Vaikka ihotautilääkäri sanoo mitä, itse uskon, että e-pillereiden lopettaminen ja siitä aiheutuneet hormonihöyryt aiheuttivat mulle aknen. Teininä mulla ei koskaan ollut suurempia finniongelmia, tokihan niitä joskus tuli yksittäinen sinne tänne, mutta ei ongelmaksi asti. Myös pilleriaikana oli naama pitkälti samassa kunnossa kuin ennenkin niitä. Mutta kun lopetin niiden syömisen, meni iho ihan helvetilliseen kuntoon. Söin ensin antibioottikuurin finneihin, mutta se auttoi vain vähän ja sekin apu hävisi hyvin pian kuurin jälkeen.
Kuuri kesti mulla ehkä 8 kk yhteensä, ja siinä ajassa se vasta tehosi kunnolla. Ensimmäiset kuukaudet oli tuskallisia, hyvien vaikutusten näkymiseen meni pitkään (ainakin se kaksi kuukautta), mutta sivuvaikutukset tuli kyllä hyvin pian. Naama oli hilseilevän kuiva, erityisesti huulet ja huultenympärys. Mikään meikkivoide ei näyttänyt hyvältä kuivuuden ja epätasaisen ihon takia, mutta ilmankaan ei voinut olla tulehtuneiden finnien vuoksi. Huultenympärys oli niin punainen, että sain joskus kyselyjä siitä, että oliko minut hakattu. Se kevät oli mulle muutenkin henkisesti raskas, ja ulos lähteminen tuntui todella hankalalta ja pysyinkin mielellään kotona jos ei ollut ihan pakko mennä johonkin, koska pelkkä meikkaaminenkin oli niin masentavaa.
Kaikesta huolimatta oon tyytyväinen että jaksoin loppuun asti syödä nuo. Mun Roa-kuurin loppumisesta on kohta vuosi, eikä akne ainakaan ole vielä palannut (nyt pitää koputtaa aika paljon puuta). Koko syksyn ja talven iho oli oikeastaan ihan finnitön, nyt kevään aikana on ruvennut tulemaan finnejä sillä tavalla kuin niitä oli joskus teininäkin. Nyt tulee joskus finni tai pari leukaan/poskeen, mutta lähtee melko nopeasti pois eikä nyt sentään vielä ole koko naama räjähtänyt, ja nytkin iho on oikeastaan tosi siisti.