Kirjoittaja Aihe: Roaccutan  (Luettu 117965 kertaa)

Maggie

• Vieras
Roaccutan
« : 09.07.07 - klo:11:38 »
Ensimmäinen, nelisen kuukautta kestänyt roa-kuurini loppui marraskuussa, ja aika pitkään iho pysyikin hyvää. Nyt ollaan taas kohta lähtötilanteessa.  :-[
Luin jostain kirjasesta että isotretinoiinin on epäilty joskus aiheuttavan ihosyöpää ja kaikkea muuta inhottavaa, joten toista kuuria en millään haluaisi ottaa. Varasin ajan lääkärille, joka varmaan heti tyrkyttää tuota toista kuuria. Mutta onko siitä yhtään enempää apua kuin ensimmäisestäkään?

Ensimmäisen kuurin lopetin vatsakipujen vuoksi, vaikka nyt ilmeisesti syynä olikin joku muu kun tuo lääke, mutta ihan varmuuden vuoksi.

Ärsyttää kun haluaisin muuten ottaa sen toisen kuurin, mutta noiden sivuvaikutusten pelossa pitää sitten puntaroida haluanko elää masentuneena kasvojeni takia vai hermostunena mahdollisten sivuvaikutusten takia. Tai sitten pitäis vaan oppia elämään näiden kipeiden näppylöiden kanssa.  :-\

Poissa Kuririn

• HAIRahtanut
Vs: Roaccutan
« Vastaus #1 : 09.07.07 - klo:15:44 »
Olen syönyt roaa ainakin viisi kuuria (en ole edes laskenut). Jokaisella kerralla iho pysyi kuurin jälkeen täydellisenä noin puoli vuotta ja sitten palasi hitaasti lähtötilanteeseen. Päätin monta kertaa, etten enää aloita uutta kuuria. Jossain vaiheessa epätoivo ylitti kuitenkin sivuvaikutusten pelon ja hain taas uuden reseptin.. Tämä oli siis ennen EU-tiukennusta.  Nyt en varmaan saisi uutta kuuria, vaikka haluaisinkin.

Naisilla roa ei ilmeisesti yleensä anna yhtä pysyviä tuloksia kuin miehillä, koska hormonit sotkevat kaiken. Näin ainakin silloinen ihotautilääkärini selitteli n. kuurin kohdalla.  :-\

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #2 : 09.07.07 - klo:15:59 »
Mulla kyllä tehosi aikanaan yksi kuuri. 6 kk taisin syödä. Tästä aikaa tsiljoona vuotta :P Mitä tuo EU-tiukennus tarkoittaa? Reseptiä ei saa enää helpolla? Miksi?

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #3 : 09.07.07 - klo:17:21 »
^Sivuvaikutusten takia lääkettä ei enää määrätä yhtä helposti, aiheuttaa naisella sikiövauriota ym. Normaalisti kun lääkäri kirjoittaa reseptin se on voimassa vuoden, roaccutanin resepti on voimassa viisi vuorokautta.

Minullakin oli kauheita pelkoja madollisista sivuvaikutuksista ennen kun aloitin syömään roaccutania. Juuri sen takia että olin lukenut netistä kaikkea maan ja taivaan välillä. Just jotain ihosyöpäjuttuja kuten Maggie on kuullut, minä en kyllä ole tuollaisesta koskaan kuullut, eikä lääkkeen ohjeessa/reseptissäkään lue mitään mistään ihosyövästä. Jos joskus oltaisiin pystytty todentamaan että roaccutan on aiheuttanut jollekkin ihosyövän se lukisi takuuvarmasti ohjeessa. Minun mielestä roasta kirjotetaan ihan liikaa perättömiä kauhujuttuja. Tietysti sivuvaikutukset ovat erilaisia kaikilla, mutta niihin tottuu kyllä. Itselläni pahoin sivuoire oli huulien kuivuminen, mutta huulirasvalla siitäkin päästiin eroon. Selkäkipuja ym tuosta tuli myös mutta niiden kanssa oppii elämään. Minä kyllä suosittelisin roaccutania, ja jos lääkäri sitä määrää niin luultavasti akne on jo sen verran paha että roaccutan on ainoa lääke joka tepsii. Miksi siis kärsiä aknesta kun siihen on tehokas lääke?

