Kirjoittaja Aihe: Kotivärjäyskeskustelu ja -kysymykset  (Luettu 841307 kertaa)

Poissa arianna

• Haiven
  • *
Vs: Kotivärjäyskeskustelu ja -kysymykset
« Vastaus #1290 : 18.08.14 - klo:16:23 »
^katsoin esim L'Oreal Sublime Mousse 700 Pure Very Light Brown olevan aika vaalea, mutta muiden kokemukset kertovat tämän tummentavan 4-asteiseksi. Yleisesti logiikka taitaa sitten olla jokin tällainen:

6 - tummanvaalea = tumma/keksiruskea
7 - vaalea = keski/vaaleanruskea
8 = tummanvaalea?

Tietty lopputuos riippuu pohjaväristä, mutta on uskomatonta, että ne voivat olla näin epäluotettavia.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #1291 : 18.08.14 - klo:17:31 »
Mieto hapete ja jatkuva värin kehityksen seuraaminen auttaa varmasti vaaleanruskean saavuttamiseen. Jos pohja on vaaleampi kuin laitettava väri, ei hapetteen tarvitse olla kun 2-3% (riippuen, onko vaalennettu vai käsittelemätön hius). Vaikutusaikoja ei myöskään orjallisesti tarvitse tai edes kannata noudattaa, koska jokaisella on yksilöllistä värin tarttuminen. Hyvä valaistus ja jatkuva seuranta, vielä kun muistaa pelata varman päälle ja huuhtelee vaikka ennemmin liian ajoissa, väriä kun on helppo tummentaa myöhemmin, muttei yhtä helppo vaalentaa.
Cogito ergo doleo.

Poissa Belle

• Tukkaguru
« Vastaus #1292 : 18.08.14 - klo:18:41 »
Miten saada kaupan väreillä VAALEAN ruskeat hiukset? 6-asteisia ruskeita on monenlaista, mutta usein ovat aika tumman oloisia. seiskat taas näyttävät ainakin purkin perusteella blondeilta / maantienharmailta.

Tuttu ongelma. Yritän palailla lähelle omaa sävyä joka  on 7-8-asteinen maantie. Haluaisin kivan luonnollisen vaalean ruskean, josta ei tule 2 viikossa jäätävää tyvikasvua.

Kuutoset on tosiaan jo tummahkoja ruskeita. 7-asteisia on aika huonosti tarjolla ja muutaman kokeilukerran jälkeen olen itse todennut, että neutraali 7.0 vetää liian tummaksi. Olen koklannut juurikin sen Sublime Moussen ja siitä tuli noin 5-asteinen,  pistin vaaleat raidat päälle.

Markettisarjoista mäkin olen miettinyt sitä Garnierin  7.3 mutta kultaisuus (tai pikemminkin keltaisuus) epäilyttää. Wellan Color Touchilla on 7/7 joka väritupsussa näyttää myös kivalta, mutta ei haisuakaan mikä taittosävy 7 on. Pitäisi perehtyä varmaan kampaamokauppojen valikoimiin. Color Touchia saa meidän lähiPrismasta joten olen sitä silmäillyt kauppareissulla.

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #1293 : 18.08.14 - klo:20:38 »
Polycolor Vaaleanruskea sävy 23 on minun hiuksille ollut ihan hyvä. Tietenkin tummempi heti värjättynä, mutta haalistuu ajan kanssa sopivaksi. Tuota ei tarvitse pitää hiuksissa kuin 15 min korkeintaan, muuten menee liian tummaksi. Poly Color sävyteshampoo on muutenkin suosikkini kaikista kaupan hiusväreistä.

Poissa Belle

• Tukkaguru
« Vastaus #1294 : 19.08.14 - klo:09:04 »
Onko tuo Polycolorin 23 neutraali vai minkälainen ruskea? Katsoin sitä kaupassa ja arvioin että olisi noin 7-asteinen mutta en uskaltanut ostaa, kun pelkäsin liikaa tummuutta. PC:t on ärsyttäviä, kun niiden numeroinneista ja taittosävyistä ei voi päätellä mitään. Missään nimessä ei saisi olla mitään punertavaa joukossa ja kultakaan ei ole hirveän toivottava.

