Kirjoittaja Aihe: Apteekki ja sen tuotteet  (Luettu 404034 kertaa)

grove

• Vieras
Vs: Apteekki ja sen tuotteet
« Vastaus #630 : 22.01.08 - klo:11:11 »
^ 90% emulsiovoiteiden sisältämästä vedestä haihtuu iholle levittämisen jälkeen noin 20 minuutissa. Iholta haihtuva emulsiovoiteessa ollut vesi voi vetää ihossa itsessään ennen voidetta ollutta vettä ”imussaan” pois vähän. Efekti ei jatku kuitenkaan loputtomiin eikä sen aiheuttama vaikutus iholle ole niin suuri että voisi väittää ihon kuivuvan entisestään siitä. Tuo efekti kuivalla iholla kuitenkin riittää siihen kirvelyn tai kuumotuksen tunteeseen. Jos iho on kostea ennen voiteen levitystä, iholla olleella kosteudella on tavallaan varaa haihtua pois enempi (ja hitaammin) niin että se imuefekti jää tuntumattomammaksi.

Veden haihtumisen jälkeen iholle jää voiteesta rasva-aineet, humektantit ja emulgaattorit jotka sitten estävät kosteuden haihtumista iholta joko blokkaamalla (rasvat ja emulgaattorit) tai pidättämällä itsessään kosteutta (humektantit ja emulgaattorit).

Voiteiden tarkoituksena on pitää ihon pintakerros kosteana ja paremmin järjestäytyneenä, jotta ihon oma läpäisyeste saisi aikaa korjaantua. Periaatteessa vesipitoisemmat voiteet jättää vähemmän tavaraa iholle voiteen veden haihtumisen jälkeen, ja jos on tosi kuivaihoinen niin se ei välttämättä vaan yksinkertaisesti riitä päivän mittaan. Ei se kuitenkaan kuivata ihoa entisestään.

Toinen todennäköinen kirvelyä aiheuttava tekijä vesipitoisissa voiteissa on säilöntäaineet, yleensä niitä täytyy käyttää tuotteessa sitä enemmän, mitä vesipitoisempi tuote on.

Lainaan vielä pätkän ihotautien erikoislääkäriä, prof.  Matti Hannukselaa, jolla on ihanan nuiva kirjoitustyyli:

"Kuivaihoisen ei tarvitse vähentää pesua, sillä keramidit eivät liukene veteen eivätkä tavallisiin pesuaineisiin. Pitkä suihku, kylpeminen tai uinti ovat itse asiassa hyviä keinoja ihon vesipitoisuuden palauttamiseksi normaalitasolle. Vesi vain pitää sitoa ihoon sopivalla perus- tai kosteusvoiteella heti suihkun, kylvyn tai uimisen jälkeen. Vettä sitovia aineita perusvoiteissa ovat glyseroli, propyleeniglykoli, butyleeniglykoli, pentyleeniglykoli, urea eli karbamidi sekä pitkäketjuiset sokeriyhdisteet. Joissakin voiteissa on mukana keramideja, joiden on todettu korvaavan ihon keramidivajetta. Mikä tahansa muukin voide käy. Toistaiseksi erityyppisten voiteiden hyviä ja huonoja puolia on tutkittu varsin rajoitetusti. Kuivan iho hoitovoide onkin paras valita oman ihon tuntemusten perusteella."

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #631 : 23.01.08 - klo:00:33 »
^ Kerta kaikkiaan hieno kirjoitus! Tuota Hannukselaa minäkin olen lukenut.

En ole ihan vakuuttunut tuosta, että imuefekti olisi niin pieni, ettei sillä ole väliä, jos vain sietää sen kirvelyn. Mulle Lipolan on kesäisinkin sopiva ja tarpeellinen kasvovoide, ja talvisin olen tätä talvea lukuun ottamatta käyttänyt Protopicia. Tämä on siis sellainen "rutikuiva" iho. Mulla ei nyt ole Humektania, että voisin kokeilla, mutta muistikuvien mukaan se on mulle voide, jonka levittämisen jälkeen kirvelee sietämättömästi ja iho rokahtaa. Samoin mulla on kauhumuistoja koostumukseltaan liruista "kosteuttavista naamioista" tms., joista on seurannut sietämätöntä kirvelyä ja hiekkapaperi-iho. Pitääpä tarkkailla jatkossa (jos joskus joudun tekemisiin tuommoisten kanssa), mitä täsmälleen ottaen tapahtuu ja millä aikajänteellä.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

