Kirjoittaja Aihe: Roaccutan  (Luettu 144190 kertaa)

Poissa Malva

• Tukkaguru
Vs: Roaccutan
« Vastaus #165 : 05.02.08 - klo:16:14 »
Olen aknesta keskustellut lääkäreiden kanssa ja mm. roaccutan-esitteessä jonka sain 2kk sitten, luki että akne voi puhjeta kosmetologiasta.

Minäkin epäilen tätä suuresti. Voisin vannoa, että suurin syy akneen on hormonaaliset syyt, mutta iho reagoi herkästi myös stressiin. Ihottumat pahenevat stressistä,  ja vyöruusu voi puhjeta nimenomaan stressistä.

Jos tuolla kosmetologian aiheuttamalla aknella tarkoitetaan vääriä/tukkivia tuotteita, voisin veikata etä sillon kyseessä nimenomaan on liian pesevät aineet. Kun iholta pestään pois ihon oma rasva, kuivuu se, ja näin se rupeaa tuottamaan lisää talia. Kuten jo aikasemmassa viestissä kirjoitin, kannattaa tuosta OC-öljypudistuksesta lukea.

Poissa Varla

• Tukkaguru
« Vastaus #166 : 05.02.08 - klo:16:18 »
Niin se just että vaikka ei halua stressata, tottakai sitä ajattelee etät miltä nyt näytän tuohon verrattuna ja että olen paljon rumempi kuin muut.
Tuskin saa selville mistä mullekin se tuli mutta tuskin edesauttaa paksut meikkikerrokset.
Hang up the chick habit

mitalimies

• Vieras
« Vastaus #167 : 05.02.08 - klo:17:23 »
Heh joo se on siitä hassu juttu kun ei ole omista haluista kiinni, stressaaminen nimittäin. Jotkut tyytyy siihen mitä on eivätkä siitä välitä, sen takia on esim. vanhemmalle ihmisille vaikea selittää miten se varsinkin teini-ikäsen psyykkeeseen vaikuttaa. Yhtään yleistämättä ed. kommentti. Itelläkin on nyt toinen kuuri menossa, alkaa vähän takaraivossa jyskyttämään et mites se näin menikään.

Bruno

• Vieras
« Vastaus #168 : 05.02.08 - klo:17:36 »
On sanottava heti alkuun ettei tämä viesti liity Roaccuttaniin, mutta yleisesti iholääkäreihin ja heiltä saataviin "ihoresepteihin" ja käyntikynnyksen asteeseen.

Eli itselläni on kaiken kaikkiaan melko hyväkuntoinen iho. Joillekin muutama satunnainen näppy ei aiheuta huolta ja tuskaa, mutta itseäni ainakin yksikin punainen piste häiritsee huomattavasti ja vaikuttaa itseluottamukseeni ja henkiseen hyvinvointiini. Tuntuu kuitenkin, että koko ajan kuitenkin kasvoissa jossakin päin on jotain pientä "elämää". Juon kuitenkin vettä paljon, liikun ja noudatan säntillisesti terveellistä ruokavaliota sekä yleistä hygieniaa, eikä perheessäni ole muutenkaan vastaavia ongelmia. Ikääkin on jo kuitenkin 24 vuotta. Stressiä on paljon elämässä, mutta mielestäni se ei ole syy olla nauttimatta hyväkuntoisesta ihosta.

Joten kannattaako sitä tällaisessa tapauksessa suunnata joka tapauksessa ihotautilääkärin jutuille, vai nauravatko he pihalle tällaisen tapauksen? Onko heillä tarjottavana asiakkaan pyynnöstä ns. kevyitä reseptejä, sillä aknea ihossani ei varmastikaan ole. Kiitos vastauksista ja tsemppiä kaikille paremman ihon metsästäjille! =)

