Värikriisi on salakavalasti hiipinyt tännekin. Olen ollut tyytyväisenä eriasteinen punapää nyt jo 14 vuotta. (Kamalaa mitä vauhtia aika kiitää.) Tässä viimeisimmässä punaisessa eli suhteellisen vaaleassa kuparissa olen viihtynyt kolmisen vuotta. Tykkäisin olla punapää, meillehän sopivat makeasti vihreät ja erilaiset kulta-kupari-pronssit, joista tykkään muutenkin. Punapää on myös aina erilainen ja näkyvä. Hyvässä värissä oleva punainen tukka on hiuksista upeimpia.
Mutta. Punaisen värin ylläpito on yhtä tuskaa. Juurikasvun opit löydettyäni en ole halunnut kiusata tukkaani enää yhdelläkään kestovärjäyksellä. Koska olen ääripäiden ihminen, olen luopunut kestovärjäyksestä kokonaan, vastapainona sille, että entisinä aikoina lykkäsin kestoa aina koko päähän. Olen pelkällä suoravärillä värjännyt nyt vuoden verran. Viimeiset hamstratut Color Pulset on kohta käytetty ja mitäs sitten? eBaysta näytti löytyvän, mutta olisi niin paljon helpompaa saada ostettua omat värit suoraan kaupasta. Schwartzkopfin Liven punaiset eivät ole minun punaisiani (liian kylmiä ja räikeitä).
Suoraväreillä värjääminen on sinänsä kyllä helppoa, mutta pitkillä vaikutusajoilla niin sotkuista myssyn alta pitkin korvia ja naamaa valuvine väreineen eikä se suoraväri kestä enää tukassani. Omaa, käsittelemätöntä hiusta alkaa olla jo sen verran, että suoraväri ei tartu siihen samalla tavalla kuin käsiteltyyn osaan. Kahden viikon eli
neljän pesun jälkeen tukka on jo aika hirveän haalistunut. Ohimoillani on jo harmaata ja niissä hiuksissa punainen haalistuu vieläpä vaaleanpunertavaksi.
Kampaajani määritteli oman värini kultaan taittavaksi 8-tasoiseksi. Pitkään houkutteli ajatus sen kasvattamisesta takaisin, mutta en jaksa käydä siihen valtaisaan urakkaan ja kuten lynx yllä kirjoittaa, pelkäisin oman värini olevan sittenkin kauhean tylsä. Helppohan se todella olisi ja arvatenkin sopisi minulle, mutta olisiko siinä kuitenkaan tarpeeksi särmää?

Ei siis enää punaista, ei vaaleaa eikä mustaa/tosi tummaa, vaikka siitäkin tykkään ja sekin sopii hyvin. Mitä jää jäljelle? Erilaiset ruskeat, jotka kuulostavat ilman punaisuuden antamaa lämpöä pelottavan tylsille! Unelmatukkani tällä hetkellä olisi joku strawberryblonden ja lämpimän vaaleanruskean välimuoto, mutta sitä en saisi kuin värinpoistolla enkä siihen kyllä ryhdy.
Kävin sitten ostamassa kampaamokaupasta ruskeaa suoraväriä, Goldwellin Soft Color 6-N. Saa nähdä, mitä siitä tulee. Kampaaja oli sitä mieltä, että tuolla on turvallista kokeilla miltä näyttäisin ruskeissa hiuksissa, oma allaoleva punainen antaa tarvittavan lämmön. Tummuusasteenkin pitäisi riittää, juuri on kyllä huomattavasti vaaleampaa kuin 6-taso, mutta latva on taas melko lähellä sitä.
Kenelläkään hyviä ideoita, mitä tekisin? Minulla ei ole varaa käydä säännöllisesti kampaajalla väriä fiksailemassa eli värin pitäisi olla helposti itse ylläpidettävä. Kaikki raidoitukset ja monivärjäykset pitäisi sitten kai unohtaa. Huokaus.