Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329396 kertaa)

Poissa Ziru

• HAIRahtanut
  • Corey
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #210 : 01.03.08 - klo:13:11 »
Aqualan on varmasti tosi hyvä, mutta kun on niin paksua että vähän vaikea levittää, Humektan on mielestäni sopivan "löysää"

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #211 : 01.03.08 - klo:17:30 »
^^ Aqualania pystyn käyttämään silloin tällöin pesussa, mutta se ikäänkuin tuntuu tukkivan päänahan jos käyttää liian usein. Tarvitsen ihan kunnon pesua ennemmin kuin usein toistuvaa rasvapesua. Oon välillä käyttänyt kyllä Aqualania jos oikein tuntuu kuivalta, mutta harvemmin mun pääni siitä tuntuu siitä mitään hyötyvän.
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa calypso

• Yleisvalvoja
  • Tukkaguru
  • iHerb alekoodi: TUN470 (-10$ ensitilauksesta!)
    • Haista Ite!
« Vastaus #212 : 03.03.08 - klo:09:39 »
Oletko Hallonikas kokeillut käyttää rasvapesua esim Aqulan L? Mulla on toiminut silloin kun iho on ollut korppukuiva. Toimii myös hiustenpesussa.Tuoksukin on olematon

Aqualan on varmasti tosi hyvä, mutta kun on niin paksua että vähän vaikea levittää, Humektan on mielestäni sopivan "löysää"

Vähän OT mutta pakko huomauttaa että Aqualan ja Aqualan L ovat eri voiteita  :)
http://www.itsehoitoapteekki.fi/perusvoiteet/index.shtml/a04
http://haistaite.com/- Tuoksublogi
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys ja liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa. Lisätietoa

Poissa Ziru

• HAIRahtanut
  • Corey
« Vastaus #213 : 03.03.08 - klo:15:03 »
^ Oi katos, tarkotin kyllä Aqualan L, sitä muistaakseni itsellä on, ainakin jos se on rasvaista ja paksua :)

Poissa calypso

• Yleisvalvoja
  • Tukkaguru
  • iHerb alekoodi: TUN470 (-10$ ensitilauksesta!)
    • Haista Ite!
« Vastaus #214 : 04.03.08 - klo:06:29 »
No kaikki on suhteellista.  :) Näin kuivaihoisena Aqualan L ei tosiaan tunnu rasvaiselta eikä paksulta vaan imeytyy hetkessä, ja Orionin perusvoiteista se onkin keveimmästä päästä (Humektan on kevein). Joihinkin paksuihin hoitiksiin tai tehiksiinkään verrattuna mielestäni Aqualan L ei kamalan paksua tavaraa ole.

Olen noita molempia käyttänyt talvikuivaan päänahkaan pahimpina hetkinä, ihan jakaus jakaukselta levitellyt. Humektan imeytyy heti koska on niin kevyttä eikä edes lähmää kun tarkasti levittää, Aqualan L saattaa lähmätä hieman mutta olen kyllä silti mennyt ihmisten ilmoille usein perusvoiteet hiuspohjassa.  :D Voidepesua en ole koskaan kokeillut, ehkä pitäisi.
http://haistaite.com/- Tuoksublogi
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys ja liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa. Lisätietoa

Poissa Ziru

• HAIRahtanut
  • Corey
« Vastaus #215 : 04.03.08 - klo:07:38 »
Mikä tavallinen Aqualan on paksumpaa, niin se oli sitten sitä, koska itekki oon kuivia ihoinen (atoopikko) ja tuolla lähinnä silmämeikkejä putsailin :P Purkkia vain ei ole enää jäljellä josta voisin olla tarkistaa asian, ja oli kyllä selkeästi paksumpaa kuin humektan.
Tuosta voidepesusta, niin ite en huomannut sen ja CO-pesun välillä pahemmin eroa.

Tristy

• Vieras
« Vastaus #216 : 03.04.08 - klo:16:17 »
Mulla on päänahka kutissut kauheasti sen jälkeen, kun leikkasin hiukset lyhyiksi ja sen jälkeen olen joutunut pesemään hiuksia oikeastaan joka päivä. Käytän muotoilutuotteita, niin co-pesuja en voi käyttää kauhean usein, koska osa muotoilutuotteista ei tunnu lähtevän hiuksista ja näin ollen hiukset jää vähän lähmäisiksi. Kävin tänään parturissa ja hänkin kysyi, että kutiseeko päänahka kun siellä näyttää olevan ihottumatyyppisiä punaisia läiskiä. Mulla on myös pari arkaa kohtaa päänahassa. Kuiva iho mulla on muutenkin ja ilmeisesti sitten päänahkakin on aika kuiva.