Maggie

• Vieras
« Vastaus #4 : 09.07.07 - klo:17:40 »
Pelottaa että tilanne on taas sama puolen vuoden päästä kuurin loppumisesta, mutta menen nyt kuitenkin näyttäytymään lääkärille ja kysyn hänen mielipidettään. Jos on sitä mieltä että pelkään turhaan sivuvaikutuksia, alotan uuden kuurin heti kun tulee syksy ja aurinko pysyy enemmän piilossa. Toivotaan parasta.
Roa oli ensimmäinen lääke joka toimi oikeasti, olin puolen vuoden ajan hirmuisen ilonen aina aamulla herätessä kun kasvoihin ei sattunut ja meikkiäkään ei tarvinnut laittaa paljon, joskus ei ollenkaan. Sitten kun näppylöitä alkoi taas tulla tuntui että tipahdin tosi korkealta.  :-\ Vaikka joka päivä kävi kyllä mielessä että tätä ihanuutta ei varmaankaan kestä enää kauan.
Jos toinen kuuri ei toimi, pitänee varmaankin jo luovuttaa ja opetella elämään tämännäköisenä. Tuntuu vaan siltä että aloitan toisen kuurin turhaan ja teen vaan hallaa itelleni, jos vaiva palaa takaisin.

Tehokas lääkehän tuo Roa on, mutta yritän nyt vaan miettiä onko se mahdollisine sivuvaikutuksineen liian iso riski.

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #5 : 09.07.07 - klo:18:24 »
Ja roaccutanhan on lääke joka vaikuttaa hitaasti ja varmasti, eli sitä todellakin on syötävä suht pitkään että tuloksia rupee näkymään. Moni joutuu myös syömään kaksi kuuria, tämä ylensä auttaa, mutta on minullakin tuttuja jotka syövät paraikaa viidettä kuuriaan, mutta harvemmin näin.  :)

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #6 : 09.07.07 - klo:18:25 »
Maggie, syötkö e-pillereitä? Monillehan ne auttavat iho-ongelmiin, ei tosin kaikilla. Voihan olla myös että tällä kertaa lääkäri määrää suuremman annoksen Roaa ja se auttaisi lopullisesti. :)
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #7 : 09.07.07 - klo:18:35 »
^Sivuvaikutusten takia lääkettä ei enää määrätä yhtä helposti, aiheuttaa naisella sikiövauriota ym. Normaalisti kun lääkäri kirjoittaa reseptin se on voimassa vuoden, roaccutanin resepti on voimassa viisi vuorokautta.

No tämän toki tiesinkin. Siis söin kuurin 2001 ja silloin vannotettiin, että raskaaksi ei saa tulla ja siitä pidettiin huoli. Suht kosmeettisiahan noi yleisimmät sivuvaikutukset ovat. Ihon kuivumista, hetkellinen aknen paheneminen, huulten lohkeilu, kuivat limakalvot... Siis sitä lähinnä mietin, että mitä konkreettisesti ottaen tarkoittaa toi, että "roaa ei määrätä yhtä helposti". Mikä tässä määrittää sen, että on oikeutettu saamaan lääkkeen? Kuitenkin nähdäkseni roa on yhä se ainut ja oikea lääke, joka on nimenomaan akneihon parannukseen tehty. Ja jos on akne, niin kaippa sitä määrätään yhäkin.

Mun mielestä roa on kuitenkin mainettaan parempi. Siis ne kuurin iholla ilmenevät sivuvaikutukset ovat sinänsä aika huomattavia, kun taas muista reseptilääkkeistä ei pahemmin tule mitään. Helposti ehkä tollakin perusteella aletaan pelottelemaan aineen vahvuudella. Ja nettikeskusteluthan on tunnetusti se paras tiedonlähde ;) Eli jos lääkäri tarjoaa toista roa-kuuria niin ottaisin varmaan. Yleinen vaihtarihan tälle on tetrasykliini, joka on ihan yhtä tyhjän kanssa. Antibioottihan parantaa sen aknen hetkeksi, mutta kuurin jälkeen se palaa takaisin. Roaccutanissa on taas idiksenä kuitenkin tappaa se akne lopullisesti. Tuskin jatkuva laajatehoisten antibioottien nappailukaan on hyvä ratkaisu mm. resistenttien bakteerikantojen ja hiivatulehdusten valossa.