Poissa Avena

• Tukkaguru
« Vastaus #169 : 05.02.08 - klo:17:42 »
^ Tuosta sinun viestistäsi sain sellaisen käsityksen, että sinulla on näppy siellä, toinen täällä eli haitta on lähinnä lievän kosmeettinen. En todellakaan jaksa uskoa, että ihotautilääkäri antaisi tuollaiseen "vaivaan" yhtään mitään lääkettä. Muutama näppy siellä täällä on ihan normaalia nuoren ihmisen kasvoissa ja se on vain kestettävä, vaikka ei mukavaa olekaan.
1bFi

Poissa Cherry

• HAIRahtanut
« Vastaus #170 : 05.02.08 - klo:20:18 »
^ Mä taas luulen, että jonkun antibioottikuurin voisi saada. Ainakin yläasteajoilta muistan, että yksi kaverini, jolla oli näin ulkopuolisena katsoen hyvä iho, sai jonkun antibioottikuurin. Mutta nehän ei taida pysyvästi auttaa. Itse tuli akneaikoina kokeiltua n. kymmentä täsmähoitotuotetta finneihin, ja ainoastaan kaksi auttoi: Toinen oli kosmetologien myymä Therakos, joka oli tosi pienessä tuubissa ja maksoi 100mk(tosi tehokas oli, mutta kallista, kun tuubi ei kovin kauaa kestänyt), ja toinen oli tea tree-öljy, jota käytän nykyäänkin finneihin. Luontaistuotekaupat myy tuota. Oma putelini, joka kestää päivittäin käytettynäkin vuosia, maksoi n.12€.
Kaikkein vaikeinta on luottaa, mutta ilman sitä ei mitään saa.

Poissa Aurelle

• HAIRahtanut
« Vastaus #171 : 05.02.08 - klo:20:26 »
Antibioottikuuria ei kyllä kannata muutaman näpyn takia lähteä ottamaan, mieluummin käyttää paikallishoitovalmisteita, esim. apteekista Basironia tai muuta reseptittä saatavaa voidetta. Antibiootit kuitenkin vaikuttaa kroppaan niin kokonaisvaltaisesti, että en niitä lähtisi muutaman näpyn takia syömään. Ne eivät muutenkaan takaa pysyvää apua, vaan vaikutus useimmiten kestää vain kuurin ajan, jonka jälkeen vaiva palaa.

Akne muutenkin harvemmin johtuu kosmeettisista aineista, sehän on ihosairaus. Stressi, vääränlaiset ihonhoitoaineet ja joillakin ruokavalio toki voi tukkia ihoa ja pahentaa aknea, mutta syyt siihen varmasti löytyvät muualta. Usein myös sekotetaan finnit ja akne, kaikki finnit eivät ole aknea kuitenkaan... (Ja tämä ei ollut kenellekään henkilökohtaisesti, kunhan yleisesti pohdin.)

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #172 : 05.02.08 - klo:23:02 »
Minä olen syönyt kolme antibioottikuuria akneen, joka kerta iho paheni kuurin loputtua. En siis suosittele. Antibioottikuurit tehoavat nopeasti, mutta jo kaksi viikkoa kuurin loputtua naama (minulla myös selkä ja rinta) aivan täynnä finnejä. Selässä finnejä ei ollut ennen kuurin alkamista..

En todellakaan tarkoita seuraavaa mitä kirjoitan henkilökohtaisesti ketään kohtaan, yleisellä tasolla sanon. Minua ärsyttää suunnattomasti ihmiset jotka huolehtivat yhtä tai kahta näppyä naamassa. Tietenkin naamaan voi tulla muutama finni, harvat ne ihmiset on, jollei koskaan näpyjä tulekkaan. On turhauttavaa kuunnella kun joku huolehtii muutamasta näpystä, kun itsellä naama, selkä ja rinta on ollut sellaisessa kunnossa, ettei varmaan yhtäkään 1cm*1cm kokoista aluetta ole siltä ihoalueelta löytynyt, jossa ei olisi finnejä.. Ei roaccutuania (tai antibiootteja) ole tarkoitettu muutaman näpyn hoitoon. Kuten joku jo aikaisemmin totesikin, näihin tehoavat parhaiten paikallishoito, voiteet etc.

'Muutaman näpyn hoitoon' miettisin ehkä e-pillereitä?

