Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329547 kertaa)

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #300 : 24.05.09 - klo:11:44 »
Onko tuolle Nizoralille jotain halvempaa rinnakkaisvalmistetta? Millä nimellä näitä ketokonatsolishampota on?

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #301 : 24.05.09 - klo:13:53 »
^ Ratiopharmilta ainakin löytyy Ketoconazol-niminen shampoo.
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #302 : 24.05.09 - klo:15:14 »
^Niinpä näköjään olikin :) Halvin oli Actavisin valmistama Konact -tuote. Toi Ratiopharmin oli euron kalliimpi. Mutta siis noi rinnakkaisvalmisteet olivat 8-9 euroa se pikkupullo ja Nizoralilla 19.90... Ei hyvää päivää mikä hintaero.

RedHair

• Vieras
« Vastaus #303 : 24.06.09 - klo:22:04 »
Eli ongelmani on päänahkani, se kutisee ja hilseilee. Noniin, tässä vaiheessa on jjo hyvä kertoa, että hilseshamppoosta EI ole ollut apua. Pesen hiukseni neljä kertaa viikossa ja joskus hiukan harvemmin. Yritän olla kynsimättä päänakaa, käytän raapimiseen harjaa (se rasvoittaa hiuspohjaani) :-\

Hiukseni ovat muuten värikäsitellyt, tällä hetkellä punaiset ja aika lyhyet. Hiuslaatuni on pehmeä ja paksu. Tätä ongelmaa oli talvellakin, nyt se on pahentunut kesällä. En ole tehnyt koskaan värinpoistoa ja hiuksiani värjään 3kk välein.

Mistä siis ongelmani voi johtua?? Jos olen esim. 3 päivää pesemättä hiuksiani päänahkani ärtyy ja alkaa hilseilemään yhä enemmän. Ongelma on siis melko kiusallinen.. apua kampaajalta tai lääkäriltä? Shampoona käytän XZ tai kampaamon tuotteita :ts :ts :T En siis suosi silikonia, siitä hiuspohjani saisi viimeisetkin yllytykset. :O :P

Auttakaa ???

Yhdistin viestisi tähän aiempaan ketjuun kutisevan päänahan ongelmista. -Hunis
« Viimeksi muokattu: 24.06.09 - klo:22:26 kirjoittanut Hunajapupu »

Poissa lillamilla

• Tukkaguru
« Vastaus #304 : 29.06.09 - klo:17:04 »
Minulla kutina on ollut aina kuivuudesta johtuvaa. Tähän on auttanut rasvapesu taikka öljyhoito esim. XZ:n nesteellä. Lisäksi olen huuhdellut päätä miedollla etikkaliuoksella -mietin että jos taustalla on jotain punkkia tms. niin siitähän saavat kyytiä.

Usein hilseshampoot pahentavat kuivuudesta johtuvaa kutinaa, sillä useimmmat niistä kuivattavat lisää. 
2a /b F ii. Harmaanvaalea, olkapäille ja himpun yli yltävä tukka. MOP C-system ha, Joicot. Kuva hiuslaatuketjun sivulla 11.

