Kirjoittaja Aihe: Ikääntyvän ihon hoito  (Luettu 101018 kertaa)

Poissa Peachtwist

• Tukkaguru
Vs: Ikääntyvän ihon hoito
« Vastaus #315 : 07.12.17 - klo:00:18 »
Mä en vielä kuulu tähän ikäluokkaan, mutta mulla on muutama lempparituote, jotka varmaan sopii myös tähän kategoriaan hyvin.

Mad Hippien Vitamin C Serum tekee ihosta mukavan tasaisen ja napakan, mutta ei silti kiristä turhaan. Tosi kiva käyttää erityisesti päivävoiteen alla.

Madaran SOS syväkosteuttava seerumi on ihana yövoiteen alla ja etenkin talvella. Jättää kivan kosteutetun pinnnan ja tasoittaa ainakin mulla ihon väriä.

Madaran Deep moisture silmänympärysvoide on mukavan täyteläinen, mutta koostumus ei ole rasvaisen oloinen tai liian paksu, tekee silmänympärysihosta sileämmän.

Madaran Smart Cream päivävoide tasoittaa mulla ihon väriä ja tekee tosi kivan pinnan myös meikkiä ajatellen. kostumus on juuri sopivan kosteuttava, mutta ei ollenkaan raskas.

Näistä siis vaan kaksi viimeistä on varsinaisia anti aging -tuotteita, mutta mun mielestä kaikki sopivat siihen tarkoitukseen hyvin, mutta eivät ole liian tujuja. Mä olen ainakin ruvennut huomaamaan, että ihonhoitotuotteisiin panostamisen vaikutukset huomaa nykyään kasvoista selvemmin. Nuorempana iho näytti kuulaalta melkeimpä millä vaan hoitamisella ja tuotteilla, toisin on nyt!  ::)

Poissa Heidijohanna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #316 : 23.03.18 - klo:12:32 »
Tätä ketjua voisi hieman herätellä. Minulla on ikääntymistä estämässä paulas choice retinol 1% booster, etude housen moitfull collagen toner, cosrx snail 96 sekä vaihtelevat päivä- , silmänympärys- ja yövoiteet. Lisäksi pyrin aina käyttämään aurinkosuojaa jollakin suojakertoimella.

Niasiiniamidista olisin kiinnostunut. Tämä on itselle uusi juttu ihonhoidossa. Missä tuotteissa teillä on sitä käytössä?

Poissa naapio

• Tukkaguru
« Vastaus #317 : 23.03.18 - klo:12:38 »
^Mulla on ollut puolen pullon verran käytössä The Ordinaryn Niacinamide 10% + zinc 1% enkä huomannut itselläni (pintakuiva, herkästi punoittava ja palava 36v iho) mitään vaikutusta. Tyrkkäsin sen miehelle, jolla on paksu ja rasvainen iho ja hänelläkään ei ole ollut mitään huomattavaa vaikutusta.
Raitoja käpälään!

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #318 : 26.03.18 - klo:13:31 »
^ Minulla on vielä tuota, mutta se kuivatti hiukan. Niasiiniamidia ostin lisäksi LA Roche Posayn Toleriane-yövoiteen muodossa, kosteuttava ja herkälle iholle sopiva. Auttaa kuulemma myös punoitukseen.
Lisäksi.. onhan tuota C-vitamiinia käytelty, mutta en tiedä vaikutuksia, kyse on lähinnä ennaltaestosta. Samaten The Ordinaryn Azelaic acid...
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #319 : 14.08.19 - klo:15:15 »
Kokeilin jossain vaiheessa sinnikkäästi kollageenijauhetta, jos siitä olisi etua ikääntyvälle iholle, mutta en huomannut siitä mitään hyötyä. Päinvastoin, iho alkoi kukkia tavallista enemmän. Nyt olen ottanut liposomaalista C-vitamiinia ja sen vaikutuksen näkee ihossa selkeästi. Otan päivittäin 3 g C-vitamiinia ja ollessamme lomalla viikon ajan tuli taukoa C-vitamiinista ja sen huomasi ihossa kotiin palatessa: iho oli sameampi ja kreppisempi. Iho on paljon kuulaampi ja iho kukkii vähemmän, kun syön liposomaalista C-vitamiinia. Jatkan kokeilua, sillä C-vitamiinista on hyötyä muutenkin, vaikka liposomaalinen C onkin hinnakasta.

