Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329620 kertaa)

Poissa Ziru

• HAIRahtanut
  • Corey
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #195 : 27.02.08 - klo:21:08 »
Okei, ongelmia tuottaa lääkäriajan saanti, kuukauden päästä ois ensimmäinen vapaa aika.. :-\ huoh.

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #196 : 28.02.08 - klo:03:03 »
^^ Se on kovin suhteellista, miten vaarallista on käyttää kortisonia rikkinäiselle iholle. Lähes ainahan sitä nimittäin käytetään juuri niin, koska kuka kortisonia terveelle iholle laittaisi. Kortisonilioustakin määrätään vain tulehtuneeseen päänahkaan. Pääpointti kortisonin käytössä iho-ongelmiin on joka tapauksessa se, että sitä pitää käyttää kuuriluontoisesti. Riittävän kauan säännöllisesti, että tulehdus oikeasti talttuu ihosta, ja sitten stop. Jos laittaa kerran tai pari ja pitää taukoa, ja sitten taas kerran tai pari, niin ajautuu kortisonikierteeseen. Myös kortisonin vahvuuden pitää olla sopiva, että se tehoaa kuurina. Kortisonin haitat liittyvät nimenomaan pitkäaikaiskäyttöön. Esimerkiksi kasvojen ihon ohenemisesta kärsivät ovat käyttäneet jotain melko mietoa hydrokortisonia kasvoille vuosia säännöllisesti. Ennen tuollaisesta ei varoitettu ollenkaan, ja nyt sitten taas varotaan liikaakin.

Mulla on ollut ikäni noita ongelmia ja välillä paperinohut ihokin kortisonin takia, mutta viime aikoina olen selvinnyt ilman lääkkeitä. Siihen on vaadittu asennemuutosta, eli iho tulee aina ensin. Minun on esimerkiksi pestävä hiukset noin joka toinen päivä. Jos pesen useammin, päänahka kuivuu, jos harvemmin, se alkaa kutista likaisuuttaan. Siihen tilaan sitä ei kerta kaikkiaan saa päästää. Samoin liikuntarytmi on sovitettava yhteen pesurytmin kanssa, koska iho ei kestä hikeä. Päänahkaan ja hiuksiin laitettavien mömmöjen määrää ja koostumusta on myös vahdittava tarkkaan. Minusta terve asenne olisi sama kuin ruokaankin, eli melkoista varovaisuutta jo ostopäätöstä tehtäessä, ja jos tulee oireita, niin käyttö loppuu siihen. Iho on kuitenkin ihmisen suurin elin ja jos se voi huonosti, niin kyllä se vaikuttaa koko elämänlaatuun. Tämmöistä saarnaa tällä kertaa. Ei erityisesti Hallonnikkaalle, vaan noin muuten.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

Ursula

• Vieras
« Vastaus #197 : 28.02.08 - klo:16:27 »
Mulla on taas päänahka ruvennut protestoimaan, hilsettä on tullut jonkin verran ja usein tekee mieli raapia päänahkaa. Pipoa en ole päivittäin käyttänyt, mutta kai se on tämä talvi, mikä saa päänahan ärtymään. Mä en kauheasti viitsisi tunkea päänahkaankaan mitään tippoja tai muuta, kun hiuslaatu on muutenkin helposti rasvoittuva ja juurista lässähtää hetkessä.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #198 : 28.02.08 - klo:17:41 »
^^ No ei tossa pahempaa saarnaa ollut. Käytän sen verran vähän noita lääkkeitä että mun kortisonitietoni perustuu lääkärin turinoihin ja tuubien tuoteselosteisiin. ;D
Mä käytän todella vähän muotoilutuotteita, lähinnä vahaa latvojen pyörittelyyn tms. Lakkaa tai muita päänahkaan mahollisesti päätyviä aineksia tulee käytettyä hyvin harvoin. Shampoitten ja muiten härpäkkeiden kanssa olen tarkka siinä että saatan kyllä ostaa jotain hyväksi kehuttua, mutta jos se aiheuttaa jotain epämiellyttävää kutinaa tms, niin tyrkytän kaverille tai nakkaan menemään. Eli tää mun ongelmani ei johdu noista päänahkaan laitettavista mömmöistä, koska en oo vähään aikaan ostanu mitään uutta, vaan oon käyttäny vanhoja tuttuja ja turvallisia..
En sitte tiiä oisko ruokavaliossa jotain. ::) Tuskinpa, koska syön todella monipuolisesti ja useimmiten terveellisesti.. ja millekään mun ei pitäis olla allerginen. Eli melkosen huoleton oon kyllä ruokani suhteen. Luulen edelleen että tommoset allergiatkin oirehtis sen aikaa kun se ärsyttävä aine on jotenkin elimistössä, eikä enää pitkään sen jälkeen.
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #199 : 28.02.08 - klo:17:59 »
^ Keliakia tuli nyt mieleen kun ruoasta puhe, oletko tutkinut iholla oireilevaa keliakiaa?
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa funky_chicken