Tristy

• Vieras
« Vastaus #305 : 29.06.09 - klo:22:07 »
Mullakin päänahka on kutissut ja hilseillyt kuivuuden takia ja tähän on ollut suurena apuna öljyt. Olen hieronut kookos- tai riisinleseöljyä päänahkaan 15-30min ennen pesua. Käytän paljon muotoilutuotteita, joten on pakko pestä shampoolla aina kun hiukset pesen (noin joka 3. päivä). Co-pesu ei tunnu pesevän muotoilutuotteita kunnolla pois ja siitäkin tulee sitten kutinaa.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #306 : 02.07.09 - klo:17:32 »
Mulla oli tuossa alkukesästä joku aivan sietämätön kutinavaihe päässä. Hilseili ja onnistuin raapimaan pääni ihan verille paikoitellen. Mutta se lähti tosi helpolla. En kertakaikkiaan vaan raapinut päätäni, vaikka miten teki mieli. Sen lisäksi pesin muutamia kertoja Nizoralin vastikkeella ja otin säännölliseen käyttöön XZ:n hilseshampoon. Eipä tunnu hilseilevän enää. Pahimpaan kutina-aikaan myös muhitin sitä Decubalin päänahan hoitoainetta ihan jopa yön yli päässäni, koska se mentholjuttu tosiaan vaimentaa sen raapimisen tarpeen. Okei, varmastikin se menthol itsessään on turha iholle, mutta ihana tunne kun ei tee mieli raastaa päänahkaansa. Koitan pestä parin päivän välein hiukseni kunnolla, koska mulla ainakin se kutina on pahin jos tulee käytettyä jotain liian miedosti pesevää kamaa.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #307 : 03.07.09 - klo:07:48 »
Mulla oli tuossa alkukesästä joku aivan sietämätön kutinavaihe päässä. Hilseili ja onnistuin raapimaan pääni ihan verille paikoitellen. Mutta se lähti tosi helpolla. En kertakaikkiaan vaan raapinut päätäni, vaikka miten teki mieli. Sen lisäksi pesin muutamia kertoja Nizoralin vastikkeella ja otin säännölliseen käyttöön XZ:n hilseshampoon. Koitan pestä parin päivän välein hiukseni kunnolla, koska mulla ainakin se kutina on pahin jos tulee käytettyä jotain liian miedosti pesevää kamaa.

Nizoralin vastike oli mullakin todella tehokas: kutina ja verille saakka raapiminen loppui hyvin äkkiä, kun pari kertaa pesi sillä. Mulla taas toi kunnolla peseminen on toisin päin: mun pitää pestä hellävaraisilla aineilla, ettei kutina taas ala. Huomasin sen eilen, kun pesin SIM CX Corrector -syväpuhdistavalla: jo illalla kutisi päänahka ja samaa jatkuu tänään aamulla.

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #308 : 05.07.09 - klo:16:31 »
Mulla on loppunut lähes kokonaan päänahan kutina, kun siirryin täysin sulfaatittomiin shampoiisiin ja CWC-pesuun jolloin levitän ennen shampoota silionitonta hoitista ihan tyvestä latvaan, näin päänahkakin saa hoitoa. Satunnaisesti oon käyttänyt myös decubalin päänahkahoitoa, joka viilentää kivasti ja rauhoittaa päänahkaa. Pitäis löytää tuon tilalle joku edullisempi tuota, joskus ainakin käytin KC Professionalin päänahka-hoitoainetta, joka viilensi myös vähän (mustassa pullossa), en tiedä onko enää myynnissä tuota. Siihen sarjaan kuului shampoo, hoitoaine ja erikseen vielä paanahkaöljy tms. Suosittelen kokeilemaan hellävaraisempia shampoita tai CO-pesua, jos päänahka oireilee. Toivottavasti ens talvikin sujuis näin hyvin.

Toki varmasti on nyt vaikuttanut sekin, kun en ole mitään väriä päänahkaan laittanut kuukauteen enkä tule laittamaankaan. Lisäksi on parempi, jos on mahdollisimman mieto tuoksuinen shampoo, vielä parempi on hajusteeton. Oon todella ihastunut nyt Urtekramin No Perfume shampooseen ja Aloe Veraa tuli testattua tänään ja sekin vaikutti hyvältä päänahan kannalta.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Kameleontti

• HAIRahtanut
« Vastaus #309 : 01.09.09 - klo:15:56 »
Tuntuu että olen viimeinkin selvittänyt kutiavan päänahkani syyn, nimittäin liian pesevät shampoot ja mahdollisesti hajusteet. Pitkän aikaa olen uskonut että silikoni on syynä kutinaan ja olen käyttänyt silikonittomia shampoita ja hoitoaineita tms. mutta kutina on silti aika ajoin vaivannu. Nyt käyttelin pakosta k-pakin shampoota mutta kutinaa ei pahemmin ilmennyt vaikka sisältää silareita.