Poissa Liisu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #320 : 14.08.19 - klo:21:21 »
Mistä ostat tuota liposomaalista C-vitamiinia ?

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #321 : 15.08.19 - klo:20:34 »
^ Ihan vain iHerbistä. Kokeilin ensin tällaista valmistetta, joka ei ollut kauhean pahan makuista, mutta C-vitamiinipitoisuus on vain 1000 mg ruokalusikallisessa nestettä, kun taas tämän valmisteen pitoisuus on 3000 mg ruokalusikallisessa. Tuon jälkimmäisen maku on ihan hirveä, koska nestettä on makeutettu. Parempi olisi sen ensimmäisen valmisteen kaltainen kirpeä maku, jota ei ole yritetty muuttaa mitenkään, mutta nyt ratkaisi korkea C-vitamiinipitoisuus ja edullinen hinta.

Poissa miero

• Haiven
  • *
« Vastaus #322 : 18.04.20 - klo:13:38 »
Tuota, ehkä tyhmiä kysymyksiä:

- Milloin kosteusvoidetta tulisi laittaa? Joitain seerumeita kun neuvotaan sekoitettavan voiteeseen yöksi, mutta toisaalta aamulla iho tuntuu kuivalta (kosteus imeytyy tyynyliinaan?)
- Päivällä urheilun ja suihkun jälkeen pitänee kai odottaa hetki?

Kiitän sopivista linkeistä tms! :) (editoin sen verran, että kaikenlaisia nuorten opasvideoita en ehkä innokkaan pälätyksen ja liialliset itselleni ei-sopivan informaation takia jaksa katsoa, mutta moni aikuisten video tuntuu olettavan, että kosmtiikkatavat on jo hallussa melko perinpohjaisesti, ja siksi rauhallisesti perusteet unohtamaton aikuistutoriaali, videona tai teksinä, kelpaa jos tiedätte hyviä. Kiitti!)
Minä pääsin nuorenpana todella helpolla kasvojeni kanssa (käytin korkeintaan apteekin perusvoidetta välillä). Nyt täytyisi kuitenkin löytää itselleni sopiva kosteusvoide ja muutenkin rutiini. Muut mulle sopivat tuotteet tuntuu jo löytyneen, mutta tuntuu vaikelata selvittää, kuinka tiukan kosteutuksen tarvitsee. Ihotyyppien selvittäminen tuntuu vaikealta, mutta ainakaan vähäinen kosteuslisä ei toimi. Täytyy testailla vielä paljon.

Noin muutoin eräs kestosuosikkituotteistani on Mádaran Pihjala Glow Drops. Kuvittelin joskus myös saaneeni hyviä naamoja retinolitipoista, vaikkakaan en etsi mitään ryppyjä silottavia piirteitä, Tosin kai mikä tahansa kelpaa, ettei näytä huonostisyöneeltä ja väsyneeltä.
« Viimeksi muokattu: 19.04.20 - klo:12:19 kirjoittanut miero »

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #323 : 19.04.20 - klo:13:28 »
^Meikkaatko? Entäpä millainen on ihosi, onko kuivuutta (kiristelevää tunnetta, jopa hilseilyä ja punoitusta), kuinka herkkä se on (reagointi lämpötilaan, kosmeettisiin ainesosiin, auringonvaloon..), liiallista talintuotantoa (ihon kiiltely, ongelmat meikin pysyvyyden kanssa), onko erityisongelmia (pigmenttiläikkiä, pysyvää punoitusta, elottomuutta...). Ja mitäpä ajattelet ihonhoidosta? Onko se "välttämätön paha" vai haluatko opetella siitä mieluisen itsensähellimisrutiinin?
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.

