Krrääks! Minä kävin ekaa kertaa elämässäni lääkärillä näyttämässä näppylöitäni, joita on välillä tullut ja mennyt koko aikuisiän. Ajattelin, että saan jotain pieniä kivoja voiteita, mutta tohtori oli heti ehdottomassa Roaccutan-kuuria. Mä olen aina luullut kärsiväni satunnaisista näppylöistä, mutta niihin ehdotettiinkin vaikean aknen hoitoon tarkoitettua lääkettä -> ts. mulla on vaikea akne! Iik!

Toiveestani päädyttiin nyt kokeilemaan hieman kevyempää varustusta: Tetralysal-kuuri 50 vrk ajan ja lisäksi Skinoren-voide paikallishoitoon. Uudelleen lääkäriin menen kahden kuukauden päästä, jolloin voidaan tarvittaessa aloittaa myös Roaccutan-kuuri. Lääkärin mukaan useiden paikallisvoiteiden yhdistäminen kuivattaa ihoa usein liikaa, joten yleensä käytetään vain yhtä voidetta kerrallaan. Tässä vielä lääkärin antamat kotihoitosuositukset, jos niistä olisi jollekulle apua: meikinpoistoon perusvoide kuten Aqualan L, kasvojen pesuun LV-palasaippua, voiteita vain niille iho-osille, joissa iho tuntuu kuivalta. Kaikkia niitä meikkejä voi lääkärin mielestä käyttää, jotka iholle sopivat.
Roaccutan-kuurin ajaksi lääkäri suositteli tuplaehkäisyä. Labrakokeista kuulemma otetaan maksakokeet (ASAT, ALAT) ja veren rasva-arvot (triglyseridit ja kolesterolit) mitataan kuukauden päästä kuurin aloittamisesta. Mikäli labroissa ei tuolloin ole poikkeavaa, ei enempiin labrakokeisiin ole tarvetta. Kuulostaa niin hurjalta, vaikka lääkäri vakuuttelikin käytäntöjen olevan varmuuden maksimointia. Ehtinen vielä ajatella asiaa ja työstää mielipidettäni Roaccutanista moneen kertaan, ennen kuin tuo 100 kpl antibioottijättilaatikko on tyhjä. Juuri tällä hetkellä Roaccutan tuntuisi kuitenkin siltä, kun kärpästä ampuisi tykillä...