Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329134 kertaa)

Oili

• Vieras
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #480 : 11.06.13 - klo:13:58 »
Täällä oltiin puhuttu siitä, että hiukset pitäisi pestä ennen kampaajalle menoa. Itse käyn noin kolme kuukauden välein kampaajallani, ja se hemmotteluhetki on aina niin ihana, vaikka pakostakin nolottaa aina mennä likaisella tukalla paikalle. Koska mun päänahka kuitenkin on todella herkkä ja miedotkin aineet helposti aiheuttavat reaktiota päänahassa, niin kampaaja on pyytänyt mua tulemaan hyvin likaisilla hiuksilla paikalle; niin etten pese n. 4 päivään ennen kampaajaa. Kuulemma se väri tarttuu likaiseenkin päähän, mutta tärkeintä on, että hiuspäässä on ne omat öljyt ovat suojaamassa päänahkaa. On se auttanut siihen, että päänahka ei enää kutissut kampaajakäynnin aikana.

Onneksi löysin tämän kampaajani -tuntui, että se oman sopivan kampaajan hakeminenkin oli oma työnsä. Aiempi kampaaja samassa salongissa piti täysin normaalina sitä että päänahkani tuntui olevan melkein tulessa kun tökötti vaikutti. Mutta eihän se niin ole. Nykyinen kampaaja ei tosiaan ottanut asiaa kevyesti, onneksi. Nykyään hiukseni ovat paremmassa kunnossa ja yhtälailla hiusvärit mitä olemme käyttäneet ovat olleet hellempiä eli kampaajani on hyvin ottanut huomioon päänahkaparkani taipumuksen ylireagoida.

Enää ei edes hävetä niinkään mennä vähän öljyisessä tukassa kampaajalle -varmaan siksi, että kumpikin tiedämme miksi. Kuitenkin on tärkeää myös, että kokemuksesta voi nauttia kokonaisvaltaisesti.  :)

Poissa Alicia

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #481 : 11.06.13 - klo:19:08 »
Ei tarvitse pestä. Jos hiustenpesutarvetta ilmenee, niin pesu onnistuu paikan päällä.

Minä pesen kotona ennen hiustenleikkuuta (käyn suihkussa). Laitan jätettävän hoitoaineen, mutta en mitään muotoilutuotteita ja muutenkin annan olla mahdollisimman naturel, jotta ei ole mitään ylimääräisiä mutkia tai painaumia hiuksissa.

Kestovärin alle en pese hiuksia, yleensä mulla ei kyllä ole kovin raskaasti muotoilutuotteita ja vähän ei haittaa.
www.iHerb.com alennuskoodilla IDO234  10,00$ alennus uusille asiakkaille ensimmäisestä tilauksesta.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #482 : 12.06.13 - klo:20:40 »
Tää ei oikeastaan kuulu tänne, mutta ei kuulu myöskään hilsekeskusteluun, joten tungin sit tänne.
Hiplasin äsken hiuksia ja tunsin päänahassa pienen möykyn. O_O Menin äitin luo ja se sanoi että se on näppy (ensin se kyllä mietti, voisko se olla punkki mutta "näpyltä se näyttää"). Sen ympärillä oli kuulemma pieniä punaisia pisteitä. Mitä toi nyt vois olla? Oon nyt käyttäny Head&Shouldersia (äiti osti) kun hilsettä pukkaa eikä EHS Hilseshampoo ole auttanut, ei myöskään oliiviöljy. En tiedä voiko se vaikuttaa asiaan (lähinnä tää liittyy siihen punkkijuttuun), mutta olin eilen metsässä ja muuallakin luonnossa. Kuulostaa kuitenkin aika oudolta että sinne olis joku punkki menny... Tää on outoa sen takia, että mulle ei yleensä tuu mitään näppyjä. Yks luomi mulla on selässä ja pari kaulan ja naaman alueella, mutta näppyjä ei oo ollu. Finnejäkin mulla on koko elämäni aikana ollu kaks. Pitäiskö huolestua?
edit. näppy(j)ä ei kutita eivätkä ne ole kipeitä.
« Viimeksi muokattu: 12.06.13 - klo:21:15 kirjoittanut piste »

Oili

• Vieras
« Vastaus #483 : 13.06.13 - klo:08:52 »
^ Olisiko mahdollista, että olet raapinut päänahkaasi ja sinne olisi tullut siksi pieni arpi tai finni puhjennut tms.? Tai onko mahdollisesti allerginen tai muu reakti jotain tuotetta kohtaan mahdollinen? Joku pienöttiäinenkin metsästä voisi jättää tuollaista jälkeä, mutta yleensähän niiden pistot kutittavat?

