Kirjoittaja Aihe: Roaccutan  (Luettu 118342 kertaa)

Maggie

• Vieras
Vs: Roaccutan
« Vastaus #120 : 27.11.07 - klo:11:37 »
Ja taas oli aamulla uusi finni ihon alla.  >:(
Kaikki finnit tuntuu tulevan melkein samaan paikkaan, vasempaan poskeen joka ei näytä tällä hetkellä mitenkään viehättävältä. Olen nukkunut hyvin, oon juonu paljon vettä joka päivä, ottanu isotretinoiinin aina samaan aikaan päivästä ruuan kanssa.. Mistä tää nyt johtuu? Ihotautilääkäriltä pitäisi varmaan kysyä ensimmäisenä, mutta puhuttiin juuri pari viikkoa sitten ja silloin sanoin vaan että syöt kuurin loppuun ja katsotaan sitten. Argh. Aamulla herätessä olikin ihan sellanen olo että joku on pielessä. Ei vaan jaksa enää uskoa että kuuri tepsii viimeisen puolentoista kuukauden aikana. :-\

ThinkAboutIt

• Vieras
« Vastaus #121 : 29.11.07 - klo:13:40 »
Hmm ei nyt varsinaisesti liity Roaan mutta tulen kertomaan omasta ihostani jonka kanssa on myös ollut aikalailla ongelmia. En jaksanut lukea ihan kaikkia viestejä joten saatan kysellä/mainita sellaisia asioita tai faktoja jotka on jo sanottu.

Olen kärsinyt viimeiset 5 vuotta lievästä/keskitason aknesta (olen nyt 16v). Finnit ovat yleensä olleet sellaista pientä sitkeää näppylää runsaana otsan seudulla. Ongelmia on aina aiheuttanut myös atooppisuus eli ihoni on erittäin kuiva, herkkä ja ärsyyntyvä joka puolelta kehoa ja ympäri vuoden. Oli tosi vaikea löytää mitään sopivia ihonhoitotuotteita kun tujummat kamat kuivattivat ihoa ihan kamalasti ja miedoista ei sitten ollut mitään hyötyä.

Kolmisen vuotta sitten kävin ensimmäisen kerran ihotautilääkärillä ja sain aluksi ulkoisia lääkkeitä joista ei ollut mitään hyötyä, en kyllä kovin pitkään pystynyt käyttämään kun iho ärtyi niin paljon. Ulkoisten lääkevoiteidenjälkeen olen syönyt akneeni varmaan nelisen Tetrysal - antibioottikuuria, jotka kyllä tekivät ihosta täydellisen kuurin aikana ja jonkin aikaa sen jälkeenkin, mutta vähitellen näpyt palasivat, tosin helpompina ja vähimpinä määrin mutta silti.

Kesällä hain e-pillerit gynekologilta, koska en jaksanut enää vedellä antibiootteja ja ihotautilääkärini olisi määrännyt vaan lisää antibiootteja, koska hänen mielestään ihoni ei tarvinnut Roan laista lääkettä. Syön Yasmin pillereitä jotka ovat kyllä auttaneet aika hyvin sekä akneen että atoppisuuteen ja tietenkin kaikkiin kuukautis yms ongelmiin. Ei ole todellakaan mikään fakta että akne palaisi takaisin kun e-pillerit lopettaa. Usein e-pillereiden lopetuksen jälkeen saattaa puskea epäpuhtauksia ihoon kun hormonit on niin sekaisin, mutta usealla naisella iho rauhottuu viimeistään puolen vuoden päästä lopetuksesta.

Itse en koskaan olisi voinut aloittaa Roaa, mutta tilanteeni ei ehkä koskaan ollutkaan ihan niin paha kun useammilla Roa potilailla. Ensinäkin, jo se että Roa on se viimeinen vaihtoehto akneen kuullostaa siltä, että se oikeasti olisi jotain tosi tujua ainetta. Eihän tietenkään ihmisille mitään myrkkyjä syötetä mutta silti. Toiseksi, kun Roan yleisempänä haittavaikutuksena on ihon kuivuminen niin... no thanks. Saan nytkin tapella että saan atooppisen ihoni edes vähän kosteammaksi joten en halua edes ajatella miltä olisin näyttänyt (tai ihoni olisi näyttänyt) Roan aikana. Olin siis valmis kokeilemaan kaikki mahdolliset vaihtoehdot ennen Roaa ja onneksi nämä e-pillerit ovat tuonneet ihan toivottavia tuloksia :-)