Poissa miero

• Haiven
  • *
« Vastaus #324 : 19.04.20 - klo:20:44 »
Kiitos kovin vastauksesta Lila :)
En meikkaa, mikä alunperin oli seurausta siitä, että olo tuntuu helposti tukalalta jos iholla on kovin paljoa mitään ylimääräistä (hengittämätön kalvo, joskus myös kirvely). Selkeästi siis herkkä. Ilmeisesti kasvoni on pintakuiva rasvainen, koska etenkin poskipäiltä ja kulmaluilta hilseilee, silloin tällöin kiristeleekin, etenkin suihkun jälkeen. Kuitenkin poskilla on ihohuokoset näkyvillä, mutteivät ole öljyiset. Ohimoilla saattaa joskus rasvoittua, mutta finnejä ei puske kuin leukaan. Bare minerlasin ja aliman mineraalimeikit valuvat ilman luomivärinpohjustajaa valuvat lopulta luomien juonteisiin. Yleensä iho tuntuu matalta, ja minusta on mukavaa, kun se on jollain lailla jäntevä matta, mutta joskus menee veltoksi/elottomaksi asti. Kuivalla iholla tietty näyttää ryppyiseltä sitten.

Olen muualtakin kehosta kuivaihoinen, mutta en koskaan saanut selvyyttä johtuuko se huonojen voiteiden alkoholeista ja häviääkö kokonaan sopivilla koostumuksilla, kun testijaksot jäävät lyhyiksi. Vaikka olen pyrkinyt aina käyttämään hellävaraisia saippuoita, tuntuu tiuha peseminen ärsyttävän, vaikkakin siitä saa tarvittavan kosteusboostin selvästi. Hyvä ruokavaliokin on auttanut paljon, mutta ikävä kyllä elintapoja ei voi säännöllistää niin paljon kuin varmaankin kannattaisi.

Kaiken tämän säädön kanssa kaikki on alkanut tuntumaan eponnistumisille alttiilta pakkopullalta, mutten kyllä halua laiminlyödä asiaa. Niin no, kun kutittelee ja kiristää, on mahdotonta sivuuttaa. En ole erityisen kiireinen, mutta on vaikea nähdä itseäni hemmottelemassa kylppärissä kovinkaan kauaa. Tietty hiustenhoitorutiinin lomaan mahtuisi ok muutakin hyvinvointitekemistä, mutten mene sanomaan että tekisin säännöllisesti. Aika vaan valuu helpommin kirjan lukemiseen tai viherkasvien etsimiseen netistä, apua niihin valuu paljon aikaa ihan huomaamatta.

Tosin kai elinrytmiä täytyy muutenkin vähän päivittää tapahtuvien muutosten myötä, tässä alle kolmevitosena vasta opettelen.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #325 : 19.04.20 - klo:23:10 »
En osaa sanoa ihan sopivaa videota, mutta simppelillä ihonhoitorutiinilla pärjää.

Ihon puhdistukseen ostaisin tosi miedon ja ihon suojavaippaa hellivän puhdistusaineen, Cerave Cleansing emulsion ei ole hyvä meikinpoistaja, mutta toimii kyllä mainiosti, jos ei käytä meikkiä tai käyttää sitä vaan niukasti.

Kasvovesi ei ole välttämätön.

Ceravella on myös hyvä kosteusemulsio, saa apteekeista. Todella minimalistinen rutiini syntyy noista. Ehdotan tähän vielä retinoliseerumia ja niasiiniamidiseerumia, näillä pääsee alkuun. Kun iho on tottunut, niin voi lisätä vielä kevyen kemiallisen kuorinnan, jota käytetään ainakin aluksi vain pari kertaa viikossa. En nyt vielä ehdota siihen mitään.

