Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329129 kertaa)

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #330 : 07.12.09 - klo:20:59 »
^ Lisäksi välillä voi ennen pesua tai yöksi laittaa vaikuttamaan päänahkaan jotain öljyä.
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Amilo

• Tukkaguru
« Vastaus #331 : 07.12.09 - klo:21:52 »
^Juu ja noiden lisäksi voi toki kokeilla pestäkin vaan perusvoiteella. Päänahka saattaa olla niin kuiva, että alkaa puskemaan talea teholla ja tästä voi johtua ns. akneisuus. Eli shampoon voisi kokeilla jättää pois kokonaan hetkeksi aikaa.

Poissa tiikeri

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #332 : 07.12.09 - klo:21:55 »
Hairstorelta katselin ale shampoota itselleni. Kumpihan mahtaisi olla kutisevalle päälle parempi Alonzon equivalence vai cutrin bio+ balance. En oikeen osaa päättää kumpaa kokeilisin. Noin yleensä Alonzo kuulostaa vakuuttavammalta. Mun päänahka ei oo ihan ääreis herkimmästä päästä mut välillä kutisee. Mahtaakohan bio+ olla silikoniton?
Olkamittainen hennattu paksu, kuivahko ja taipuisa tukka. Kasvatus käynnissä.

mettea

• Vieras
« Vastaus #333 : 26.12.09 - klo:19:45 »
Onko kukaan ehtinyt vielä kokeilla LV:n uutta kosteuttavaa shampoota tai hoitoainetta? Purkit ovat valko-vaaleanpunaiset. Kotisivuilta löytyvissä inceissä ei ainakaan näytä mitään pahuuksia olevan  :).

"Luonnon oma tehokosteuttaja ksylitoli rauhoittaa ja kosteuttaa hiuspohjaa yhdessä laktitolin kanssa. Ksylitoli pitää myös huolta hiuspohjasta hidastaen haitallisten mikrobien kasvua ja samalla edistäen hyvää, iholle ominaista bakteerikantaa. Glyseroli kosteuttaa hiuspohjaa ja hiuksia ja provitamiini B5 kosteuttaa, tuo kiiltoa ja hoitaa."
- tuotteista kerrottua -

Itsellä ikuinen hiusongelma on se kutiseva päänahka. Päivittäinen pesu tuntuu auttavan kaikista eniten, vaikka se onkin ristiriidassa kuivan ihoni kanssa. Monia tuotteita on kokeiltu niin luonnonkosmetiikan puolelta kuin apteekista. Silikonittomia, sulfaattitomia ja hajusteettomia tuotteita käytelty ja kokeiltu, mutta mikään ei tunnu saavan hiuspohjaa täysin kutiamattomaksi.
Parhain shampoo on ollut nyt yllättäen Erisanin tarjoama. Sitä siis tulee enimmäkseen käytettyä, mutta ehkä tähän kutinaan ja hiuspohjan ärtymiseen vaikuttaa myös paha tapa aina jossain vaiheessa näplätä hiuksia ja kokeilla sormin hiuspohjaa. Rapsuttelu tietty myös jossain vaiheessa saa hiuspohjan vielä enemmän ärtymään ja hiukset rasvoittuu.
Öljyhoidot tuntuvat vain enemmän ärsyttävän hiuspohjaa ja hiuspohjahoitsikat lähmäävät hiukset. Hoitoaineista Urtekramin neutral käytössä, joka ei liikaa hoida ohuehkoa ja hyväkuntoista hiusta.
« Viimeksi muokattu: 26.12.09 - klo:20:00 kirjoittanut mettea »

Poissa hampiainen

• Tukkaguru
« Vastaus #334 : 27.12.09 - klo:13:42 »
Mä olen tosi yllättynyt, kuinka vähän mun päänahka tällä hetkellä kutisee, vaikka on talvi, enkä ole pahemmin CO-pesujakaan laiskuttani harrastanut. Kaikenlisäksi tilasin vahingossa MOPin Clean-shampoota, enkä Hydratingia, kuten piti. En sitten tiedä, toimiiko Clean kuitenkin paremmin vai johtuuko tämä yksinkertaisesti siitä, etten ole värjäyttänyt hiuksia yli (miettimistauko) kolmeen (?) kuukauteen. Lisäksi värjäsin ne viimeksi ruskeiksi, kun ennen olen pitänyt blondia kasvustoa. Että ehkä se blondaus sitten on vaan ärsyttänyt päänahkaa niin paljon.

