Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329434 kertaa)

Kunis

• Vieras
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #255 : 07.03.09 - klo:18:23 »
Kävin kylässä saunassa ilman omia hiusmömmöjä. Katsoin epäröiden sikäläisiä puteleita, ja päädyin tekemään pikaisen co:n XZ:n hilsehoidolla. Päänahka on nyt ollut monta päivää ihan kiltisti. Mitään erityisen pahaa ongelmaa ei ollut pohjana, mutta joka tapauksessa yllätyin lopputuloksesta. Ei rasvoittanutkaan sen kummemmin.
Ainakin kertakokeilulla tykkäsin, mikä kyllä yllätti.

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #256 : 07.03.09 - klo:18:29 »
Lempituotteeni kookosöljyn pitäisi olla hyvä kutisevaan ja hilseilevään päänahkaan. En ole itse kokeillut, kun ei ole näitä vaivoja. Kookos todella hoitaa ihoa, joten ehkä kannattaisi kokeilla.  :)
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #257 : 07.03.09 - klo:20:19 »
Kävin tänään ihmettelemässä Dexem-liuoksen sisältöä, koska rauhoittavaksi tarkoitettu liuos sisälsi mm. ihoa ärsyttävää propyleeniglykolia, limonenea ja linanoolia (tärpäntiiniä) sekä parabeeniä. Jos ärsyyntynyttä päänahkaa hoitaa tuolla, niin tiiän, että ainakin mun päänahka vain ärsyyntyy tuollaisesta kombosta vain lisää. Tähän asti paras kutinan helpottaja on ollut aloe vera -geeliin ja veteen sekoitettu shikakai. Pelkkä aloe verakin auttaa mun nahkaa hyvin.

Poissa d&c

• HAIRahtanut
« Vastaus #258 : 08.03.09 - klo:11:18 »
Mä kokeilen Dexemia, koska en sinänsä ole kovin herkkähipiäinen. Lisäilen tarpeen mukaan vielä sellaista kuivalle päänahalle tarkoitettua geeliä. :) Kerron kokemuksia, kunhan saan Dexemia!
I wake up, it's a bad dream,

Poissa ilona

• HAIRahtanut
« Vastaus #259 : 09.03.09 - klo:22:12 »
Minulla on päänahka oireillut taas pitkän aikaa. Aiemmin oireena oli kuiva hilse, mutta nyt mukaan on tullut myös kutina. Myös hilseily on lisääntynyt. Olen käyttänyt lähinnä tigin shampoita, jotka varmasti ovat kuivattaneet päätä lisää. Välillä olen käytellyt myös LV:n hilseshampoota, mutta siitä en ole minkäänlaista apua saanut. Myös CO-pesuja olen tehnyt, mutta niiden jälkeen hilseilee ihan yhtä lailla.

Tänään tarttui Hairlekiinista mukaan Simin Climbazole 2 Shampoo ja Climbazole scalp Tonic. Tuon shampoon pitäisi kuvauksensa mukaan ainakin auttaa, mutta katsellaan nyt mitä tapahtuu. En tiedä onko talvi nyt aiheuttanut kuivuuden lisääntymisen vai mistä johtuu. Kuivat ihohiutaleet näkyvät joka pesun jälkeen ja ongelma tuntuu olevan lähinnä etuhiusten "alla" päänahassa ja korvien yläpuolella.

Tulen myöhemmin raportoimaan onko shampoo vaikuttanut. Jos ei, niin alkaa tällä tytöllä olla keinot vähissä.

Poissa d&c

• HAIRahtanut
« Vastaus #260 : 11.03.09 - klo:20:47 »
En ole vielä Dexemia saanut, tulossa on. :) Nyt olen käyttänyt vain Cutrin Bio+ Balance Moisturizer-geelivoidetta, mutta ei riitä mihinkään. Tarvitsen näppyihin siis oman hoidon ja ehkä vielä jotain tehohoitoa tämän lisäksi.
I wake up, it's a bad dream,

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #261 : 11.03.09 - klo:21:31 »
^^ Ilona: Tuo sinun vaivasi kuulosta seborrealta. Siihen kuuluu ihon kutiseva hilseily nimenomaan hiusrajassa. Sehän on rasvoittuvan ihon vaiva.
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa hampiainen

• Tukkaguru
« Vastaus #262 : 24.03.09 - klo:08:19 »
Osaako joku auttaa.. ??? Mun päänahka on jo pidempään ollut kuiva, kuivaa hilsettä esiintyy myös ajoittain. Epäilen syyksi blondausta. Nyt olen omasta mielestäni muuttanut tapojani päänahkaystävällisempään suuntaan, mutta tuntuu, että hilse ja kutina vaan lisääntyy!

Pesen hiukset n. 3 päivän välein, suunnilleen joka toinen kerta CO-pesu (tällä hetkellä käytössä LV:n kosteuttava ha, josta tykkään tosi paljon) ja joka toinen kerta Paul Mitchellin Tea Tree. Noin kerran viikossa muhittelen myös öljyillä päänahkaa. Olen vähentänyt föönin + suoristusraudan käyttöä, tällä hetkellä niitä tulee käytettyä ehkä kerran viikossa. Pitäisikö välillä pestä jollain syväputsaavalla shampoolla? Osaatteko suositella herkälle päänahalle jotain?

