Kirjoittaja Aihe: Roaccutan  (Luettu 118319 kertaa)

Poissa enna

• Tukkaguru
Vs: Roaccutan
« Vastaus #525 : 13.07.15 - klo:18:57 »
^Vähän rajua sanoa näin, mutta elämäntilanteeni on sellainen että jos raskaaksi tulisin, tekisin abortin - olisi roa päällä tai ei. Mulla ei ole yhtään haluja aloittaa uudelleen epäsopivia minipillereitä tai kokeilla tässä vaiheessa mitään uutta esim. kuparikierukkaa, jos sitä edes minulle voisi laittaa. Siksi kumi tuntuu olevan tässä vaiheessa ainoa vaihtoehto.

Eikö maksa-arvoja sitten välttämättä seuratakaan kuurin aikana / kaikkien potilaiden kohdalla?

Poissa Jewely

• HAIRahtanut
« Vastaus #526 : 13.07.15 - klo:19:02 »
Mäkin kävin lukioaikana yksityisellä ihotautilääkärillä Terveystalolla ja mun kuuri kesti muistaakseni puoli vuotta, jonka aikana kävin ainakin pari kertaa verikokeissa joissa katsottiin maksa-arvot ja äiti muisteli että raskaustestitkin tehtiin vaikka en ehkäisyä käyttänytkään kun ei ollut silloin vielä tarvetta. Lääkärillä kävin myös yhteensä sen pari-kolme kertaa. Äiti tietysti hoiteli maksuasiatkin sun muut joten niistä en tiedä enempää mutta meille vakuutus korvasi koko hoidon voiteineen kaikkineen.

Yksi tuttuni kävi ihopolin kautta ja en muista juuri muuta eroa hoitosysteemissä kuin sen että hän söi jostain syystä aika paljon pienempää annosta kuin minä, minä söin painon mukaan katsottua maksimiannosta ilmeisesti.

Laitan tähän vielä, että mulla kuuri auttoi kyllä loistavasti ja sivuoireet kesti kun iho parani niin paljon. Mulla sivuoireet olikin lähinnä vain limakalvojen kuivumista ja niistäkin selvisi Bepanthenilla ja silmätipoilla. Akne ei ole tullut takaisin, paitsi minipillereiden käytön aikana ja koko hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen jälkeen oli vähän pahempi näppykausi mutta sekin alkaa mennä jo ohi. Mulle Roa oli kyllä korvaamaton apu.

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #527 : 13.07.15 - klo:19:20 »
^Kiva kuulla että sulla auttoi roa. Aika moni on tässäkin ketjussa syönyt useamman kuurin ja on sanonut aknen palaavan kuurin jälkeen. Tosiaan se, ettei "viimeisenä vaihtoehtona" pitämäni roaccutan olisikaan pitkäaikainen (tai mielellään lopullinen) ratkaisu akneen, pelottaa.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #528 : 14.07.15 - klo:10:44 »
Mä kyllä kokeilisin Roaccutanin, jos muusta ei ole apua saanut. Ei sitä nimittäin voi ikinä tietää. Mulla ei ole kyllä noihin kustannusasioihin näkemystä, koska en ole kuuria syönyt.

Mä itse yritin saada Roaccutania aiemmin, mutta mulla tökkäsi kyllä siihen, että nuori naislääkäri vaatimalla vaati ehkäisyn aloittamista ja paikallishoitojen testaamista. En suostu syömään e-pillereitä, saan niistä ihan järkyttäviä mielialasivuoireita merkistä riippuen. Yksi merkki itketti, toinen aiheutti aivan pimeitä raivokohtauksia, joita pelästyin itsekin. Tykkään tasaisesta ja tyytyväisestä itsestäni enemmän.  ;D

Mulla tepsi sitten paikallishoidot, mutta jos niiden teho jotenkin lakkaisi, niin ottaisin varmaan Roan kuitenkin ja jättäisin pillerit vain popsimatta. On se akne sen verran kamalaa.

