Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329182 kertaa)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #270 : 01.04.09 - klo:11:29 »
ellen: Mulla on käytössä sekä hedelmäpussi että suihkumyssy (vähemmän kaunis vanha rispa, käytän sitä siis pesujen yhteydessä muhitteluissa). Eihän se nukkuminen ole kivaa kaikissa viritelmissä, mutta terveyden eteen on joskus nähtävä vaivaa, eiks je..
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #271 : 01.04.09 - klo:12:02 »
^ Kiitti tytöt vinkeistä, meikä muhittaa öljyä heti viikonloppuna, jos en tänään jaksa/ehdi.

Poissa Hunajapupu

• Tukkaguru
  • -2a M iii-
« Vastaus #272 : 01.04.09 - klo:21:10 »
Meillä miehen päänahka kutisee välillä ihan tolkuttomasti ja on niin kuiva, että siitä irtoaa kuivaa hilsepölyä isoina lauttoina. Paras apu päänahalle on meilläkin ollut öljyn hierominen päänahkaan ja vaikutusajan jälkeen sen pois pesu. Myös Aqualan L + öljy -sekoitus toimii loistavasti. Tällaisen pesukerran jälkeen päänahka on päiväkausia hyvässä kunnossa eikä hilsepölyä irtoa lainkaan. Kannattaa tosiaan testailla jos kutiseva päänahka vaivaa, meillä on käytelty öljynä mitä milloinkin ja kaikki ovat toimineet hyvin, esimerkiksi oliiviöljyllä on helppo testata jos sitä on kotona.
iHerb alekoodi ensitilaajille: GUB005. Alekoodilla saa -10 dollaria jos tilauksen arvo 40 dollaria tai enemmän, alle 40 dollarin tilauksesta saa alea 5 dollaria.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #273 : 02.04.09 - klo:08:16 »
Eilen kajosin miehen kookosöljyyn ja muhitin sitä päänahassa puolitoista tuntia ennen hiustenpesua. Ainakaan heti aamulla päänahka ei kutissut kamalasti, katsotaan miltä päivän aikana päänahka tuntuu. Toivoisin niin kovasti, että päänahka paha ärsytys menisi ohi.

Oon pessyt koko päänahan ketokonatsolisampoolla kerran, yhden kerran pesin sillä vain pahimmat paikat. On se ainakin sen verran vaikuttanut, etten ole raapinut niitä vuotavia paikkoja taas ihan verille.

Miten muuten voisin vakuuttaa miehen siitä, että kyse on oikeasti jostain ihan muusta johtuvasta kutinasta kuin tuotteiden aiheuttamasta kutinasta? Hän luulee, että kutinaa aiheuttavat hiusmömmöt, mutta olen yrittänyt selittää, että käytän LV-hoitista (silikoniton, hajusteeton, väriaineeton, parabeeniton) hiustenpesuun, hoidan latvoja jollain kokoelmani paksummalla hoitiksella (edelleen silikoniton, hajusteeton, väriaineeton, parabeeniton), joka ei pääse päänahkaan, jätettävänä käytän hiukan jotain kokoelmani hoitoainetta, en käytä muotoilutuotteita enkä föönää. Hän vain inttää mulle, että mun pitäisi yrittää olla ilman mömmöjä vähän aikaa, koska en voi tietää, etteivätkö ne aiheuta kutinaa. Olen sanonut, että itse asiassa voin tietää, ettei kutina johdu mun nykyisistä tuotteista, koska osaan tunnistaa tuotteiden aiheuttaman ärsytyksen, joka on ihan erilaista tähän nykykuntoon verrattuna. Menee hermot, ku mies ei tajua, että kyse on oikeasti jostain hiukan vakavammasta.

Poissa Luna

• Tukkaguru
« Vastaus #274 : 02.04.09 - klo:10:15 »
^Onko ihan mahdotonta, että ehkä sinun päänahan tilannetta saattaisi pahentaa toistuva hoitiksella pesu, olisiko esim viikon kokeilu mahdollisimman hellävaraisella shampoolla ihan poissuljettu vaihtoehto? Tuohon nuo öljyt sun muut sitten hoitavaksi kaverina. En siis tarkoita että tuo olisi ongelman alkusyy, mutta jos sillä olisi jotain vaikutusta asiaan.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #275 : 02.04.09 - klo:10:39 »
^ Voisin oikeastaan kokeilla tuotakin, sillä juuri eilen sain taas iki-ihanaista MOPin kosteuttavaa sampoota, jolla päivittäinen pesu ei edes kuivata päänahkaa. Kiitos tästäkin muistutuksesta, Luna-pupunen O:) .