Pahin kutinan aiheuttaja ovat olleet Tigin shampoot, mistä luulin silareiden olevan syyntä. Sisältävät usein aika paljonkin silareita mutta silarittomien kanssa oli sama juttu. Nyt ovat sitten voimakkaasti pesevät shampoot poissa joka päiväisestä käytöstä. Hassua ettei Redkenin syväputsari ole aiheuttanut kutinaa. Jos nyt sitten hellien shampoiden kanssa tulee kutinaa niin täytyypä alkaa syynäämään hajusteita yms. Varmuuden vuoksi käytän pääosin silarittomia shampoita edelleen. Mielenkiinnolla katson mitä tapahtuu, eipä tarvi enään välttämättä pakokauhulla välttää silareita. :) 
Hiukset: Puolipitkät, luonnonkiharat, kuivahkot, käsitellyt.
Lempimerkit: Tigi, L'anza ja Joico.

Paikalla Kaisa

• HAIRahtanut
« Vastaus #310 : 01.09.09 - klo:21:44 »
^ Oon ihan samaa mieltä tuosta, että Tigin shampoissa päänahan kuivuutta ja kutinaa aiheuttavat nimenomaan voimakas pesuteho ja ylenmääräinen hajusteen määrä, ei niinkään silikoni.
1c F ii

ohuthius

• Vieras
« Vastaus #311 : 02.09.09 - klo:17:03 »
Mulla ehdottomasti tähän asti eniten auttanut silikonipitoisten tuotteiden poisjättäminen ja aloin sen lisäksi n. viikko sitten käyttämään SIM'n T System 4 Climbazole Scalp Tonic.  Pistän sen yleensä vain pesun jälkeen..Auttoi mulla oikeastaan hetii ensimmäisen käyttökerran jälkeen.  Parantaa myös verenkiertoa ja viilentaa kivasti päänahkaa.  Tuntuu tosi mukavalta päässä, eikä rasvoita hiuksia (ainakaan en itse ole huomannut  :D ). Välillä tuntuu kuitenkin, että tulee hirveästi sitä ainetta päähän laitettua, kun on kuitenkin hieman öljymäistä.. Mutta ei se sitten kuivissa hiuksissa näy enää. Ihana tunne, kun ei pää kutia  :-*  :)

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #312 : 15.09.09 - klo:20:43 »
Mä oon tässä pohtinut, että onko sittenkään syy mun päänahan kutinaan sulfaattia sisältävä shampoo. Oon pessyt nyt tosi pitkään sulfaatittomilla ja silti kutiaa vain. Joudun käyttämään välillä kuurin Hydrocortison liuosta, kun kutiaa niin kamalasti ja vähän punoittaakin. Oon miettinyt, että oisko syynä pelkät hajusteet (koska tuoksuva suihkugeeli on saanut koko kropan kutisemaan aika pahasti, parfum INCIssä korkealla ja jos kasvovoide sisältää tuoksua, niin koko mun naama kutiaa, samoin käy kasvonaamion kanssa). Kutinaa ei tule, jos käytän Urtekramin No Perfume shampoota. Voisin ostaa testiin LV:n tai Erisanin shampoon, sillähän se selviäis. Kun kuitenkin suojaan latvat aina hoitiksella ennen shampoopesua eikä mun tarttea väriäkään säästellä, niin hyvin voisin pestä sulfaattisella tai ainakin testata. Jos ei sovikaan, niin ei se hukkaan mene silti, koska poikaystäväni voi käyttää sen. Voisin sitten käyttää Urtekramia ja toista hajusteetonta vuorotellen ja välillä hopeashampootakin, mutta harvakseltaan.

