Mullakin on atooppinen iho ja sitä myöten pahimmillaan oli monta vuotta säärien iho niin kaamean ihottumainen ja raavittu, etten voinut käyttää kesällä hameita ollenkaan ilman paksuja legginsejä tai sukkiksia.
Kävin säännöllisesti Iho- ja allergiasairaalassa, mistä sain reseptejä erilaisiin vahvoihin kortisonivoiteisiin ja epikrolimuusivoiteisiin, lisäksi kokeilin kaikenlaisia kosteusvoiteita, mutta mikään ei tuntunut auttavan. Mulla myös säärikarvojen sheivaaminen pahensi selvästi tilannetta, joten siirryin sheivauksesta vahaukseen (sillä tuli kauheasti sisäänkasvaneita ihokarvoja, ei hyvä) ja sitten Bosy Shopin sokerointiin, joka oli hieman parempi mutta iho silti oireili yhä.
Lopulta menin epätoivoissani yksityisen lääkäriaseman ihotautilääkärille, joka määräsi valohoitoja (silloin oli talvi) ja käski ottaa siitä lähtien kesäisin niin paljon aurinkoa säärille kuin vain ikinä voin, toki välttäen palamista. Hän myös suositteli Aloe vera -tuotteiden kokeilemista. Lisäksi hän ehdotti säärten ihokarvojen laseroimista, jotta ihoa ei tarvitsisi enää rasittaa toistuvalla karvanpoistolla. Näillä ohjeilla mun iho alkoi vihdoin parantua.
En osaa sanoa, kuinka suuri osa paranemisesta johtuu mistäkin asiasta, mutta auringonvalo, aloe vera ja karvanpoistosta eroon pääseminen ovat saaneet nyt muutamassa vuodessa ihmeitä aikaan. Tämä on kolmas kesä kun voin vihdoin kulkea taas hamessa ja olo on ihan mahtava.
Suosittelen zubi testaamaan ainakin Body Shopin Aloe vera -vartalovoiteen, Sokokselta ja Ruohonjuuresta saatavat 99,9% juotavan aloegeelin (levitä geeliä suihkun jälkeen heti kostealle iholle, sitten hetken päästä kosteusvoide perään, ennen kuin geeli on täysin imeytynyt). Nykyisin mulla on käytössä Lushin Dreamcream, joka on tosi rauhoittava ja hoitava sekä melko kosteuttava - se ei ehkä kuitenkaan ole ihan tarpeeksi kosteuttava ensiapuvoiteeksi. Mulla kookosöljy vain kuivatti, mutta sitäkin varmasti kannattaa kokeilla, koska monille se on toiminut. Kookos olisi siitä hyvä, että siinä on samantapaisia "luonnon antibiootin" ominaisuuksia kuin valkosipulissa, eli se tappaa bakteereita, joita esim. raapiessasi pakostakin tulet vahingossa levittäneeksi ihollesi, ja jotka aiheuttavat tulehdusta raapimajälkiin. Lopeta kuitenkin minkä tahansa tuotteen käyttö heti jos huomaat sen kuivattavan ihoasi lisää, koska sulla ei ole varaa antaa ihon mennä enää huonompaan kuntoon.
Voit myös ottaa yhteyttä tai jos asut Helsingissä mennä käymään Töölön Ihopisteessä, jossa on tosi laajat valikoimat erialaisia superkuivan ihon voiteita. Siellä varmasti osataan neuvoa sellaisistakin voiteista, joita ei tässä ole mainittu.