Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329187 kertaa)

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #495 : 29.10.13 - klo:13:39 »
^Mun käsityksen mukaan noita ei oikein voi testata mitenkään. Mun ihotautilääkäri sanoi, että kaikki noi erilaiset vaivat ovat koepalassakin usein hämmentävän samannäköisiä. Mä  olen saanut psoridiagnoosin ihan vain oireiden perusteella. Mulla nimittäin ihottumailee muukin iho psorille tyypillisin tavoin. Siis sellaisia selvärajaisia hilseileviä laikkuja. Muistaakseni toinen mahdollinen diagnoosi oli punatäpläihottuma, joka on jonkin viruksen aikaansaama. Tuo paranee itsestään noin puolessa vuodessa. Noh, mulla ei parantunut, joten psori jäi sitten todennäköisimmäksi diagnoosiksi. Mutta tosiaan noi kaikki ihosairaudet kait tunnistetaan pääasiassa oireiden perusteella, ja ne voivat olla hyvin samankaltaisia.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #496 : 29.10.13 - klo:14:13 »
^ Aijaa, mä olen miettinytkin miksi tuota koepalaa ei oteta, mutta syy on siis tuo, ettei sekään välttämättä kerro mitään..mullakin on tosiaan muuallakin kehossa toisinaan punaisia läikkiä, mutta ne on puolestaan diagnosoitu sieni-infektioiksi  :-X punatäpläihottumasta ei varmasti ole kysymys. Tää vaiva on mulla ollut jo 12 vuotta..

edit.

Kertailin itselleni psorin ja seborrean oirekuvaa ja katselin kuvia iho-oireista niin on ne kyllä niin samantapaisia, mutta enemmän uskoisin lääkäreiden tapaan, että kyse on mulla seborreasta, johon myös kuuluu läiskittäinen ja kuivakin hilseilevä ihottuma päänahassa ja muualla kehossa (esim. itsellä korvat, niiden taustat ja nenänpielet punoittaa ja kutiaa/kirvelee, ym.). Mun aknekin on sen tapasta röhelö näppylää, mikä kuluu seborreaan. Aina välillä tämä vaivaa itseä, että kumpaakohan ihotautia sairastan, mutta pääasiassahan näissä on sama hoito. Mutta psori vaivaa mieltä sen takia, että siinä on kyse luultavasti autoimmuunisairaudesta, mikä on jo ikävämpi juttu.
« Viimeksi muokattu: 29.10.13 - klo:14:35 kirjoittanut tipson »
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

höpönasu

• Vieras
« Vastaus #497 : 29.10.13 - klo:14:48 »
Pöh, mulla alko kutiseen päänahka varsinkin ponnarin tai letin aloituskohhasta. Luultavimmin siitä syystä, että venytin hiustenpesua kolmen viikon ajan yhteen kertaan viikko. Pitää palata normaaliin kahteen ekrtaan viikossa. Harmi, sillä tuntu että oikeesti saavutti jotain venyttämällä pesuja. :D

Poissa Hilippa

• Tukkaguru
« Vastaus #498 : 29.10.13 - klo:16:43 »
^Saako tuota muuten ilman reseptiä?

En tiedä onko hydrokortison-liuosta eri vahvuuksia, mutta ainakin sitä perusliuosta, 10 mg/ml, saa ilman reseptiä.

Poissa Jonsu

• Tukkaguru
« Vastaus #499 : 29.10.13 - klo:20:29 »
Mä olen saanut reseptillä Eloconia. Kärsin siis ajoittain seborreasta. Mulle lääkäri sanoi että reseptivapaissa ei pitoisuudet riitä. Päänahka on ainut joka kestää/täytyy laittaa vahvemmat pitoisuudet.

EDIT: Mulla lääkäri totesi sen myös sen perusteella että mulla oli korvan lehdet ja taustat opiskeluaikoina täynnä tuota "panssari"kerrosta. Mulle muuten lääkäri on sanonut että tuo Elocon pitää laittaa puhtaaseen päänahkaan pesun jälkeen. Niinpä laitan sen illalla pesun jälkeen ja aamulla vain suihkussa kastelen hiukset jotta saan pois sen lähmälookin, mutta toivottavasti näin vielä hitunen ainetta jää päiväksi vaikuttamaan.
« Viimeksi muokattu: 30.10.13 - klo:05:36 kirjoittanut Jonsu »

