^ Näistä löytyy tietysti yhtä sun toista netistäkin, mut yritän selittää lyhyesti, miten olen itse ymmärtänyt nämä jutut...
Kuiva iho sisältää syystä tai toisesta liian vähän keramideja eli tietyntyyppisiä rasvoja, jotka estävät kosteuden haihtumista iholta. Myös rasvainen iho voi olla tällä tavalla kuiva, mutta eri syistä ja eri mekanismilla kuin esimerkiksi atoopikon iho. Geeleillä, emulsiovoiteilla, rasvapohjaisilla voiteilla jne. pyritään toisaalta tuomaan kosteutta ja toisaalta auttamaan ihoa sitomaan se, ihotyypistä ja käyttötilanteesta riippuu, kumpaa lähinnä. Geeli tuo puhdasta kosteutta, rasva estää haihtumista, vesi-rasvaemulsiot vähän molempia. Kaikenlaista muutakin kuin rasvoja käytetään kosteuden sitomiseen, esimerkiksi karbamidia eli ureaa. Pelkkää keramidia ihoon ei tiettävästi voi noin vain lisätä, vaan koostumuksen on oltava monimutkaisempi.
Vesipesu tai vesipitoinen voide eivät sinällään kuivata ihoa vaan päinvastoin, jos niiden tuoma kosteus sitoutuu ihoon eikä haihdu pois. Kuivaihoinen tarvitsee kosteuden sitomiseen avuksi lisärasvaa, joka pitää levittää iholle välittömästi ennen kuin kosteus ehtii haihtua. Pesemisellä on huono maine siksi, että se tehdään usein kuumalla vedellä ja pesuaineilla, jotka liuottavat ihosta rasvoja ja sotkevat pH-tasapainon, ja se rasvaaminen jää tekemättä.
Tästä päästään itse asiaan: Humektan on emulsiovoiteista vesipitoisimpia. Se tuo hyvin kosteutta, mutta siinä on emulsiovoiteeksi vähänlaisesti kosteutta sitovia rasvoja. Se voi siksi tarpeeksi kuivalla iholla jopa edesauttaa kosteuden haihtumista ja kuivattaa ihoa. Tuohon tietoon törmää siellä sun täällä ns. virallista tietoa tarjoavilla lääkärisivuilla (ei viitaten nimenomaan Humektaniin vaan vesipitoisiin voiteisiin). Yleensä ottaen homma kaiketi toimii niin, että märkä, kosteutettu iho sietää sitovana voiteena hieman kevyempää tavaraa. Jos rasvaa rutikuivaa ihoa esimerkiksi pesujen välissä tai varsinkin pesun jälkeen, kun kosteus on jo ehtinyt haihtua ihosta, vesipitoinen voide kirvelee ilkeästi eikä edes tee sitä mitä sen pitäisi vaan pahimmillaan päinvastoin. Kirvelyä ei yleensä ottaen kannata sietää paremman vaikutuksen toivossa, vaan vaihtaa johonkin rasvapitoisempaan voiteeseen.