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #1295 : 19.08.14 - klo:15:53 »
Onko tuo Polycolorin 23 neutraali vai minkälainen ruskea? Katsoin sitä kaupassa ja arvioin että olisi noin 7-asteinen mutta en uskaltanut ostaa, kun pelkäsin liikaa tummuutta. PC:t on ärsyttäviä, kun niiden numeroinneista ja taittosävyistä ei voi päätellä mitään. Missään nimessä ei saisi olla mitään punertavaa joukossa ja kultakaan ei ole hirveän toivottava.

Riippuu, minkälaiseen pohjaan laittaa. Jos valmiiksi punertaa, niin PC 23 ei sitä peitä kokonaan. Mutta pahimpia punerruksia tuo on kyllä neutralisoinut mulla. Sanoisin, että Poly Color Vaaleanruskea on neutraali/ tai kultaan taittava. Ei kuitenkaan tuhkainen. Olen saanut tuolla aika neutraalinkin ruskean, kun laitoin vaalennuksen jälkeen. Nyt tämä on tällainen vaaleanruskea kultaan taittava. Ei liikaa taita kuitenkaan lämpimään.
Voithan kokeilla tätä, mutta pääasia tässä on, että tarkkailee koko ajan ettei mene liian tummaksi.

Edit. Arvioisin tämän n. 6-asteiseksi ruskeaksi.

Poissa Belle

• Tukkaguru
« Vastaus #1296 : 19.08.14 - klo:21:26 »
^ Kiitos, jos on noin kuutosta niin sitten on liian tumma. Mulla on tällä hetkellä hiuksissa haalistunut 7, eikä missään nimessä saisi tummentua etenkin kun tässä alla on yksi liian tummaksi mennyt värjäyskerta ja pelkään että alkaa kerääntyä. Punertava kuultaa hitusen enää läpi, joten pienikin punertavuuden neutralointi riittää.

PC:lla on myös tummanvaalea, olikohan se 22, mutta käsittääkseni se on jo melko blondi, joku 8-asteinen. Voisihan sitä kokeilla seuraavan kerran, mutta tähän pohjaan sillä ei varmaan olisi mitään vaikutusta paitsi ehkä jokin pieni sävynmuutos tyvikasvun kohdalta.

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #1297 : 20.08.14 - klo:09:31 »
^Joo, no sitten jätä suosiolla vaaleanruskea pois laskuista, tulee liian tumma noilla kriteereillä :). Poly Color tummanvaalea 22 on n. 7-asteinen viileä tummanvaalea. Olen myös tuolla värjännyt useasti, kun tavoittelin oman värin kaltaista hiusväriä. Tuo on siitä hyvä, että viileä sävy todellakin, ja omaa väriä lähinnä noista marketin väreistä. 8-asteiseksi vaaleaksi Poly Colorilta luokittelisin omista kokemuksista sävyn 15 keskivaalea.

Poissa Kristiina

• Tukkaguru
« Vastaus #1298 : 20.08.14 - klo:14:29 »
^Laita vaan :). Tuolla 22 sävyllä olen aina saanut viileän tummanvaalean sävyn. Muista tarkkailla tässäkin, ettei tule sitten liian tummaa tulosta. 15 min riittää (ainakin minulla). Mutta minun hiukset ovatkin aika kuivat ja käsitellyt. Poly Colorissa on erinomainen värinkesto, eli kestää hiuksessa todella pitkään, ei lähde haalistumaan. Siksikin on tärkeää tuo vaikutusajan tarkkailu.