Päänahka kutisi enemmän tuossa kuukausi-pari sitten, öljymuhittelut auttoi silloin jonkun verran ja niitä kyllä harrastan vieläkin, että sekin voi auttaa. Taitaa kuitenkin suurin apu olla tuosta, että lopetin blondauksen. Sääli sinänsä, koska ennemmin tai myöhemmin nämä taas todennäköisesti vaalennan.. :P

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #335 : 10.01.10 - klo:15:52 »
Oon huomannut, että päänahkani on nyt hyvässä kunnossa. Joskin ehkä kuiva, mutta muuten ei enää kutita kuin enää satunnaisesti eikä punoita, ole haavoilla tai muuten ärtynyt. Perjantaina kokeilin LV:n shampoota ja jännitti, mitä päänahka siitä sanoo, mutta ei kerrassaan mitään! Eli mun päänahka on nykyään kunnossa, kun käytän hajusteettomia shampoita. Sulfaatit eivät siis niin paljoa ärsytä. Silti paras shampooni on Urtekramin No Perfume Baby shampoo ja se on sulfaatiton. Silti voin hyvin käyttää vaikka kerran viikossa sulfaatillista hajustamatonta shampoota :) Esim. MOP C-System Hydrating alkaa heti kutittaa päänahkaa, vaikkei sulfaatteja sisälläkään, mutta siinä on tuoksu ja se sisältää myös sitruksia, jotka päänahkaa saattaa ärsyttää. Voin siis hyvillä mielin jatkossakin käyttää LV:tä silloin tällöin ja on edullistakin! Tekis mieli kokeilla myös Erisanin shampoota. Urtekramin No Perfume shampoo toimii myös ja siinä on kookossulfaattia. Ajattelin tosin buustata shampoita glyserolilla, jotta ne kosteuttais enemmän. LV:n shampooseen sitä vaan ei saa laitettua, kun pullossa ei ole normikorkkia :-\

Toki silti eniten tulee käytettyä Urtekramin Baby shampoota, kun se on hellävaraisin.

Edit. Voin jopa välillä käyttää Joicon hopeashampoota, ei ärsytä ainakaan silloin tällöin käytettynä!
« Viimeksi muokattu: 10.01.10 - klo:15:54 kirjoittanut Chaos »
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Vera

• Hiushörhö
« Vastaus #336 : 11.01.10 - klo:08:57 »
Onko kukaan ehtinyt vielä kokeilla LV:n uutta kosteuttavaa shampoota tai hoitoainetta? Purkit ovat valko-vaaleanpunaiset. Kotisivuilta löytyvissä inceissä ei ainakaan näytä mitään pahuuksia olevan  :).

Olen kokeillut tuota hoitoainetta co-pesuissa ja pikahoitiksena. Co-pesuissa toimii ihan moitteettomasti, mutta pikahoitiksena tehot ei riitä alkuunkaan mun karhealaatuiseen ja vaalennettuun tukkaan, täytyy varmaankin vähän parannella sitä glyseriinillä tai käyttää se pois sekoitettuna hoitavampiin hiusjuttuihin. Mun muistikuvien mukaan se vanhempi LV:n hoitis oli ihan samankaltainen kuin tuo uusi. Ei tuo kyllä kuuna päivänä korvaa LV-tehistä, taidan vastedes ihan periaatteesta olla enää ostamatta LV-hiusjuttuja, kun menivät niin täydellisen tehiksen valmistuksen lopettamaan. :(
« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:09:01 kirjoittanut Vera »

