Mulla on luonnostaan vaaleat, pitkät hiukset, sileät, suorat, hennot. Juuri on sävyltään viileä, mutta kesäaurinko ja vuosien saatossa otetut ohuet viileänvaaleat raidat ja milloin mitkäkin ovat tehneet latvoista juuria vaaleammat ja kellertävämmät. Noita hopeajuttuja olen tajunnut käyttää ehkä viitisen vuotta ja välillä hiukset ovat olleet jopa vaaleanvioletit. Mut ei se mitään, itse tykkäsin.

Kävin vajaa kuukausi sitten kampaajalla laitattamassa jonkin verran ohuita, viileänvaaleita raitoja ja ohuita, omaa väriä tummempia hiekansävyisiä raitoja. Nyt latvat näyttävät olevan suunnilleen samaa tummuusastetta kuin juuret enkä tarvitsisi hopeashampoota enää samalla tavalla. Pitäisi etsiä muita shampoita ja hoitiksia... Mut noita siis edelleen kyllä käytän.
Tämmöisiä on ollut:
Goldwell Live Blonde -shampoo: Goldwellin shampoo on lähimpänä tavallista arkishampoota, vaikka onkin läpikuultavan violettia. Koostumus on juoksevan geelimäinen kai lähinnä. Tätä voi käyttää useita kertoja peräkkäin ilman pelkoa lilahtamisesta, pesee ihan hyvin. Tykkään käyttää esim. liikuntapaikkojen pesutiloissa, kun on kiire eikä ole väliä, taittuuko keltainen, kunhan ei ainakaan lisäänny edellisestä pesusta.
Goldwell Live Blonde -hoitoaine: Vaaleanviolettia, "valoisan" väristä ainetta. Sen verran paksua, että voi jo ottaa sormella purkista. Tämä selvittää hiukset ja jättää ihan ilmaviksi ja näteiksi, kun länttää sopivan (pienehkön) määrän. Vaikuttaa aika nopeasti. Ei värjää violeteiksi, mutta tuo kyllä vähän viileää helmiäiskiiltoa. Tykkään tästä. Ei riittäne yksinään taittamaan keltaista, jos sitä on oikeasti eikä vain sellaista tunnetta, että ihan kuin kellertäisi. En osaa lukea incejä kovin hyvin, mutta ei tämä kyllä mikään innovatiivinen kaikesta-pahasta-vapaa erikoistuote ole, ihan hyvä perusaine kuitenkin.
Schwartzkopf Bonacure -shampoo, vanha violetti purkki: Violettia, ohutta. Värjää sitä enemmän, mitä pidempään malttaa pitää, muutama minuutti on jo mulle ihan hyvin. Kuivattaa, takuttaa. Pesuteho huono. Jos edellisestä pesusta on yli päivä, kannattaa laittaa ensin yksi vaahdotus jotain toista shampoota ja sitten toinen tätä värjäämään. Tämän kanssa tarvitaan kunnollinen hoitoaine.
Wella Lifetex -shampoo: Jos tämä olisi eka ostos, olisin varmaan ihan tyytyväinen, mutta kun ei ole, niin minusta ei kovin hyvä ostos. En osaa oikein perustella, mutta minulla taitaa olla tälläkin hetkellä näitä kaikkia viittä tuotetta ja tähän tartun välillä siksi, että se loppuisi. Violettia tämä kyllä on jne. Nyt uusilla hiuksilla kokeilin tätä ja tulos näytti tummemmalta ja harmaammalta.
L'oreal Shine Blonde -shampoo: Violettia. Pesee ihan hyvin. Värjääkin kai ihan ok. Ei erityisiä huonoja puolia, kirjoitan lisää jos keksin. Inhoan tosin pulloa. Kenen älynväläys mahtaa olla myydä hopeashampoota likaisenvärisessä pullossa, jossa lukee likaisenkultaisella Shine Blonde. Vie uskottavuuden koko tuotteelta...
Mua kävivät kyllä nyt houkuttamaan nuo Crestolit, jos niillä saisi hopeanhohdetta ja kiiltoa eikä omaa sävyä tummempaa, kuivemman näköistä, harmaanviolettia tukkaa. Mun sävyni on aina ollut sen verran vaalea ja helposti violettiin taittuva, että mielipiteet värjäävyydestä varmaan eroavat siitä, mitä jotkut vähän tummemmat ja keltaisemmat ovat mieltä.