Parturi suositteli kokeilemaan juuri niitä Cutrinin Bio+ -shampoita, ilmeisesti niistä paras olisi sitten se turkoosietikettinen shampoo, joka on tarkoitettu kuivan hiuspohjan hoitoon? Yksi vaihtoehto olisi kai Kerastasen Dermo-calm shampoo (?), josta Luomokin ilmeisesti ainakin tykkää. MOPin Hydratingin ostamista olen ajatellut myös jo pitkään. Ajattelin nyt myös alkaa laittaa Humektania tai Aqualan L:ää hiuspohjaan iltaisin (pesen hiukset aamulla) ja joku uusi shampoo täytyy varmaankin ostaa.

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #217 : 14.08.08 - klo:13:22 »
Jos kutinaan ei löydy mitään järkevää syytä, niin tiedoksi heille/teille, jotka eivät asiaa satu tietämään, että on olemassa sellainen ruoka-aineryhmä kuin "klassiset allergeenit". Niiden aiheuttamat reaktiot eivät useimmiten ole varsinaisesti "allergisia", vaan niillä on kyky aiheuttaa reaktio myös sellaisille henkilöille, jotka eivät ole muuten allergisia. Tähän ryhmään kuuluvat: kananmuna, kala, äyriäiset, sitrushedelmät, tomaatti (myös ketsuppi), paprika, suklaa, kaakao, herne, pähkinä, mansikka, hunaja ja maksa. Idea on muistaakseni se, että elimistöön vapautuu niiden syömisen seurauksena aina jonkin verran histamiinia, enemmän tai vähemmän, ja kunkin elimistö reagoi siihen, enemmän tai vähemmän.

Tuohon ryhmään kuuluu monia arkisia ruoka-aineita ja oireet voivat olla lieviä, esimerkiksi pääasiassa viivästyneitä iho-oireita. Esimerkiksi minulla nenänalus kutisee ja punoittaa herkimmin ja heti seuraavaksi päänahka. Koska altistusta tulee monista aineista ja lähes päivittäin, eli noita oireitakin on jatkuvasti, yhteyksiä voi olla vaikea tajuta. Esimerkiksi minä havahduin hasselpähkinöihin vasta tänä kesänä, kun söin niitä viikon sisällä poikkeuksellisen paljon, pähkinäsuklaassa ja rommirusinajätskissä jne. ja reaktio oli lopulta lähes anafylaktinen. Kurkku turposi, silmäluomet turposivat, iho kutisi kauttaaltaan, tuli punaisia, turvonneita läiskiä kasvoihin ja kaulaan. Kliimaksiin asti olin pohdiskellut, olenkohan allergisoitunut shampoolleni, pitäisiköhän vaihtaa silmänympärysvoidetta jne. Saan oireita myös ainakin mansikoista, tomaateista, herneistä, paprikasta ja kaakaosta, kun kerta-annos on vähänkin suurempi. Olen atoopikko eli on aika turhaa testata, olenko virallisesti allerginen noista millekään, luultavasti en. On ihan selvä, että jos haluan pitää päänahan kunnossa, niin tuolla listalla on silti merkitystä.

Satuin muuten lukemaan tätä ketjua tällä kertaa siksi, että pohdin, uskaltaisinko kokeilla MOPin tuotteita. Niissä on niitä sitruunajohdannaisia enkä oikein ole varma, mitä ihoni tykkää niistä, kun syön niitä niin harvoin ja vähän.
« Viimeksi muokattu: 14.08.08 - klo:13:27 kirjoittanut Villis »
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #218 : 23.11.08 - klo:16:12 »
Taas se sitten iski. >:(

En oikeesti tiedä onko ilmojen kylmenemisellä ja sitä kautta lämmittämisen aloittamisella jotain yhteyttä tähän mun päänahan kutinaan.. Välillä tuntuu että kutka iskee ihan milloin sattuu, ja toisinaan taas epäilen että se johtuisi jostain tietystä asiasta. Menin takaisin kouluun työharjoittelun jälkeen, joten stressi lisääntyi kerralla aika reilusti, silläkin voi olla oma vaikutuksensa. Sen tiedän että hiusten värjäämisellä ei tunnu olevan osaa eikä arpaa tässä, sillä viimeksi olen tukkani värjännyt 2-3kk sitten.. Tuntuu että myös muukin kroppa kutisisi, mulla on kuiva iho, joten en oo oikeestaan epäillyt siinä olevan mitään erikoista.

Tällä kertaa kutinaan liittyy uutena ilmiönä se, että otsalle hiusrajaan tulee pahimmat kutisevat kohdat, joissa myös iho kuivuu ja kerääntyy hemaiseviksi hilselaatoiksi. :-X Onneksi mulla on otsatukka niin toi ei näy kaikille. Oikeen nolottaa vaan julkisella paikalla ottaa vaikka pipo päästä kun siinä ohessa tapahtuu sellainen ihana "lumipyry"..