Poissa AnnIIlona

• Haiven
  • *
« Vastaus #1299 : 21.08.14 - klo:11:04 »
Kyselin tuossa alkukesästä muistaakseni neuvoa, uskallanko yrittää päästä lähemmäs vaaleaa väriä blondaamalla/raidoittamalla. Lähtötilanne oli siis melko vaalea ruskea tukka, jossa pituuksissa ja latvoissa vanhaa hennaa. Aikoinaan tosiaan yritin siitä hennasta eroon mutta eihän se mihinkään lähtenyt. Siksi siis vaaleanruskea, vaikka vaalea on se ainoa oikea värini.

Noh, uskaltauduimme äitini kanssa tekemään vähän kotikutoisia "raitoja" (lue: lopputulos ei ihan sitä mitä toivoin :D) ja niinhän tuossa edelleen kävi että henna ei ole tarpeeksi kasvanut pois ja jälleen n. korvasta alaspäin tukka on oranssinsävyinen. Tuntuu myös että sitä lähtee kamalasti, toisaalta olen ollut jo vuosia vainoharhainen hiustenlähdöstä ja sitä on tuntunut lähtevän liikaa. Silti hapetevärjäys pelottaa tässä vaiheessa, mutta aika epäsiistiltähän tämä näyttää ja töissäkin pitäisi käydä...

Joten, mitä ihmettä voin enää tehdä? Ainoa ratkaisu taitaisi olla hyvin lyhyen poikatukan leikkaaminen, juuri kun olen saanut tukan yli olkapäämitan. Harvaa asiaa kadun niin paljon kuin tuota hennauskokeilua, vaikka olin muka niin varma.

Ai niin, ja tavoite ei ole edes platinablondi vaan 8-9 tasoinen viileähkö/neutraali vaalea mutta en usko senkään onnistuvan millään tuohon alaosaan, ylhäältä vaalenisi kyllä hienosti ja oma värini on myös sellainen likaisenvaalea.

Niin, ja olen myös jopa epätoivoissani miettinyt värjääväni jollain kuparinsävyllä, mutta siinähän päätyisin ojasta allikkoon taisteltuani näin kauan nimenomaan punerrusta/kuparisuutta vastaan...alkaa vaan niin kyllästyttää tämä värien kirjo päässä!
« Viimeksi muokattu: 21.08.14 - klo:11:08 kirjoittanut AnnIIlona »

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #1300 : 21.08.14 - klo:11:23 »
^Hennan poistamisestahan on joku oma ketjunsakin täällä... Ymmärtääkseni sitä ei kuitenkaan saa millään määrällä värinpoistoja niin vaaleaksi, että joku vaalea tuhka kävisi päälle. Toisaalta riippuu varmaan kovasti, kuinka paljon on kerrostettu.

Itse ehkä kallistuisin juuri tuolle vaihtoehdolle, että koko pää kestovärillä kupariseksi jos monivärinen kuontalo ahdistaa. Kestovärillä värjätty kupari (ei suoraväriä joukkoon!) kuitenkin lähtee värinpoistoilla sen verran hyvin, että kun hennanjämät on kasvatettu pois niin koko pään voi sitten vaalentaa.
Cogito ergo doleo.

Poissa AnnIIlona

• Haiven
  • *
« Vastaus #1301 : 21.08.14 - klo:11:33 »
Totta, kasviväripuolella on ketju aiheesta...siellä puolella tuppaa vaan olemaan aika hiljaista :) Keinoja ei sielläkään oikein ole muuta kuin värinpoistoa ja värinpoistoa, omalla vastuulla. :D Joillain on onnistunut suht vaaleaksi oranssiksi päästä. tilanne on jokseenkin toivoton. Toisaalta houkuttelisi vetää vaan tukka ihan lyhyeksi ja pääsisi puolessa tunnissa helposti jollain poly blonden helmenvaalealla tms. aivan vaaleaksi kuten ennenkin. Mutta voi pyhä sylvi kuinka kauan olenkaan kasvattanut kun tukkani kasvaa niin jumalattoman hitaasti.  :'(

En ole oikein varma sopisiko minulle lainkaan punainen...aina välillä mielenhäiriössäni olen toki siihenkin väriin sortunut :D Mutta oma ihoni on vaalea ja enemmänkin punertava kuin kellertävä, ja silloinhan ei kuparin sävyjä taideta suositella...lisäksi pelkään saavani kamalan räikeän  oranssikypärän, vaikka sellainen luonnollisempi olisi paljon parempi.