Noh, oma tarinani on tälläinen. 18-vuotiaana iski oikein paha onteloituva akne. Onteloituvalla meinaan sitä, että näpyt tulivat syvälle ihon alle kipeiksi paiseiksi. Ei sellaisiksi perusnäppylöiksi, jotka voi puristella pois. Näytin lähinnä pitsalle. Noi oli myös niin kipeitä, että kasvoilla ilmehtiminen sattui ihan vietävästi. Vaikka kosmetiikka onkin kivaa, niin en ihan usko sen kaikkivoipaisuuteen joten menin ihotautilääkärille, joka esitti vaihtoehdot. Ne oli roa ja tetrasykliini, ja yhdessä sitten päätettiin että ongelma olisi parasta hoitaa lopullisesti, eikä lähteä antibioottikierteeseen. Eli 6 kk roaa. Kuuri oli kamala. Huulet halkeili, nenä vuosi helpolla verta ja hiukse olivat yhtä kuivaa heinää. Naama oli kanssa aika järkyttävä, koska roahan kiihdyttää helpolla aluksi aknea. Noh, jossain 4 kk:n kohdalla huomasin, että akne alkaa selkeästi rauhoittua ja kuurin loputtua se katosi. Sen jälkeen ei ole kuuteen vuoteen ollut kuin yksittäisiä pikkufinnejä. Uskomaton helpotus, sillä akne vaikuttaa itsetunnon kautta koko elämään aika ikävästi.

Mutta joo, ymmärrän että sua huolettaa, mutta mun mielestä voisit sanoa siitä lääkärille. Kyselet noi sivuvaikutukset tarkemmin ja puntaroitte yhdessä ne vaihtoehdot. Kovasti tsemppiä ja kerro mihin ratkaisuun päädyt!

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #8 : 09.07.07 - klo:21:16 »
Mutta joo, ymmärrän että sua huolettaa, mutta mun mielestä voisit sanoa siitä lääkärille. Kyselet noi sivuvaikutukset tarkemmin ja puntaroitte yhdessä ne vaihtoehdot. Kovasti tsemppiä ja kerro mihin ratkaisuun päädyt!

Aivan näin! Kerrohan sitten meille mihin tulokseen päädyit!

Maggie

• Vieras
« Vastaus #9 : 09.07.07 - klo:22:06 »
Söin viime Roa-kuurin aikaan e-pillereitä ja tuolla ne odottaa pöydällä nytkin, hankittu ihan tätä ihoa varten. Mutta näppyjä tuntuu tulevan ihan sattumanvaraisesti, eli evät näyttäisi olevan suorassa yhteydessä hormoneihin. Ja e-pillereissäkin on käsittääkseni se ongelma että näppylät voivat palata lopettamisen jälkeen takaisin..? Vähän luulen muutenkin että näitä näppylöitä ei taiteta e-pillereillä eikä varsinkaan niillä antibiooteilla.

Pitää tosiaan puhua lääkärin kanssa, vaikka pelkäänkin että ei ota mua tosissaan. Olen ennenkin käynyt tällä samaisella lääkärillä, käynti on kestänyt viidestä kymmeneen minuuttia ja kaikki on kerrottu kiireellä.  :-\

Pahin ongelma on nyt vaan siinä, että en tiedä onko ongelma niin paha että se vaatisi Roaa. Että tuntuuko nää näppylät vaan musta niin kipeiltä ja rumilta vai kuvittelenko vaan. Toisaalta kun itsetunto on niin huono kun se nyt taas on, tekisi mieli ihan sen takia hoitaa ongelma kokonaan pois jos siihen kerran mahdollisuus tarjotaan. Tuo mahdollinen yhteys ihosyöpään oli vaan sellainen jota säikähdin, en halua näppylöiden takia vaarantaa koko tulevaisuuttani.

Mutta kiitos ymmärryksestä ja perspektiivistä, katsotaan nyt mihin vaihtoehtoon päädyn.  :)

Poissa Luurankka

• Tukkaguru
« Vastaus #10 : 09.07.07 - klo:22:19 »
Melkein kehottaisin sua ottamaan sen uuden Roa-kuurin, toki itse teet lopullisen päätöksen.  :) Kuten itse sanoit, välttämättä ne antibiootitkaan ei auta ja saattaa olla että niitä syödessä joutuu kierteeseen koska näpyt palaavat aina syödyn kuurin jälkeen. Roaccutan on kuitenkin "hieman" tujumpi lääke tuohon vaivaan ja taitaa olla aika marginaalinen määrä ihmisiä joilla se ei ihoon vaikuttaisi jollain tavalla pysyvästi. Tietenkään en halua vähätellä mahdollisia sivuvaikutuksia, itsellänikin niitä aikoinaan oli ja jotkin jopa haittasivat normaalielämää.