Itse rapsin aika paljon päänahkaani silloin kun se oli hyvin kutiseva, ja löysin joskus hiusten alta yhden näppylänkin. En koskaan näyttänyt sitä kenellekkään tosin, eli en tiedä miltä se näytti, mutta se oli suuren finnin kokoinen eikä pahemmin kipeillyt.  Ajan kanssa tuo näppylä katosi, ja unohdinkin sen.

Tuolloin aloin käyttämään kylmäpuristettua ekstraneitsytöljyä viikottaisena hoitona päänahalle ja hiuksille, ja se tuntui kosteuttavan päänahkaani niin, että suurin osa kutinasta katosi. Oletko kokeillut muita öljyjä kuin oliiviöljyä? Joku muu öljy voisi sopia paremmin päänahallesi.

Seurailisin varmaan itse rauhassa näpyn olemassaoloa ja katsoisin kehittyykö se siitä mihinkään suuntaan. Jos se suurenee tai pilkut leviää ympärillä niin ehkä sitten näyttäisin lääkärille tai hoitajalle.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #484 : 13.06.13 - klo:12:26 »
Hmm... En oikein usko, yleensä päätä kutittaa vaan päälaelta ja joskus tosta jakauksen kohdalta. Mutta kookosöljyä voisin koittaa. :)
Olen kyllä monille allerginen, mutta en tietääkseni millekään tuotteelle.

Poissa Minni

• HAIRahtanut
« Vastaus #485 : 09.10.13 - klo:22:59 »
Täytyi tulla kertomaan tänne, kun vihdoin löysin itselleni hyvältä tuntuvan tuotteen monta kuukautta kestäneeseen päänahan kutinaan ja kipuiluun ja hilseilyyn. Epäilen jotain yliherkkyyttä (+stressi) tämän syyksi ja päätin siksi lopettaa värjäilytkin. Olen kokeillut perusvoidetta, paria eri hilseshampoota, xz-öljyshampoota, sulfaatitonta ja montaa muutakin (ja toki ruokavalioakin olen koittanut pitää hyvänä), mutta ilman helpotusta. Ostin tänään hullareilta Bio+ balance moisturizer -jätettävän päänahkahoidon ja saman sarjan shampoon. Shampoo toi jo aavistuksen helpotusta, mutta sen päänahkahoitoaineen laittamisen jälkeen olo on ollut ihan taivaallinen. Se ei myöskään lähmännyt hiuksia.Olin jo unohtanut miltä tuntui, kun päänahka ei ole kipeä.  :) Toivottavasti tunne jatkuu.

Poissa janniina

• Hiushörhö
« Vastaus #486 : 13.10.13 - klo:11:44 »
Siis en tajua mikä mun tukkaan on mennyt! Pesin eilen päivällä co-pesulla ja aamulla kun heräsin, pää syyhysi niin paljon että oli pakko mennä uudelleen suihkuun. Eikä hiukset edes olleet likaiset.

Jotenkin viime aikoina päänahka on kutissut ihan hirveästi. Tänään ostamaan kyllä XZn rauhoittavaa hoitista :/
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #487 : 13.10.13 - klo:13:09 »
Akuuttiin kutinaan auttaa tosi nopeaa ja tehokkaasti antihistamiinit vaikka kyseessä ei olisikaan allerginen reaktio. Itsellä tulee käytettyä ulkoisen hoidon tukena silloin, kun ulkoiset hoidot eivät auta tarpeeksi tai ollenkaan akuuttiin kutinaan.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #488 : 13.10.13 - klo:17:04 »
Siis en tajua mikä mun tukkaan on mennyt! Pesin eilen päivällä co-pesulla ja aamulla kun heräsin, pää syyhysi niin paljon että oli pakko mennä uudelleen suihkuun. Eikä hiukset edes olleet likaiset.