Vaseline

• Vieras
« Vastaus #500 : 30.10.13 - klo:14:40 »
Itse käytän nykyään tuota reseptivapaata liuosta. Aikoinaan sain bemetsonia, mutta se jätti arven otsaan, vahvaa ainetta siis. Isopropyylialkoli vain huolettaa tuossa hydrocortisonisss, on niin kuivattava alkoholi. Kaapissa on system 4 tonic, mutta se ei ole niin tehokasta ja siinä on polyquatia, jota pyrin karttamaan päänahassa. Meillä seborrea kulkee suvussa ja itselläni on sitä päästä selkään asti. Hiukset rasvoittuvat ja märkää hilsettä on:(

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #501 : 04.12.13 - klo:19:44 »
Mikä olisi hyvä hiuspohjan kuorinta-aine? Olen kokeillut Sim System 4 Oil Cure Mask ja Cutrin Bio+ Active Mask. KC Professional Biosystem Cure öljyhoito ja Wella SP System Professional Clear Scalp Shampeeling kiinnostaa, onko joku kokeillut niitä? Mille nuo kaksi viimeistä tuoksuu?

Poissa aibu

• Haiven
  • *
« Vastaus #502 : 12.02.14 - klo:21:24 »
#€%&(&!!!!!! E-pillereiden lopettaminen marraskuussa on hirvittävän sulkasadon lisäksi tuonut nyt mukanaan myös törkeän päänahan! Nahkaan sattuu, jos en levitä siihen Acon päänahkageeliä ja perusvoiteita päivittäin ja hilseileekin ikävästi. Ei olisi ikinä ees pitäny aloittaa niitä tyhmiä pillereitä, kun hiukset putoo päästä, naama kukkii ja päänahka vielä oireilee :( Tosin varmaan tällä talvellakin on ollut osaa asiaan.
2a M ii. Lippis vinoon ja menoks!

Poissa PoohBear

• Hiushörhö
« Vastaus #503 : 15.02.14 - klo:13:02 »
Hormooneja saa tasattua nauttimalla sisäisesti B6-vitamiinia ja E-vitamiinia.
Hiukset: 1c M iii. Hajusteettomat luomu tuotteet käytössä.

Poissa aibu

• Haiven
  • *
« Vastaus #504 : 15.02.14 - klo:22:47 »
PoohBear, kiitos vinkistä laitan ehdottomasti kokeiluun!
2a M ii. Lippis vinoon ja menoks!

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #505 : 16.02.14 - klo:16:35 »
Minäkin kiittelen vinkistä! Olisko sulla vielä vinkata jotain hyviä merkkejä?

Poissa PoohBear

• Hiushörhö
« Vastaus #506 : 18.02.14 - klo:19:21 »
mm.Solgarilla on laadukkaat tuotteet ja löytyy molempia tuote valikoimasta :)
Hiukset: 1c M iii. Hajusteettomat luomu tuotteet käytössä.

Poissa Hilippa

• Tukkaguru
« Vastaus #507 : 28.02.14 - klo:19:01 »
Tämä tulee vähän myöhässä mutta myös aloe vera suihkekin voi auttaa kuivaan/kiristävään päänahkaan. En tiedä miten eri merkeiltä löytyy tuota Suomesta, mutta nettikaupoista löytyy esim iHerbistä http://www.iherb.com/Real-Aloe-Inc-Aloe-Vera-Spray-8-oz-227-ml/29036#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=real%20aloe&rc=61&sr=null&ic=1

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #508 : 06.03.14 - klo:21:20 »
mm.Solgarilla on laadukkaat tuotteet ja löytyy molempia tuote valikoimasta :)

Mitä määriä B6- ja E-vitamiineja kannattaisi nauttia jos yrittää tasata hormoneja?

Poissa Punatulkku

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #509 : 07.03.14 - klo:15:46 »
Minullakin rupeaa etenkin näin talvisaikaan kutisemaan päänahka  :-\ Ei nyt niin paha tilanne varmaan kuin useimmilla, mutta toistuvasti saa olla raapimassa. Käytän tällä hetkellä Bonacuren shampoota, mutta lieneekö sitten liian stydiä mun päänahalle. Ajattelin kokeilla Sebamedin hilseshampoota, apteekkari-äitini suosii kyseisiä tuotteita ja ainakin nuo ihonhoitotuotteet vaikuttavat todella hellävaraisilta. Satuin myös löytämään kaapistani jonkun hoitsikka-shampookombon mukana tulleen Cutrinin Bio+ - voiteen kuivalle päänahalle, sitä on tullut toisinaan laitettua ja lievittääkin kutinan hetkeksi. On kuitenkin mm. varsin voimakkaasti hajustettu, että tiedä sitten kuinka hellä tuo päänahalle loppupeleissä on... täytyykin kokeilla joskus noita kalaöljytabletteja ja muita.