Kirjoittaja Aihe: Apteekki ja sen tuotteet  (Luettu 405227 kertaa)

grove

• Vieras
Vs: Apteekki ja sen tuotteet
« Vastaus #555 : 02.11.07 - klo:10:06 »
^ Mintti, A-vitamiinijohdannaiset ohentavat ihon ylintä kerrosta > siten herkistävät ihoa auringolle. A-vitamiinituotteita ei tulisi siksi käyttää päivisin, vaan aina iltaisin, ja päivänvalossa suojautua suojakertoimellisella voiteella.

A-vitamiinijohdannaisia sisältävän tuotteen käytön välttäminen päivällä ei niinkään liity siihen vahvempien a-vitamiinijohdannaisten ihon ulointa kerrosta ohentavaan vaikutukseen, ihan yhtälailla iho ohenee iltakäytölläkin.

Luonnolliset a-vitamiinijohdannaiset (mm. retinyylipalmitaatti, -asetaatti, retinaldehydi, retinoli, tretinoiini) ovat herkkiä hajoamaan UV-säteilyn vaikutuksesta, ja kokeellisesti on osoitettu että esim. retinyylipalmitaatin hajoaminen kyseisellä tavalla synnyttää pro-oksidatiivisia reaktiotuotteita, eli hapetusreaktioita ”ruokkivia” aineita. Antioksidanteilla on päinvastainen vaikutus. Retinyylipalmitaattikin on yleensä antioksidantin roolissa.

Nämä koesuoritukset eivät toki tarkoita että iholla tosielämässä tapahtuisi välttämättä täysin samoin, ja voi olla että jonkin muun aineosan läsnäolo (esim. jokin toinen antioksidantti voiteessa tms) saattaa estää sen pro-oksidatiivisen vaikutuksen. Mutta varmemmin sitä antioksidanttivaikutusta retinyylipalmitaatista saa iltakäytöllä, sillä vaikka tuota pro-oksidatiivista käyttäytymistä ei olisi niin kyllä se retinyylipalmitaatti (ja muut luonnolliset retinoidit) silti UV-säteilyn vaikutuksesta hajoaa.

Onko jollain antaa linkkiä jonnekin tutkimukseen tuosta a-vitskusta?
Bellavitassa on a-vitamiinia 5000 i.u.

Pubmedin kautta löytyy, mutta täytyy olla käyttöoikeudet niihin tietokantoihin esim. yliopiston kautta. Esimerkiksi otsikoilla "Photodecomposition of vitamin A and photobiological implications for the skin." , "Photo-induced DNA damage and photocytotoxicity of retinyl palmitate and its photodecomposition products." ja "Photoreaction, phototoxicity, and photocarcinogenicity of retinoids.".

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #556 : 02.11.07 - klo:21:10 »
A-vitamiinijohdannaisia sisältävän tuotteen käytön välttäminen päivällä ei niinkään liity siihen vahvempien a-vitamiinijohdannaisten ihon ulointa kerrosta ohentavaan vaikutukseen, ihan yhtälailla iho ohenee iltakäytölläkin.

Tottakai ohenee iltakäytössäkin, viittasin tuossa nimenomaan siihen ohentuneen ihon lisääntyneeseen UV-säteilyalttiuteen, jonka takia iho on herkempi auringon aiheuttamille vaurioille. Ainakin tähän selitykseen olen törmännyt useaan kertaan retinoideja käsittelevissä kirjoituksissa, mm. MUA'n kautta löytyvissä artikkeleissa.
Nimenomaan vahvojen A-vitamiinijohdannaisten kohdalla korostetaan aina aurinkosuojan välttämättömyyttä niiden stratum corneumia ohentavan vaikutuksen takia.

Onko muuten pubmedissa erikseen 'suljettuja osastoja' ja yleisölle avoimia tietokantoja?  ??? Itse ainakin olen päässyt siellä aina artikkelien kimppuun, mitään salasanoja tai yliopistotunnuksia ei ole kyselty (vaikka sellaisiakin löytyy, ei tosin lääketieteen/biologian/fysiologian ym. luonnontieteiden tiedekunnista  ;D)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

grove

• Vieras
« Vastaus #557 : 02.11.07 - klo:22:22 »
^ Jep mutta itse painotin tuota siis siksi että jos ihon oheneminen olisi ainoa luonnollisiin retinoideihin liittyvä asia niin silloin voisi esim. käyttää retinoidituotetta aamulla ja laittaa siihen päälle aurinkosuojaa. Luonnollisten retinoidien hajoamisherkkyydestä UV-säteilyssä johtuen näin ei siis kannata tehdä, koska aurinkosuoja ei kuitenkaan koskaan blokkaa 100% säteilystä. Synteettisiä retinoideja tatsaroteenia ja adapaleenia (Tazorac ja Differin) voi aamulla käyttääkin, koska ne ovat valon suhteen todella stabiileja.

