Kirjoittaja Aihe: Roaccutan  (Luettu 118327 kertaa)

Poissa Malva

• Tukkaguru
Vs: Roaccutan
« Vastaus #420 : 23.05.11 - klo:10:51 »
Mulla alkoi kaksi viikkoa sitten ehkäpä kuudes tai seitsemäs roakuurini (en oo pysyny enää laskuissa). Nyt naama hilseiee ku viimeistä päivää ja olis kiva löytää joku hyvä kosteusvoide tähän tarkoitukseen. Ajattelin lähinnä suunnata apteekkiin taikka ekokauppaan. Öljyistä (nyt käytössä manteliöljy) en pidä.

Takiainen

• Vieras
« Vastaus #421 : 23.05.11 - klo:12:14 »
Tottakai ehkäisyn kanssa täytyy olla tarkkana joka tapauksessa, ja Roan vaikutuksista sikiöön toitotetaan ihan kiitettävästi. Toisaalta itse näen e-pillerit ja kondomin (oikein käytettynä toki) aikalailla yhtä varmoina vaihtoehtoina ehkäisyyn. Itseasiassa pillerit voi olla huonompikin menetelmä, jos on hiemankaan hajamielinen. :P

Sori, ei liity ihan tasan tarkkaan topikin aiheeseen mutta tähän oli pakko tarttua, sillä meillä on ollut aiheesta monta luentoa ja tämä oli ihan pakko korjata.

Pillerit ovat selkeästi varmempi vaihtoehto raskaudenehkäisyyn kuin kondomi. Täydellisessä käytössä sadasta naisesta tulee raskaaksi (eli ei yhtään unohduksia) pillereistä huolimatta tulee raskaaksi 0,1 kun taas kondomille sama luku (siis täydellisessä käytössä) on 3. Kun taas tyypillisessä käytössä (ehkä unohdus tai kaksi kuussa) sama luku on 3 ja kondomille 12. Ilman ehkäisyä 85% tulee raskaaksi. Pillereiden syönnissä yksi unohdus ei ole välttämättä maailmanloppu, mutta kannattaa silti varoa. Ja laittaa esimerkiksi muistutus kännykkään aina.  Minipillereiden mahdollinen sivuvaikutus on muuten akne, joka on progesteeninen sivuvaikutus.

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #422 : 23.05.11 - klo:13:45 »
^ Öö, en nyt varsinaisesti löytänyt tekstistäsi mitään uutta informaatiota?  :)
Tässä tapauksessa mun mielestä on muutenkin outoa miettiä todennäköisyyksiä kahden erilaisen ehkäisymenetelmän välillä, jos ne ovat kovin lähellä tosiaan. Raskaana ei kuitenkaan voi olla kuin 100 % tai 0 %. ;) Mutta se on vain minun mielipiteeni, jokainen muodostakoon omansa.

Ja tosiaan e-pillereiden paras ehkäisyteho tottakai mitataan ilman pilleriunohduksia. Mutta hajamielisyyteen taipuvaisille kuukausi ilman pilleriunohduksia voi olla mahdoton case. Useasti unohtuu useampi pilleri kuin vain yksi ainokainen. Jopa ilman itsestäänselviä puhelinmuistutuksia yms. muistutuskeinoja. Pillerinunohduksen toimintaohjeet voi kätevästi lukea sieltä oman e-pillerin käyttöohjeista, ja olen kyllä tietoinen, ettei yksi pilleri tiettynä hetkenä kierrosta aiheuta lisätoimenpiteitä.
« Viimeksi muokattu: 23.05.11 - klo:14:53 kirjoittanut salute »

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #423 : 23.05.11 - klo:14:51 »
Mulla alkoi kaksi viikkoa sitten ehkäpä kuudes tai seitsemäs roakuurini (en oo pysyny enää laskuissa). Nyt naama hilseiee ku viimeistä päivää ja olis kiva löytää joku hyvä kosteusvoide tähän tarkoitukseen. Ajattelin lähinnä suunnata apteekkiin taikka ekokauppaan. Öljyistä (nyt käytössä manteliöljy) en pidä.

Ihan täysimittainen kuuriko?  :o
Kuinka nopeasti sulla on aina akne palannut kuurin jälkeen?

Mulla on naama edelleen kuin vauvan peppu *koputtaa puuta*. Yksi pieni tavallisen ihmisen finni tosin viipyi leuassa pari päivää viikko sitten. Sen sijaan miun pää on sellainen murheenkryyni, että... Yleislääkäri antoi kuurin tujua kortisoniliuosta, ja jos ei sillä lähde niin ihotautilääkärille mars. Arvatkaa onko lähtenyt? Eihän tuo ihottumaläntti olekaan ollut päässä, kuin puoli vuotta.  ::)
Siinä on varmaan joku infektio.

edit. ainiin, ja Aqualanille tulee täältä yksi ääni.
edit2. ja mulla on vieläkin välillä sellaista haamusärkyä leuassa, niinkuin siihen olisi tulossa iso patti, mutta mitään ei onneksi ole vielä tullut.
« Viimeksi muokattu: 23.05.11 - klo:14:55 kirjoittanut muori Pippuri »

