Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329622 kertaa)

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #120 : 18.07.07 - klo:23:22 »
Ihan lyhyesti ajattelin kertoa, että aikaisemmin käytin sekä silikonisia, että silikonittomia shampoita. Eikä päänahkaani kutittanut. Kesän alusta lähtien oon huomannut, että päänahka on alkanut kutiamaan aika paljonkin. Kokeilin sellasta, että jätin silikoniset shampoot sivuun ja nyt käytän vain silikonittomia. Ja se on auttanut! Ainoa shampoo missä on silikonia mitä multa löytyy on Tigin Brunette Goddess ja siinä on sitä ihan lopussa. Muuten käytän vain silikonittomia. Eli suosittelen miettimään shampoita, jos tuntuu kutinaa tulevan.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #121 : 18.07.07 - klo:23:25 »
PlatinBlonde: Kyllä mä menisin näyttämään noita punaisia läiskiä lääkärille, kun kovasti kirvelevätkin. Lääkäri voi määrätä sulle jonkun lääkeliuoksen, jotta päänahka paranee. Eikä sitten vaalennuksia vähään aikaa!  ;)

Ensi apuna voi lätkiä päänahan täyteen humektania (apteekista saatava perusvoide) aina ennen pesuja. Kosteuttaa hyvin, joten voi auttaa kutinaan ja kirvelyyn jonkin verran.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #122 : 19.07.07 - klo:00:13 »
PlatinBlonde: Missä kunnossa sun päänahka oli ennen vaalennusta? Jos se oli kuiva ja/tai haavainen niin vaalennusaine (tai no varmaan mikä vaan väri) voi tehdä ikävyyksiä. Itse olen kerran sen kämmin tehnyt, että vaalensin hiuksiani vaikka päänahassa oli hyttysenpureman ansiosta ihan kunnon haava. No kauhea märkivä tulehtunut paisehan siitä tuli. En pystyny esimerkiksi oikein nukkumaan, kun se sattui missä asennossa vaan. Mulle terppakeskuksessa sanoivat, että hydrokortisonia vaan rupeen ja kyllä se siitä. Eipä ne sen ihmeempiä olleet sille valmiita tekemään.

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #123 : 19.07.07 - klo:12:00 »
Kortisoniliuosta jos kovasti kirvelee, ainoa joka siihen auttaa vaikkei käyttää saisikaan. Vaan ei se lääkäri muuta osaa sanoa virkansa puolesta kuin käskeä olla vaalentamatta, ajan kanssa ärtymät paranevat.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #124 : 19.07.07 - klo:18:32 »
Laita siihen tummaksi jääneeseen laikkuun aine sitten kun sen ympärystä on parantunut, muutoin hoida se kunnolla kuntoon ennen täysvaalennusta. Allergiakuppi täyttyy, jos usein leikkii nahallaan niin loppuen lopuksi allergia aineita kohtaan voi ilmaantua hyvinkin nopeasti.

Poissa MAS

• HAIRahtanut
« Vastaus #125 : 20.07.07 - klo:17:39 »
Allergiakuppi täyttyy, jos usein leikkii nahallaan niin loppuen lopuksi allergia aineita kohtaan voi ilmaantua hyvinkin nopeasti.

juuh mieluummin hetken aikaa sen juurikasvun kanssa (tai jos kerran lyhyt tukka on niin omanvärisenkin kanssa) kuin että koko loppuiän pitäisi pysytellä kaikista väreistä metrin päässä.
1b F ii

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #126 : 24.07.07 - klo:13:24 »
Mä lopetin taviskestovärien käytön tuossa alkukeväästä ja siitä eteenpäin on menty elumenilla ja sitä ennen muilla suoraväreillä.. No nyt juurikasvu alkaa olemaan jo varsin mahtava, pelkällä ellulla värjätty hius mukaan luettuna joku viitisen senttiä. Tuntuu että kun terveempää hiusta kasvaa kokoajan lisää niin samalla kutina lisääntyy. Kaiketi myös mun työni vaikuttaa asiaan, koska hikoilen töitä tehdessäni aika reippaasti. Peseminen ei enää auta, aikaisemmin kutinat häipyi kun pesi päänsä, eli tuolloin kaiketi johtui vaan likaisuudesta.. Pesen hiukset 2-3 päivän välein ja yleensä viimeisenä päivänä rapsuttelen ahkerammin.. päänahasta irtoaa myös jotain talikönttiä ja nyt on vähän aikaa ollut hilsettäkin, ei tosin niin paljon että tipahtelisi olkapäille.

Kampaaja tarjosi kutinaan Paul Mitchellin tea tree special-shampoota, viilentää kivasti ja kutinakin pysyy poissa jonkin aikaa, yleensä pesua seuraavana päivänä raapiminen jatkuu.. Tuntuu aika vahvalta tökötiltä tuokin. CO-pesut xz vanilja-suklaalla ei ole auttanut, rasvailu pitää kutinan poissa vähän aikaa.

Nyt en uskalla värjätä tätä kuontaloa ainakaan vielä kun näin kutittaa, pelkään että raavin vielä pääni verille jos nahka villiintyy siitä elumenista.

