Kirjoittaja Aihe: Apteekki ja sen tuotteet  (Luettu 404058 kertaa)

Poissa evergreen

• Tukkaguru
Vs: Apteekki ja sen tuotteet
« Vastaus #1275 : 26.06.14 - klo:16:32 »
Tuli tehtyä monta poikkeuksellisen onnistunutta apteekkikosmetiikkaostosta! Se on erityisen mahtavaa tällaiselle, jolle juuri mikään kosmetiikka ei sovi.

Vichyn puhdistusvaahto pinkissä pullossa on jo vanha tuttu, mutta jösses että se on hyvää! :D Tämä ja aiemmin hehkuttamani saman sarjan toinen puhdistustuote (sinisessä tuubissa) ovat mun mielestä apteekin ylivoimaisesti parhaat putsarit. Paulan Beautypediakin on rankannut molemmat hyviksi. Sininen tuubi on voimakkaampaa, pinkkipulloinen vaahto puolestaan superhellää ihon pinnalle, silti ihanan helposti puhdistavaa. Toimii epäpuhtaallakin iholla hyvin, eikä vain levitä likaa, vaan jättää raikkaaksi ja puhtaaksi. Olisi täydellistä, jos ei olisi hajusteita, mutta tällaisenaankin mahtavaa. Ostin pahan pintakuivuuden takia, sopii siihen todella hyvin, jos siis tarvitsee kuitenkin kunnollista puhdistusta.

Sopivuus on tietenkin yksilöllistä, mutta useimmat putsarit mille tahansa ihotyypille ärsyttävät mun ihoa ihan tolkuttomasti. Sopimattomia puhdistusvaahtoja apteekista ovat olleet esimerkiksi Decubal (karmea ärsytys ja kutina), joku edesmennyt Natuvive (hurjan kuivattavaa), Lumenen LAB (hirveä ärsytys hajusteista, ei hyvää ihollekaan) ja Aco Face Young (niin kuivattavaa että naama tuntuu irtoavan). Muunlaisia putsareita on tullut kokeiltua mm. Avenelta (Extremely Gentle..., Antirougeurs, Cleanance) ja LRP:ltä (Toleriane, Effaclar), mutta kaikki ovat olleet aika hirveitä.

Toinen onnistunut ostos oli hajusteeton La Roche-Posayn Cicaplast Baume B5 -voide, jonka hommasin täsmäavuksi kasvoilla räjähtäneeseen, ilmeisesti allergisen/yliherkkyysreaktion aiheuttamaan ihottumaan. Ehkä tämä on jo kaikkien tuntema kulttituote, ei ollut itselleni entuudesta tuttu, mutta esim. MUA:ssa arvostelujen keskiarvo on täydet 5, ja arvosteluja on monia. Olen pari kertaa ehtinyt lätkiä tätä rutikuivaksi ja hilseileväksi menneelle iholle, jonka kiristelyä mikään kosteusvoide ei helpota, ja tunne on todella hyvä. En toki ole vielä nähnyt ihmeitä, mutta jo tämä rauhoittunut tunne on sen verran helpottavaa, että vaikuttaa ilmiselvältä HG:lta.