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #424 : 23.05.11 - klo:15:24 »
Joo ihan täyspitkä kuuri. Vähän jänskää koska en ole aiemmin syöny roaa kesällä, pelkään palamista. Pitänee hankkia suojakertoimella 50 oleva naamarasva. Mulla pysyi kerran vuoden verran iho hyvänä roan jälkeen, muuten finnit palaa noin 3-4kk kuurin loputtua. Lääkärini vähän vihjasi siihen malliin, että mulla akne varmaan paranee vasta vaihdevuosi-iässä. JEEEE  ::)

Aqualanista ei oo mulle mitään iloa. Kävin tänään apteekissa kyselemässä ja mulle suosittelivat tämmöistä, onko kokemusta? Kuulemma jotkut lääkärit ihan reseptillä voivat määrätä kyseistä voidetta. Tämäkin kiinnostaa.

Tuohon e-pilleri asiaan vielä sen verran, että isotretinoiini voi heikentää esim desogestreelin (Cerazette, Gracial, Laurina, Marvelon, Mercilon), etonogestreelin (Nexplanon, Nuvaring) ja levonorgestreelin (Jadelle, Laurette, Microgynon, Microluton, Miranova, Mirena, Norlevo, Trikvilar) vaikutusta joten siksi roaccutanin kanssa tulisi käyttää myös kondomia. Interaktio on luokka C3 eli se on kliinisesti merkittävä interaktio.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #425 : 23.05.11 - klo:19:08 »
Roan hilseilystä ei kokemusta, mutta itsellä on nyt käynnissä Basiron-hoito, joka hilseilyttää myös aika tehokkaasti ja tekee ihon pinnasta kuivan koppuranaamion ilman kosteutusta. Mun ihon pelastus on ollut Pirkan Lastenvoide. Iho tuntuu jotenkin hylkivän öljymäisiä voiteita eikä öljyt imeydy kuivan ihon läpi, mutta Lastenvoidetta se imee itseensä vaikka kuinka paljon - myös ihon pinta jää sileäksi. Jos ei öljyiset voiteet ole tepsineet niin kannattaa vaikka tuota kokeilla. Voide tuntuu rauhoittavan ihoa ja pitää sen joustavana. Myös pois hilseilevä iho on helpompi hieroa suihkussa pois kun iho ei ole päässyt kuivamaan kovaksi panssariksi.  :)

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #426 : 23.05.11 - klo:21:52 »
Ainii, vanha tuttu Pirkan vauvavoide! Oli päässyt unohtumaan, on ollu ennenkin käytössä, nimenomaan roan kanssa. Kiitos muistutuksesta, käynpäs ostamassa.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #427 : 24.05.11 - klo:21:00 »
 ;D

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
« Vastaus #428 : 24.05.11 - klo:23:19 »
Joo ihan täyspitkä kuuri. Vähän jänskää koska en ole aiemmin syöny roaa kesällä, pelkään palamista. Pitänee hankkia suojakertoimella 50 oleva naamarasva. Mulla pysyi kerran vuoden verran iho hyvänä roan jälkeen, muuten finnit palaa noin 3-4kk kuurin loputtua. Lääkärini vähän vihjasi siihen malliin, että mulla akne varmaan paranee vasta vaihdevuosi-iässä. JEEEE  ::)

Syötkö muuten hormoneja kuurien välissäkin?

T. Luonnonoikku, jolla akne vain paheni Diane Novista  ;D

Poissa Malva

• Tukkaguru
« Vastaus #429 : 25.05.11 - klo:16:29 »
En syö. Toisaalta olen miettinyt että jos e-pillerit sopisivat muuten voisin vaikka syödäkin kerta olen kuitenkin kokoajan roakuurilla (ja parhaassa tapauksessa se saattaisi jopa parantaa ihoa). Mutta kerta e-pillerit ei muuten sovi en viitsi lähteä sotkemaan soppaa ja kroppaa enää hormoneilla.  :P

hiirenhäntä

• Vieras
« Vastaus #430 : 30.05.11 - klo:13:18 »
Allerjoittanutkin aloittaa nyt sitten huomenna kolmennen Roa-kuurin :( Eka olikin tosin jo kymmenen vuotta sitten (ja toimi täydellisesti vuosikausia). Lasten syntymien myötä mulla alkoi ilmeisesti sitten uusi murrosikä (tai virallisesti sitten puhkesi aikuisiän krooninen akne), lyhyen kuurin söinkin Roaa jo talvella, toimi mainiosta (jos ei erityisesti henkisiä sivuoireita huomioida...), mutta kuuri oli ilmeisestikin liian lyhyt (taisi olla 240mg).

Jotenkin karua, että ihminen joutuu kärsimään aknesta nuorena ja aikuisena, suorastaan epäreilua! Tällä kertaa lääkäri alkoi jo käyttämään sanaa "krooninen". Toki vielä elättelen, että josko sitten riittävän mittainen kuuri toimisikin itsellä kuten nuoruudessa!