Edit. Silikonia shampooni eivät sisällä.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Eulaalia

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #313 : 23.09.09 - klo:13:20 »
Mä olen melko varma että olen yliherkkä Amodimethiconelle. Päänahka on ollut ihan hyvässä kunnossa pitkään, nyt olen pessyt pari kertaa shampoolla jossa tuota em. silikonia on ja jo pesua seuraavana päivänä päänahka kutisee ihan sietämättömästi. Ihan kuin olisi jotain ötököitä päässä. Lievää päänahan kuumotusta on myöskin. Mulla on myös tehiksiä ja hoitoaineita joissa on tuota Amodimethiconea. Toivottavasti ei tarvitse laittaa niitä kiertoon vaan riittäisi pelkästään luopuminen tuosta shampoosta. Kun ei niitä hoitoaineita laita suoraan päänahkaan.

Olen tätä yliherkkyyttä epäillyt aikaisemminkin, aikanaan kun värjäilin Color Pulsella niin päänahka kutisi samalla tavalla. Siinähän on tuota samaa silikonia. Myöskin Pepsodent-hammastahnassa olevaa Sodium Lauryl Sulfate aiheutti mulle huulten kipeytymisen, turpoamisen ja lopulta ihan aftan eli pienen valkoisen rakkulan. Shampoissa mun päänahka kuitenkin kestää tuota sulfaattia.

Tietääkseni ei ole muita ainesosia jotka aiheuttaisivat noin selkeästi oireita, onneksi.

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #314 : 24.09.09 - klo:22:27 »
Miköhän mun päänahkaani vaivaa. Pesun jälkeen jopa parin tunnin päästä päänahka alkaa haisemaan likaiselle ja raaputtamalla jää töhnää kynsien alle. Haju on samanlainen kuin normaalisti likaisella tukalla, mutta nyt tuo tulee heti pesunkin jälkeen. CO-pesut eivät auta, tuntuvat ehkä vain pahentavan asiaa. Tuntuu siltä kuin joku kerrostuisi päänahkaan. Olen kokeillut hilseshampoota, silikoonitonta shampoota, hajusteetonta ja mitä lie. Luulen, että syynä on se, että roaccutan on vihdoinkin poistunut kehosta kokonaan. Kuurin aikana päänahka kuivui niin, että tarvitsi pestä vain kerran viikossa tukka. Nyt kun kuuri on ohi ja lääkeaineet kokonaan poistuneet kehosta, on päänahka alkanut rasvoittua "normaaliin" tahtiin. Olen koittanut harventaa pesuväliä, mutta joutunut aina palaamaan päivittäiseen pesuun epämiellettyvän hajun takia.
Korvien lähettyvillä on raemaista hilsettä. Kutina ei ole kovin pahaa verrattuna siihen kutinaan mitä on joskus kuivuuden takia ollut. Nyt pää vaan rasvoittuu hirveän nopeaan tahtiin ja päänahkaan kerääntyy jotain töhnää.

Voisiko tämä sitten olla jotain taliköhnää? Olen yrittänyt googlettaa, mutta en ole oiken saanut selville miten siitä pääsee eroon vai pääseekö lopullisesti ollenkaan. Omaan myös atooppisen ihon, mutta päänahka ei ole koskaan kummenkin oireillut. Ajoittain olen kärsinyt kuivasta ja helvetillisesti kutiavasta päänahasta, mutta siihen olen saanut apua mm. oliiviöljymuhituksilla ja perusvoiteella. Mutta nyt ongelmana on tuo haiseva töhnä.

Edit: Ai täällä olikin jo yksi taliköhnää käsittelevä ketju. Tämän voi siirtää sinne, jos haluaa.  :)
« Viimeksi muokattu: 24.09.09 - klo:23:09 kirjoittanut almiros »
hennaaja
iherb alekoodi DUW569