Muita mahtavuuksia ovat olleet Eucerinin karbamidipitoiset jalkavoide ja käsivoide, jotka ovat parissa päivässä korjanneet kauhistuttavan repaleiset kynsinauhani täysin sileiksi. Yhtä hyvää on ollut Vichyn Nutriextra-käsivoide, jossa myöskin (hydroxyethyl) ureaa. Eucerinit ovat hajusteettomia, Vichyssa taas on aika naisellinen kukkais-hedelmätuoksu. Eucerinin käsivoide on vähän tahmeampaa, Vichy asettuu silikonin avulla iholle vähän siloisemmaksi.
« Viimeksi muokattu: 26.06.14 - klo:16:37 kirjoittanut evergreen »
1cFii, oma väri.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #1276 : 26.06.14 - klo:20:34 »
On muuten ilahduttavaa huomata, kuinka paljon apteekkienkin valikoima on edistynyt kymmenessä vuodessa. Silloin muinoin atopiakohtauksen keskellä kärvistellessäni ja apua etsiessäni 2000-luvun alussa, saatavilla oli lähinnä vain perusvoiteita, ja niistähän ei juuri apua ollut. Decubal punainen pumppupullo onneksi sitten löytyi kasvoille, se on ollut markkinoilla jo suht kauan.
Mutta nyt esim. Yliopiston Apteekin valikoimaan kuuluu Professorin voide atoopikoille (pumppupullo), INCI on täynnä hoitaviakin aineita, ei vain petrolatum jne... kuten ne Orionin ja Decubalin tavanomaiset perusvoiteet. Rohkaisevaa, ettei tarvitse aina lähteä merta edemmäs kalaan, jos tarvitsee jonkin paksun jankin kasvoille joku talvi  :D
Myös ne Xylidermin geelit näyttävät kelpo tuotteilta tulehtunutta ihoa rauhoittamaan. Yksilöitä olemme kaikki, ja jokaisen atoopikon iho on erilainen, mutta lohdullista nähdä, että kehitys on mennyt jättiharppauksin eteenpäin.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1277 : 26.06.14 - klo:21:05 »
^ Mullekin Decubalin Face Vital oli aikoinaan ensimmäisiä kunnon apteekkilöytöjä. Mä itse asiassa pidän Decubalin perusvoiteitakin (tai mitä kaikkia voiteita niillä nyt onkaan) aika oleellisesti eri sarjan tuotteina kuin vaikka Orionin perusvoiteet ja Apobaset jne. Decubalin voiteista vain osassa on vaseliinia/parafiinia, ja niissäkin joissa on, on lisäksi kasviöljyjä, B3-vitamiinia, keramideja tms. Esimerkiksi käsi- ja jalkavoiteissakin on veden jälkeen seuraavina kookosöljyä, glyseriiniä ja lanoliinia. Sellaista ei useimmissa perusvoiteissa näy.

Aika kauan sitä tosiaan sai epätoivoisena kierrellä ja odotella, että valikoimaan ilmestyi muutakin kuin sata keskenään samanlaista perusvoidetta ilman kunnollisia imeytyviä ainesosia. Mutta ei se tilanne ihan hirveän hyvä ole minusta vieläkään, koska apteekin kosmetiikkatuotteista suurin osa on yhä esim. hajustettuja, ja moni sarja sisällöltään uskomattoman köyhää ja kaukana nykyaikaisesta (esim. Avene), vaikka hintaa on lätkäisty joka tuotteelle yli 20 e. Enemmän näkyy sitä tyhjää brändäystä, eikä niinkään mitään aidosti herkälle/allergiselle/ongelmaiselle iholle suunniteltua. Mutta eipä sitä tietenkään loputtomasti jaksa valittaa, jos edes jotain kelvollista on joukosta löydettävissä! :)
1cFii, oma väri.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #1278 : 27.06.14 - klo:11:55 »
Se olikin tuskaa silloin pahimmassa ihottumahelvetissä, ja kuten olen täälläkin kirjoittanut, netistä oli pakko kaivella tietoa ihon ulkoisesta ja sisäisestä hoidosta.. Paulan sivut löysin sitä kautta, ja niitä lueskelin ahkerasti...  Sheavoi alkoi silloin olla se 'in'-juttu, nythän se on täysin tuttua vakiokamaa voiteessa jos toisessakin.
Netistä löysin myös monta vitamiinitutkimusta, mm. D-vitamiinin merkityksen ihon vastustuskyvylle. Lääkärit eivät tällaisesta inahtaneet sanallakaan, tokkopa tienneetkään. Rasvahapot olivat heille vielä täysin tuntematon tapaus, mitä suuresti ihmettelen. Ihotautilääkärien toivoisi ottavan selvää kaikesta, mistä voi potilaille olla apua, vaikka ravinto onkin lääkiksen virallisessa opetussuunnitelmassa todella pienessä osassa.