• Tukkaguru
« Vastaus #200 : 28.02.08 - klo:18:33 »
Mä en kauheasti viitsisi tunkea päänahkaankaan mitään tippoja tai muuta, kun hiuslaatu on muutenkin helposti rasvoittuva ja juurista lässähtää hetkessä.
Mä olen tänä talvena ottanut käyttöön Decubalin päänahan hoitoaineen ja se on siitä kivaa, ettei lässäytä tukkaa - nimenomaan tuntuu puhtaammalta kuin normaalisti. Tuohan laitetaan sh-pesun jälkeen päänahkaan vaikuttamaan (samalla laitan pituuksiin muuta hoitsikkaa) ja pestään pois. Se sisältää mm. mentholia, joten päänahkaan jää varsin raikas fiilis.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #201 : 28.02.08 - klo:18:34 »
^^ Katsoin nyt kun mainitsit.. mutta pyhällä Googlella löytämiltäni sivuilta ei kyllä löytynyt mitään mikä täsmäis mun kutinoihini. Ainakaan polvissa, pakaroissa ja kyynärpäissä ei mulla ole mitään ihottumaa, saati rakkuloita. Eikä ruuansulatuskaan toimi mitenkään erikoisesti verrattuna entiseen. ;D Luulenpa että ois paikallaan varata aika uudestaan sille lääkärille, koska tää jatkuva kutina saa mut kilahtamaan kohta.
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #202 : 28.02.08 - klo:18:51 »
^ Talipunkki? Syyhypunkki? Sulfaatit, eritoten sodium laureth joka ärsyttää joskus ihoa muutenkin? Loppuu ehdotusvalikoima ;D Psoriasikseen ei muistaakseni viitannut ja voiteilla pitäisi saada jo kosteutettuakin senverran että talvikuivuudet olisivat hävinneet, toisaalta kortisoni voi kuivattaa ja aiheuttaa jo itsessään kutinaa.

Teh Holy Google näköjään ehdottaa tricologista otsoniterapiaa josta olen aiemminkin kuullut mutten sen paremmin tutustunut, voisi olla sen kyllä tutustumisen arvoista jos tilanteeseen ei tosiaan muuta selitystä ilmene, http://www.km-salongit.fi/tricologia.htm

Hunajainen tuotevinkkauskin löytyi http://www.luontais.info/luontais.pmd/artikkelit/testi?id=7 :)
*
^Äskeisestä pakko poimia keventävä pätkä, "Saunakäytössä sitä (silottava saunahunajavoide) kuvailtiin nimensä mukaisesti siloittavana, "". Toimi myös erinomaisena liukasteena ja ehdotettiin muutaman testaajan toimesta myös eroottiseen hierontaan!" <- Varmaan pikkanen hiiva tuon jälkeen ;D
« Viimeksi muokattu: 28.02.08 - klo:18:55 kirjoittanut Realicer »
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #203 : 28.02.08 - klo:19:03 »
;D Eihän sitä eroottisessa hieronnassa tarvi välttämäti hunajamönjää värkkeihin pursottaa. Luulis että oikeesti eroottinen hieronta tekee tehtävänsä, eikä siinä liukastavia saunahunajia enää tarvita.. ::)
Musta tuntuu että noita sun ehdotuksia pitää tutkia taas tovi, noi tricologiset otsoniterapiat sun muut kuulostaa vähintäänkin.. mielenkiintosilta. :P

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #204 : 29.02.08 - klo:01:31 »
Yritän nyt vielä keksiä jotain... Se pesurytmi-juttu ainakin kannattaisi ottaa vakavasti, koska huomasin aikaisemmasta viestistä, että sulla Hallonnikas on ollut noita ongelmia, että kutina yltyy, jos pesuväli venyy. Mulla on myös auttanut bakteeritulehdusten hillitsemiseen tuo sama hajusteeton Avecyd-pesuneste, jota Realicer ehdotti jokunen viesti sitten. Se käy koko kropalle, myös hiuspohjan pesuun ja pH on hyvin alhainen, 3,5. Kokeile myös pipottomuutta ja pese se nykyinen piposi (eihän se vain ole jotain kutittavaa materiaalia?). Vielä yksi juttu kokeiltavaksi olisi saunomisen välttäminen, voi auttaa hyvinkin paljon. Ja vielä lisää, älä föönaa kiireessä kuumalla lämmöllä märkää päänahkaa, vaan vasta hieman kuivempana, nopeammin ja osittain kylmällä. Huonelämmön alentaminen asteella-parilla voi auttaa myös. Autossakin aika moni taitaa altistua kuivalle ja kuumalle ilmavirralle. Vielä lisäideioita mietittäväksi: onko sinulla menossa irtokarkki-, sipsi- tai tulisen ja mausteisen ruoan kausi? Ja missä kunnossa on muu iho? Pitäisi jaksaa rasvata about kaikkialta, koska kutina on siitä ärsyttävä ongelma, että kun kutiaa yhtäältä, kutittaa kohta jostain toisestakin kohtaa. Korttareissakin on tosi erilaisia voidepohjia. Mulle käyvät parhaiten Nutricort (tosi ohut emulsio) ja Essex, jotkin muut ovat kutittaneet voidepohjan takia.