Poissa Kissatukka

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #276 : 03.04.09 - klo:23:10 »
^Mäkin suosittelisin ellenille myös välillä vähän pesevämpiä aineita. Jos päänahka on jo haavoilla, siellä voi pesiä tosi paljon pöpöjä, jotka hidastaa paranemista ja pahentaa kutinaa.

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #277 : 04.04.09 - klo:22:05 »
Mustakin kuulostaa hurjalta tuo kutinan parantelu aineilla, jotka pesevät mahdollisimman hellävaraisesti jos ollenkaan. Mun suosikkishampooni on tällä hetkellä L'oreal Serie Expert Shine Blonde ja suosikkihoitoaine Goldwellin Moisture Light (jota muistaakseni Ellen suositteli), jätettävänä Potion 9. Eipä ole hajusteeton, väriaineeton jne. mikään näistä, mutta pesu- ja hoitoteho ovat sopivat eikä mikään ainesosista ilmeisesti ärsytä kovin pahasti. Sen sijaan ilmiselvien Tigien ohella esimerkiksi LV-shampoo, Kerastasen Dermo-Calm ja Cutrinin Sensitive aiheuttavat kaikki kutinaa, kukin eri syistä. Mun päänahkani tykkää myös ilmanvaihdosta eli kevyt hiusten föönaus pää alaspäin ei tee ollenkaan pahaa, päinvastoin.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #278 : 04.04.09 - klo:22:38 »
Viime viikkoina päänahassa on esiintynyt kiusallisia kuivia läikkiä ja kutinaa, erityisesti hiusrajassa. Joskus olen bongannut suoranaista valkoista hilseen näköistä pölyä.  :( En voi kokonaan luopua hiusten pesusta päänahan säästämiseksi, pakko olla ihmismäisen näköinen.
Lempparishampooni, Korresin Juniper & Olive, ei tunnu liian kuivattavalta, mutta jäiskö sitä vaahtoa sitten hiukan hiusrajaan ärsyttämään... Inhottavan näköistä se pöly, aivan kuin hilsettä, jota mulla ei  KOSKAAN ole ollut.
Anyway, tänään olisi ollut pesupäivä, mutta venytän huomiseen, ja muhitan sitten päänahkaa kunnolla Cutrinin hajustamattomalla Sensitive-hoitsikalla...!  :P

Jotkut ovat kehuneet saaneensa hiuspohjansa kuntoon Kerastasen yltiöhintaisella Dermo-Calm shampoolla, mutta en haluaisi investoida siihen puljuun.... Palasaippuat on tässä tilanteessa poissuljettuja, niistä jää helposti vaaleita hiutaleita nuppiin...

Mulla on sama tilanne! Päänahka kutiaa, varsinkin hiusrajasta, ja sitä ns "hilsettä" tulee :-\ Mitä shampoota suosittelisitte mulle? Värjätyt, kuivat hiukset (+ tietty superkuiva päänahka) löytyy.
2a F ii – Iho: kuiva

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #279 : 06.04.09 - klo:08:12 »
Mun päänahkaoireet ovat selvästi jostain muusta kuin tuotteista tai liian hellävaraisesta pesusta (voiko liian hellävaraista pesua edes olla olemassa) johtuvia, mikä lie sieni/bakteeri saanut liikaa valtaa ja siksi villiintynyt. Tämä kutina on alkanut jo kauan ennen kuin ryhdyin CO-pesuihin, taisipa olla suunnilleen niihin aikoihin, kun testasin pidempään Sitrionellan sampoopalaa. Kutina voi olla myös stressipohjaista.

Toinen koko päänahan pesu ketokonatsolisampoolla takana, yksi pesu pelkästään pahimmille alueille, ja nuo ovat auttaneet aivan mahdottomasti. Päänahka ei ole ensimmäisen ketokonatsolipesun jälkeen "vuotanut", eikä kutissut niin järkyttävän paljon. Edelleen täytyy pitää näppejä kurissa, etteivät ne koko ajan suuntaa päänahkaan päin.

En voisi kyllä ajatellakaan peseväni sulfaattisampoolla koko aikaa, sen verran päänahka kuivaa tuon vahvan lääkesampoon jälkeen. Vaikka Urtekramin hajusteeton sampoo on melko hellävarainen, en voisi kyllä pestä silläkään joka pesu, sillä sekin tuntuu kuivattavan päänahkaa ihan liikaa. Ajattelin pääsiäislomalle varustautua kahdella sampoolla: MOPin kosteuttavalla ja em. Urtekramin sampoolla. Niillä kun vuorottelen, saan varmasti ihan hyvän tasapainon kosteuttavamman ja puhdistavamman pesun välille.