Olin syönyt terveellisesti aina, omasta mielestäni, mutta sitten tuli täysi stoppi kaupallisille rasvoille ja vastaaville  ;D Tilalle aikamoinen lisäravinnearsenaali - joista Solgar on edelleen kuvioissa.

Nykyään on niin paljon 'helpompi' olla atopiapotilas - sanon tämän varovaisesti ja suurella empatialla, koska tiedän, että se pahin tulehdusvaihe ja kutina ei ole mitään kevyttä kärsittävää. Toivoa on kuitenkin enemmän kuin silloin muinoin. Silloisella atopialiiton sivustollakin käytiin monia keskusteluja perusvoiteiden toimimattomuudesta, ja vastaan tuli pari kiukkuista 'lääketiedeuskollista' kommentoijaa, joiden mielestä pitäisi vain luottaa lääkäreihin ja heidän suosituksiinsa ... ::)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1279 : 27.06.14 - klo:12:16 »
^ Tuttu homma! Ihan samalla tapaa on tullut kaikki tieto ihonhoidosta hankittua itse netistä sieltä 2000-luvun alusta alkaen. Aivan käsittämättömät määrät enemmän ja vähemmän perusteltua juttua ja kokemuksia on saanut kahlata läpi, aina forumeista ja tuotearvosteluista terveystietosivuihin ja tieteellisiin journaleihin asti. Välillä on tuntunut, ettei päähän enää muuta mahdukaan... Ihonhoidostakin voi tulla niin valtava juttu, kun on epätoivoinen ja moniongelmainen. Ja kaikki vaiheet on käyty läpi: simppelit sheavoit, öljyt, savet ja mustasaippuat, luonnonkosmetiikka, apteekkikosmetiikka, markettien peruskotimaiset jne. Nyt sitä sitten yhdistelee vähän sieltä täältä, mutta lähinnä Paulaan ja apteekin valittuihin paloihin se on mulla jäänyt. Kokeilin juuri esim. L300-merkin puhdistusgeeliä ja kosteusvoidetta, jotka olivat ihollani ihan hirveitä, joten tuskin uskallaudun taas vähään aikaan tuttujen apteekkimerkkien ulkopuolelle, PC:n lisäksi siis. Decubal, Eucerin ja Vichy  :-* .
1cFii, oma väri.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #1280 : 27.06.14 - klo:13:12 »
Vichy on munkin yksi kestosuosikki. Joskin kyllä perusvoiteitakin menee ihan litratolkulla ;D Harvemmin tulee ostettua mitään lehden näytepussin perusteella, mutta nyt oli jonkun lehtisen välissä Vichyn Idealia Eyes sy-voiteen näyte, ja tykästyin siihen hurjasti. Ostin siis täysikokoisena sen. Tota evergreenin mainitsevaa putsariakin pitää ehdottomasti kokeilla! Mulla ei kovin usein ole mitään epäpuhtauksia, mutta jotenkin kesällä kun naamassa on hiet ja aurinkovoiteet ja ties mitkä, niin tekee mieli oikein kunnon puhdistusta.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #1281 : 27.06.14 - klo:13:20 »
Tästä taas päästään siihen, että lääkärien toimekuvaan kuuluisi osana kuulua niiden tieteellisten artikkelin, tutkimusten ja arvioiden lukeminen ja kahlaaminen, jo työn puolesta. Nyt tilanne näkyy olevan, että potilas joutuu tekemään kahlaustyön... Toki ymmärrän, että lääkärit yleensä ovat niin kiireisiä, ettei vapaa-ajalla jaksa välttämättä kaivella nettiä tutkimustiedon perässä, mutta omaan alaan kuuluva tieto kun on kyseessä, sen pitäisi jotenkin jaksaa kiinnostaa - jos ei muuten, niin potilaan hyvinvoinnin takia. Lääkefirmathan hoitavat pitkälti lääkärien jatkokoulutuksen ja näin ollen tietokin suodattuu isojen firmojen kautta.. mikä on aika rajoittavaa.
Suosituksia ja hoitovinkkejä saattaa joskus saada jonkun potilaan kautta, ja fiksu lääkäri osaa siirtää ne vinkit eteenpäin kanssakärsijöille, jos on avaramielinen tapaus kyseessä ... mutta haluaisin lääkärien yleisesti paneutuvan ihonhoitopuoleen vakavammin eikä vain tokaisevan, että 'ei mistään ole apua'.. (sellaistakin on kuultu...) Kun iho-ongelmissa usein on kyse autoimmuunisairaudesta, niin kyseessä on koko ihmisen kropan hyvinvointi, jota pitäisi kaikin tavoin vahvistaa.