Sellainen juttu että kirjoitit, että olet Roan aikana syönyt e-pillereitä (Tai sitten muistan väärin)? E-pillerithän saattaa kanssa pistää ihon ihan ränkkälikuntoon ja ne saattavat myös vaikuttaa siihen, että Roa ei välttämättä auta niin hyvin. Mutta kurjahan se on kun niitä e-pillereitä aina pakolla määrätään :/ Mun muutama naispuolinen ystävä joka Roaa on syönyt eivät e-pillereitä kyllä syönneet, lääkäri ei katsonut edes aiheelliseksi kirjoittaa reseptiä kun kaverit sanoivat että eivät harrasta seksiä. Toinen ei harrastanutkaan mutta toinen käytti Roan aikana aina kortsua eikä mitään ongelmia tullut.

mitalimies

• Vieras
« Vastaus #122 : 30.11.07 - klo:17:36 »
Tuli nyt käytyä erikoislääkärillä kun tosiaan akne puhkesi taas, ihan puskista alko samat piirteet näkymään kuin vuosi sitten. Kaksi vaihtoehtoa annettiin, antibiootit tai Roa joten otin sen ainoan joka oikeasti auttaa - Roaccutanin  ;)
Verikokeet maanantaina ja kuurin voi aloittaa perjantaina.

Parempi doctori kuin viimeksi siinä mielessä, että tämä jopa suositteli käyttämään Humektan(?) voidetta jos alkaa kiristää näillä pakkasilla. Rasvausta ihoni ei kuulemma kaipaa.

Tuon 6kk kuurin napsiminen ei mikään ongelma itsessään ole, mutta uskaltaako tässä odottaa 1-2kk sisällä minkäänlaista kehittymistä. Ei nyt muista ollenkaan miten se viimeksi meni.. nassu ei ainakaan pahentunut vaikka sitä pelkäsinkin kun luin suht paljon kauhutarinoita tuosta lääkkeestä  ;D Nopeasti tämä puhkesi joten tavallaan ainakin elättelen toivoa nopeasta 'parantumisesta' .. varsinkin kun nyt hoidan ihoani, toisinkuin viime kerralla.

-mm

Maggie

• Vieras
« Vastaus #123 : 30.11.07 - klo:17:38 »
Sellainen juttu että kirjoitit, että olet Roan aikana syönyt e-pillereitä (Tai sitten muistan väärin)? E-pillerithän saattaa kanssa pistää ihon ihan ränkkälikuntoon ja ne saattavat myös vaikuttaa siihen, että Roa ei välttämättä auta niin hyvin.

Itseasiassa en tällä kertaa syö e-pillereitä kun tarvetta ei ole ollut. Oonkin miettinyt että oliskohan ongelma mulla päinvastainen, eli e-pillereistä oli viime kuurin aikana lisähyötyä ja nyt kun en niitä syö, akne ei häviä yhtä helposti?

Tämä on kyllä viimeinen isotretinoiinikuuri minkä syön, vaikka lääkäri ehdottaisi varmasti vielä kolmatta. E-pillereitä pitäisi varmaan kokeilla seuraavaksi, mutta täytyy kysyä vielä lääkäriltä sopiiko ne mulle kun oon huomannut usein että jalat puutu helposti. Voi tosin liittyyä hermoratoihinkin, eli ei välttämättä estäisi e-pillereiden hankkimista. Tosin viime kerralla kun pillereitä söin, niin ongelma tuntui pahentuneen. Toivottavasti lääkäri osaa sitten neuvoa paremmin. Ajattelin myös vaihtaa ihotautilääkäriä, sillä vaikka tämä nykyinen tyyppi on todella pätevä, haluaisin välillä kuulla jonkun toisen mielipiteen.

mitalimies

• Vieras
« Vastaus #124 : 05.12.07 - klo:19:51 »
Yes sain eilen illalla napata ensimmäisen isotretinoin-napin. Tästä eteenpäin päivittäin 2x20mg,
viimeksi tais olla 2x40mg kun en ollut näin pieni vielä :D

Kun nyt aloin tarkemmin miettiä niin tulin siihen tulokseen, että oma akneni puhkesi uudestaan kun aloin
hieroa nassuuni näitä herkälle iholle tarkoitettuja kosmetiikkatuotteita eli Erisania.
Olisko syytä palata takaisin tuotesarjaan mikä oli melko tujua, tarkoitettu 'rasvaiselle' iholle.
Ehdotelkaa .. minä oon hiukan pulassa taas kun en oikein tiedä mistään mitään.