Jotenkin viime aikoina päänahka on kutissut ihan hirveästi. Tänään ostamaan kyllä XZn rauhoittavaa hoitista :/

Tämähän on juuri se aika vuodesta, kun seborrea ja hilse alkavat oireilla pahimmin. Niin käy erityisesti selkeiden lämpötilanvaihteluiden aikana. Vaikkei muuten kärsisikään suuresti hilseestä tai seborreasta, niin syksy voi silti laittaa joksikin aikaa päänahan sekoilemaan. Kannattaa edes väliaikaisesti käyttää kunnolla pesevää shampoota tai tiivistää pesuväliä, ettei ongelma pääse pahenemaan. Ellei sitten ole tietty kyse jostain vähemmän tyypillisestä reaktiosta johonkin.
1cFii, oma väri.

Poissa lisko

• Haiven
  • *
« Vastaus #489 : 13.10.13 - klo:19:17 »
Kuinka moni käyttää hiuspuuteria, siis kellä kutisee pää? Itselläni on ollut aivan sietämätön kutina, ja parturi kertoi, että en ole ainut hiuspuuterin käyttäjä joka raportoi samaa, kuulemma kuivattaa päänahkaa aivan toden teolla-  ihan kuiville ihottumaläikille asti.

Ajattelin testata, josko saisin kutinan kuriin lopettamalla. Harmi vain, että pidän suuresti hiuspuuterista ja siitä miten helpot hiukseni on sen avulla saada kivasti. :(

Poissa janniina

• Hiushörhö
« Vastaus #490 : 14.10.13 - klo:19:32 »
Kuinka moni käyttää hiuspuuteria, siis kellä kutisee pää? Itselläni on ollut aivan sietämätön kutina, ja parturi kertoi, että en ole ainut hiuspuuterin käyttäjä joka raportoi samaa, kuulemma kuivattaa päänahkaa aivan toden teolla-  ihan kuiville ihottumaläikille asti.

Ajattelin testata, josko saisin kutinan kuriin lopettamalla. Harmi vain, että pidän suuresti hiuspuuterista ja siitä miten helpot hiukseni on sen avulla saada kivasti. :(

Itse en tällä sairaalla kutinalla voisi kuvitellakkaan että mitään puutereita päähäni tunkisin :D Olen jättänyt kokonaan nyt muotoilutuotteet pois, kun ei pää kestä.

Kiitos vinkeistä akuuttiin kutinaan, oon vähän aikaa antihistamiinikuurilla ja alan käyttää shampoota väliaikaisesti.
Hiukset: 1b M ponnari ympärys 9cm, Liian hyvään hoitoon totutetut lellikkihiukset jotka ottavat itseensä kaikesta mitä tekee ja jättää tekemättä (pl. hysteerinen hoito) http://imgur.com/wVKly98
<3: XZ, EHS, Alba Botanican jätettävä ja Lush R&B

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #491 : 14.10.13 - klo:19:48 »
Minulla auttaa välillä ilmenevään takaraivon alueen kutinaan etikkahuuhtelu hiustenpesun jälkeen. Päänahka ilmeisesti kuivuu shampoopesussa, sillä pelkällä hoitoaineella pestessä ei kutinaa tule. (Käytän sulfaatitonta shampoota, sillä sulfaatilliset aiheuttavat aivan järjetöntä kutinaa.) Ihan pieni liraus vahvaa etikkaa isoon mukilliseen vettä tekee tehtävänsä.  :)
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Vaseline

• Vieras
« Vastaus #492 : 29.10.13 - klo:09:32 »
Hei, minulla seborrea päänahka kutisee jälleen. Olen käyttänyt hydrokortison-liuosta. Kysyisin kuinka te muut käytätte liuosta? Itse laitan sitä kutiseviin kohtiin ja pesen seuraavana tai sitä seuraavana päivänä pois. Pesettekö saman tien pois vai annatteko vaikuttaa? Itse joudun laittamaan liuosta kasvoihin esim ohimoihin ja rapsuttelemaan rasvaista hilsettä pois. Oletteko huomanneet että hiukset kuivuisivat liuoksesta? Nyt kun omat hiukset ovat huonokuntoiset, tuntuu että ne ovat kuivemmat

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #493 : 29.10.13 - klo:09:50 »
^Saako tuota muuten ilman reseptiä?