Poissa tnn

• HAIRahtanut
« Vastaus #529 : 14.07.15 - klo:12:30 »
Mulla on viimeinen päivä Roaa menossa, ja iho on nyt kyllä ihan täydellinen. Toivon, että pysyykin tällaisena, 7 kk kesti nyt aika tarkalleen tämä kuuri. Mä hain Roan Terveystalon ihotautilääkäriltä, hänelle riitti perusteluiksi se että olen aiemminkin syönyt nuorempana kuurin Roaa ja ennen sitä testasin antibiootit ja myös paikallishoitoja olin kokeillut jos jonkinlaista ilman suurempaa apua. Ennen kuurin aloitusta piti käydä maksatesteissä ja raskaustestissä, kuten myös 1 kk kuurin aloituksen jälkeen ja 3 kk kuluttua. Mitattiinkohan samalla jotain veren rasva-arvojakin.. Onneksi mulle  suostuttiin opiskeluterveydenhuollon kautta laittamaan lähetteet noihin labroihin, kun Terveystalolta silloin kysyin hintoja niin +100 e olisivat suunnilleen maksaneet per kerta. Itse ihotautilääkäri maksoi ehkä 80 e ja vastaanotolla kävin vain sen yhden kerran, ja joka kuukausi uusitin Terveystalolla reseptin joka maksoi n. 9,5 e Kelan korvauksen jälkeen. En itse käyttänyt hormonaalista ehkäisyä kuurin aikana, huolehdin muutoin etten tule raskaaksi. Lääkäri ei kirjoittanut silloin mulle reseptiä e-pillereihin, vaan sanoi että ne pitää hommata muualta ::) Noh, sanoin että hoidossa on.

Suurempia sivuvaikutuksia mulla ei ole tullut Roasta, mitä nyt huulia on saanut rasvata ahkerasti ja käsissä on ajoittain ollut ihottumaa. Tosin en tiedä johtuuko se Roasta, mutta kuurin aikana sitä nyt on enemmän tai vähemmän ollut. Saa nähdä häviääkö, kun kuuri nyt loppuu. Nenäverenvuotoja on ollut jokunen, ihan sellaisia että nenä on yhtäkkiä vain auennut. Piilareita olen voinut käyttää koko kuurin ajan, ja tukkakin on pysynyt mukavan vähärasvaisena  ;D Olen tosi tyytyväinen, kannatti syödä kuuri vaikka alkuun vähän tuli epäröityä.
1bMii, virallisella huijausmitalla 78 cm pitkä tukka. Vaalea, hieman sekavärinen kuontalo.

Poissa Monty

• HAIRahtanut
« Vastaus #530 : 10.08.15 - klo:11:11 »
^Tämä tulee nyt kenties vähän aiheen vierestä, mutta herätti uteliaisuutta tuo kun kerroit, että akne iski pillereiden lopettamisen jälkeen. Mullakin kävi nimittäin samoin, eikä kukaan lääkäri tai gyne ole oikein halunnut uskoa, että akne olisi voinut tulla pillereitten lopetuksesta. Kovasti väittivät myös minulle sattumasta tai että tuon parin puolenvuoden pätkien pillerikokeilu olisi pitänyt aknen kurissa ja se lopettamisen yhteydessä muka olisi vaan palannut ennalleen. Mulla ei kyllä ole epäilystäkään siitä, että iho oli ihan eri kunnossa ennen pillereiden aloittamista, enkä jaksaisi uskoa, että pelkkää sattumaa oli tämä muutos. Harmittaa vaan vietävästi, ettei tällaista mahdollisuutta näemmä haluta edes tiedostaa, saatika sitten että siitä osattaisiin varoitella, ennen kuin surutta määrätään pillereitä syötäväksi.