Kortisoniliuos ei auta edelleenkään muuta kun sen aikaa kun sitä käyttää. Sekään ei poista tuota hilseilyä siis, vaan hillitsee kutinaa vähäksi aikaa. Tekis tavallaan mieli mennä taas lääkärille ihmettelemään tätä asiaa, kun tää häiritsee niin paljon! Se vaan ei auta mitään. Viime vuonna ramppasin sekä yksityisellä että terveyskeskuslääkärillä, mutta eipä ne osanneet mitään sanoa. Määräsivät vain lisää ja vahvempaa kortisoniliuosta..
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Milana

• Vieras
« Vastaus #219 : 26.11.08 - klo:12:23 »
Oli ihan pakko kirjautua tänne, kun olen näitä juttuja lueskellut ja mulla on todellakin ongelia hiusten kanssa!
Mulla on lievää kutinaa päänahassa ja hiukset on harventuneet varsinkin ohimoilta ja päälaelta. hiuksia ei lähde erityisen paljon vaan niiden elinkaari on lyhyt ja täten suunnilleen kaikki hiukset ovat erissä kasvuvaiheessa.
hiukset ovat ohentuneet reilussa viidessä vuodessa puoleen, enkä mä tiedä mistä se johtuu...kirjoittelen tästä vielä varmasti johonkin muuhunkin ketjuun...mutta mietin vaan voiko tuolla kutinalla ja hiusten ohenemisella olla jotain yhteistä tekijää?

Poissa Blushing

• HAIRahtanut
« Vastaus #220 : 26.11.08 - klo:15:19 »
Mulla esiintyy myös aina joskus, parin kk välein tai esim. värjäysten jälkeen, kutinaa päänahassa. Mulle on kyllä tehonnut erinomaisesti Ketokonazolia sisältävä shampoo. Käytän sitä kuurina 1-2vkoa, joka pesussa ja annan vaikuttaa muutamia minuutteja. Päänahka tervehtyy ja pysyy melko pitkään kunnossa :)

Ramona

• Vieras
« Vastaus #221 : 19.01.09 - klo:02:48 »

Minulla on ollut lievää kutinaa päänahassa tuossa samoilla kohdilla parina, muutamana päivänä. Ainoastaan kerran aiemmin minulla on samaa vaivaa ollut kun 2-3v sitten  minulle tehtiin parturissa hiuspohjananalyysi, päänahka oli hyvässä kunnossa, mutta huomasi että olen aina pessyt joistakin kohdista huonommin, joistakin paremmin. Parturi ohjeisti että shampoo hierotaan PÄÄNAHKAAN, ei hiukseen. Minä sitten innokkaana tyttönä pesin oikein hyvin päänahan ja muutaman pesukerran jälkeen tuli lievää kutinaa, minkä luulin johtuvan uudesta shampoosta. Nyt kun juurikasvun myötä olen taas innokkaan tehokkaasti päätäni hoitanut niin kutinaa tosiaan tullut. Tajusin toissapäivänä co-pesua suorittaessani kutinan johtuvan siitä että hankaan päänahkaa liian lujaa  :D Pitää nyt olla maltillisempi. Talvi kuivattaa ja herkistää ihoa muutenkin. 

Poissa marketta

• HAIRahtanut
  • I like turtles
« Vastaus #222 : 21.01.09 - klo:09:08 »
Mun päänahkaa on kutittanut niskasta ja takaraivosta viimeisen kuukauden ajan, ja luulen että syynä on MOPin C-System Hydrating -shampoo. Päänahka ei ole erityisen kuiva, ja huuhtelen shampoon pää alaspäin joten shampoojäämiä ei pitäisi jäädä. Luulenkin, että olen vähän herkistynyt shampoon sitrusuutteille, koska olen pessyt tällä shampoolla parin kuukauden ajan miltei joka pesussa. Nyt pistin sen kaappiin jäähylle ja käyttelen muita shampoita ja co-hoitoaineita. Tigin Dumb Blonde -sh kutittaa myös jatkuvassa käytössä, mutta siinä on varmaan syynä voimakkaat sulfaatit ja hajusteiden määrä.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #223 : 21.01.09 - klo:10:28 »
Mun päänahan kutiamista on hiukkasen vähentänyt CO-pesu LV:n pikahoitiksella. Ehkäpä päänahka on talvesta johtuen kuivannut liikaa ja sampoopesu kuivattaa sitä entisestään. Seurailen tilannetta, mutta sellaista hillitöntä kutinaa, jonka seurauksena raavin jonkun paikan ihan verille saakka, ei ole ollut nyt CO-pesupäivinä. Tuntuu, että mitä likaisempi tukka ja päänahka on, sitä enemmän kutiaa.

Poissa Neve

• HAIRahtanut
« Vastaus #224 : 21.01.09 - klo:17:47 »
Miehelläni kutisevaan päänahkaan on auttanut tervashampoo. Sellainen iso tonkka tuli ostettua tokmannilta, hintaakin taisi olla vain euron. (valmistaja Foxtel Oy)