Kirjoittaja Aihe: Kutiseva päänahka  (Luettu 329183 kertaa)

Poissa Lalla

• Tukkaguru
Vs: Kutiseva päänahka
« Vastaus #540 : 12.04.15 - klo:09:58 »
Talviaikaan mäkin laitan ensin silikonitonta hoitoainetta ja sitten pesu Sebamedin oliivipesunesteellä. Keksin myös hyvän kikan käyttäessä pois Lumin ällön hajuista öljypuhdistusmaitoa: öljyä päänahkaan ja sitten pesu. Putsaa päänahkaa eri tavalla kuin hoitiksen kanssa ja puhtaus kestää oikeastaan pidempään kun on ensin laittanut ton öljyhoidon päänahkaan. En siis putsaile öljyn kanssa aina, mutta sillon tällöin kun päänahka tuntuu sitä vaativan.

Kutisevaan päänahkaan on toiminut pesuissa Lactolinen pesunesta ja tuo Sebamedin oliivineste. Mulla ei ole kovin takkuuntuvat taikka vaativat hiukset, joten sen takia voi noita käyttää. Sulfaattien kanssa en ole huomannut erityistä vaikutusta, mutta silikonit aiheuttaa kutinaa ja myös näppyjä niskaan  :( Silikoneissakin on varmaan eroja, mutta helpompi vältellä kun on nykyään silikonittomia hoitiksiakin tarjolla.

Poissa Melisande

• HAIRahtanut
« Vastaus #541 : 21.04.15 - klo:09:30 »
^ Lactoline yllätti positiivisesti hiustenpesussa, nyt kaksi pesua takana. Päänahka herkästi kutisee ja on melko rasvoittuva. Lisäksi sormissa on ajoittain ihottumaa, mikä ärsyyntyy entisestään pesuaineista, joten siksikin olen pyrkinyt minimoimaan käyttämäni pesuaineet. Lactoline siis käytössä käsi- ja suihkusaippuana, usein naamaputsarina ja nyt shampoonakin. Hoitoaineena tällä hetkellä XZ suklaa-vanilja ja hyvin pelittää :)

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #542 : 21.04.15 - klo:15:24 »
Mä pesen kanssa mielelläni hiuksia Lactolinellä. Se on yllättävän mielyttävä kyllä. Vaahtoaa hyvin, eikä mulla takuta sen enempää kuin esim Erisanin tai LV:n shampoot. Toi myös poistaa hilsettä aika tehokkaasti. Tokmannilta saa Lactolineä sellaisissa litran puteleissa, joita ostan. Käytän hiustenpesun lisäksi vartalonpesuaineena sekä kasvoputsarina.

Poissa Amy

• HAIRahtanut
« Vastaus #543 : 09.05.15 - klo:23:50 »
Mun kutiseva päänahka on ollut koko kutinan ajan herkkä rasvoittumaan, mutta nyt vaivaksi on tullut myös kipeät kohdat päänahassa. Näyttää ihan kuin siellä olisi paikoitellen tosi pieniä finnejä ja ovat raapiessa samalla lailla kipeitäkin kuin puhkeamassa olevat finnit.

Paul Mitchellin Special Tea Tree Shampoo on jonkin verran vähentänyt mulla kutinaa, Redkenin syväpuhdistava sitäkin enemmän mutta vaikutus ei kestä kummassakaan pitkään. Onkohan mulla yksinkertaisesti liian likainen päänahka?  :D Tuntuu minusta enemmän kuivalta mutta rasvoittuu kuitenkin nopeasti ja hilsettä ei ole ollut ollenkaan.

Tuntuu, että tuo päänahka voi huonosti, hiuksetkin on muuttuneet ihan elottomiksi, kuiviksi ja kiillottomiksi sen myötä kun kutina alkoi.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #544 : 10.05.15 - klo:08:52 »
^Mullakin esiintyy ihan finnejä päänahassa, ja on kutiava hiuspohja. Hiukset on pakko pestä päivittäin juuri hiuspohjan takia, vaikka hiusten rasvaisuuden kannalta joka toinen päivä kyllä riittäisi. Jos koko hiuksisto näyttää jotenkin nuupahtaneen, niin veikkaisin, että ongelma voi olla pesu- tai hoitoaineissa.

Itse voisin lämpimästi suositella apteekin lääkeshampoita kutiavaan hiuspohjaan. :) Mä kamppailin vuosikausia kutinan kanssa, koettaen löytää marketeista ja kampaamoista jotain sopivaa shampoota päänahalle. Sitten täällä keskusteluja lueskeltuani astuin vihdoin apteekkiin, ja tällä hetkellä mulla on käytössä kerran tai pari kertaa viikossa Selukos. <3 En tosiaan ole koskaan mitään virallista diagnoosia saanut hiuspohjan ongelmilleni, mutta kyllä se ainakin seborreaa muistuttaa. Hilseilyä ei ole ollut kuin joskus tosi pahoina kausina, yleensä on vain kutinaa ja jotain pientä epätasaisuutta hiuspohjassa, jota on tietysti kiva raapia...
Cogito ergo doleo.