Retinoliseerumiksi tosi hyvä ja edullinen on The Ordinary Granactive Retinoid emulsion 2% (muistaakseni vähän yli kympin), saman valmistajan Niacinamide 10% + Zinc  (alle kympin)voisi olla se toinen seerumi sinun ihotyypillesi. Retinoli hidastaa ikääntymisen vaikutusta. Se voi alkuvaiheessa aiheuttaa vähän lisäkuivumista, jopa ärtymistä, mutta useimpien iho tottuu siihen ja pidemmällä aikavälillä vaikutus on tasapainottava, voi vaikuttaa myös epäpuhtauksiin ja rasvoittuvuuteen. TOSIN tämä retinolin versio on varsin hyvin siedetty. Niasiiniamidi on sekä talintuotantoa tasapainottava, ihon suojavaippaa korjaava, että mahdollisia pigmentaatiomuutoksia vaalentava, saattaa myös hidastaa ikääntymisen merkkien ilmaantumista. Näitä saa Stokkalta ja useammasta nettikaupasta (SkinCity, Cocopanda, Eleven)

Rutiini menisi näin

Ilta:
  • Hiero puhdistusemulsio kuivalle iholle ja huuhtele pois haalealla vedellä.
  • Taputtele iho kuivaksi lempeästi. Ei tarvitse odotella tämän jälkeen.
  • Lisää joko retinoliseerumi tai niasiiniamidi (joka toinen ilta retinoli, joka toinen niasiiniamidi). Tykkään itse tiputtaa pipetillä 3-4 tippaa kämmenelle, siitä vien sormella kolme täplää otsaan, kolme poskille, yksi leukaan, yksi nenälle, pari kaulaan. Tuolla tavalla saa levitettyä nopeasti ja tasaisesti, on tuotteen koostumus mitä hyvänsä. Anna imeytyä ihan hetki (esim. hampaidenpesun ajan)
  • Levitä päälle kosteusvoide, sama täplämetodi toimii tässäkin. On ihan hyvä jos hengailee vielä vartin ennen sänkyyn menoa, niin iho ehtii imaista kaiken.

Retinoliseerumin kanssa voi vähän välttää ohutta silmänympärysihoa ja suunympärysihoa. Sekä niasiiniamidin, että voiteen voi levittää kaikkialle - ja tuo voide kuljettaa sitten pienen määrän retinoliakin mukanaan myös ohuille ihoalueille.

Nämä kaikki tuotteet ovat kyllä hyvin imeytyviä - ja Ceraven kasvoemulsio jättää lähes mattaisen pinnan, vaikka onkin kosteutustehoiltaan hyvä.

Aamu:
  • Kasvojen pesu, ei ole pakko käyttää edes puhdistusainetta TAI voi käyttää jos haluaa. Itse en herää, jos en saa silmistä pestyä unihiekkaa pois :).
  • Ihon taputtelu kuivaksi. Odottelua ei tarvita.
  • Niasiiniamidiseerumin voi lisätä tässäkin. HUOM! retinoli vain iltakäyttöön, retinoli hajoaa valossa.
  • Kosteusvoide.

Myöhemmin voi vielä vaihtaa niin, että retinoli iltaisin joka ilta - niasiiniamidi jää päivään. Mutta retinoli kannattaa aloittaa harvemmalla levityksellä.

« Viimeksi muokattu: 19.04.20 - klo:23:15 kirjoittanut Lila »

Poissa Morrigan

• Tukkaguru
« Vastaus #326 : 19.04.20 - klo:23:36 »
Lilalta tulikin jo hyviä suosituksia. Lisäisin kuitenkin yhden tärkeän seikan, eli ryppyjä ennaltaehkäistessä kaikkein tärkein tuote on suojakertoimellinen päivävoide!