1b F/M ii

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1282 : 27.06.14 - klo:15:14 »
^ Samaa mieltä. Suurten ikäluokkien lääkärit ovat kasvaneet siihen ideaan, että ihonhoito on akkojen hömpötystä, eikä sellaista tarvita. Tyrkyttävät yleensä korkeintaan niitä Orionin nollahyöty-perusvoiteita, tai sanovat juuri tuon, ettei millään ole väliä. Vähän nuoremmilta (ja erityisesti naisilta) olen saanut vähän älyllisempääkin kohtelua, joskin fiksuimmatkin joutuvat myöntämään, etteivät tiedä, mikä olisi parasta. Tosin jokunen aika "ostettukin" nuori lahjakkuus on tullut kohdattua, jotka suhaavat reseptiä yllättäen saman lääketehtaan voiteille, särky- ja hermokipulääkkeille ja ties mille, ennen kuin potilas on edes kunnolla kertonut, mikä on vaivana... 0_0 Ahdistava bisnes.

Turhauttavaahan se on, kun itse kuitenkin on nähnyt, että sillä on ihan mielettömästi väliä, miten ihoaan ulkoisestikin hoitaa, ja toisaalta mulle niillä monien lääkärien halveksimilla allergiatesteilläkin on ollut keskeinen rooli. (Vaikka ennen testejä kolmen lääkärin mukaan yli kaksikymppisellä ei kuulemma mitenkään voinut olla ruoka-aineallergioita... Ei, vaikka olisi sellaisista lapsenakin kärsinyt, ja atoopikko, ja allergisesta nuhasta kärsivä, ja juuri oikealla tavalla oireileva.) Olisi pitänyt mennä niihin lopulta tarjottuihin kemikaaliprickeihinkin, niin saattaisi olla jo ihonhoito hallussa, mutta en kestänyt rasvaisen ja tukkeutuvan ihon kanssa ajatusta monen päivän pesemättömyydestä.

^^ Saatoin olla epäselvä, se Vichyn puhdistusvaahto ei siis ole mikään epäpuhtaan ihon tuote, vaan pintaputsari kaikille ihotyypeille. Mutta siitä hyvä siis, että ei kuivata pintaa, mutta ei myöskään jätä mitään mähmää, joka etenkin epäpuhtaalla/rasvoittuvalla iholla inhottaisi.
1cFii, oma väri.

