No niin. En oikein tiennyt minne threadiin nämä tsiljoonat kysymykseni ja ihmettelyni osoittaa, mutta aloitetaan nyt täältä. Elikkä kiharat on kovasti mielessä, kun tukkaa on tullut pidettyä pitkään suorana. Hius on liukas, hennohko ja ohut, mutta niitä on aika paljon ja leikkaus on vahvasti kerrostettu. Periaatteessa suora, mutta kuitenkin hieman taipuisa. Viime syksyyn asti en ole suonut tukanhoidolle ajatustakaan, se on aina vain ollut päässä ja kasvanut ja sitten on leikattu ja värjäilty ja unohdettu. Hiuksissa siis vaaleahko kuparinen kestoväri ja raidoitusta, jota käyn kampaajalla kohentamassa/muuttelemassa n. 3 kertaa vuodessa. Minulla on vahva punainen pigmentti, ja on oikeastaan ihan sama minkä värin siihen pistää, kun se on parin viikon päästä kuitenkin punertava. Viime kesänä kirmailin pitkin päiväntasaajaa lähes kolme kuukautta ja totesin, että hius ei tykkääkään auringosta yhtä paljon kuin minä. Kampaajan läksytyksen jälkeen lähti reilusti pituutta ja alkoi meikäläisesen hiuksista huolehtiminen. Nyt pituus on yli olkapäiden, yläselän puoleen väliin, ja kasvatus on vaiheessa.
Kiharat mulla on ollut kaksi kertaa, ensimmäisellä kerralla n. rintsikkapituiseen hiukseen mahtava seksikäs pörröpää-meiningillä, jonka kasvatin pois ja parin vuoden suoruuden jälkeen otin eri kampaajalla olkapääpituuteen uudestaan. Tukka hieman kärähti eikä muutenkaan ollut sellainen kuin olisin halunnut, liian tiukkaa kiharaa joka kuitenkin nopeasti lässähti tylsähköksi mummolaineeksi. Tästä on nyt n. 3 vuotta. Ekalla permiskerralla kampaaja ohjeisti käyttämään mahdollisimman mietoa shampoota kerran pari viikkoon, jättämään hoitoaineet kokonaan pois, piilottamaan kammat sekä föönin, ja niin ihmeelliseltä kuin se nyt tuntuukin, kihara voi paksusti ja tukka kiilsi eikä kuivuudesta ollut tietoakaan. Sitä oli niin helppo hoitaa ja laittaa, todellinen pese, unohda ja näytä aina mahtavalta -tukka.
Toisella kerralla olikin ihan päinvastainen tilanne. Tukka oli rutikuiva, haiskahti alussa palaneelta, eikä asettunut hyvin mitenkään. Se oli pakko föönata jolloin kihara lenteli minne sattuu ja oli sekaisen harakanpesän näköinen. Käytin Tigin Curls Rock shampoota ja hoitista, jätettävistä en vielä tuolloin tiennyt mitään. Tuntui, ettei ainakaan tuosta hoitoaineesta ollut mihinkään, kihara oli takussa vaikka kampasin sen hoitiksen kera suihkussa. Tukan joutui myös pesemään lähes joka toinen päivä, sillä rasvoittui ihan yhtä nopeasti kuin ilman kiharaa (vrt. edellinen permis, jonka pesin n. kerran viikkoon).
Sitten pohjustuksen jälkeen itse asiaan. Kävin viimeeksi joulukuussa pari vuotta sitten löytämälläni ihanalla luottokampaajallani ja satuin selailemaan Elleä, ja sieltä tuli vastaan Nicole Kidmanin päässä "the kiharat". Siis ne täydellisyyttä hipovat kikkurat, jollaiset olen aina salaa halunnut. En sanonut mitään, mutta kampaajani vilkaisi kuvaa ja sanoi, että no tuollaisethan sun olis saatava ja vakuutti, että se olisi hyvinkin mahdollista, vaikka olin aina ajatellut, ettei sellaisia olisi mahdollista tehdä. Siitä lähti armoton hiusten hoitaminen, jossa olen kyllä vielä täysi noviisi, sillä haluan, että tukka hieman vielä kasvaa ja voimistuu jotta kiharan voisi ottaa mahdollisimman hyvinvoivaan hiukseen.
Vaikka luotankin mahtavaan kampaajaani 100% olen silti hieman epäileväinen, ja ajattelin kysyä foorumin tukkagurujen mielipidettä. Kiharainspiraation aiheuttamat kuvat löytyy täältä:
http://www.dlisted.com/node/28602/images/photoshopnicole6.jpg Onko tuollaiset kiharat mahdollista saavutta permanentilla vai haaveilenko turhasta?
Suurin huoleni nyt ehkä on kuitenkin, että miten tätä auringon porottamaa, latvoista kuivahkoa ja hapsoittuvaa tukkaa tulisi hoitaa kiharoita pedaten? Pesen hiukset n. joka toinen päivä. Joskus joutuu pesemään joka päivä ja toisinaan kärsin likaista tukkaa sen kolmannenkin päivän. Riippuu joutuuko olemaan edustavassa kunnossa:) Urheilen päivittäin, jolloin tukka on pakko pitää tiukasti kiinni, muuten viiletän kutrit hulmuten.
Olen Tigi-addikti ja käytän vaihtelevasti Brunette Goddessia ja Dumb Blondea shampoona ja hoitiksena, viimeisten parin kuukauden ajan olen hoitanut BC:n Repair Rescue -tehohoidolla pari kertaa viikkoon. Kuivatan ensin löysässä pyyheturbaanissa, jonka jälkeen hieron BC:n Repair Rescue -latvasuojaa lähes koko pituuteen ja suihkin päälle Tigin Superficial-silotus/kiiltosuihketta (en tiedä tämän tehoista, mutta tuoksuu niin ihkulta) ja annan kuivahtaa vapaasti kunnes tukka on enää hieman kostea. Muotoilen Tigin Queen For a Day -suihkeella (ja Superstarilla jos föönaan), Creative Genius -tahnalla ja latvoihin sipaisen Girl Toysia (tuntuu auttavan sähköisyyteen). Ennen föönasin aina ja usein myös suoristin latvoja tai kiharsin suoristusraudalla, mutta nykyään annan yleensä kuivua vapaasti, kun koetan säästää tukkaa mahd. paljon. Kuivuttuaan lähmään ihan latvoihin vielä tipan Repair Rescue -latvasuojaa ja suihkin päälle Masterpiece-lakkaa.
Lähinnä tuntuu, että tukka tarvitsisi enemmän kosteutta ja vahvuutta, olisiko ehdottaa jotain hyvää jätettävää? Onko tuo BC:n latvasuoja mielestänne ok vai olisiko joku muu tehokkaampi/parempi? Latvat mulla tosissaan hapsottuu ja haarottuu huomattavasti helpommin nykyään ja tuntuu, ettei tukka oikein jaksa kasvaa. Mitenkäs shampoo ja hoitis/tehohoito, ehdotuksia tähän nimenomaiseen tilanteeseen? O&H shampoo&hoitis ovatkin tosin jo postissa matkalla, ajattelin testata kun täällä tunnutaan siitä niin tykkäävän:) CO-pesua aion testata myös jahka saan hankittua asianmukaiset mömmöt. Myös Priorinin nappailua olen harkinnut.
Sitten kiharaketjussa voisin kysyä vielä, että mitä mieltä olette Tigin Foxy Curls-sarjasta? Nappasin koko uutuussarjan (5 tuotetta) mukaani jenkkilästä viime kesänä, kun lähti mukaan säälittävällä $30. Ajattelin, että jos ei itse tule käytettyä, voi ainakin myydä hyvällä voitolla eteenpän (eh eh). Toimiiko siis permikseen?
Toivottavasti joku jaksoi lukea romaanin loppuun asti ja osaisi vähän auttaa tällaista noviisia