Herkällä iholla suosisin hajusteettomia tuotteita. Kannattaa myös huolehtia ettei käytetyt tuotteet sisällä esim. kuivattavia alkoholeja. Jos iho on aamulla kosteusvoiteesta huolimatta kuiva, kokeile kerrostaa kahta eri voidetta päällekkäin. Tässä toimii hyvin esimerkiksi apteekista saatava xyliderm-geeli ja siihen päälle voi laittaa jonkun tuhdimman voiteen. L300, LV ja erisan ovat melko varmoja perusmerkkejä, joiden inceissä ei pitäisi olla kauheasti pahiksia. Xyliderm itsessään on hyvin ohut, miellyttävä ja nopeasti imeytyvä geeli ja super-hyvä kosteuttaja. Sellaisenaan sen kosteustehot eivät todennäköisesti riitä ainakaan talviaikaan, mutta se on mielettömän hyvä aine kun sen kerrostaa toisen voiteen alle.
BSL 2b F ii kuiva ja pörröinen. Iho kuiva ja herkästi punoittava.

Poissa miero

• Haiven
  • *
« Vastaus #327 : 20.04.20 - klo:19:10 »
Näillä ohjeilla on selkeätä jatkaa kokeiluja eteenpäin, kiitos teille :)

Retinoleista minulla on nyt menossa Bybi beautyn Bakuchiol boosteri, joka on ensimmäinen koskan kokeilemani, ja tästä ei ole valittamista, mutta uusiakin päädyn varmaan kokeilemaan. Tolla bakuchinolillahan meni aluksi aivan kaikki tukkoon, mutta nyt kun annostelussa on tottuneempi, on jälki mitä mainioin.

Tässä ei ole mainittu miselellivesiä, mutta olen niitä käyttänyt aiemmin aamuiseen virkistykseen ja todennut niissä olevan tosi paljon eroja. Jostain ihmeen syystä en ole edes kirjoittanut ylös minulle parhaiten sopinutta tuotetta tai merkkiä, mutta esim. L300:n 3in1 on ollut varsin hyvä. Asuessani rannikkoalueella se tuntui riittävän itsessään aikalailla kosteuttajaksikin, muttei enää kunnolla nyt kun asun kuivassa. Ilman tuota ominaisuutta kasvovesi tuntuu ihan turhalta, mutten ole vielä tuominnut kokonaan turhaksi ja etteikö olisi rahan arvoinen.

Luen nyt vanhojakin viestejä tästä ketjusta. Kaikkia mainittuja tuotteita ei ehkä enää saa, mutta varmaan ainesosista ollesta keskustelusta jotakin jää mieleen.

Poissa Horros

• Tukkaguru
« Vastaus #328 : 21.04.20 - klo:22:32 »
Hajusteettomista tuotteista kotimainen Laponie-sarja on ollut ainakin itselleni (pintakuiva sekaiho) tosi mieluinen. Etenkin puhdistusmaidosta (joka on ennemmin voidemainen kuin maitomainen) olen tykännyt paljon, kolmas tuubi jo menossa.
Kuiva 3a-kihara, mid backin ja vyötärön välissä. Vegaaniset tuotteet, pakkausmuovin vähentäminen.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #329 : 22.04.20 - klo:07:30 »
Bacuchiol ei ole retinoli, vaan kasviperäinen ainesosa, joka vaikuttaa iholla samoihin reseptoreihin kuin retinoli. Se voi olla tosi hyväkin aine ja sen etu retinoliin verrattuna on se, että ärsytystä ei siitä tule - ja se ei hajoa valossa, sopii siis myös päiväkäyttöön. Sitä voi hyvin käyttää vaikka retinolin kanssa yhtä aikaa. Tutkimusta sen vaikutuksista on hyvin vähän. The Inkey List:illä on edullinen ja miellyttävä bacuchiol-tuote.