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #1283 : 28.06.14 - klo:16:51 »
Helosan jalkavoide oli pettymys. Yritin kovasti tykätä tästä, ja laitoin tunnollisesti joka ilta parin viikon ajan, kosteutta sitovien sukkien kanssa tai ilman. Ja ei mitään vaikutusta, muuta kuin että käsi jolla levitin rasvaa jäi tahmaiseksi. :-[ Tuntui että teki vain jonkin rasvakalvon jalkapohjiin eikä kosteuttanut yhtään. Siirryin suosiolla seuraavaan jonossa olevaan jalkavoiteeseen (joka vaikutti ja auttoi kuiviin kantapohjiin ja päkiöihin)...
Tavallista Helosania mä käytän otsaan aina hennauksen yhteydessä. On sen verran tuhtia että jos osuu hennaa otsaan niin pyyhkäisemällä lähtee eikä jää oranssia läiskää. ;D Olen myös parannellut muutaman tatuoinnin tavis-Helosanilla ja siihenkin se toimii mulla ihan loistavasti.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #1284 : 28.07.14 - klo:20:21 »
Vichyn Purete Thermale Purifying Foaming Cream -putsari (sininen tuubi) on ihan sairaan hyvää puhdistamaan kovaa talia huokosista niin, että ihon pinta jää kuitenkin pehmeäksi. En kestänyt enää rasvaisuutta ja miljoonia mustapäitä, joita käyttämäni hellät PC:n putsarit ja BHA eivät enää pidemmälle puhdistaneet (niilläkin kyllä pääsin pitkälle alkuasetelmaan nähden), ja muistin että tällä Vichyn putsarilla mulla oli muutama vuosi sitten tosi puhdas iho.

Tätä tuli ostettua. Kiitoksia vaan vinkistä, oikein mainio tuote. Mä en perusta sellaisista herkän ihon putsareista, jotka eivät puhdista kunnolla. Toi saa kasvoille raikkaan tunteen, mutta ei kuitenkaan kuivata taikka ärsytä. Hyvä ostos :ts

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1285 : 28.07.14 - klo:21:11 »
^ Hyvä, että toimii! :)  Tajusin että tuosta mun sanomastani voi saada kuvan, että kaikki PC:n putsarit olisivat liian hellävaraisia, mutta tarkoitin tietty lähinnä niitä miedoimpia vaihtoehtoja, jotka mulla tuolloin olivat käytössä... :D
1cFii, oma väri.

Poissa tiita

• HAIRahtanut
« Vastaus #1286 : 04.08.14 - klo:19:08 »
Ilmeisesti Humektania on menty muuntelemaan, niin onko sama muutos tehty myös Aqualan L:lle? Vaihdoin juuri uuteen tuubiin ja tuntuu, että tuo ei aluksi imeydy samalla tavalla kasvoille kuin ennen. Jää semmoiseksi pyöriteltäväksi liejuksi, entisen hieman moussemaisen tunteen sijaan. Plöh. Sitten kun tajuaa imeytyä, en huomaa kosteustehojen heikentymistä, mutta silti...
Kyllä se siitä, koska aina se siitä

Poissa Kathy

• HAIRahtanut
« Vastaus #1287 : 13.08.14 - klo:08:02 »
Kivaa, ostin Eucerinin Aquaporin-sarjan spf 15  -päivävoiteen ja sain sillä naamaan kipeitä näppyjä. :( Kauhean moni suojakertoimellinen rasva räjäyttää mun ihon jostain syystä. Muuten kyllä olisin tykännyt, iho pysyi pehmeän tuntuisena aamusta iltaan.
1aMii, punapää
Herkästi näppyilevä pintakuiva sekaiho (sinkkitabut rulaa)

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1288 : 13.08.14 - klo:15:03 »
^ Mä oon siinä käsityksessä, että kemialliset aurinkosuoja-aineet ovat monen iholla ärsyttäviä ja tukkivia. Saa korjata, mutta tämä on omakin kokemus. Oletko kokeillut pelkän fysikaalisen suojan antavia voiteita?
1cFii, oma väri.

Poissa Kathy

• HAIRahtanut
« Vastaus #1289 : 13.08.14 - klo:18:34 »
^Joo olen, esim. Paulan RESIST Cellular Defense Daily Moisturizeria ja siitäkin tuli jotain pahkuroita ihoon. Ja tuon siis tilasin aikanani juuri siksi, että siinä oli fysikaalinen suoja. Ei auta muu kuin jatkaa suojakertoimellisten meikkipohjien käyttöä, niiden kanssa mulla ei ole tullut ongelmia.
1aMii, punapää
Herkästi näppyilevä pintakuiva sekaiho (sinkkitabut rulaa)