Mä en ole tuota kyseistä tuotetta käyttänyt, mutta kahta muuta kortisoniliuosta kyllä. Reseptillä saatavia Bemetsonia ja Eloconia. Kumpikin on aikamoista tärpättiä, ja sen pirtuhajun kyllä aistii varsin hyvin :P Mun mielestä noihin ei oikein ole mitään kovin kätevää käyttötapaa olemassa :( Mä annan tuon aina vaikuttaa päässä vähintään yön yli. Eli päivästä riippuen joko laitan illalla ja pesen tukan aamulla. Tai sitten jos ei voi aamulla pestä hiuksia, laitan tököttiä aamulla ja pesen tukan illalla. Tossa jälkimmäisessä tapauksessa tulee pidettyä sitten se päivä tukkaa nutturalla, koska kyllä noi liemet tekevät hiustyven usein vähän ikävän näköiseksi. Mun hiukset eivät ole tuosta mitenkään kärsineet ikinä, koska kortisoni on kuurimainen, eikä sitä jatkuvasti tule koskaan käytettyä.

Omana ongelmana on psoriaasi, joka välillä iskee päänahkaankin. Sellaista kuivaa pölisevää hilseilyä tulee psorille tyypillisinä laikkuina. Rasvaista hilsettä ei oikeastaan niinkään, mutta jos en pese hiuksia vähintään joka toinen päivä, niin se tali kyllä jotenkin alkaa ärsyttää päänahkaa. Yllättävän hyvin toi kortisoni tepsii kyllä. Vaikka tuon käyttäminen on vähän keljua, niin yhdellä käsittelyllä päänahan ongelmat ovat usein poissa viikkoja. Samaa ei voi sanoa muusta ihosta sitten :/
« Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:09:52 kirjoittanut lynx »

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #494 : 29.10.13 - klo:13:33 »
^^ Mä olen saanut useammin kortisoniliuosreseptin (ja kyllä ainakin se tuote oli reseptin takana, ja kallis, n. 40e) ja ohjeena on ollut aina laittaa koko päänahkaan eikä pelkästään läikkiin. Seborrean kanssa kyllä kannattaa pestä kerran vuorokaudessa päänahka miedolla shampoolla, vähentää myös kutinaa, kun tali ei pääse härskiintymään. Kortisoneja en ole käyttänytkään 4 vuoteen ja on kyllä ollut parempi näin. Kyllähän se liuos parantaa läikät nopeaa pois, mutta käytön loputtua ne tulee myös nopeaa takas, joten en ole nähnyt sen käyttöä kovin kannattavana, kun miettii ihon kuntoa pitkällä aikavälillä.

Miten olette saaneet diagnoosin, että kyseessä on varmasti joko seborrea tai psori (tai jopa atopia)? Olen näyttänyt päänahkaani useille eri lääkäreille (ja muita kehon ihottumia) ja aina sama vastaus: "95%:n varmuudella seborrea, mutta voi olla psoriakin." Miksei mitään testejä tehdä?

Mulla päänahka on useimmiten kuiva ja jonkin verran rasvoittuva, mutta hilseily ei ole niinkään rasvaista. Ja atooppinenkin ihottuma voi aiheuttaa periaatteessa myös tämän tyyppistä ihottumaa ja tulehduttaa ihon. Toisaalta oon kärsiny toistaiseksi selittämättömistä nivelkivuista ja reuma ja kilpparivaivat suljettiin pois, mutta miksihän psoria ei..
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.