grove

• Vieras
« Vastaus #632 : 23.01.08 - klo:12:51 »
^ En tarkoittanut etteikö vääränlainen voide voisi saada aikaan ihon ylimmän pinnan kuivahtamista tai epämukavia tuntemuksia, vaan että voiteen vesipitoisuudella ei ole suoraa merkitystä ihon läpäisyesteen (ei sama kuin ihon pintakerros) kuntoon, joka on oikeasti kuivan ihon taustalla. Suuri vesipitoisuus ei pahenna sitä kuivaihoisuuden perustilaa syvemmältä mihinkään. Jos näin olisi, suihkussakäyminen pahentaisi ihon kuntoa päivä päivältä enemmän, koska jokainen suihku huuhtoo jonkin verran ihon omia humektantteja pois (vaikka ei käyttäisi pesuaineita) ja suihkuteltaessa ihoon sitoutunut vesi haihtuu suihkun jälkeen pois, ja se vesimäärä on kohtuullisellakin suihkussa viipymisellä todnäk. suurempi kuin jonkin voiteen mukana tuleva vesimäärä. Että periaattessa se ylimääräisen veden haihtumisen ”imuefekti” on jo suihkussa käydessä paljon suurempi kuin jotain voidetta käytettäessä.

Siihen ihon kuivumiseen jonkin voiteen käytön myötä voi olla monia syitä itse tuotteessa, esim. emulgaattorit voivat liuottaa rasva-aineita iholta ja sitten huuhtoutua pois (rasvaa mukanaan) kun ihoa seuraavan kerran pestään.

Yritän siis painottaa sitä että vesipitoisuus ei ole sellainen tekijä mitä pitäisi pelätä voiteissa, että täytyisi löytää juuri oikea pitoisuus tai muuten pahentaa ihoaan. Ihan varmasti täälläkin on lukuisia kokemuksia ihmisillä siitä kuinka jokin kevyempi voide toimii paremmin kuin joku paksumpi, eikä sillä ole suoraan tekemistä sen kanssa että kuinka paljon vettä siinä voiteessa on, vaan kyse on siitä miten yksilökohtaisesti sopiva yhdistelmä rasvoja, humektantteja yms iholle jää sen jälkeen kun se tuotteen vesi on haihtunut pois. Esim. oman äitini suosikkeja hänen atooppiselle iholleen on mm. Basan-geeli, jonka tuubissa mainitaan että  sen vesipitoisuus on  (muistaakseni) 86%.

”Kosteuttaminen” itsessään on jo lähtökohtaisesti aika hölmö termi, koska voiteet eivät tuo pysyvää lisäkosteutta ihoon, vaan yhdistelmän aineita jotka hidastavat (joko blokkaamalla tai sitomalla) jatkuvasti luonnostaan tapahtuvaa kosteuden haihtumista ihon läpi, ja siinä sivussa ehkä silottavat sen hilseilevän pintakerroksen kosmeettisesti miellyttävämmäksi.

Ja vaikka ihon silminnähtävä pinta hilseilisi, se ei suoraan kerro läpäisyesteen kunnosta eikä ihon kuivuudesta niissä ihokerroksissa millä on ratkaisevasti väliä. Ihon pinnan hilseilyssä on kyse paljon muustakin kuin pelkästä vedestä. Ihon syvempää kuivuutta ei voi oikeasti todeta aistihavainnoin, se pitäisi mitata esim. TEWL-mittarilla (trans-epidermal water loss). Hilseilyn suhteen "pintakuiva" on mun mielestä  aika hyvä sana, jonka kosmetiikkateollisuus on luonut. Tosin kosmetiikkateollisuuden mielestä pintakuivuus on ongelma. Ihon hyvinvoinnin ja terveyden kannalta se harvoin on.
« Viimeksi muokattu: 23.01.08 - klo:12:57 kirjoittanut grove »

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #633 : 09.02.08 - klo:15:30 »
Mulla olis hakusessa joku hyvä kosteusvoide joka tasottaisi ihon omaa väriä. Olen melko kalpea ja sitten mulla näkyy kaikkia punaisia jälkiä ja läikkiä joskus kauan sitten olleista finneistä, ja nenän vierusta punoittaa. Mulla tosiaan jää finneistä semmonen tumma/punertava alue tosi pitkäksi aikaa näkyviin. Sinkkipastaa olen joskus niihin laittanut mutta ei se hirveänä ole auttanut. muuten iho on sekaiho, t-alue rasvoittuu ja poskissa on pintakuivuutta.