Poissa Aurelle

• HAIRahtanut
« Vastaus #173 : 06.02.08 - klo:07:02 »
Jos ei e-pillereitä muuten tarvitse, niin en alkaisi niitäkään muutamaan näppyyn syömään. Keinotekoinen hormoni on kuitenkin aina keinotekoinen hormoni... Paikallishoitoaineet muutamaan näppyyn on omasta mielestäni parhaat vaihtoehdot.

Minuakin tavallaan ärsyttää ihmiset, jotka valittavat muutamasta näpystään, mutta toisaalta ymmärrän heitä. Jos ei ole kokenut aknea, on vaikea kuvitella millaista se on. Ja silloin ne omat pari näppyä tuntuu kamalilta, jos niitä yleensä ei ole...

Bruno

• Vieras
« Vastaus #174 : 06.02.08 - klo:09:00 »
Kiitos hyvistä kommentoinneista. Ehkä tuli sitten näistä vastauksista päätellen kuitenkin kehuttua omaa ihoa liikaa. Täysin puhdasta ihoa  minulla ei ole ollut parin viime vuoden aikana ("iho-ongelmat" alkoi 22v!), pahimmillaan siis näppylöitä on ollut paljonkin, mutta elämäntapamuutokset toi nykytilanteen. Eli kyllä niitä selkeästi näkyviä näppylöitä yleensä on muutama naamassa, joskus enemmänkin. Ja muutos tähän vaati tuttuun tyyliin kymmenien aineiden kokeilun ja parhaiden puhdistusmenetelmien/määrän etsimisen - ja sillä tiellä tietysti vieläkin ollaan...

Ymmärrän täysin Tukkiksen ja Aurellen näkökulmat, ja uskallan kai itse ottaa tästä oppia - asiat  siis voisivat olla huonomminkin. Uskon kuitenkin, että teilläkin ihon parantuessa nälkä kasvaa syödessä. Ajan kuluessa haluatte yhä paremman ihon ja ehkä jopa täysin puhtaan ihoon sen ollessa mahdollista.

Ja ehkä kuulostaa pinnalliselta, mutta tosiaan itse en vaan pidä mittarina sitä epäpuhtauksien lukumäärää, vaan sitä kuinka paljon ympärilläni olevat kaverit ja vanhempani kiinnittävät niihin vähäisiinkin huomiota. Ilmeisesti olen lisäksi kokenut jossain vaiheessa jonkun kovan henkisen kolauksen, sillä itselläni on huomattavia vaikeuksia katsoa kasvojani tarkkaan peilistä. Mielummin vähemmän omaa stressiäni itseäni peilaamatta ja 'uskottelen' puhtaaseen ihoon. Surullista, tiedän.

Oma puhdas lähtökohtani keskusteluun oli siis huomattavan huonosta ihosta selviytyminen pärjäämään kohtalaisen ihon kanssa. Vielä kun saisi/osaisi/tietäisi sen viimeisen puristuksen siihen täysin puhtaaseen ihoon. Ehkä se on tosiaan vain hyväksyttävä, että geenit ovat päättäneet, että muutama epäpuhtaus pitää kasvoilla koko ajan olla.

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #175 : 06.02.08 - klo:20:22 »
Bruno, jos ihosi kunto askarruttaa, suosittelen tilaamaan ajan ihotautilääkärille. Hän osaa sanoa sinun iholle parhaan hoidon. Ihon kunto on myös niin suhteellista, jonkun mielestä pari näppyä on akne, joitain ei lievä akne edes häiritse. Pääasia on kuitenkin se, että on itse kutakuinkin tyytyväinen ihoonsa. Jos ihosi huollestuttaa sinua, voi olla hyvinkin helpottavaa saada kuulla ammattilaisen mielipide. :)

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #176 : 06.02.08 - klo:23:46 »
Toivottavasti piristää joitakin.