Poissa Bembo

• HAIRahtanut
« Vastaus #337 : 11.01.10 - klo:09:35 »
^ Mä olen nyt muutaman kerran ehtinyt kokeilla noita LV:n uudistettuja versioita. Shampoo on kyllä mielestäni tosi kosteuttava. Aivan erilainen kuin vanha joka takuttaa ainakin minun hiuksia vaikka muuten hellävarainen. Yhdessä nuo tekevät hiuksistani ehkä jopa liian kosteutetut mutta kuivahiuksisella voisivat toimia. Tosin, olen kyllä Veran kanssa samaa mieltä tuosta hoitoaineesta, ei  mitenkään kyllä korvaa sitä ihanaa tehistä. Hoitis on tylsää lirua ja aika mitäänsanomatonta (lisäksi latistaa ohutta tukkaa) silti tulee tunne että shampoo on noista jopa se kosteuttavampi. Olenkin nyt pari kertaa pessyt pelkällä shampoolla ilman hoitista ja tulee täysin sileä ja kosteutettu tukka. Päänahassa sellainen tuntu kuin olisi Co-pesun tehnyt.
« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:09:37 kirjoittanut Bembo »

Poissa Ulpu

• Tukkaguru
« Vastaus #338 : 17.01.10 - klo:19:29 »
Mulla on nyt tätä ongelmaa, joskus ennenkin on ollut, mut pitkään on ollut päänahka hyvä. Nyt on niskassa hiusrajassa kovasti näppyjä/kunnon finnejäkin ja päänahka kutisee. Sain vähän aikaa sitten MOPin Mixed Greens setin ja kun pesin sillä niin tää alkoi. En ole kylläkään pessyt sillä kuin yhteensä n. kolme kertaa, muuten Tigin Brunette Goddessilla. On varmaan monen asian summa tää nyt, kasvoissakin ollut näppyä eli luultavasti hormonaalistakin (imetys loppumassa), kylmä ja kuiva ilma, pipon käyttö, herkuttelu.  :-[

Oon miettiyt esim. Urtekramia tmv. mietoa shampoota, ettei ainakaan shampoo ärsyttäisi. Pakko kuitenkin pestä lähes joka päivä. Jännä homma, että niskan alue reagoi näin, vaikka se on lyhyt, ei pitäisi niin hautuakaan. Öljyjen käyttöäkin oon suunnitellut, katsotaan saanko hankittua jotain. Vinkkejä otetaan vastaan.  :)
Ken unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.   - Arvo Ylppö

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #339 : 07.03.10 - klo:14:31 »
Keksinpä tässä edellisen hiustenpesun jälkeen mikä on ainakin yksi osasyyllinen mun päänahan kutinaan. Käytin hoitoaineena Paul Mitchellin super-charged moisturizeria, ja heti pesun jälkeen nahka kutisi ihan hullun lailla, myös selästä. Käytin samaa shampoota ja muita pesuaineita mitkä olen todennut aiemmin mulla toimiviksi.
Yritin pesussa vielä laittaa vain korvista alaspäin, mutta ilmeisesti möyhin sitten vahingossa tyveenkin. Kaikenlisäksi päänahka tuntui hilseilevän. Noh, onneksi tota ei ole enää paljon jäljellä, koska avokki ei suostu käyttämään hoitoainetta, taidan antaa lahjana äidilleni. ;D

Oon kyllä tyytyväinen, että olen löytänyt itselleni hoitoaineen ja shampoon, jotka varmasti toimivat mulla, eivätkä kutita yhtään. Erisanin hoitava shampoo ei tunnu edes takuttavan yhtään, vaikka hinkkaan aika reilusti pestessä, ja XZ suklaa vaniljan voin levittää huoleti päänahkaan asti. Tuntuu melkeinpä että toi suklaa vanilja tekisi hyvääkin nahalle. :)
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa pekaani