Tähän asti olen käyttänyt Humektania ja Aqualan L:ää, riippuen kuinka kuiva iho on.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa d&c

• HAIRahtanut
« Vastaus #634 : 11.02.08 - klo:17:45 »
Mulla olis hakusessa joku hyvä kosteusvoide joka tasottaisi ihon omaa väriä. Olen melko kalpea ja sitten mulla näkyy kaikkia punaisia jälkiä ja läikkiä joskus kauan sitten olleista finneistä, ja nenän vierusta punoittaa. Mulla tosiaan jää finneistä semmonen tumma/punertava alue tosi pitkäksi aikaa näkyviin. Sinkkipastaa olen joskus niihin laittanut mutta ei se hirveänä ole auttanut. muuten iho on sekaiho, t-alue rasvoittuu ja poskissa on pintakuivuutta.

Tähän asti olen käyttänyt Humektania ja Aqualan L:ää, riippuen kuinka kuiva iho on.

Mä kaipaisin juuri samanlaista, koska ihoni on juuri tuollainen ja käytän samoja tuotteita!
I wake up, it's a bad dream,

Poissa sonj

• Hiushörhö
« Vastaus #635 : 11.02.08 - klo:19:57 »
Mulla olis hakusessa joku hyvä kosteusvoide joka tasottaisi ihon omaa väriä. Muuten iho on sekaiho, t-alue rasvoittuu ja poskissa on pintakuivuutta.

Oletko kokeillut Apobasen Hydrogeliä?  Mulla jää iho aina tasaväriseksi tuon jälkeen, eikä tuo tuki. Tuo on siis kuitenkin rasvaton, eli sen kaveriksi tarvitsee ainakin kuiville kohdille jonkun tukevamman voiteen. Tuo kuitenkin pintakuivuuksia on pelastanut mulla aika paljon, tosin yövoiteeksi esimerkiksi tuo on sulle varmaan liian kevyttä ainakin näin talvella. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan, tuota saa apteekista pienemmässä purkissa halvalla.

Finniarpia ei varmaan kotikonstein kyllä oikein muuten saa vaalennettua kuin sinkkipastalla/ -voiteella. Tuota kannattaa kokeilla laittaa kuuriluontoisesti vaikka joka ilta, ei kuitenkaan vaan yöksi, ettei heti hankaudu pois. Niin ja tietenkin vaan siihen arven pääälle!
on satua, että morsiamet punastelevat
tosiasiassa he hehkuvat voitonriemusta

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #636 : 29.02.08 - klo:21:55 »
Tänään piipahdin pikimiten apteekissa ja kokeilin jotain lapsille tarkoitettua koskeuttavaa vaahtoa. Siinä päällä luki repair jotain...
Huomasin vain jälkeenpäin ajatelleeni että olipas kiva voide, just passeli maybee mun kasvoille. Imeytyi helposti eikä jäänyt kalvona ihonpinnalle. Tämä vaahtovoide pitää vielä tsekata ja inci  tutkituttaa juuresten guruilla  :P Hintaa sillä oli tosin jotain 20 €

Ja selitys oli taas taattua Miltonia-tyyliä eli jotain jossain joskus joku ehkä tietää paremmin kuin minä-juttua

Paikalla Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #637 : 03.03.08 - klo:20:57 »
Mä kaipaisin sellasta vähän rasvaista ja kosteuttavaa perusvoidetta yövoiteeksi. Iho tukkiutuu helposti, onko suosituksia mitä kannattaisi kokeilla? Ei siis kovin rasvaista, kun kuitenkin kiiltoon taipuvainen iho, mutta kuitenkin sellasta joka auttaa karhean kuiviin kohtiin. Mielellään koko kasvoille sopiva samalla ettei tarvitse monen purkin kanssa sählätä..  :)  Decubalin joku face&body voide (ihan minituubi, tuli saman sarjan paksumman perusvoiteen mukana joskus) on nyt kokeilussa kasvoille mutta tuokin sarja taisi uudistua jo aikoja sitten, en tiedä löytyykö tuota enää. Ja mielellään suht edullista, ei mitään 15e/50ml. Suupielien vierusta kuivuu ihan karheaan "hilseeseen" asti ja posket tuosta nenän viereltä myös.

