Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329430 kertaa)

Poissa Mindela

• Tukkaguru
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #405 : 01.04.12 - klo:12:07 »
Mun päänahka on kutiseva, punoittava, hilseilevä, kuiva, siinä on välillä psorimaisia läikkiä hiusrajoilla ja se on yksinkertaisesti ollut vaan niin epämukava ja ahdistava vuosikausia. Se on näyttänyt pahalta ja tuntunut pahalta, välillä ollut parempi ja sitten taas huonompi, riippuu kuinka paljon raavin sitä. Mielestäni se ei vastaa psoria eikä seborreaa, vaikka olenkin välillä niille tarkoitettuja tuotteitakin käyttänyt. Olen kokeilut kymmeniä erilaisia päänahan ongelmiin tarkoitettuja tuotteita Kerastasesta Bio Systemiin ja en ole mistään saanut pitkäaikaista lievitystä. Voin oikeasti sanoa, että olen kokeillut lähes kaikkia Suomen markkinoilla olevia ongelmapäänahalle tarkoitettuja tuotteita. Kutisee silikoneilla ja ilman. Päänahalle tarkoitetut hoitoaineet auttaa vaan tilapäisesti. Olen käyttänyt paljon myös perusvoiteita ja päänahkaan tarkoitettuja liuoksia. Hiuspohjaan asti en ole hiusväriä laittanut vuosiin.

Ongelmani ei ole vieläkään kokonaan kadonnut, mutta olen löytänyt yhden todella toimivan keinon; pesen hiuksiani useammin. Ennen mietin, että kuiva päänahka ei niin pesua kaipaan kun vaan ärstyy lisää, mutta päänahkani on huomattavasti parempi kuin pesen sen 4-5 kertaa viikossa, kun ennen pesin 2 kertaa. Nyt käytössä on Sebamedin hilseshampoo (joka on tosi mieto, eli ei mikään Nizoral-tyyppinen) ja se pesee hiuspohjan puhtaaksi hellävaraisesti. Hiusrajojen punaisiin läiskiin olen käyttänyt Bepanthen Anti-Exem voidetta joka on toiminut hyvin.

Suosittelen todella lämpimästi kaikkia ongelmapäänahkaisia kokeilemaan pesuvälien tihentämistä, vaikka se ei kuivalla päänahalla järkeenkäypältä tuntuisikaan.

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #406 : 02.04.12 - klo:16:19 »
^Minäkin valitettavasti olen joutunut myöntämään, että pakko se vaan on pestä useammin. Toisaalta, wo- ja co-pesujen aikaan oli parhaimmassa kunnossa. Ehkä pitäisi taas siirtyä niihin, mutta se tarkoittaa taas enemmän säätöä ja siltikin aika tiuhaa pesua. Toisaalta varmaan latvat olisi paremmassa kunnossa. Jotenkin niin masentavaa tämä, en tajua miten nyt yhtäkkiä on mennyt hiuspohja huonoon kuntoon. Enkä oikein tiedä, sopiiko shampoo vai ei. Ei ainakaan pitkillä pesuväleillä. Toivottavasti kesä auttaa.
2b C ii mittana bsl, tavoite hyväkuntoinen mid-back

Poissa beachbunny

• HAIRahtanut
« Vastaus #407 : 03.04.12 - klo:11:14 »
Mulla on kutisevaan päänahkaan auttanu jossain määrin Leiraksen 2,5 % kortisonivoide; muistaakseni myös samaisesta versiona neste; ihon kutinaan on auttanu joku Aloe vera geeli; samaten ihon kutinaan auttoo Ceridal-sarjan ihonhoitoöljy.

Kohtalaisen hyviä ja kokeilemisen arvosia:

Australian Body Care: Tea tree-öljy shampoo
Body Shop: Päänahanhoitoöljy
Wella System Professional: Kuivan päänahan hoitovoide

Biozell: Päänahan terapeuttinen öljyhoito

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #408 : 03.04.12 - klo:18:52 »
^Jotenkin en haluasii edes kokeilla mitään lääkeshampoita/liuoksia, tuntuu, että se on ihan loputonta yrittää ettiä sitten sillä linjalla jotain. Ja tosiaan, kun haluaisin, että tälle päälle löytyis joku helppoylläpitotapa. Oon nyt niin tarpeeks säätäny värin ja hiusten kunnon ja lisäks vielä hiuspohjan kunnon kanssa. En vaan voi uskoa, että jotain yksinkertaista ratkaisua ei löydy. Musta kans tuntuu, että mulla ongelmana on johdonmukaisuuden puute, eli pitäis etsiä joku pesutapa ja pysyä siinä +lopettaa tukan raapiminen, mikä saattaa jopa olla koko ongelman ydin  ::)

Poissa beachbunny

• HAIRahtanut
« Vastaus #409 : 04.04.12 - klo:12:03 »
No ehdottomasti kannattaa lopettaa päänahan raapiminen, kamoon !  :D

Syötkö tarpeeksi kalaa ja kalaöljyjä ? Ja hyvälaatusia rasvoja ?
Ite ostin just männäpäivänä kalanmaksaöljyä (sitruunanmakusta) ja pyrin syömään aika paljon kalaa - rasvoista IMO parhaita on meijerivoi, neitsytoliiviöljy ja neitsytkookosöljy; viim. main. voi käyttää myös ihovoiteena ja epäilemättä päänahkaan.
Kyseessä on siis nimenomaan kylmäpuristettu neitsytkookosöljy (luontaistuotekaupat), ei se ruokakauppojen kookosrasva foliossa.....

Poissa hairwreck

• HAIRahtanut
« Vastaus #410 : 05.04.12 - klo:21:08 »
^No en sitä nyt mitenkään tarkoituksellisesti raavi :D Välillä vaan huomaamatta rapsuttaa jos kutittaa.