Vaikka otankin tämän, aknen hoitamisen uutena (vaikkakin käytynä) seikkaluna ja oppimistehtävänä
niin stressi on välillä melko kova, ei tee hyvää.

Ps. ensimmäinen postaukseni on tuossa edellisellä sivulla

Poissa Avena

• Tukkaguru
« Vastaus #125 : 05.12.07 - klo:19:54 »
Luulen, että on vain sattumaa, että aknesi puhkesi uudelleen alettuasi käyttää herkän ihon tuotteita. Itse kyllä jatkaisin niiden käyttöä, enkä palaisi tujumpiin aineisiin varsinkin kun isotretioniini muutenkin kuivattaa ihoa.
1bFi

mitalimies

• Vieras
« Vastaus #126 : 05.12.07 - klo:20:41 »
Luulen, että on vain sattumaa, että aknesi puhkesi uudelleen alettuasi käyttää herkän ihon tuotteita. Itse kyllä jatkaisin niiden käyttöä, enkä palaisi tujumpiin aineisiin varsinkin kun isotretioniini muutenkin kuivattaa ihoa.
Eivät ainakaan fyysisesti kuivattaneet, tiedä sitten miten todellisuudessa  ??? :D
Viiimisen viikon aikana on mennyt aika ikäväksi taas posket.. hmh toivottavasti roa puree nopeasti.

tähkä

• Vieras
« Vastaus #127 : 05.12.07 - klo:23:34 »
Eivät ainakaan fyysisesti kuivattaneet, tiedä sitten miten todellisuudessa  ??? :D
Viiimisen viikon aikana on mennyt aika ikäväksi taas posket.. hmh toivottavasti roa puree nopeasti.

Ehkä tiedätkin, mutta roahan siis ensin pahentaa tilannetta. Parin kuukauden päästä tilanne varmaan kuitenkin selkeästi nykyistä parempi.

tähkä

• Vieras
« Vastaus #128 : 05.12.07 - klo:23:37 »
Saikos ton Roaccutanin muuten ottaa kerralla koko päivän annoksen? Itse oon nyt ottanut aamulla ja illalla 20mg pillerit.

mitalimies

• Vieras
« Vastaus #129 : 06.12.07 - klo:00:14 »
Ehkä tiedätkin, mutta roahan siis ensin pahentaa tilannetta. Parin kuukauden päästä tilanne varmaan kuitenkin selkeästi nykyistä parempi.
Minulla ei viimeksi pahentanut joten en odota sen tälläkään kertaa pahentavan (missään ei edes sanota, että roa pahentaa tilannetta ensin), kun asiat on monelta kantilta paremmin nykyään. Ja ei, päivän annosta ei voi ottaa kerralla jos lääke on määrätty otettavaksi 2x20mg - illalla ja aamulla.
Lukee tuoteselosteessakin.
« Viimeksi muokattu: 06.12.07 - klo:00:16 kirjoittanut mitalimies »

tähkä

• Vieras
« Vastaus #130 : 06.12.07 - klo:14:27 »
Lääkärit ovat ainakin sanoneet, että pahentaa. Pahentamisella tarkoitan kuitenkin esteettisesti, enkä että itse sairaus pahenisi.

Poissa Cherry

• HAIRahtanut
« Vastaus #131 : 07.12.07 - klo:09:58 »
^ Juu, näin mullekin sanottiin aikanaan, kun tuon kuurin aloitin. Ja kyllä se pahenikin. Puolen vuoden kuurin söin. Ensin kyllä ihmetytti, miten lääkäri lopetti kuurin, vaikka ihoni oli vielä aika huono, mutta kummasti se iho näytti paranevan vielä kuurin jälkeenkin. Varsinainen akne on onneksi pysynyt poissa(kuurista on nyt reilut seitsemän vuotta aikaa), mutta kyllähän noita finnejä vieläkin helposti tulee.
Kaikkein vaikeinta on luottaa, mutta ilman sitä ei mitään saa.

mitalimies

• Vieras
« Vastaus #132 : 12.12.07 - klo:12:06 »
Alan viimein uskoa, että roakuurilla akne aluksi pahenee, eettisesti tai fyysisesti - mitä merkitystä - omalla kohdalla se on kuitenkin johtanut siihen, että nyt tasan viikon kuurin aloittamisesta iho on todella kamalan näköinen --on valkopäitä pitkin kasvoja ja härskiä punoitusta poskissa. Tälläinen tilanne taas herättää merkittävän määrän kysymyksiä kuten
"Alkoiko ihoni kunto huonontua päiviä ennen kuurin aloittamista, kuukausi ennen sen aloittamista kun vaihdoin kosteusvoiteeni, puhdistusgeelini sekä kasvoveteni vai onko se viimeisen kolme kuukautta huonontunut silmieni alla mutten ole sitä huomannut onnellisuudeltani?"

