Nostelen tätä vanhaa ketjua. Mitenköhän ennalla toimi Roa? Uskallanko olettaa, että hyvin kun ei ole kuulunut?

Mulla on nyt toinen päivä menossa Roacuttania (tai no rinnakkaislääkettä, mutta kuitenkin). Hämmentää hieman, että mulle Roaa ei tosiaan määrätty minään viimeisenä keinona. Aiemmin olen reseptilääkkeistä käyttänyt akneen vain paikallista Clindoxyl-voidetta. Lääkäri ehdotti vaihtoehtoina mulle antibioottia, Roaa ja jotain kolmatta miedompaa ja lyhytvastikkeisempaa, mutta pienioireisinta vaihtoehtoa, jonka nimeä en enää muista. Sain valita itse. Päädyin Roaan kun sain ensin selviteltyäni lääkärin avustuksella myyttejä Roasta "myrkkynä" ja kuulla erivaihtoehtojen tulosten pysyvyydestä. Roan joutuu jotkut uusimaan toki, mutta monet ovat saaneet pitkäaikaisen tai jopa pysyvän vasteen.
Eniten pelottaa tässä kuurissa hiusten lähtö (kuulostaapa pinnalliselta pitkän haittaoirelistan takia, jossa oikeasti vakavampiakin haittavaikutuksia ja riskejä). Hiukseni ovat jo valmiiksi todella ohuet ja rakastan pitkiä ja paksuja hiuksia. Palautuuko hiusten kasvu yms. kuurin jälkeen vai onko ohentuminen pysyvää? Myös arvet ja muut mahdollisesti pysyvät muutokset kauhistuttavat. Harmittaa, etten tiennyt kysyä näistä lääkäriltä kun sen aika oli.
En ole sitä paitsi edes aivan varma mistä akneni johtuu. 1,5v. sitten mulle asennettiin hormonikierukka ja näppyjä alkoi silloin muodostua naamalle aivan uudella tavalla, tuollaisena pienenä, värittömänä epätasaisuutena, hiki-/hormooninäppynä poskien ja leuan alueelle kun aiemmin näpyt olivat vain finnejä ja ihonalaisia kipeitä paukamia otsalla ja T-alueella. Akne kuuluu kyllä hormonikierukan oireisiin, mutta sen kuuluisi helpottaa vuoden sisään asennuksesta. Lisäksi ihoni alkoi huonontua heti yliopiston alettua (reilu 2v. sitten), ilmeisesti stressaavamman elämän takia (taustalla pari välivuotta töissä ja sitä edeltävien opintojen aikana e-rengas, joka piti ihon siloisena). Mietin, syönkö Roaa turhaan, jos akneni katoaisi kierukan poistolla. Toisaalta paukamamaiset ihonalaiset finnit tulivat jo ennen kierukkaa, joten kyseessä voi ihan yhtä hyvin olla yksinkertaisesti aikuisiän akne, mikä ei parane ehkäisyn lopettamisella (näin lääkärinikin sanoi eikä suositellut ehkäisymenetelmän vaihtoa, jos se kerran muuten toimii). Toisaalta e-renkaaseen vaihtaminen saattaisi parantaa aknen. Olisiko sen hormoonit sitten paremmat keholle? Ei ehkä hiustenlähtöä, mutta seksuaaliset haluni kyllä pidemmällä e-renkaan käytöllä vähenivät. Onpa vaikeaa valita vain huonojen ratkaisujen välillä...