Ihon oheneminen ei siis liity siihen luonnollisten retinoidien hajoamiseen ja pro-oksidatiivisuuteen UV-säteilyn vaikutuksesta.

Ja jos joku ei halua käyttää aurinkosuojaa mutta haluaa käyttää esim. Bellavitaa niin Bellavitan tai muiden retinyylipalmitaattivoiteiden kanssa tuskin sitä ihon uloimman kerroksen ohenemista edes tapahtuu, että sen puolesta ei tarvitse kyllä pelätä. Mutta tosiaan tuo mahdollinen ihon hapetusstressiä lisäävä efekti ja hajoaminen uv:n vaikutuksesta kannattaisi pitää mielessä, ja siksi jättää sinne iltakäyttöön.

Pubmedista ei pääse "normaalisti" kuin artikkelien abstraktien eli niiden tutkimusten lyhennelmien/esittelytekstien kimppuun. Eli kun kirjoitat jonkin haun siellä pubmedissa ja sitten klikkaat tutkimuksen linkkiä niin se sivu mikä ilmestyy ei ole vielä koko artikkeli vaan pelkkä lyhennelmä. Toki niistä lyhennelmistäkin infoa löytyy.
« Viimeksi muokattu: 03.11.07 - klo:09:42 kirjoittanut grove »

Poissa lillamilla

• Tukkaguru
« Vastaus #558 : 03.11.07 - klo:18:23 »
Mun yksi luottokamoistani on Neutrogena Visibly Clear Blackhead Eliminating Daily Scrub, jota käytän harvakseltaan pari kertaa viikossa kesäisin, kylmillä ilmoilla harvemmin.  Pitää ihon pehmeänä ja puhtaana ja poistaa liikaa pintarasvaa mutta ei ärsytä herkkää ihoa.
Nyt olen ihastunut Widmerin extrait liposomal tehohoitoon, joka on siis semmoinen geelimäinen hoitotiiviste. Tuotekuvauksessa lukee että anti ageing tuote ja se kosteuttaa mun pintakuivaa ihoani ihanasti ja heleyttää sitä saaden ihon hehkumaan. Voi käyttää myös silmien ympärille ja mulle tämä on ollut ihan ykkönen BM- geelin ohessa kosteuttamaan kuivia silmänympäryksiä. Olen käyttänyt nyt pientä kokeilupakkausta ja seuraavan palkan tullessa ostan kyllä lisää.
2a /b F ii. Harmaanvaalea, olkapäille ja himpun yli yltävä tukka. MOP C-system ha, Joicot. Kuva hiuslaatuketjun sivulla 11.

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #559 : 05.11.07 - klo:18:37 »
Rakkaat juurekset, suositelkaa mulle jotain apteekin voidetta päiväksi. Tällä hetkellä on käytössä Oriflamen couperosan ihon voide, muttei se varmastikaan riitä, kun alkaa pakkasia tulla enemmänkin. Aikaisemmin oon käyttänyt Ceralania ja se on yksi lempparini. Mitkä muut kosteuttais yhtä hyvin ja tuntuis tarpeeksi paksulta?

Kokeilin Basan 2:sta, mutta se on liian kevyttä ja käytän sen käsivoiteena loppuun.

Mites Aqualan tai Aqualan L? Tai se Bellavita? Ääh! En mä tiedä. Kiinnostais myös ne Vichyt ja Decubal.

Edit. En sitä Bellavitaa haluakaan, kun on A-vitamiinia siinä ja siitä oon täältä lukenukin. Vichyt oli aika kalliita.
Edit2. Niin joo Lipolania oon kokeillut myös ja se vaikutti hyvältä kanssa!
« Viimeksi muokattu: 05.11.07 - klo:18:52 kirjoittanut ChaosBlack »
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #560 : 05.11.07 - klo:18:54 »
^ Decubal Face Vital. :) Haulla löytyy lisää kokemuksia. 50ml purkki maksaa 11-12€.

Hae vaikka näyte apteekista, niin pääset testaamaan ensin ennen täysikokoisen purkin ostamista.
« Viimeksi muokattu: 05.11.07 - klo:18:58 kirjoittanut Emi-lyn »
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #561 : 05.11.07 - klo:18:57 »
Okei kiitosta! Niin joo tosiaan, voi hakea näytteen eka ja tuo nyt ei paha hinta ole. Katsoin, että jotkut Vichyt maksaa 19 euroa.

Myöskin ajattelin testata 30 grammaisena: Nutradermin, Aqualan L:n ja Hydrolanin :)
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa anskuu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #562 : 05.11.07 - klo:19:11 »
Onko muilla Ceralanin pumppu tökkiny? Tarkotan siis tätä 400g purkkia.
Mulla pumppu lakkas toimimasta, kun rasvaa oli vielä 5cm jäljellä.
Yritin puhistaa pumpun, mutta ei toiminu. Nyt sit taas rupes toimimaan, ihan kun mitään ei ois ollukaan. Toimii varmaan taas vaihtelemasti, mutta mikähän tuossa on?  ???