Poissa Heleena

• Tukkaguru
« Vastaus #263 : 24.03.09 - klo:12:16 »
^Tuo Mitchellin Tea Tree on kyllä aika tujua ainetta, vaikka sitä kuivalle ja herkälle päänahalle suositellaankin. Tiedän sen omasta kokemuksesta, sillä käytin ko. shampoota, kun päänahkani oli erityisen kuiva ja herkkä. En silloin tiennyt paremmasta... ::)

Omalle päänahalleni pelastuksena ovat olleet co-pesut (joita jo teetkin) ja sulfaatittomat shampoot. Ehkä voisit myös levittää jotain perusvoidetta päänahkaan kutinaa lievittämään. Muistathan huolehtia siitä, että saat ravinnosta tarpeeksi hyviä rasvoja? Mulla oli sekin puoli rempallaan, ja syömistottumuksien muutoksella oli yllättävän suuri vaikutus myös ihon ja päänahan kuntoon.
Meen eteepäi vaik ois pakki pääl!

Poissa hampiainen

• Tukkaguru
« Vastaus #264 : 24.03.09 - klo:15:32 »
^ Kiitos paljon neuvoista! Itsekin olen mietiskellyt, että alkoivatkohan ongelmat paheta about samoihin aikoihin kuin aloin Tea Treeta käyttämään.. Osaatko vinkata jotain hyvää sulfaatitonta shampoota herkälle päänahalle? Olisiko esim. MOPin C-System hyvä?

Yritän kyllä käyttää esim. oliiviöljyä aikalailla, ja syödä rasvaista kalaa muutaman kerran viikossa. Voi olla, että vikaa on silläkin suunnalla.

Kunis

• Vieras
« Vastaus #265 : 25.03.09 - klo:22:59 »
hampiainen: Tällainen lisäaineeton shampoo on ollut avuksi monelle tutulle: http://www.vihreakosmetiikka.fi/product_info.php?cPath=26&products_id=171

Niitä saa tuolta tilaamisen lisäksi ostettua monista luontaistuoteosastoista ja -kaupoista. Tuollainen pala on myös tosi riittoisa joten hyvä diili jos toimisi tukassasi.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #266 : 31.03.09 - klo:07:57 »
Hampiainen, tosiaan se MOP C-System Hydrating Shampoo on todella kosteuttava, jos vain ei ole mitään sitrus- tai muitakaan allergioita. Jos tuo ei käy allergioiden takia, niin Urtekramin No Perfume -sampoo on myös hellävarainen päänahkalle. CO-pesu LV:n pikahoitiksella auttaa vähän mun päänahan kutinassa, sitähän sie jo teetkin. Jättäisin sen PM:n teepuuöljyhoitiksen pois CO-pesuista ja pesisin vain LV:llä.

Meikä otti järeät aseet käyttöön tän järkyttävän kutinan kanssa. Kävin eilen ostamassa apteekista ketokonatsolisampoota ja ajattelin kokeilla josko siitä olisi apua tän päänahan kanssa. Päänahka on joistain kohdin ihan verille raavittu, enkä ole koskaan kokenut tällaista. Eilen, kun tunnustelin päänahkaa läpi, isoja hilsepalasia vain tippui sohvan selkänojalle. Jos tuo lääkesampoo ei auta, on oikeasti pakko mennä lääkärille ja pyytää reseptiä johonkin liuokseen tai muuhun.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #267 : 31.03.09 - klo:17:15 »
Oma päänahkani alkaa jo toipua ruvilta, olen muhitellut sitä kookos- sekä oliiviöljyllä. Pesuun olen viime kertoina käyttänyt Urtekramin No perfume-shampoota, ja hoitiksena joko LV tehistä tai jotain tavallista hajustettua.
Älä luovuta, ellen, yritä edelleen helliä päätä öljykylvyillä vaikka yön yli - ketokonatsoli on aika tujua ainetta, joka saattaa pidemmän päälle ärsyttää. Toivottavasti saat nuppinahan kuntoon ilman kortisoniliuoksia ym. lääkeaineita.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #268 : 01.04.09 - klo:09:01 »
^ En varmasti luovuta, kyllä tämä tästä jotenkin menee ohi. En kuitenkaan haluaisi turvautua ihoa ohentaviin kortisoneihin. Eilen huomasin taas uuden ja todella ällöttävän oireen päänahassa: päänahka oikeasti vuotaa joistain kohdista sellaista kellertävän läpinäkyvää nestettä. Todella kiva, mun päänahka ei ole ikinä oireilltu tällä tavalla.

NQ, kun teet noita öljyhoitoija yön yli, laitatko jonkun pussin tai kelmun päähän ja pipon vielä siihen päälle, vai laitatko vain pyyhkeen tyynyn päälle suojaamaan ylimääräiseltä öljyltä? Voisin kyllä kokeilla tuota kookosöljymuhitusta viikonloppuna, kun meillä kerran on neitsytkookosöljyäkin. Joinakin päivinä oon tehnyt pikaisen öljyhoidon päänahkaan, jolloin vaikutusaika on ehkä 10 min, mutta pidempi hoitoaika varmaan tekisi enemmän hyvää.

Poissa pekaani

• Tukkaguru
« Vastaus #269 : 01.04.09 - klo:10:03 »
Mulla tuo kutina on kausiluontoista, ja tällä hetkellä ei mitenkään erityisen paha.  Vannon kanssa oliiviöljyn nimeen, on auttanut aika hyvin. Laitan öljyn päähän esim. tuntia ennen saunaa ja pesen hyvin pois. Hiukset on muutenkin tässä lähiaikoina olleet pesun jälkeen pikkasen "korpun" oloiset, ja siihenkin toi oliiviöljy tuntuu tehoavan. Pää täytyy kyllä pestä ainakin kahteen kertaan, yhdellä pesulla lopputulos on vain semmoisia ällöttävän likainen tunne.