hedelmiä (ja niiden hedelmien kiviä) kerätään, ei tee kasvista uhanalaisempaa vaan päinvastoin. Jos puut pitäisi kaataa, niin asia olisi eri. Mutta kun arganiaöljy on haluttua tavaraa ja niitä arganiahedelmänkiviä halutaan lisää, se pikemminkin lisää marokkolaisten halua säilyttää ja lisätä arganiapuita. Näin ollen puun harvinaisuus ja uhanalaisuus pikemminkin vähenee.

(korjattu, eihän ne olleetkaan pähkinöitä...)

NQ, aivan niin. Sama juttu se on kaikkien kuluttamiemme köyhissä maissa viljeltyjen ja valmistettujen hyödykkeiden kanssa. Itse asiassa nuo paljon viljellyt tuotteet saattavat olla jopa eettisesti kyseenalaisempia, koska ne voivat viedä yhä enemmän viljelytilaa, vettä ja ravinteita sellaiselta monipuolisemmalta viljelyltä, joka hyödyttäisi paremmin maassa asuvia. Samoin sademetsiä kaadetaan länsimaisen kysynnän aiheuttamien suurviljelysten tieltä.

Kritiikkini koskee siis ainoastaan tuota väitettä, että arganiaöljyn kasvanut kysyntä johtaisi arganiapuun uhanalaisuuteen. Sellaista uhkakuvaa tuossa tapauksessa ei näy ja sen vilauttelu on silkkaa populismia.

(Itse asiassa kuluttamisen eettisyys on kamalan kiinnostava aihe, mutta menee vähän OT:ksi... periaatteessa eettisintä olisi olla kuluttamatta mitään, mikä ei ole välttämätöntä ja välttämättömissä hankinnoissakin valita lähituotantoa tai muuten sellaista, jonka eettisyys on suoraan nähtävissä. Kosmetiikka eksoottisine ainesosineen ei ole välttämätöntä, mutta vaikea siitä on luopua.)

Ja vielä pikku lisäys  ;D ... jatkoin aiheesta tai sen vierestä tuolla Yhteiskunta-alueella.
« Viimeksi muokattu: 30.01.11 - klo:12:51 kirjoittanut maatis »

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #850 : 29.01.11 - klo:17:37 »
^ Sain itse argan-öljystä sen kuvan, että sitä nimenomaan ei kasva/viljellä rajattomasti. Kahviin, kaakaoon, riisin ym. eksoottisiin ja paljonviljeltyihin tuotteisiin verrattuna argan on peräti harvinainen.
Eettinen kysymys on siis siinä, riittääkö ko. ainetta enää paikallisten käyttöön, jos sitä mainostetaan ihmeaineena, jota myydään ulkomaille halvalla bulkkihinnalla isoja määriä (josta sitten jatkojalostetaan kalliita tuotteita isolla voitolla). Reilun kaupan reiluutta ja työolojen laatua on myös vaikea seurata, vaikka firmat puhuvatkin paikallisten elinolojen kohentamisesta ja yhteisöjen saamasta hyödystä... Aika vaikea kuluttajan tietää alkuperämaan oloista mitään todellista. Veikkaan, että länsimaiset yritykset vievät aina pitemmän korren.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #851 : 05.02.11 - klo:22:46 »
Korkkasin tuoksukaupasta ostetun kurkkuyrttiöljyn ja levittelin saunan jälkeen iholle. Imeytyi hyvin, kevyttä, notkeaa öljyä. Mutta se tuoksu, voi kamala  :-X Haisee ihan seisseelle kananrasvalle, tuli välitön assosiaatio vuokaan, jossa on paistettu broileria ja jätetty odottamaan tiskausta. Tuoksu ei kovin vahvana tunnu, mutta tällaista käryä ei kyllä ihollaan sietäisi yhtään. Täytyy nyt katsoa tuloksia ja päättää tuon kohtalosta myöhemmin.

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #852 : 05.02.11 - klo:23:00 »
^ Amen. Ihan hyväntuntuinen öljy, mutta haju on väkisinkin verottanut käyttöastetta. Onneksi on mustakumina ja kookos, jotka on best of all time. :-*
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #853 : 06.02.11 - klo:00:35 »
Huvikseni googlasin kurkkuyrttiöljyä (borage oil) ja hajua ja tuli vähän ristiriitaista infoa vastaan. Aika monessa paikassa sanottiin, että se haisee pahalta (mutta toimii kuitenkin niin hyvin, että kannattaa käyttää...) mutta jossain sanottiin, että sen tuoksu on hyvin hento. Jossain oli, että kylmäpuristettu puhdistamaton öljy haisee ja puhdistettu taas ei. Ja jossain sanottiin, että haju riippuu sadosta. Aika monessa paikassa sanottiin, että säilyvyysaika on max puoli vuotta ja kannattaa säilyttää jääkaapissa.

Jos eteeristen öljyjen käyttö ei ole poissuljettu, niin Aromantic neuvoo näin:
"Due to the naturally ‘mouldy’ smell of borage oil, it is a good idea to mix it with base note essential oils such as benzoin, patchouli, sandalwood or cedarwood."

Punatukka

• Vieras
« Vastaus #854 : 06.02.11 - klo:17:07 »
Tykkään kovasti Providan puhdistusöljystä. Juolahti mieleeni INCIä katsellessa, että pystyisiköhän vastaavanlaisen öljysekoituksen tekemään itse Pienen tuoksukaupan suosiollisella avustuksella, mitä luulette?

Aineksina näyttää olevan glyseriiniä, risiiniöljyä, jojobaöljyä ja olus- nimen alla määrittelemätöntä kasviöljyä ynnä hajusteita ja e-vitamiinia. Jos vain sotkisi aineet pulloon ja ravistaisi? Mahtaisikohan onnistua kysyy nimimerkki Hullu kotikemisti.