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
« Vastaus #431 : 30.05.11 - klo:14:49 »
^No onpa kurjaa  :( toivotaan, että kolmas kerta toden sanoo, ainakin pitemmäksi aikaa.

Miä kävin tänään tän miun Roa-pään ( ;D) takia ihotautilääkärissä, ja lääkäri ei osannut sanoa mitään, että mikä siinä voisi olla kun se ei täsmää minkään taudin kanssa. Ei voinut laittaa Roan syyksi, kun tällaista pääihottumaa ei ole sivuvaikutuksena aiemmin raportoitu, mutta laittaa varmaan merkinnän jonnekin. Sain nyt jotain antibioottisalvaa ja jos pää ei ole kuukaudessa kunnossa, niin ei kun takaisin. Miua alkoi hieman pelottamaan, kun lekuri puhui jostain kasvannaisesta ja koepaloista  0_0 Nice!

..ja sitten sain Differiniä "varmuuden vuoksi". Ja ainiin, nykyään se on puolet, joihin isotretinoiini tehoaa pysyvästi ekalla kuurilla. Veikkaan, että suurin osa tuosta määrästä on miehiä.
« Viimeksi muokattu: 30.05.11 - klo:14:52 kirjoittanut muori Pippuri »

Poissa Liane

• Hiushörhö
« Vastaus #432 : 20.10.11 - klo:15:13 »
No niin, ihotautilääkärillä käyty. Pyysin isotretinoiinikuuria suoraan, ja vaikka sitä tavallisesti määrätäänkin vasta kun on kokeiltu muita hoitoja, akneni on lääkärin mukaan sen verran arpeuttavaa, että saan reseptin kuukauden päästä. Rajatapaus kuulemma, ja oma halukkuuteni sitten varmaan kallisti vaa'an. Välissä syön antibiootteja, jotta tulehdus laskee ensin vähäsen. Olen tietty tästä iloinen ja vähän yllättynytkin, koska naamassa ei Cypretylien syömisen vuoksi ole tällä hetkellä juuri muuta kuin pari isoa finniä, jonkin verran ihan pieniä ja rutkasti punaisia arpia. Kuitenkin tiedän, että jos lopettaisin pillerien syömisen, naama räjähtäisi käsiin, joten sinänsä olen kyllä käypä kandidaatti tälle hoidolle.

En kyllä ihan ymmärrä tuota kommenttia arpeutumisesta, koska yhdentoista vuoden aknenkaan jälkeen minulla ei ole juurikaan kuoppaisia arpia, lähinnä vain punaisia jälkiä uusimmista finneistä (muuten olisin painunut lääkäriin jo aikoja sitten). Mahtoiko sitten tarkoittaa vain tuota hyperpigmentaatiota.

Nyt vain toivon, ettei testeistä löydy mitään, mikä estäisi kuurin syömisen, ja odottelen kauhulla kuivumista ;D Avo sai myös kuurin, joten kärsitään sitten yhdessä.

Kunis

• Vieras
« Vastaus #433 : 25.10.11 - klo:16:31 »
Lueskelin ketjua ja minua jäi häiritsemään se, että e-pillereitä on pakko määrätä roan kanssa. En kuitenkaan hoksannut, että mihin tämä perustuu. Ehkäisyteho kärsii - mihin nähden? Minulla on kuparikierukka, ilmeisesti se ei ehkäisyteholtaan roakuurin aikana riitä? Sinällään pelkkiä pillereitäkin voisi kokeilla, mutta kokeilisin niitä mieluimmin roasta erillään.
Ihotautilääkäriaikahan minulla on vasta ensikuussa, mutta teen nyt hieman taustatyötä ensin. Tosin minulla on muitakin ongelmia kun naama, enkä sitten tiedä mahtaako joku juttu olla parempi noin yleisesti. Ne näkee sitten.

Takiainen

• Vieras
« Vastaus #434 : 25.10.11 - klo:16:44 »
Siis, Roaccutan on teratogeenista, eli sikiölle myrkkyä, altistus aineelle alkuraskauden aikana on hyvä peruste harkita raskaudenkeskeytystä. Siksi esimerkiksi kondomit eivät ole tarpeeksi hyvä ehkäisykeino vaan tarvitaan joku mahdollisimman tehokas ehkäisymenetelmä. Tämän takia myös pitäisi tehdä raskaustesti ennen kuin aloittaa kuurin ja sen aikana tehdään seurataan raskaustesteillä, ettei vahinkoja satu. Myös viiden viikon sisään kuurin lopettamisestai ei saisi tulla raskaaksi. Kuparikierukka on aika tehokas ehkäisymenetelmä, tosin valmisteyhteenveto haluaisi, että käytettäisi kahta erilaista ehkäisymenetelmää, joista toinen olisi esteeseen perustuva (esim. kondomi). Erikoislääkäriltä kannattaa kysäistä, mikä on nyt vallitseva käytäntö.

Eli e-pillerit ei välttämättä ole se pakollinen ehkäisymenetelmä, mutta monelle se on oikeasti tehokkaista ehkäisymenetelmistä se paras ja helpoin.  :)