Oon lähinnä vain lueskellut muiden kokemuksia Roasta ja päätin sitten kirjoittaa oman kokemukseni siitä.
Eri asteista aknea on ollu jo noin seitsemän vuotta (eli aivan liian kauan) ja olen nyt siis 19-vuotias. Aikaisemmin olin yrittänyt pärjäillä apteekin itsehoitovalmisteilla, joilla akne pysyi hieman kurissa, mutta finnejä oli naamassa aina, välillä enemmän välillä vähemmän. Puoli vuotta sitten rohkaistuin ja menin ihotautilääkärille ja sain heti Roaccutanin (syön rinnakkaislääkettä), vaikken ollut syönyt antibioottikuuria ennen sitä. Painan 50 kg ja annostukseni on vuoropäivin 20 mg ja 40 mg.
Silloin iho ei ollu edes kauhean paha, koska ihoni on kesällä parempi ja huonoimmillaan puolestaan helmi-maaliskuussa. Finnit pikkuhiljaa vähenivät ja iho sileni eikä tullut minkäänlaista pahenemisvaihetta. Parin viime kuukauden aikana on tullut muutamia hieman isompia finnejä ja myös pienempiä, jotka kuivuivat parissa päivässä itsestään.
Olin tammikuussa kontrollikäynnillä ja lääkäri sanoi silloin, että jos finnejä tulee vielä kun kolmas sadan kapselin laatikko on menossa, niin sitten jatketaan kuuria vielä neljännellä laatikollisella eli parilla kuukaudella. Eli tällöin kuuri kestäisi vähän päälle kahdeksan kuukautta.
Roa auttoi hyvin, mutta vajaa kaksi viikkoa sitten ihoni paheni aivan älyttömästi. Isoja punoittavia tulehtuneita finnejä alkoi tulemaan ensin pari päivässä ja sitten aina vain enemmän joka puolelle kasvoja. Noihin ei edes tule valkoista tai kellertävää päätä, joissa olisi talia, vaan ne sellasia isoja ja näkyviä kohoumia ihossa. En keksi pahenemiseen mitään järkevää syytä. En ole muuttanut elintottumuksia, syön samaa ruokaa ja herkkuja kuin ennenkin enkä ole vaihtanut ihonhoitotuotteita tai meikkejä. Iho on aina talvella tähän aikaan pahimmassa kunnossa, mutta olin ollut siinä uskossa, että Roan olisi jo pitänyt helpottaa tässä asiassa. Viikossa iho meni siihen kuntoon, että oli pakko päästä lääkäriin. Ihotautilääkärilleni sain soittoajan vasta parin viikon päähän, joten menin sitten tavalliselle lääkärille. Tämä taas ei osannut sanoa asiaan oikeastaan mitään, eikä aluksi suostunut määrämään mitään helpottamaan tilannettani (en tarkoita rauhoittavia tässä tapauksessa, vaikka niitäkin ehkä tarvittaisiin). Vaatimalla vaadin antibioottikuuria ja lopulta sitten sain sen. Kuuri on kyllä niin lyhyt, että hyvä jos ehtii auttamaan ollenkaan.
Luulin jo monta kuukautta sitten, että akne on mennyttä elämää, ja nyt se sitten iski takaisin oikein voimalla. Voiko olla mitään masentavampaa? Finnejä oli pahimmillaan naamassa lähes 30 ja ne oli senluokkaisia, että pelkkä suihkussakäyminen tuntui kauhealta, kun vesipisarat osuivat niihin. Tällä hetkellä tilanne on vähän helpottanut, mutta punaisia arpia on tullut taas mukavasti juuri, kun edelliset olivat haalenneet jonkin verran. Pystyin kaiken lisäksi olemaan koskematta niihin finneihin, mutta arpia tuli silti. Saa nähä, mitä tapahtuu, kun anbiootit loppuu viikko ennen ihotautilääkärin soittoaikaa.
Aika hassua, että aikasemmin en halunnut syödä lääkkeitä sivuvaikutusten takia, vaikka mulla oli akne, mutta nyt haluaisin pumpata itteni täyteen myrkkyjä, jotta se lähtisi pois.
Onko kenellekään muulle käynyt vastaavaa? Akne pahenee yhtäkkiä, vaikka Roaa on syöty useita kuukausia?