Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329184 kertaa)

Poissa Prisku

• HAIRahtanut
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #345 : 30.06.10 - klo:10:45 »
Mulla oli kans ensimmäinen psorin oire laaja-alaiset, kutisevat ja hilseilevät läntit päänahassa. Eikä niiden tartte edes olla laaja-alaisia, jokunenkin riittää :D. Onko sulla muualla samankaltaista ihottumaa? Itselläni ihottumaa on polvissa, kyynärpäissä, siellä sun täällä pieniä länttejä...
Lähes jokainen käyttämäni lääkevalmiste (vai jopa kaikki) sisältää kortisonia. Ikävä kyllä siihen ei muut auta, ei mikään hilseshampoo/Nizoral/erikoisshampoot. Kaiken lisäksi voiteet/liuokset on vahvimpia kortisoni-valmisteita mitä on. Mulla kun on ihottumaa paljon, niin aluksi piti levittää kaksi kertaa päivässä liuosta päänahkaan. Aikaa vievää hommaa kun on pitkä ja paksu tukka! Tekee myös kivan likaisen näköseks hiukset.
Psoriasiksessa päänahkaa on hyvä kuoria, jotta lääkeaineet pääsee imeytymään eikä jää hilsemöykkyyn. Olikohan niin että perusvoiteella voi kuoria tai öljyllä tms? Mulle määrättiin kuitenkin voidemaista asetosalisyylihappoa. Se levitetään myös päänahkaan ja annetaan vaikuttaa vuorokauden.Toisaalta olen iloinen että tukkaa riittää ja se on paksu niin eipähän ihottuma näy muille, mutta olisi helpompaa jos tukka on lyhyt!

Lisäystä. Niin ja mullakin päänahka on hetken hyvässä kunnossa, ja pikkuhiljaa taas alkaa tulla enemmän ihottumaa. Idea on vaan siinä että muistaa joka päivä levittää hoitoliuosta ja niiden merkkiä pitää vaihdella, muutoin teho häviää. Mut mene nyt oikealle ihotautilääkärille, siellähän se selviää. Psoriasiksen ne tunnistaa kyllä ilman koepalojakin.
« Viimeksi muokattu: 30.06.10 - klo:10:48 kirjoittanut Prisku »

Poissa Jonsu

• Tukkaguru
« Vastaus #346 : 30.06.10 - klo:11:33 »
Mulla oli kanssa tuollasia oireita ammattikouluaikaan. Epäilivät ensin psoria, mutta diagnoosi oli taliköhnäihottuma (seborrooinen ekseema). Tuota ihottumaa oli myös korvan takuiset täynnä. Hoidoksi oli yöksi 10% salisyylihappo/abobase rasvaseos. Tuo tosiaan kuori sen panssarikerroksen pois jotta kortisoniliuos pääsi vaikuttamaan. Aamulla rasva pestiin pois Nizoralilla ja sitten tuota liuosta. Kyllä se vaan tehosi. Nizoral kuivatti tukkaa kyllä, mutta musta tärkeämpää oli saada päänahka kuntoon.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #347 : 30.06.10 - klo:20:10 »
^ Hmmh.. mulla tk-lääkäri epäili tota seborrooista ekseemaa taannoin, mutta olin unohtanut koko jutun. ::) Mulle annettiin hoito-ohjeiksi päänahan pesu joka päivä ja rasvaaminen pesun jälkeen. Harrastin tuota muistaakseni jonain viikonloppuina, mutta päänahka tuntui entistä ankeammalta ja tukkoiselta rasvailemisen aikaan. Kaikenlisäksi näytin ihan kauhealta. Lisäksi taisin saada kaikenmaailman kortisonitököttejä.
Yksityisen lääkäriaseman ihotautilääkäri sanoi mulle taas pari vuotta sitten, että ei mulla ole mitään varsinaista ongelmaa päänahan kanssa, mutta voi johtua stressistä. Passitti tuon diagnoosin jälkeen mut pihalle kortisoniliuosresepti kourassa ja laskutti vielä ihan kivasti.. Aika kiva fiilis jäi sen lääkärikäynnin jälkeen.

Mutta tosiaan, missään muualla kropassa mulla ei ole mitään ihottumaa. Päänahka on ainut mikä hepuloi, ja näin on ollut kauan. Olen ihmetellyt tota mun "kaljuuntuvaa" kohtaa tossa ohimolla, en vaan ymmärrä miten ne hiukset on siitä tolleen lähteny.. Kerran pari multa on kyllä lähtenyt samasta paikkaa tukkaa kun olen värjännyt kevyt- tai kestoväreillä. Opin sitten vihdoin ettei hapetteellisilla väreillä ole asiaa mun päähäni, mutta nyt toi on saanut jostain muualta kimmokkeensa.
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Jonsu

• Tukkaguru
« Vastaus #348 : 01.07.10 - klo:08:25 »
Ei kait taliköhnää muuten rasvailla, mutta tuossa mun rasvassa oli sitä salisyylihappoa joka kuorii sitä panssaria pois. Jotenkin tuntuis että pelkkä rasva vaan pahentais. Mulla tosiaan tuo rasvaseos auttoi ja kun sen jälkeen laittoi sitä kortisoniliuosta. Olin aiemminkin kokeillut itse jotain kortisonia, mutta mulle ihotautilääkäri sanoi ettei se kortisoni pääse vaikuttamaan ellei sitä karstapanssaria kuori ensin pois.

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #349 : 01.07.10 - klo:08:35 »
Hallonnikas, vaihdappa lääkäriä. Tuossa ei toteude hyvän hoidon periaatteet.

Minä itse kokeilisin hulautella joka ilta nokkosteetä päänahkaani. Ainakin siihen saakka kun pääsisin vastaanotolle.
Joskus niihin kortisonilitkuihin on turvauduttava jos kutina on paha.

Aiemmin joskus kirjoitin että minulta löytyi päänahasta sieni, mutta sain sen todella lyhyessä ajassa hoidettua alta pois Nizoralilla. Päänahkani oli kuin tulessa, poltteli, kirveli, kutitti, kiristi ja kaikkea mahdollista joten tiedän miltä tuntuu jos päänahassa on jotain häikkää. Toivon että saisit oikein hyvän lääkärin ja avun itsellesi.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

Poissa catjuska

• Tukkaguru
  • You are somebody's reason to smile
« Vastaus #350 : 05.09.10 - klo:00:31 »
Hallonnikas, täältä löytyy myös kohtalotoveri! Menin lääkärille suremaan kun päänahka kutiaa aivan järjettömästi ja unissani raavin ihon rikki jne. Lääkäri ei edes katsonut päänahkaani, totesi vaan et muuta elintapojas (laihduta)  ja vähennä stressiä ja ohjeisti ostamaan reseptivapaata kortisoniliuosta.

Edit. Tyhmä kysymys, mutta mikä on tuo CO-pesu mistä täällä monet puhuu?  ;D
« Viimeksi muokattu: 05.09.10 - klo:07:20 kirjoittanut catjuska »
"Sometimes it is better to light a flamethrower than curse the darkness." - Terry Pratchett

Strix

• Vieras
« Vastaus #351 : 05.09.10 - klo:14:53 »
^CO-pesu ketjussa -> http://juurikasvu.www26.zoner-asiakas.fi/smf/index.php?topic=2549.0 on tarkemmin kerrottu, mutta lyhyesti se meinaa hoitoaineella hiusten pesemistä.

Päänahka on kutissut viime aikoina, olen raapinut pari kohtaa kipeäksi. Kaikin puolin herkkä päänahka. Tarkoituksena olisi tehdä CO-pesu Nature's gate Biotin hoitoaineella johon sekoitan pari tippaa eteeristä piparminttu- ja teepuuöljyä. Hoitis tuoksuu muutenkin hieman piparmintulta ja auttoi kun sitä sellaisenaan käytin.

EDIT: Juuri sen tein. Laitoin muutaman tipan eteeristä piparminttu-, teepuu-, rosmariiniöljyä hoitoaineeseen. Ihanan viilentävä päässä. Annoin olla suihkumyssyn alla viitisen minuuttia ja huuhtelin pois. Päänahka tuntuu raikkaalta eikä ole hetkeen tehnyt mieli raapia :) Ensi kerralla voisin tehostaa omenaviinietikkahuuhtelulla.
« Viimeksi muokattu: 05.09.10 - klo:21:46 kirjoittanut Harley »

Poissa Liitura

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #352 : 13.09.10 - klo:09:47 »
Minulla syksyn tulon huomaa päänahassa :( Kesällä päänahka on ihan hyvässä kunnossa, mutta syksyn tullen alkaa kutisemaan ja tuntuu kokoajan rasvaiselta. Shampoina olen käyttänyt XZ:n vanilja-suklaata ja Tigin O&H:ta, kun paljon muita ei päänahka kestä. Muutama sentin halkaisijalta oleva kuiva alue on myös niskassa, mutta muuaalla kohossa ei ole minkäänlaista ihottumaa. Ei kai se auta, kuin alkaa odottamaan taas kevättä :-\

Poissa Sinimusta

• Tukkaguru
« Vastaus #353 : 13.09.10 - klo:10:06 »
^Mulla kanssa aina syksyn tullen alkaa kutista  :-\ Sitten vähän ajan kuluttua helpottaa ja kun talvi tulee taas sama homma.

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #354 : 13.09.10 - klo:20:21 »
Mulla tuli ongelmia päänahan kanssa kun palasin viikon mökkireissulta. Mökillä pesin pääni järvivedellä, eikä siellä ollessa kutittanut ollenkaan. Sen sijaan vesijohtoveteen paluu sai nahan hilseilemään ja kutinan iskemään. ::)
Ei tässä auta kuin yrittää kaikkia samoja vanhoja kikkoja, vaikkakaan mikään ei tunnu auttavan. Ehkä sitten keväällä taas voi olla raapimatta kun pääsee mökille...
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.

Poissa Liitura

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #355 : 14.09.10 - klo:12:23 »
Päätinpä nyt sitten kokeilla päänahan ongelmiin co-pesua Tigin O&H:lla. Puhdasta kyllä tuli, mutta odottelen nyt sitten huomiseen kuinka käy kutinan kanssa...

Poissa pekaani

• Tukkaguru
« Vastaus #356 : 14.09.10 - klo:12:44 »
Mä joudun harrastusten takia pesemään hiukset melkein päivittäin (ja sen lisäksi saunapäivinä ei vaan oo kivaa olla kuivilla hiuksilla saunassa...) joten on päänahka alkanut kuivumaan ja kutisemaan. Ruokaöljy ei auta yhtään, mutta sulatin sekaan karitevoita. Öljy pitää voin sopivasti juoksevana huoneenlämmössäkin ja karitevoi taas tuntuu tekevän hyvää päänahan lisäksi hiuksille. Pikkasen se hyytyy, mutta ei ainakaan valu. Hiukset on tietty tosi kauniit "klimpit" kun karite jähmettää ne...  :D  Totesin että seoksen saa parhaiten irti pesemällä hiukset ekan kerran kuivana ja tarvittaessa uudelleen ihan normaalisti.

Poissa Kevätperhonen**

• Hiushörhö
« Vastaus #357 : 15.09.10 - klo:12:17 »
Silloin tällöin päänahkaani on alkanut kutittaa ja epäilen syylliseksi joko MOPin tai Tigin BG-shampoota. Löytyykö marketista kokeilemisen arvoista ja hellävaraista shampoota päänahalle? Pelkään että "normi" shampoot haalistavat hiusväriäni helpommin, joten jos joku osaa suositella hellävaraista (sekä päänahalle että hiusvärille  ;) ), otan mielelläni ehdotuksia vastaan!

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #358 : 15.09.10 - klo:14:17 »
^ Joistakin marketeista saa Urtekramin tuotteita, mutta niitä löytää myös monista luontaistuote- sekä ekokaupoista. Voisit kokeilla Urtekramin Baby No Perfume -sampoota, joka on sulfaatiton sekä hajusteeton. Sulfaatiton sampoo säästää väriäsi ja hajusteettomuus sekä hellä pesuteho rauhoittavat päänahkaa.

Poissa Camilla

• HAIRahtanut
  • Clueless
« Vastaus #359 : 15.09.10 - klo:14:19 »
^ Joistakin marketeista saa Urtekramin tuotteita, mutta niitä löytää myös monista luontaistuote- sekä ekokaupoista. Voisit kokeilla Urtekramin Baby No Perfume -sampoota, joka on sulfaatiton sekä hajusteeton. Sulfaatiton sampoo säästää väriäsi ja hajusteettomuus sekä hellä pesuteho rauhoittavat päänahkaa.

Meinasin juuri kirjoittaa kaipaavani samoja tietoja kuin Kevätperhonen, joten kiitos sinulle vastauksesta :)
Huomaa että talvi lähestyy, päänahka alkaa kutisemaan ja hiljalleen hilseilemään.
Mitä yhteistä on miehillä ja videoilla?
- Eteenpäin, taaksepäin, eteenpäin, taaksepäin, stop, eject.