Kuvassa naama ennen roaa ja sen jälkeen. Jälkeen olevassa on meikkivoidetta kyllä, mutta huomaatte varmaan eron entiseen. Iho ei ole täydellinen, se on punainen ja epätasaisnen ilman meikkiä, mutta aknea siinä ei ole. Arpia on huikeasti silti, vaikka ne eivät tuossa selkeästi näy. Lopetin roan about kuukausi sitten, ja nyt on ehkä kaksi näppyä tullut.

Nyt koitan saada arpia haalennettua...  :-[

hennaaja
iherb alekoodi DUW569

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #177 : 07.02.08 - klo:00:07 »
Hienosti roa on auttanut! Ole iloinen ettei sinulle ole vielä ainakaan tullu sen kummempaa näppyä namaan. Itsellenihän tuli juuri noin 1kk roan lopettamisen jälkeen otsa täyteen pientä pintanäppyä (ei isoja ja syviä kuten ennen roaa)

Kuinka kauan söit, minkälaisella annostuksella? :)

Poissa Sanguine

• Tukkaguru
« Vastaus #178 : 07.02.08 - klo:00:15 »
Almiroksella on tosiaan hieno ero kuvissa!  :)

Kesällä iho oli jotenkin niin epätasainen ja näppylöitä puski poskillekin, että meinasin mennä ihotautilääkärille. Saamattomuuttani en mennyt ja nyt iho on vähän rauhoittunut. Punoittaa edelleen leuasta, poskista ja otsasta, ja otsassa on yhtä kutisevia, punaisia näppylöitä. Punoittavia näppylöitä on yllättäen myös käsivarsissa, johon niitä on ilmestynyt yhtäkkiä.  ??? En tajua mistä näppylät käsiinkin levisivät. Minkäänlaisia muutoksia ruokavaliossa tai esim. pesuaineissa ei ole tapahtunut, eikä tässä ole yllättävää kyllä tullut pahemmin stressattuakaan.   ;)

Finnejä on onneksi yhä harvemmin, ehkä sen kerran kuussa.
Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse, kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä. 

Poissa Kuririn

• HAIRahtanut
« Vastaus #179 : 08.02.08 - klo:13:42 »
Kävin äsken hakemassa apteekista uuden roa-kuurin ekat pakkaukset. Tämä on siis minulla jo vaikka kuinka mones kuuri.

Olen nyt kyllä aika ärsyyntynyt tähän tilanteeseen, sillä ihotautilääkäri, jolla olen viime aikoina käynyt, oli yhtäkkiä unohtanut kaiken mistä olimme aikaisemmin puhuneet. Ensimmäisellä käynnillä viime elokuussa selitin perusteellisesti koko aknehistoriani lukuisine roa-kuureineen ja hän tuli siihen tulokseen, että kaikki kuurini ovat olleet liian lyhyitä ja liian pienellä annostuksella. Sovimme, että syön matkalta palattuani yhden kunnon kuurin, jolla akne saattaisi lähteä pysyvästi. Kävin kaikissa kokeissakin jo viime syksynä tätä varten.

Nyt hän oli kuitenkin unohtanut kaiken, eikä edes tuntunut uskovan minua, kun kerroin tästä keskustelusta. Söin tetralysalia tässä välissä ja sen takia ihoni on nyt tosi hyvässä kunnossa. Yritin kuitenkin lopettaa sen tässä puolen vuoden aikana pariin otteeseen ja joka kerta iho tulehtui aivan hirveästi. Senkin hän oli unohtanut. Lisäksi hän ei muistanut, että olin syönyt roaa aikaisemmin (ainakin viisi kuuria) ja sanoi, että eihän sitä sitten enää voi määrätä. Sitten sain kuitenkin pienen roa-kuurin, mutta kaikki tuntui jääneen silti aivan auki. Hän kommentoi vielä, että eihän sinun kannata roaa syödä, kun ihosi on noin mainiossa kunnossa!  ARGH!  >:(

Nyt tekisi tietysti mieli vaihtaa lääkäriä, mutta sitten kaikki pitäisi taas aloittaa alusta. Itku. Tyhmintä on, jos syön nyt taas kerran yhden nysän kuurin pienellä annostuksella.