Siitä ei ole kuuttakaan viikkoa kun peiliin katsoessa tiesin pystyväni mihin vain sillä itseluottamuksella ja ajattelutavalla kun viimein vihdoin tunsin olevani  täysin terve niin kosmetologisesti kuin psyykkisestikin. Tässä sitä nyt kuitenkin taas lasketaan syötyjen nappien määrää ja mietitään kauanko nk. pahenemisvaihe mahdollisesti kestää.
Edes huulet ei ole kuivunut yhtenäkään päivänä joten miten finnitkään voisi?
Ei taida olla enää mitään tehtävissä joten käännetään katseet vuoden 2008 kesään ..

Iskee tänne kirjotellessa vähän sama fiilis kuin siivotessa, on vaan pakko tehdä jotain .. merkkejä masennuksesta?

-mm

Poissa Varla

• Tukkaguru
« Vastaus #133 : 12.12.07 - klo:15:33 »
Tuli tuossa mieleen että kuinka hyödyllistä tuo Differin geeli on Tetrasyklinin rinnalla tai ylipäätänsä ollenkaan?
Iltaisin aina pitää laittaa sitä ja apteekintäti sanoi ettei yksi tuubi kestä kuin kuukauden. Näyttää nyt siltä että tuo yksi tuubi kestää koko lääkekuurin ajan ja ostin sitä jo jemmaankin. Apteekin reseptin mukaan saisin sitä vielä 4 tuubia jotenka...
Onko sitä hyöty käyttää lääkekuurin jälkeenkin? Kun halusin käyttää sinkkipastaa arpien vaalentamiseen mutta jos minun pitää vielä puoli vuotta tuota Differiiniä käyttää niin ensi jouna saan arvet vaalennettua  ;D
Hang up the chick habit

mitalimies

• Vieras
« Vastaus #134 : 27.12.07 - klo:14:44 »
No niin päivitetään tilannetta tännekin taas.
Kolme (3) viikkoa on nyt syöty Roaa ja kehitykseen olen sanalla sanoen tyytyväinen. (mm. viime vuonna lääkärini sanoi, että saattaa viedä vuodenkin että ihosi on ennallaan)
Aluksi ihoni siis paheni kuten tänne aiemmin raapustinkin ja olin vähällä raiskata akneihon tujuilla apteekki-tuotteilla, mutta pysyin kuitenkin herkän ihon Erisan-tuotteissa.

Reiluun viikkoon en ole ihoa rasvannut ollenkaan (kuten mainitsin, lääkäri suositteli olla rasvaamatta
ellei iho ala kiristää pahasti) ja iho, kuten epäpuhtaudetkin on kuivunut mallikaasti ja poskissa on lähinnä havaittavissa kuivuutta, kuivuneita valkopäitä sekä pieniä tummia "rupia"  ( :o :o)
Aika pitkälti siis aivan ihon pinnassa olevaa epäpuhtautta mikä lähtisi härskisti "rapsuttamalla"  ;D
Jonkin verran on myös punoitusta mikä ei itsessään häiritse pahemmin.
Itseeni olen tyytyväinen koska puristelun ja turhan räpläämisen olen onnistunut välttämään
--ei mitään järkyttävää arpivaaraa ainakaan ole.

Vaikka pari viikkoa sitten käänsin katseen ensi vuoteen, varsinkin kesään niin tämä positiivinen muutos viimeisen viikon aikana on saanut ajattelemaan jopa uutta vuotta  ??? Viettäisinkö sen kotona miettien kuumia kesäkuun päiviä vai alkaisinko rasvaamaan ihoani kevyesti -> ei kuivuutta iholla -> näyttää 100x paremmalta ja toivoisin että parissa päivässä viimeisetkin epäpuhtaudet ja itsetunnon alentajat kuorii itsensä pois ja olisin jossain aivan muualla, jonkun toisen kanssa :o

Ei muuta tällä kertaa, keskustelkaa olkaa hyvä.

-mm kuittaa