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #638 : 03.03.08 - klo:21:02 »
^tuli mieleeni a-vitamiini voide.   saakohan sitä vielä ?

Aikoinaan korjasin oman atopian alkuni poskiltaa kyseisellä voiteella. Tosin tiedä häntä sopiiko sinulle jatkuvaan käyttöön. Se on muuten hyvä, vanha kikkakolmonen-voide moneen ihoongelmaan.

Omat poskeni olivat silloin kirkkaanpunaiset kuivuudesta ja ärsytyksistä, mistä lie. Tästä alkaa olla siis jo 20v aikaa enkä oo vanha en

Paikalla Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #639 : 03.03.08 - klo:21:24 »
En mä ole koskaan ajatellut että mulla olis mitenkään atopiaa  :o Vaikka pikkusiskolla onkin atooppinen iho (pahinta käsissä) ja se ei voi käyttää mitään muita kuin apteekin voiteita ja kuivana kautena antibioottivoiteet käytössä.
Minkä merkkistä tuo a-vitamiinivoide on? Vai onko se jotain tosi vanhan kansan juttuja?  :)

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #640 : 03.03.08 - klo:21:59 »
Ei se ihan tosiii vanhankansan juttuja ole. Googlella yritin etsiä vaan saalis oli heikohko.Saattaa olla että sen nimi on muuttunut tai lopetettu, apteekin tädit varmaan osaa auttaa. Siinä on hieman hassu tuoksu  ;)
Tuo ei ole mitenkään erikoisesti atoopikoille, sattui vain silloin käteeni.
Bellavita on hieman vastaava tuote.

Toki varmaan on muitakin hyviä voiteita.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #641 : 03.03.08 - klo:22:10 »
Bellavita on varmaan ihan hyvä voide ja sisältää aika runsaasti a-vitamiinia. Kevyempi versio ei sisällä mineraaliöljyjä eikä silikoneja, mutta toisaalta ei ole kauhean rasvaista. Mutta a-vitamiini auttaa kyllä ihoa korjaantumaan. :)

Jos kasvoilla näkyy ihan hilseileviä länttejä niin niille suosittelen käyttämään jotain todella rasvaista voidetta. Kevyt voide ei riitä parantamaan niitä, mutta koko kasvoilla rasvainen voide saattaa tukkia. Hyvä tälläinen todella todella paksu voide on Locobasen Repair, mutta varmaan hiukan kevyempikin riittäisi. Ostin juuri eilen taas vaihteeksi putkilon tuota, kun se on yleensä pelastanut talven kuivattamat kädet, jalat ja hilseilevät läntit.

Mikseipä kuiville kohdille sopisi hyvin luonnonöljytkin? :)
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa epe

• HAIRahtanut
« Vastaus #642 : 04.03.08 - klo:06:42 »
Locobase Repair on munkin lemppari kuivaan ja hilseilevään ihoon :) Se on kyllä aikamoista jankkia, mutta tehoaa oikeasti. Mä levittelen sitä talvisin yöksi koko naamaan jonkun kevyemmän voiteen tai tehotippojen päälle, mutta sä voisit tosissaan käyttää sitä vain paikallisesti kuivempiin kohtiin.

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #643 : 04.03.08 - klo:07:44 »
Olen järkyttynyt ;)
Mulle ei taas tulisi koskaan edes mieleen laittaa repairia kasvoihin! Näin on ihomme erilaisia....
Mutta käsivoiteena on ihan ehdoton yöksi ! Ja kantapäihin, tosin hiemaan kalliin puoleista. Ceridalin lipogelkin on hyvä "talvivoide" ehkä kuitenkin enemmän jättää kalvoa iholle.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #644 : 04.03.08 - klo:08:31 »
Minullakin Repair oli pitkään vakituinen talvivoide kasvoille. Nyt olen siirtynyt kevyempiin, sillä alkoi tuntua, että sellainen paksu mönjä ei lopultakaan tehnyt parasta mahdollista tulosta, vaan jokin ohut, kosteuttavampi voide antoi iholle paremmat edellytykset korjata itse itseään.
Tosin en enää kärsi samasta kroonisesta hilseilystä kuin pari vuotta sitten, paitsi ylähuulen kohdalta. Luovuin Locobasesta senkin kohdalla, sillä paksu rasvakerros tuntui vain ylläpitävän hilseilykierrettä.  :-\
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii