Voiskohan tän ketjun nimen vaihtaa 'yli 40+ ihonhoito'? Luulen että tuo nelikymppinen on sopiva ikä aloittaa vanhuudesta voivottelu...
Leukaperien valumiseen auttaa eräät kiinteyttävät selluliitillekin käytettävät hoidot, siksi mainintani siitä että sitä samaa sellulliittia sekin taitaa olla

Ihon peruslaatu vaikuttaa ikääntymiseen. Mulla on megaöljyinen iho kuten kaikilla sukulaisillani, ja äitinikin oli 60-vuotiaana käytännössä rypytön. (Siis geeniperimällä on varmaankin vaikutusta). Mut luulen, että tavallisempikin iho hyötyy siitä että aurinkoa vältetään. En ihmettele esim. Helena Lindgrenin ihoa, luin jostakin että hänellä on aurinkoallergia (tms.) joka estää grillaamisen.
Kiinalaisilla naisilla (ja miehillä) on vanhoja qigong- ym. menetelmiä, joissa hierotaan, taputellaan ja pyöritellään ihoa osana normaalia aamurutiinia (ja joskus päivälläkin). Minusta idea tuossa on harvinaisen päivänselvä: verenkiertoa pidetään yllä ja samalla ihon kuntoa. Itse olen harrastanut taijia noin 10 vuotta, osin qigongia. Taijin vaikutus verenkiertoon ja aineenvaihduntaan on huima.