Edelleen siis jatkan sitkeästi hellävaraisten metodien parissa, sillä uskon, että ongelma johtuu nyt ihan muusta kuin siitä, että pesen hiukseni ja päänahkani todella hellävaraisilla tuotteilla ja metodeilla.

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #280 : 07.04.09 - klo:13:32 »
Hiukseni tuntuvat ja näyttävät paremmilta kuin pitkiin aikoihin, varmaan lähinnä CO-pesujen ansiosta. Päänahkaa kumminkin kutittaa ja tuntuu erittävän talia, tai mitä lie, ihan reippaasti. Nimittäin kun päänahkaa rapsuttaa, kynsien alle jää ihan sairas kerros jotain valkoista. :-X Ei ole sellaista kuivaa hilsettä, vaan ihan jotain ''kosteaa'' mömmöä. Yöök, toivottavasti kukaan ei syö samalla. Onko tuo talia vai hilsettä, vai mitä? Ja millä sen saa pois? Shampoopaloilla tuollaista ei tainnut tulla, mutta ne taas kuivattavat hiuksia paljon enemmän.

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #281 : 07.04.09 - klo:14:20 »
Mulla on ollut vuoden verran todella kutiseva päänahka ja talvella se on vain pahentunut. Lisäksi mun päänahka on kuiva, irtoilee isojakin ihon palasia välillä. Kutina on välillä niin hirveä, että tekis mieli raapia päänahka verille asti :-\ Oon pessyt ihan sulfaattisilla shampoilla, joissa ei tosin ole hajusteita. En tiedä pitäiskö edes joka toinen pesu pestä sulfaatittomalla. CO-pesu meikällä ei oikein toimi, kun latistaa hiuksia niin paljon enkä saa puhdasta tulosta millään. Joskus laitan shampoopesun jälkeen silikonitonta ja hajusteetonta hoitista päänahkaan, se auttaa vähäksi aikaa. En tiedä voisko auttaa, jos laittaa tuota hoitista shampoon sekaan suoraan, jos ois sitten hellävaraisempaa. Lisäksi mulla on Decubalin Scalp-hoitoa, joka viilentää ja rauhoittaa ihan kivasti päänahkaa, mutta senkään vaikutus ei päivää pitempään kestä.

Mulla rasvottuu nykyään tosi nopeasti päänahka/hiukset, mitä en vain käsitä, kun kerran on niin kuiva se päänahka ja silti rasvaa pukkaa. Kasvojen iho mulla ei kumminkaan rasvoitu ollenkaan, siksi ihmettelen suuresti.

Kunpa nää oireet helpottuis kevään myötä, talvi ollut ihan hirveää aikaa tuon päänahan kanssa. Kutina vois loppua kokonaan. En tiedä mitä keksisi, että rauhottuis kokonaan...
« Viimeksi muokattu: 07.04.09 - klo:14:22 kirjoittanut ChaosBlack »
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

citykani

• Vieras
« Vastaus #282 : 08.04.09 - klo:00:26 »
Mullakin on ollut helvetelliset kutinat päänahassa, kuten aika usein talvisin tai stressatessa. Suosittelen erittäin lämpimästi SIMin Climbazole Scalp Tonicia, jolla jo kertahoito auttoi ja parin kerran jälkeen kutina häipyi kokonaan. Hilsettä tosin on edelleen, mutta eipähän tarvii sen takia raapia päänahkaa vereslihalle :D. Tosta oli jokunen aiempikin tässä ketjussa löytänyt apua.

Poissa Nemain

• Hiushörhö
« Vastaus #283 : 23.04.09 - klo:16:57 »
Mulla on kutissut päänahka nyt jo muutaman kuukauden. Ongelma on vain takaraivolla, ja sielläkin enää pienellä alueella. Käytän joka pesun jälkeen Simin Climbazole Scalp Tonicia, ja sillä kutina pysyy poissa pesuvälin ajan. Saman tien, kun laitan mitä tahansa shampoota päähäni, kutina alkaa taas. Kai se on pakko mennä lääkärille, jos ei kohta ala helpottaa.
1bFii
Manicure - raha parantaa

Poissa Lale

• Haiven
  • *
« Vastaus #284 : 23.04.09 - klo:19:30 »
Mulla kutisee aina talvisin päänahka, onneks nyt "kutina-aika" on taas ohi... Viime talvena löysin ittelleni tosi hyvin auttavan tuotteen: Philip Kinsleyn scalp mask. Se yhdistettynä hellävaraiseen sampoiseen esim bio+ balance shampoo oli tosi helpotus, ei tarttenu enää kokoaika rapsutella päänahkaa.