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #1302 : 21.08.14 - klo:20:17 »
^ Minä olen muistaakseni sinulle siihen hennanpoisto-ketjuun vastannutkin omasta kokemuksestani, mutta lyhyesti vielä, että onnistuin saamaan aikaiseksi hyvin luonnollisen, neutraalin, ja jossain vaiheessa jopa liian viileänvaalean tukan. Kasvatan omaa väriäni takaisin, joka on sellainen ysiasteinen helmenvaalea, ja nyt kun päässä on vuoden juurikasvu, ei eroa oikeastaan edes huomaa. Hennasta ei ole tietoakaan, vaikka tuolla latvassa jossain se vielä "on". Tästä värjäysmatkasta puolestaan lisää omanvärinkasvatus-ketjussa, jonne olen kuviakin laittanut joskus pari kuukautta sitten viimeksi... Tummuusasteet sain mutkan kautta niinkin vaaleaksi kuin alimmasta latvasta kymppiin, yleisilme ysitasoa. Jos et ole aivan varma, että uusi värinpoisto latvaan ei kannata kunnon puolesta, niin sitten ei pidä kokeilla, mutta muuten kyllä itse lähtisin mieluummin kohti sitä oikeaa tavoitetta, sillä jos nyt hairahdut johonkin kupariseen väriin, niin huonostihan siinä varmaan sitten pitkällä tähtäimellä käy.  :) Ihan hirveän vaaleaksi sitä hennaa ei tarvitsekaan saada aluksi, ja sen vaaleanoranssin peittämiseen suosittelisin tuota edellä mainittua Poly Coloria, sitä "vaaleampaa villasukkaa", oliko se nyt sävy 22? Toki se, että jos tuo nykyinen vaaleanruskea (tarkoittanet jotakin 6-tasoista ehkä?) on ollut jo pitkään ja kerrostunut / jämähtänyt, niin sekin aiheuttaa sitten lisävaivaa.

Tulipas pitkä ja epäselvä selostus, tarkoitukseni oli vain nopeasti huikata, että kyllä sen hennan voi saada tosivaaleaksi viileäksi vielä, eli harkitse pari kertaa ennen kuparista väriä, jos se ei ole sinulle muuten kovin mieleinen. :)

Poissa AnnIIlona

• Haiven
  • *
« Vastaus #1303 : 21.08.14 - klo:21:34 »
Ihan totta anannas, sinähän se minulle vastailit jo silloin 2013 talvella kun tätä samaa aloin tuskailemaan. :D ongelma on siis pitkällistä sorttia. Silloin tosiaan laitoinkin sen poly colorin keskivaalean ja olin jonkin aikaa tyytyväinen...välillä olin yli puoli vuotta värjäämättä lainkaan. Sitten laitoin pariin otteeseen vaaleanruskean värin kun omaa väriäni oli jo niin pitkä pätkä, vaaleampaa ja näytti niin kamalalta.

Sitä minäkin tuskailin tässä, että jos nyt värjään punertavalla, koko tämä projekti on tavallaan ollut turhaa ja olen taas lähtöpisteessa, vaikkakin osa tukasta ei olisikaan enää hennattua. Tosiaan ne kohdat joihin "raitoja" on laitettu tuntuvat melko venyviltä ja en uskaltaisi niihin kyllä enempää laittaa mitään tujumpia aineita. Olen nyt hoitanut hiuksia siis tuon jälkeen ehkä 1,5 kuukautta. Joicoa lähti juuri tilaukseen jotta saadaa kunnon muhittelut tehtyä  :3

Vähän on houkutellut laittaa hiuksiin esim. excellencen 8.1 mutta tiedän että se hennaosa ei luultavasti ole tietääkseenkään tuosta, ja jos se sitten vaan pahentaa hiusteni kuntoa niin...  :-\ Ajattelin lähinnä jos se tasoittaisi edes sävyä alaosasta kylmempään..mutta liekö siinä järkeä jos teho ei riitä vaalentamaan yhtään? Aiemmin minulla vaaleni tukka tosi hyvin ihan noilla "vaalentavilla kestoväreillä" mutta toki värjätty tukka on eri asia saati sitten hennattu.