Syön kyllä todella terveellisesti ja hyvälaatuisia rasvoja paljon (liikaa). Ja öljyjä olen käyttänyt pitkään ihon- ja hiustenhoidossa. Ehkä johtuu vain kuivasta ihosta, kropassa sitä ei vaan sillai huomaa, mutta hiuspohja on hankalampi rasvata  :D

Poissa beachbunny

• HAIRahtanut
« Vastaus #411 : 09.04.12 - klo:12:07 »
En kerta kaikkiaan löytäny ketjua jossa keskityttäis - riippumatta värjäyksistä tai muista - pelkästään päänahan kuntoon tai oireiluun.

Oma ongelmani on tämä: Miten ja millä saisin talven jäljiltä kireän ja kuivan päänahkani kosteutumaan, rentoutumaan ja sellaseen kuntoon että uskaltaisin taas laittaa jotain väriä, esim Elumenia joka nyt kuitenkin taitaa tarttua päänahkaan jossain määrin värjätessä ?

Olis myös kiva tietää joku luontaispohjainen kutinaa poistava, kosteuttava päänahanhoitoaine, mieluiten luontaistuotekaupoista koska olen havainnu että niiden tököteissä on jotenki turvallisemmantuntuset aineet ku kampaamokauppojen ?

Vai oisko ihan marketin jostain XZ-öljyhoidosta tähän hätään mitään apua ?

Siirsin tämän aloittamasi ketjun tänne, koska kyllähän täällä käsitellään päänahan kuivumista ja kutinaa, riippuen siitä, onko värjätyt vai ei, saa jutella kaikesta mikä liittyy päänahan hyvinvointiin :) - Chaos
« Viimeksi muokattu: 09.04.12 - klo:13:46 kirjoittanut Chaos »

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #412 : 09.04.12 - klo:12:31 »
Apteekista ostettava Dexem head (kasvipohjainen, kortisoniton) auttaa mulla akuuttiin kutinaan ja kirvelyyn..pidempiaikaisia hyötyjä en oo huomannu, koska en oo säännöllisesti käyttäny, mutta tota oon laittanu jos kutisee/kirvelee ja helpottanu heti. Sitä ei siis huuhdella pois.
^
Nyt kun miettii viime vuonna samaan aikaan oli tää kutina pahimmillaan ja nyt taas..aarrggh. Oiskohan huoneilma jostain syystä tähän vuoden aikaan kuivempi..
Kutinaan mulla auttanu myös se, etten laita päänahkaani mitään muuta, kun tuotteita joilla on allergia- ja astmaliiton merkki. Toki tästä joskus poikkean (mm. suoravärit, tyvikohottelut), mutta sitten oireet taas tulee.

Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #413 : 09.04.12 - klo:13:20 »
Apteekin perusvoiteita (Humektan ja Aqualan-L) voi laittaa vaikka yöksi päänahkaan muhimaan. Mä tein niillä jossain vaiheessa voidepesuja ja päänahka jäi niiden jäljiltä aina ihanan joustavan ja kosteutetun tuntuiseksi. :)
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #414 : 09.04.12 - klo:18:43 »
En tiedä onko apua, mutta mulla Lactolinen hajusteeton pesuneste on ainoa, joka pitää kutinan kurissa. Ongelmana siis nimenomana kuiva päänahka. Kaikkien muidne shampoiden kanssa kutina tuntuu palaavan ennen pitkää... Niin ja toi voidehoito on myös hyvä keino, itse olen hoidellut Pirkan lastenvoiteellla joka rauhoittaa tosi hyvin ärtynyttä ihoa muutenkin.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #415 : 09.04.12 - klo:22:56 »
Lactoline ja Humektan myös täällä käytössä :) ja Erisanin hoitsikalla suihkussa muhittelen hetken päänahkaa, jos on päässyt kuivumaan niin paljon, että hilseilee.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Varjotar

• Vieras
« Vastaus #416 : 10.04.12 - klo:15:34 »
Mä laitoin just hiuspohjan ongelmiin tarkoitettua shampoota tilaukseen. Mun päänahka kutiaa kun kuollutta ihosolukkoa alkaa kertyä hiustenpesujen välillä liikaa.

Poissa zzww

• HAIRahtanut
  • Rakkaus on tarinoita, joita ei koskaan kerrota.
    • blogini
« Vastaus #417 : 10.04.12 - klo:22:13 »
Mulla kutisee päänahka joskus. Aikaisemmin se kutisi ihan koko ajan. Nykyään käytän TIGIN bed head styleshots extreme straight shampoota ja kutinaa ei juurikaan ole.
Kirjoitin nimesi taivaalla,mutta tuuli pyyhki sen pois.Kirjoitin nimesi hiekkaan,mutta aallot pyyhkivät sen pois.Kirjoitin nimesi sydämmeeni ja ainiaan siellä pysyy.Joka ilta kun suljen silmäni,tulet uniini.

http://lovinglife92.blogspot.fi/

Poissa beachbunny

• HAIRahtanut
« Vastaus #418 : 10.04.12 - klo:22:17 »
Kiitos hyvistä neuvoista, täytyy noita ostaa jossain vaiheessa, laitan muistiin noi.

Mulla ei kyl lainkaan hilseile päänahka, on vaan sellanen "kiiltävän" kova ja kuiva, niinku jotain nappanahkaa eikä ihoa.

Varjotar

• Vieras
« Vastaus #419 : 13.04.12 - klo:15:02 »
Pakko se on uskoa, ettei mun päänahka kestä silikonisia shampoita. Eikä silikonilla käsittelyt hiukset oo kivan tuntuisetkaan.