Kotivärjäilijä tässä hei, hiuskatastrofin kera!
Reilun vuoden verran olen värjäillyt hennalla/hennaglossilla, jonka lopputuloksena väri onnistui kertymään hyvin tummaksi mahongiksi. Kaunis väri kaikin puolin, mutta koska olen enemmän tällaista wash-and-go -tyyppiä, niin se jatkuva juurikasvun kaksivaiheinen värjääminen ei ole ihan mua varten. Eli edessä on kasvatus takaisin omaan väriin.
Kärsimättömyyksissäni (...) lähdin kokeilemaan vaalennuspesuja, kun yritin haalistaa sävyä asteen tai pari ja päästä samalla pahimmasta punaisuudesta eroon. No, kahdella pesulla sävy kyllä haalistui, aika hyvinkin itse asiassa, MUTTA juurikasvu pamahti keltaoranssiksi ja latvat on edelleen punaiset

Laitoin päälle 7-tasoisen kestovärin (oma väri on kampaajan arvion mukaan 6-7), joka vähän tasoitti punaisuutta, mutta juurikasvu on edelleen ihan kamala, kun yllätyksekseni väri ei tavalliseen tapaan vetänytkään astetta tai paria tummemmaksi tai edes juuri taittanut tuota keltaisuutta pois, vaan tulos oli suunnilleen +-0.
Tiesin kyllä jo tähän lähtiessäni, että hennasta eroonpääseminen on aika lailla arpapeliä eikä muuta keinoa varmaan ole kuin leikkaaminen, mutta olisko kellään mitään neuvoja, millä tätä tilannetta voisi edes vähän parantaa kotikonstein? Sinistä/violettia suoraväriä taittamaan punaisuutta kenties, mutta entä tuo tyvi? Tummempaa tuhkaista vaan päälle, vai voinko olettaa ettei sekään tartu tähän keltahirviöön? Vai pitääkö vain alistua, mennä kampaajalle ja toivoa parasta?
Ai että, hienoa mennä taas p*rse edellä puuhun, onneks hius on uusiutuvaa materiaalia

EDIT: Siis mukana myös indigoa vajaan vuoden ajan, ei pelkkää hennaa. Termit vähän hakusassa taas!