Mutta tosiaan, mullakin olisi vähän toiveissa saada roaccutan-kuuri. Pillereiden lopettamisesta onkin vierähtänyt jo kolme vuotta, eikä tässä mitään helpotusta vuoden Basiron käytön jälkeen ole. Pitää katsoa, mitä ihotautilääkäri sanoo.

Mulla sama, lopetin pillerit niin ei kuukauttakaan kun aikaisemmin pintakuiva iho räjähti käsiin, ravoittumista, näppyjä, talia tursuaa  ::)
Teininä oli akneta, noin 9v. pillerin posimisen aikana ei ollut sen suurempaa aknea.

Sain nyt tetrasykliinikuurin ja Clindoxyl-reseptin, rasva tuntuu kyllä auttavan ainakin nenän ja otsan näppylöitymiseen (mutta posket ja leuka on karmeet)

Vielä ei ole antibiooteista ollut apua, en ole niitä kuukauttakaan vielä syönyt. Saa nähdä olisiko tässä paikka roa-kuurillekin, jos ei tapahdu muutosta. Ja varmaan sitten paluu pillereihin...
Suosikit: XZ Niittyvilla hoitis, Body Shop Aloe vera putsari & voiteet, Paula's Choice BHA:t

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #531 : 04.11.15 - klo:10:10 »
Noniin, saan viimeinkin tänään aloitettua roa-kuurin kunhan käyn apteekissa. Resepti tulee kuukaudeksi kerrallaan, verikokeet kuukausittain. Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #532 : 05.11.15 - klo:13:02 »
Oon enna lukenut sun viestejä ihon kanssa kamppailusta ja musta on ihan huippua, että saat vihdoin aloitettua roan!

Nyt pidetään peukut pystyssä, että roa tuo sulle pitkäaikaisen, ja mielellään lopullisen, avun. :ts :D
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #533 : 05.11.15 - klo:15:31 »
Kiitos! Mulla on odotukset aika korkealla, koska tämä on se viimeinen vaihtoehto. Haluan kuitenkin uskoa, että tämä on se ratkaisu :)

v thanks tipson :)
« Viimeksi muokattu: 05.11.15 - klo:21:43 kirjoittanut enna »

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #534 : 05.11.15 - klo:15:34 »
^ peukut on täälläkin pystyssä!  :ts
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #535 : 06.11.15 - klo:03:09 »
Täälläkin peukut pystyssä :)

Mä olen aina joskus miettinyt, että voisko Roa olla mulle vaihtoehto jossain vaiheessa, mutta  sitä on turha miettiä sen enempää. En voi käyttää hormonaalista ehkäisyä enkä runsaiden vuotojen takia myöskään kuparikierukkaa. Eihän niitä pillereitä pakko olisi syödä, mutta kun ei niitä voi lähtökohtaisesti edes määrätä, niin siihen tyssää. Asia on mulle onneksi ihan ok.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #536 : 06.11.15 - klo:08:39 »
Onnea kovasti ennalle! :) jaathan sitten kokemuksiasi! Mullakin kolkuttaa tasaisin väliajoin tuo ajatus roakuurista, mutta toistaiseksi sinnittelen kemiallisilla kuorinnoilla.
Cogito ergo doleo.

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #537 : 06.11.15 - klo:12:31 »
Kiitokset! Muakin Triina epäilytti ja mietitytti juurikin ehkäisyn takia kovasti, mutta onneksi se puoli tuli kuntoon lopulta ihan mieluisalla tavalla.

Saa nähdä, miten kauan kuuria menee ennenkuin ensimmäiset tulokset (ja sivuoireet) tulevat ilmi.