Kokeiluista voisi saada helpommin systemaattisia ja hyödyllisiä, jos jaksaisi pitäisi samalla päiväkirjaa. Mä olen kokeillut PMS-oireisiin ja ruokavaliokokeiluihin, ja molemmissa on ollut valaisevaa.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #205 : 29.02.08 - klo:16:32 »
Mulla vähän vaihtelee toi että kutittaako pitempi pesuväli vai ei. Yleensä kutittaa jos päästää kovin likaseksi, mutta toisaalta joka toinen päivä peseminen tuntuu sitten taas kuivattavan päänahkaa liiaksi.. Nyt pesen siis suunnilleen joka kolmas päivä, jolloin viimisenä päivänä saattaa jo kutista. Myös pesun jälkeen kutittaa välillä julmetusti, mutta ei kumminkaan aina. ???

Tota pesunestettä voisi kokeilla, oon kyllä tosi avoin kaikille ideoille.. joskin tiedän että päiväkirjaa en kyllä tulis pitämään alkuinnostuksen jälkeen. ;D Pipot oonkin justiin lykkäämässä pesukoneeseen, harmittaa vaan kovasti kun en oikeen ilman pipoa voi viileillä ilmoilla kulkea koska oon herkkä saamaan korvatulehduksia. Ihanaa tuuletustahan se ois olla ulkona ilman pipoa, täytyis varmaan hankkia korvaläpät...

Saunomisia ja föönailuja tulee kyllä tehtyä molempia harvoin, itellä kun ei oo saunaa, eikä föönaaminen kuulu mun rutiineihin.. Mä olen tällä hetkellä karkki-/herkkulakossa ja syön useimmiten ihan tavallista suomalaisittain maustettua ruokaa. Kauheeseen sikailuunkaan tää ei siis liity.

Muun ihon kunto on ihan ok, lukuunottamatta sitä että olen kaulasta alaspäin laikullinen.. ihotautilääkäri sanoi virusinfektion laukaisseen mulle jonkun purppuran. Se on harmiton, mutta ärsyttävä kosmeettinen vaiva.. Toikin kutisi tullessaan, mutta nyt paranemisvaiheessa ei enää. Kumin olen huomannut välillä ärsyttävän ihoa.. ja hikoilu + hankaus yhdessä saattavat aiheuttaa raaputtelua.

Tästähän tulee joku mun oma keskusteluni kohta.. Hallonnikkaan kutiseva päänahka ;D

Poissa Ziru

• HAIRahtanut
  • Corey
« Vastaus #206 : 29.02.08 - klo:20:50 »
Mulla vähän vaihtelee toi että kutittaako pitempi pesuväli vai ei. Yleensä kutittaa jos päästää kovin likaseksi, mutta toisaalta joka toinen päivä peseminen tuntuu sitten taas kuivattavan päänahkaa liiaksi.. Nyt pesen siis suunnilleen joka kolmas päivä, jolloin viimisenä päivänä saattaa jo kutista. Myös pesun jälkeen kutittaa välillä julmetusti, mutta ei kumminkaan aina. ???

Mulla on kanssa niin että jos pesuväli pitenee liikaa niin sillon varsinkin alkaa kutisemaan. Toisaalta myös jos pesee liian usein, niin kutisee ja jos sattuu hikoileen puuhtaalla päänahalla niin kyllä kirvelee.
Oonkin pessyt nyt lähinnä Seba medin hoitavalla shampoolla, joka tuntuu olevan hellävaraista :)

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #207 : 01.03.08 - klo:06:02 »
Ratkaisu tuohon pestäkö liian usein, jolloin päänahka kuivahtaa vai liian harvoin, jolloin se on likainen ja kutisee -ongelmaan olisi varmaankin etsiä sopivan hellävarainen shampoo, niin että hiuspohja kestää pesemistä joka toinen päivä. Tuota Sebamedin shampoota en ole kokeillut, kun se pesunestekään ei ole sopinut mulle ollenkaan yhtä hyvin kuin Avecyd. Ajattelin kokeilla seuraavaksi LV-shampoota. Mulla oli sitä joskus vuosia sitten enkä muistaakseni oikein tykännyt, mutta en muista syytä eli voisin antaa sille uuden mahdollisuuden.
« Viimeksi muokattu: 01.03.08 - klo:06:04 kirjoittanut Villis »

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #208 : 01.03.08 - klo:10:07 »
Mun pitää keksiä joku sellainen pesuneste kokeiltavaksi minkä hajua en inhoa.. Sebamed haisee mun mielestä kaikkine tuotteineen ihan vessanraikastimelle, ja LV puolestaan oksennukselle.. Lactasyd (noinko se kirjoitetaan?) lemuaa ihan kammottavalle sekä hajustettuna että hajustamattomana. Menee vaikeeks mut eiköhän tää tästä.

Poissa Kia

• HAIRahtanut
« Vastaus #209 : 01.03.08 - klo:12:32 »
Oletko Hallonikas kokeillut käyttää rasvapesua esim Aqulan L? Mulla on toiminut silloin kun iho on ollut korppukuiva. Toimii myös hiustenpesussa.Tuoksukin on olematon
Näillä mennään....