Edit. Kävin ostamassa system4 tonicin jonka pitäis auttaa kutinaan.. testailu alkakoon..
« Viimeksi muokattu: 24.07.07 - klo:16:10 kirjoittanut Hallonnikas »
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #127 : 25.07.07 - klo:00:47 »
^ Liiallisesta pesusta johtuva kutina, silloin usein vaivaan yhdistyy voimakas tahmainen tali jota on nahassa runsaasti. Sulfaatitonta shampoota, Aqualan L -haudutuksia ja -pesuja, harvemmin tapahtuvaa pesua. Ei oikein osaa muuta suositella, itselläni ei mikään muu auttanut. Toki viilentävät vie kutinaa vaan eivät vaivaa.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #128 : 25.07.07 - klo:13:30 »
Mutta eipä tuota taliakaan tunnu olevan paljoa, kukaan ei ole siis katsonut mun päätäni. Mä luulen että vaiva helpottuu hitusen noilla viilentävillä kun niitä käyttäessä ei ole kokoajan raapimassa ihoa rikki. Täytynee hankkia silti se tuhdinkokoinen Aqualan L pönikkä ja käydä tutkailemassa shampoohyllyä.. Tästä vaivasta tosiaan haluan eroon jo. :-\ Eiköhän tuolta shampookeskusteluista löydy joku kiinnostava sulfaatiton mönjä..
Kiitoksia vastauksesta ja vinkeistä. Näillä mennään sitte. :)
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #129 : 25.07.07 - klo:15:35 »
Kannattaa muuten tutustua Tea Treen, eukalyptuksen ja mentholin sekoittamiseen öljyjen muodossa siihen voidenaamioon, mikäettei hoitoaineeseenkin. Saa viilentävää efektiä ilman kuivattavaa tai ärsyttävää pohjaa (S4 tonic mm. dena) :)

Poissa Luna

• Tukkaguru
« Vastaus #130 : 25.07.07 - klo:16:03 »
Läiskät voi johtua psoriasiksestakin, esiintyy yleisimmin juuri päänahassa ja sitten olikossenyt taipeissa. Tietty lääkäri parhaiten näkee onko läiskät mistä johtuvia, mutta itselläni on aika ajoin juuri päänahassa ja taipeissa (kylläkin ulkopuolella eikä sisäsyrjällä) punaisia läiskiä, mielestäni psoria. Mulla on auttanut ihan vaan aika ja vahvojen muotoilutuotteiden unohtaminen noin viikoksi, sitten ne on haalentuneet ja lähteneet pois odottamaan uutta hetkeä tulla esiin  :)

Poissa Kemuli

• HAIRahtanut
« Vastaus #131 : 25.07.07 - klo:21:12 »
Kortisoniliuosta jos kovasti kirvelee, ainoa joka siihen auttaa vaikkei käyttää saisikaan.

Öö, miten niin ei sais käyttää?! :o Mulle lääkäri suositteli juurikin tota kortisoniliuosta päänahan kutinaan ja märkään hilseeseen. En tosin sitä ostanut, vaan aloin hengailla juurikasvussa -> kuvioihin tulivat silarittomat shampoot, ja juurikin kuten ChaosBlack sanoi, hävisi kutina alta aikayksikön! ;) Ja edelleenkin vaikka tosta on jo yli vuos aikaa, jos käytän kerrankin silikonia sisältävää shampoota tai silikoninen hoitsikka joutuu päänahan lähelle, alkaa takaraivolla jumalaton kutina. Sama koskee silareita sisältäviä jätettäviä :-\
Hiukset: 1c M iii, n. 55 cm. L'Anza <3

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #132 : 25.07.07 - klo:21:15 »
Jos nahka on hajalla, siihen ei ohjeiden mukaan kortisoni kuulu. Poikkeuksia tehdään juuri sen vuoksi että se on ainoa aine joka auttaa.

*
Edit. ja pitkällisessä käytössä ohentaa ihoa niin, että voi auttaa päänahan tukkeutumisesta johtuvaan kaljuuntumiseenkin ::)

Poissa Kemuli

• HAIRahtanut
« Vastaus #133 : 27.07.07 - klo:16:02 »
^ Ahaa! Tuota se lääkäri EI kyllä kertonut ;D Kiitti Ice vinkistä! ;D
Hiukset: 1c M iii, n. 55 cm. L'Anza <3

Poissa Fantti

• Tukkaguru
« Vastaus #134 : 28.07.07 - klo:09:55 »
Lääkärit määrää kyllä kaikenlaista. Itse en koskaan käytä yhtäkään tuotetta niin, että en selvitä taustoja. Koska virheitä sattuu täällä ainakin jatkuvasti. Kortisonia ei missään nimessä saa käyttää rikkinäiselle ihollekaan vaikka olisi mikä hyvänsä ihottuma missä kohtaa kehoa vain. Ja viikon kuuri on suositeltu pituus eikä ole tarkoitettu pitkäaikaiseen käyttöön.