Poissa Angora

• HAIRahtanut
« Vastaus #538 : 12.11.15 - klo:02:33 »
Nostelen tätä vanhaa ketjua. Mitenköhän ennalla toimi Roa? Uskallanko olettaa, että hyvin kun ei ole kuulunut? ;)

Mulla on nyt toinen päivä menossa Roacuttania (tai no rinnakkaislääkettä, mutta kuitenkin). Hämmentää hieman, että mulle Roaa ei tosiaan määrätty minään viimeisenä keinona. Aiemmin olen reseptilääkkeistä käyttänyt akneen vain paikallista Clindoxyl-voidetta. Lääkäri ehdotti vaihtoehtoina mulle antibioottia, Roaa ja jotain kolmatta miedompaa ja lyhytvastikkeisempaa, mutta pienioireisinta vaihtoehtoa, jonka nimeä en enää muista. Sain valita itse. Päädyin Roaan kun sain ensin selviteltyäni lääkärin avustuksella myyttejä Roasta "myrkkynä" ja kuulla erivaihtoehtojen tulosten pysyvyydestä. Roan joutuu jotkut uusimaan toki, mutta monet ovat saaneet pitkäaikaisen tai jopa pysyvän vasteen.

Eniten pelottaa tässä kuurissa hiusten lähtö (kuulostaapa pinnalliselta pitkän haittaoirelistan takia, jossa oikeasti vakavampiakin haittavaikutuksia ja riskejä). Hiukseni ovat jo valmiiksi todella ohuet ja rakastan pitkiä ja paksuja hiuksia. Palautuuko hiusten kasvu yms. kuurin jälkeen vai onko ohentuminen pysyvää? Myös arvet ja muut mahdollisesti pysyvät muutokset kauhistuttavat. Harmittaa, etten tiennyt kysyä näistä lääkäriltä kun sen aika oli.

En ole sitä paitsi edes aivan varma mistä akneni johtuu. 1,5v. sitten mulle asennettiin hormonikierukka ja näppyjä alkoi silloin muodostua naamalle aivan uudella tavalla, tuollaisena pienenä, värittömänä epätasaisuutena, hiki-/hormooninäppynä poskien ja leuan alueelle kun aiemmin näpyt olivat vain finnejä ja ihonalaisia kipeitä paukamia otsalla ja T-alueella. Akne kuuluu kyllä hormonikierukan oireisiin, mutta sen kuuluisi helpottaa vuoden sisään asennuksesta. Lisäksi ihoni alkoi huonontua heti yliopiston alettua (reilu 2v. sitten), ilmeisesti stressaavamman elämän takia (taustalla pari välivuotta töissä ja sitä edeltävien opintojen aikana e-rengas, joka piti ihon siloisena). Mietin, syönkö Roaa turhaan, jos akneni katoaisi kierukan poistolla. Toisaalta paukamamaiset ihonalaiset finnit tulivat jo ennen kierukkaa, joten kyseessä voi ihan yhtä hyvin olla yksinkertaisesti aikuisiän akne, mikä ei parane ehkäisyn lopettamisella (näin lääkärinikin sanoi eikä suositellut ehkäisymenetelmän vaihtoa, jos se kerran muuten toimii). Toisaalta e-renkaaseen vaihtaminen saattaisi parantaa aknen. Olisiko sen hormoonit sitten paremmat keholle? Ei ehkä hiustenlähtöä, mutta seksuaaliset haluni kyllä pidemmällä e-renkaan käytöllä vähenivät. Onpa vaikeaa valita vain huonojen ratkaisujen välillä... :-\
Sometimes I'm terrified of my heart; of its constant hunger for whatever it is it wants. The way it stops and starts. -Edgar Allan Poe

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #539 : 12.11.15 - klo:08:14 »
^Ketju ei suinkaan ole vanha, olen syönyt kuuria vasta viikon. Mun mielestä noita oireita on turha etukäteen stressata, varsinkin kun ne monella ei välttämättä olekaan kummoisempia kuin huulien, ihon ja limakalvojen kuivuminen. Helpompi tietenkin sanottu kuin tehty, mutta kyllä muutenkin veikkasin että oireet olisivat vain kuurin vaikuttamisen ajan, eli jos sulta alkaisi tukka ohenemaan niin se asia alkaisi varmaan palautua normaaliksi muutaman kuukauden kuurin lopettamisen jälkeen?