Näyttää aika kivalta kun oma värini on taas kasvanut vähän esille ja minulla on muutenkin tosi ohuet hiukset, näytän aivan kaljuaan peittelevältä keski-ikäiseltä mieheltä.. :D

Edit. Piti vielä lisätä, että kerro anannas ihmeessä MITEN sait sen aikaiseksi, tuosta poly colorin 22:sta on kuitenkin vielä matkaa siihen ysitason vaaleaan :)
« Viimeksi muokattu: 21.08.14 - klo:21:36 kirjoittanut AnnIIlona »

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #1304 : 21.08.14 - klo:21:57 »
^ Tästä on nyt aikaa jo niin kauan, etten ihan kaikkia vaiheita muista välttämättä, ja siten eroaa sinun tilanteestasi, että pyrin silloin aikanaan välttämään juurikasvun syntymistä jottei projekti hankaloituisi entisestään, ja suoritin vaiheet tosi rivakassa tahdissa silloin aluksi. Myöhemmin sitten hitaammin sitä taittoa ja viimeistelyä. Kun henna oli vielä tuore, tein pelkistäviä värinpoistoja pari kappaletta, ja yritin peittää punaisuutta muistaakseni tuolla Poly Colorilla sen jälkeen. Ne pelkistävät värinpoistot toimivat aika hyvin. Se Poly Color puolestaan veti aika tummaksi ja punertavaksi silloin, asteina ehkä kutosta, kun oli tosiaan selvästi ruskea eikä tummanvaalea. Haalistumista odotellessa  käytin vaalennussuihketta (virhe!) ja melko pian kuitenkin päädyin perinteiseen värinpoistoon. Se vaalensi sitten ihan kunnolla vaaleaksi kaiken, ja hiukset olivat vaalean persikkaiset. Siihen sitten taas taittoa päälle, ja viimeisenä värinä tässä historiassa pari kuukautta myöhemmin oli joku vaalentava kestoväri, jolla sain tosi luonnollisen vaalean sävyn ja lisää "vaalennusta" - en niinkään asteissa enää, kun olin jo tosi vaalea, mutta persikkaisuus kaikkosi. Siitä sitten olen antanut vain kasvaa, ja välillä olen huvin vuoksi jollain suoravärillä häivyttänyt juurikasvun rajaa. Vaikka oma tukkani on tosi vaalea, niin pääsin niin hyvään vaalennustulokseen, että värjätty on vaaleampaa kuin oma värini. Useamman vaalennuksen tämä siis vaati, ja käsittelin aina koko pään kerralla (en raitoja).
En oikein osaa neuvoa, miten sinun kannattaisi edetä kun värejä on eri kasvuvaiheessa. Itse ehkä menisin kampaajalle, mutten kertoisi, että olen hennannut - saattaisin sanoa, että latvasta voi tulla jotakin punertavaa läpi.  :P Tämä siis mikäli käytit ihan normi hennaa, etkä jotakin hennaa sisältävää kemiallista väriä.  :)
Ehkä tuota päällimmäistä ruskeaa voisi purkaa pelkistävällä värinpoistolla ja katsoa, josko se veisi vähän hennaakin mukanaan, ja valita jatkotoimenpiteen sitten sen jälkeen? Todennäköisesti jokin suoraväri siihen taittamaan sitten. Mikäli siis tavallinen värinpoisto ei tule alkujaankaan kyseeseen. Kuva kyllä voisi helpottaa hahmottamaan tilannetta!  :)

Edit. Viimeisenä käyttämäni ja tosi hyväksi toteamani väri oli Schwarzkopf Blonde 10.2 helmenvaalea.