Kysyin e-pillereistä siksi, koska muistan yläasteajoilta tytön jonka paha akne parantui täysin pillereiden myötä. Tämäkin on varmasti tapauskohtaista, joillain auttaa pillerit ja joillain taas ei.
Siivous ilman Tolua on teeskentelyä.
1 c F ii. Vaalea pehko. Herkkä helposti tukkiutuva sekaiho.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #11 : 09.07.07 - klo:22:22 »
Mä koitin pikaista Googlausta enkä löytänyt mitään mainintaa Roaccutanin ja ihosyövän yhteydestä. Eiköhän toi taivaalla möllöttävä tulipallo ole se mikä sitä ihosyöpää eniten aiheuttaa. Lääkelainsäädäntö on kuitenkin semmoinen, että lääkkeen kaikki mahdollisest sivuvaikutukset tulee listata pakkausselosteessa. Eli jos siellä ei ole mainintaa, niin eiköhän toi syöpäriski ole taas jotain huhua vaan ;) Eli katselepas onko siellä mainintaa.

Musta toi syöpä on aika marginaalinen juttu, josta ei tarvitse tässä yhteydessä huolia. Maksa-arvojahan kuurin aikana seuraillaan, ja jos ne ovat ok, niin ei kait mikään estä syömästä. Se taitaa olla tälläinen isoin kovanluokan sivuvaikutus. Noi iho-ongelmat ovat kuitenkin pintaa vaan.

Lilly Missy

• Vieras
« Vastaus #12 : 10.07.07 - klo:09:12 »
Kysyin e-pillereistä siksi, koska muistan yläasteajoilta tytön jonka paha akne parantui täysin pillereiden myötä. Tämäkin on varmasti tapauskohtaista, joillain auttaa pillerit ja joillain taas ei.
Mä oon aloittanut kolme kertaa pillerit aknen takia, ja joka kerta ne on auttanut. Ekalla kerralla oli ns. tavalliset pillerit ja kaks vipaa diane novat. Nyt syön varmaan lopun elämäni, koska en halua enää itkeä itseäni istualtaan uneen, kun päätä ei voi tyynyyn laittaa.

Edit. Oon muuten syönyt myös kaks antibioottikuuria, mutta ongelmat palasi ilman pillereitä pian.

Maggie

• Vieras
« Vastaus #13 : 10.07.07 - klo:15:34 »
Mä oon aloittanut kolme kertaa pillerit aknen takia, ja joka kerta ne on auttanut. Ekalla kerralla oli ns. tavalliset pillerit ja kaks vipaa diane novat. Nyt syön varmaan lopun elämäni, koska en halua enää itkeä itseäni istualtaan uneen, kun päätä ei voi tyynyyn laittaa.
Edit. Oon muuten syönyt myös kaks antibioottikuuria, mutta ongelmat palasi ilman pillereitä pian.

Onko akne tullut sulla takaisin pillereiden lopettamisen jälkeen? Ja kuinka nopeasti tulokset on näkyneet (viikossa, kuukaudessa, puolessa vuodessa)? Kun ei oikein houkuta tuo ajatus että söisin loppuelämäni pillereitä. Aloitin tänään Yasminellet, käytän tuon kolmen kuukauden satsin mikä mulla on ollut odottamassa pöydällä ja jos ei auta niin en hae enempää. Jos auttaa niin pitää miettiä jatkanko niillä vai luotanko Roaan. Roaa en uskalla aloittaa kuitenkaan ennen syyskuuta tuon auringon takia koska oon ulkotöissä.
« Viimeksi muokattu: 10.07.07 - klo:17:50 kirjoittanut Maggie »

Lilly Missy

• Vieras
« Vastaus #14 : 11.07.07 - klo:06:52 »
^ Joo, pari kk on aina mennyt ihan ok, ja sitten on alkanut hiljalleen pahenemaan. Apu on tullut aina muutamassa kk:ssa. Mutta pidemmän aikaa kun syö, niin aina vaan paremmalta vaikuttaa. Nyt viimmeksi aloitin antibioottikuurin samoihin aikoihin, oli todella pahana iho, ei varmaan koskaan oo ollut niin huonona. Kyllä mäkin oon ajatellut, että jos tämä menee talvella huonoksi pillereistä huolimatta, haen myös roan. Mulla on ollut iho kohta 12v huonossa kunnossa, välillä vähemmän ja välillä enemmän.