Poissa EllaBella

• HAIRahtanut
« Vastaus #545 : 10.05.15 - klo:11:51 »
Mulla on kanssa tuota kutinaa, rasvoittumista ja hiuspohjassa finnejä. Varsinaisesti ei ole seborreaa mutta sinne lähelle. Erityisen kamalia paikkoja rasvoittumaan ja kutiamaan on korvien yläpuolella oleva alue. Aika rankka hoito mikä tehosi, oli että ennen hiustenpesua pistin käsidesiä päänahkaan. Ja se auttoi.
Luonnonkiharat. Vyötäröpituus, 3b-c, iii.

Poissa Amy

• HAIRahtanut
« Vastaus #546 : 10.05.15 - klo:22:12 »
Jos koko hiuksisto näyttää jotenkin nuupahtaneen, niin veikkaisin, että ongelma voi olla pesu- tai hoitoaineissa.

Itse voisin lämpimästi suositella apteekin lääkeshampoita kutiavaan hiuspohjaan. :)

Oon pyrkinyt päivittämään aineita päänahka-ystävällisempään suuntaan sen jälkeen kun tämä ongelma alkoi. Hoitoaine on jotain Lanzan silikonipitoista mutta sitä en tietenkään päänahkaan laita.

Olisiko suosituksia noista lääkeshampoista, onko joku merkki juuresten suosikki? :)

Mullakin rasvoittumista on erityisesti pään sivuilla ja ihan otsatukan alueella ja ne "finnit" tulee otsan molemmille puolille pään sivuille tosi etuosaan.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #547 : 10.05.15 - klo:22:33 »
Mun suosikit ovat ihan tavallinen Lactoline tai Ducrayn Sensinol perushampoona. Erikoisshampoona kokeilun arvoinen on apteekin Selukos-shampoo. Myös ketokonatsolishampoota (esim Nizoral tai sen halvemmat rinnakkaisvalmisteet) kannattaa käyttää toisinaan, vaikkei mitään erityistä hilseongelmaa oliskaan. Mutta herkistynyt päänahka on herkkä hiivasienelle, ja ketokonatsolilla voi estää sen kasvua. Ducrayllä on myös laaja valikoima shampoita erilaisiin päänahan ongelmiin. Osa on ollut hyviä ja osa ei tehnyt oikein mitään. Nutricerat oli oikein kiva kuivuuteen.

Mun mielestä päivittäistä hiustenpesua ei kannata turhaan vältellä, vaikka tuntuu että moni paikka ei suosittele sitä. Mun iho-oireiden kirjo on aika laaja, enkä ihan tarkkaan osaa sanoa mikä päänahkaani vaivaa, mutta päivittäinen pesu on kyllä pitänyt kutinan parhaiten kurissa. Pesin aiemmin joka toinen päivä, mutta sitten aina silloin välipäivänä se kutina kävi jotenki ihan sietämättömäksi. Juurikin korvien yläpuolelle alkaa muodostua sellaisia kutisevia "kakkuja". Mun mielestä mun pääni ei rasvoitu mitenkään erityisen nopeasti, mutta jotenkin iho ei vaan kestä yhtään talia.

Jos värjää tai sävyttää hiuksia, niin toi on kyllä vähän huono juttu. Aika äkkiä liukenee sävytteet päästä kun joka päivä pesee ::)
« Viimeksi muokattu: 10.05.15 - klo:22:38 kirjoittanut lynx »

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #548 : 11.05.15 - klo:00:07 »
Mäkin suosittelen päivittäistä päänahan pesua, ihan siinä missä muunkin ihon. Shampoo ei ainakaan itselläni saa olla varsinaisesti hoitava, mutta ei mikään erityisen voimakaskaan sovi, molemmat pahoja. Viime vuosina kokeilemistani mieluisimpia päänahalleni ovat pitkällä aikavälillä olleet Faith in Naturen Seaweed & Citrus ja Lushin Fairly Traded Honey. Jälkimmäinen kuivattaa itselläni hiuksia enemmän, mutta päänahka pysyy hyvin puhtaana köhnästä ja kutinasta.

Mullakaan ei ehdi vuorokaudessa ilmestyä päänahkaan tai tyveen juurikaan öljyisyyttä, mun tali on kuivahkoa ja iho vain oireilee siitä herkästi. Päivittäinen pesu on minusta silti hyvä juttu, koska se ei sopivilla shampoilla kuivata tai ärsytä päänahkaa, mutta ehkäisee ongelmia tehokkaasti. Pahoissa tilanteissa kannattaa kyllä tosiaan ottaa käyttöön jokin apteekin hilseshampoo. Ja esim. se käsidesikin on ihan lääkäreidenkin suosittelema apu seborreaan.

