Itselläni on ollut monenlaista permista/rakennekäsittelyä. Mun hiuslaatu on piikkisuora, jäykkä, ohut (mutta sitä on paljon), kiiltävä, helposti rasvottuva. Siis todella lättänä. Hiusten pituus on vaihdellut vähän olkapään alapuolelta reilusti olkapään yläpuolelle.
Permiksen laadusta: Rakenne/voluumikäsittelyt pysyy huonosti käsittelemättömässä hiuksessa. Joillain merkeillä saattaa olla omat aineet käsittelemättömälle hiukselle, mutta yleensä nämä on miedompia, jotta ne sopii värvätyille hiuksille. Mulla on tällä hetkellä ns. voluumikäsittely (Wella Headlines, vahvuus 1) isoilla rullilla värjätyssä tukassa ja kihara on tosi löysää. Olen itse tyytyväinen, koska kampaukset pysyy paljon paremmin, hiukset näyttää laittamattomanakin joltain eikä hius ei ole niin kuiva kuin permiksessä ja hiuksen saa helposti suoraksi. Sitten mulla on ollu permiksiä isoilla rullilla ja niissä hius tulee paljon karheammaksi ja kuivemmaksi, mutta vastaavasti kihara on napakkaa, hiukset on paljon tuuheemmat, hiusten laitto on helppoa, mutta tehohoitoja tarvitaan.
Rullaustapa: Normaalilla rullaustavalla hiukset irtoaa paremmin päänahasta, mutta juurikasvu näkyy enemmän ja nopeammin. Lisäksi tyvikohotusvaikutus kestää vain 1-2 kuukautta, koska sitten suora juurikasvu tipauttaa sen alas. Pystyynrullauksella taas tyvikohotusefektiä ei tule, mutta rullaustapa on ainakin mun hiuksissa enemmän luonnokiharan näköinen eikä niin selvää juurikasvua tule. En tiedä pysyykö pystyynrullattu kihara rakennekäsittelyssä kovinkaan hyvin.
Kesto: Mulla permis lähtee vaan kasvamalla, yleensä alan suoristelemaan sitä harjaamalla/föönaamalla/
kihartimella joskus puolen vuoden jälkeen. Senkin jälkeen permiksen jämät antaa kivaa tuuheutta latvaan ja helpottaa muotoilua. Rakennekäsittelystä en osaa vielä sanoa kun on vasta pari viikkoa vanha.
Muuta: Mulla on käytetty aina ainakin kahta eri rullakokoa, jolloin kihara on luonnollisemman näköistä. Jos haluat isoa kiharaa, älä anna tehdä permistä pienillä rullilla selityksellä "se ei muuten pysy/se loivenee kuitenkin", koska tulos on hirveä (omaa kokemusta). Siis nimenomaan permistä, koska rakannekäsittelyssä se saattaa toimia. Muutenkin, hyvä kampaaja on valmis kertomaan tarkkaan miten tehdään, millä tehdään ja kyselee tarkkaan minkälaisen lopputuloksen sinä haluat. Permiksesssä/rakennekäsittelyssä on aina se vaara, että lopputulos ei ole ihan sitä mitä haluaa, mutta kannattaa kertoa esim. että haluaako mieluummin riskin että kiharasta tulee liian löysä ja tehdään miedommilla aineilla ja/tai suuremmilla rullilla kuin että kiharasta tulee liian säkkärä. Tai sitten toisinpäin.
Kaikenkaikkiaan suosittelen. Molemmat on kuitenkin päänahalle rääkkiä, joten hoida päänahka ensin kuntoon. Miljoona ja yksi vinkkiä siihen Hiustenhoito osiossa.