• Tukkaguru
« Vastaus #340 : 08.03.10 - klo:11:40 »
Taas on alkanut päänahka kuivua. Tyhmä kysymys, mutta mikä ois paras tuote permanentatuille hiuksille? (tai siis päänahalle). Öljy, voide, mikä? Tai onko sillä edes väliä?  Jemmassa ois vielä Sim Sensitiven oil cure maskia. En halua että mun laineet suoristuu enää yhtään enempää minkään käsittelyn vuoksi.  ::)

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #341 : 28.06.10 - klo:17:47 »
Mä tulen taas hulluksi päänahkani kanssa! >:(
En tiedä onko syynä se että tukka on paksumpi ja pitempi kuin pitkään aikaan, joten päänahka ei hengitä niin hyvin, vaiko stressi, vai kenties väärä ruokavalio tai vaikka kuun asento maahan nähden...
Mun päänahkani on villiintynyt ihan totaalisesti. Otsalla hiusrajassa on siellä täällä punoittavia, hilseileviä vajaa sentin halkaisijaltaan olevia länttejä, jotka kutisevat ja kirvelevät. Ohimoilta on pieneltä alueelta lähtenyt hiukset kokonaan, ja tilalle on taas tunkemassa untuvaista uutta hiusta. Noita länttejä ei taida olla missään muualla, mutta kuitenkin koko pää kutisee. :(

Olen vaihtanut shampooni jo kauan sitten Erisaniin, joka on hajuton ja väritön. Hoitoaineita olen parhaani mukaan yrittänyt läästiä lähinnä latvoihin, ja nekin olen varuiksi vaihtanut entistä hellempiin. Olen yrittänyt hoitaa nahkaa öljyillä ja olen kokeillut vesi-suolaliuostakin, koska pitkätukkafoorumilla sen väitettiin auttavan kutinaan.. Lääkärissä taitaa olla ihan turha käydä kun lääkkeeksi vaivaan tarjotaan kortisoniliuoksia eri vahvuuksilla, ja olen todennut että niistä ei ole kuin hetken apu. Pitäis varmaan käydä tosiaan tarkistuttamassa ruokavalio tai allergiatesteissä jos sieltä kiikastaisi... En vaan jaksaisi tätä hilseilevää kutiavaa pollaa enää, se on kiusannut mua jo tarpeeksi monta vuotta. Välillä tekis mieli vaan ajaa koko karvasto pois, että voisi voidella päänahkaa vaikka karitevoilla ihan kunnolla ja että se saisi tuulettua kunnolla.
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #342 : 29.06.10 - klo:09:38 »
Se kuun asento maahan nähden on aiheuttanut valtakuntien nousuja sekä tuhoa  ;D
Mutta, kyllä nuo läntit kuulostaa siltä että ehkä nyt ois parempi käydä oikein kunnon ihotautilääkärillä. En oikein parhaalla tahdollanikaan uskoisi itsekään kortisonin voimaan, mutta tuon alkulähde olisi hyvä selvittää.
Jos ihottuma on noin rajainen, läntikäs ja kutiava, olisi parempi viedä se näytettäväksi. Mielellään silloin kun on akuutti vaihe.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

Poissa Fethenwen

• Haiven
  • *
« Vastaus #343 : 29.06.10 - klo:09:55 »
Joo, kuullostaa jo aika pahalta toi. Ihotautilääkärille siis  :) Mutta ootko vielä kokeillu omena viini etikkaa? Ja siihen vielä pari tippaa teetree öljyä. Tekee kyllä hyvää. Mutta voi olla että sekään ei auta, toi kuullostaa allergia reaktiolta.

Poissa Campino

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #344 : 29.06.10 - klo:12:17 »
Hallonnikas; rajainen, läntikäs ja kutiava oli sanoja joita mun veli käytti säärissään olevasta ihottumasta. Ihotautilääkärin diagnoosi oli psoriasis... Yhdyn EllaBellan ja Fethenwenin mielipiteeseen: ihotautilääkärille...