Vaikka itseänikin harmittaa hiusten ajoittainen kuivuminen, niin kyllä sen päänahan saaminen puhtaaksi ja rauhalliseksi on minusta ensisijaista. Köhnän peittämästä päänahasta alkaa sitä hiustakin irrota ihan kiitettävää tahtia...
1cFii, oma väri.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #549 : 11.05.15 - klo:00:36 »
Mä olen aina pessyt joka päivä hiukset ja muutamat viime viime vuodet Lactolinella ja yleensä se riittää mulle hyvin. Toisinaan kyllä kaipaa pesevämpää. Toi Lactoline on kyllä hellävaraista ja niin hapanta, ettei latvat siitä pahemmin tunnu kärsivän. Mulla tulee edellisestä hiusten leikkuusta loppukesällä kaks vuotta täyteen ja latvat on edelleen hyväkuntoiset varmasti useimpien mielestä, joskin omaan makuun jo pienen leikkaamisen tarpeessa ehkä :D Nyt olen tehnyt kuukauden ajan niin, että laitan aina pisimpiin latvoihin ihan rypsiöljyä juuri ennen hiustenpesua ja tämä tuntuu säästävän latvoja erityisen hyvin, ne ovat saaneet myös paljon joustavuutta takaisin. Eli on kyllä kikkoja pitää latvat hyvässä kunnossa vaikka pesisi päivittäin hiukset. Valitsee vaan tarpeeksi miedon, mutta talin pesevän shampoon.

Tämä kevät on kyllä ollut erityisen hankala päänahalle ihan viime viikkoina. Nyt jo puolen vuorokauden päästä pesusta alkaa kutista ihan vietävästi :/ myös seborrea ja muu punoitus alkoi villiintyä taas, kun käytin säännöllisesti hajusteellista hoitoainetta pitkän tauon jälkeen. Nyt olen käyttänyt jo kolme viikkoa Selukosia sen kaksi kertaa viikossa, mutta aivan kuin se ei enää tehoais mulla. Ostin uuden pullonkin, jos edellinen olisi vaan menettänyt tehonsa, mutta ei auta :( voi pahus.

Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa Liina

• Hiushörhö
« Vastaus #550 : 12.05.15 - klo:11:56 »
Mulla on hiusten kunto yllättäen parantunu kun vaihdoin pesevämpiin shamposiin ja pesen myös joka päivä. Mulla rasvoittuu kuitenkin päänahka melko nopeasti ja köhnääntyy myös.

Mulle sopii parhaiten ammonium laureth sufatea sisältävät shampoot, eniten ollu käytössä Faith in Nature. Ne tuntuu alkuun kuivattavilta, mutta hiukset tottuu siihen. Nyt hiukset tuntuu ilmavilta, sileiltä ja latvatkin hyvältä. Tuntuu kuin muista shampoista jäis jotain ylimääräistä kalvoa sekä päänahkaan että hiuksiin.

Mulla auttaa myös hiusten kevyt vaalennus, ilmeisesti vetyperoksi puhdistaa päänahan perusteelliseksi. Kutina on nyt poissa, talvella tosin kutisee aina, mutta ei sietämättämästi. Välillä täytyy poistaa köhnää päänahasta Simin Oil Curella, mutta hilseshampoita ei ole tarvinnu käyttää vuoteen.

1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #551 : 12.05.15 - klo:12:40 »
Mulla itse asiassa hiuspohja oli keskimäärin paremmassa kunnossa silloin, kun värjäsin hiuksia. Ehkä hiusväri on tarpeeksi myrkyllistä, että päänahan hiivat ym. bakteerit kuoli pitkäksi aikaa :D
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #552 : 12.05.15 - klo:18:28 »
Mullakin on käytössä ALS:a sisältävät shampoot. Aiemmin pesin joka toinen päivä. Toinen päivä oli jo ehdottomasti tukkakiinni-päivä, mutta sillä pärjäsin. Reilu vuosi sitten aloin päänahan kutinan takia pesemään joka päivä. Aluksi sulfaatittomilla shampoilla, mutta niille ei tahtonut löytyä hoitista, joka ei olisi lähmännyt. Kokeilin eri shampoita, kunnes löysin (juuresten suosituksesta) ALS-shampoot. Born to Biot on ollut nyt käytössä. Pituudet kaipaisi enemmän hoitavuutta, mutta yritän hoitiksilla kompensoida. Tärkeämpää on se, että päänahka voi hyvin. Toivottavasti vaikuttaa myönteisesti tukan hyvinvointiin ja kasvuun!
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

Poissa Marge

• HAIRahtanut
« Vastaus #553 : 12.05.15 - klo:20:48 »
Mulla itse asiassa hiuspohja oli keskimäärin paremmassa kunnossa silloin, kun värjäsin hiuksia. Ehkä hiusväri on tarpeeksi myrkyllistä, että päänahan hiivat ym. bakteerit kuoli pitkäksi aikaa :D

Mulla sama homma, jos värjäysväli venyy, alkaa päänahka voimaan huonommin. Vaalennus tuntuu olevan paras hiuspohjalle :D

Poissa Sinimusta

• Tukkaguru
« Vastaus #554 : 25.05.15 - klo:09:14 »
Taliköhnä kiusaa taas...

Selukos auttaa kutinaan ja hilseilyyn, mutta ei poista päänahassa olevaa rasvaista karstaa  ::) Osaisiko joku suositella tuohon tuotetta?