Poissa Ice

• Tukkaguru
  • Think fast, look alive
« Vastaus #563 : 05.11.07 - klo:21:37 »
Eucerin karbamid 5% -tuubivoide on ollut käytössä kuivuuskohtauksiin ja tuntuu oikein tehokkaalta. Decubalin Face vital ei toiminut itselläni paria kuukautta pidempään jatkuvalla käytöllä kuten ei myöskään purkkidecubal.
Somewhere there's a rainbow with a pot of gold
But by the time you get there, it's been taken and sold.

Poissa tnn

• HAIRahtanut
« Vastaus #564 : 05.11.07 - klo:21:56 »
Olen nyt pari viikkoa käyttänyt Decubalin Face Vitalia ja aluksi se tuntui ihan mahtavalta! Mutta nyt se ei enää kosteutakkaan tarpeeksi, iho kiristää jo viiden minuutin jälkeen voiteen levityksen jälkeen.. Onko kukaan kokeillut Orionin perusvoiteista niitä rasvaisempia voiteita, tällä hetkellä Aqualanit ja Ceralan ovat rasvapitoisimmat kokeilemani kyseisestä sarjasta? Tuntuu ettei tälle naamalle riitä mikään voide ja jos löytyykin, niin tukkii turhan kanssa.
1bMii, virallisella huijausmitalla 78 cm pitkä tukka. Vaalea, hieman sekavärinen kuontalo.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #565 : 05.11.07 - klo:22:03 »
^ Orionin voiteista en koskaan saanut juuri apua, mutta pahimpaan kuivuuteen auttoi apteekin rasvaisin tuote Locobase Repair. Voisit kokeilla sitä vaikkapa niille kaikkein kuivimmille ihoalueille, jostain apteekista löytyy varmasti kokeilukokoinen tuubi.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #566 : 06.11.07 - klo:07:06 »
Olen nyt pari viikkoa käyttänyt Decubalin Face Vitalia ja aluksi se tuntui ihan mahtavalta! Mutta nyt se ei enää kosteutakkaan tarpeeksi, iho kiristää jo viiden minuutin jälkeen voiteen levityksen jälkeen.. Onko kukaan kokeillut Orionin perusvoiteista niitä rasvaisempia voiteita, tällä hetkellä Aqualanit ja Ceralan ovat rasvapitoisimmat kokeilemani kyseisestä sarjasta? Tuntuu ettei tälle naamalle riitä mikään voide ja jos löytyykin, niin tukkii turhan kanssa.

Olisiko mahdollista, että kiristelyn tunne johtuisi kosteuden puutteesta eikä niinkään rasvan? Huomaan itselläni samoja "oireita". Silloin lättään runsaan kerroksen Humektania naamalle ja se auttaa. :)
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa tnn

• HAIRahtanut
« Vastaus #567 : 10.11.07 - klo:21:20 »
Ihotautilääkärikäynnillä selvisi, että minulla on atooppinen iho ja lääkäri suositteli tuota Icenkin mainitsemaan Eucerinin 5% carbamid-voidetta. Todella hyvälle on tuntunut, noin puoleen vuoteen ensimmäistä kertaa naamaa ei kiristä! Ei varmaan kuitenkaan talvella enää riitä, mutta onpahan nyt jokatapauksessa kunnon voide toistaiseksi.
1bMii, virallisella huijausmitalla 78 cm pitkä tukka. Vaalea, hieman sekavärinen kuontalo.

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
« Vastaus #568 : 12.11.07 - klo:21:55 »
Millaista voidetta teidän mielestänne tulisi käyttää jos kasvojen iho hilseilee herkästi. Ihooni tulee nykyään todella herkästi selvää kuollutta ihosolukkoa. Olen nyt käyttänyt Humektania, Aqualan Lää, oliiviöljyä, kosteuttavaa naamiota ym., mutta tuntuu että kasvot kuivuvat koko ajan. Olen kuorinut kasvot välillä pyyhkeellä, mutta en haluaisi kyllä ollenkaan kuoria ihoa. Puhdistuksenkin teen rasvalla. Olen ihan hukassa mitä pitäisi tehdä. Haluaisin pysyä apteekin rasvoissa, mutten keksi mikä olisi oikea valinta. Kalliskaan ei saisi olla. En saa selvää tarvitseeko ihoni kosteutta vai rasvaisempaa voidetta.  :-\

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #569 : 12.11.07 - klo:21:58 »
^ En usko, että on rasvoissa vika, hyviähän nuo ovat kaikki. Käytätkö sellaista meikkiä ulkona, mikä suojaisi kasvoja? Kannattaa vaan hoitaa kunnon rasvoilla ja öljyillä naamaa, eiköhän se siitä kuntoon vielä tule. Varmaan aika monella alkaa hilseilemään näihin aikoihin, eikä se tarkoita sitä, että kyse on huonosta hoidosta vaan kylmästä ilmasta.