Kampaajahan pystyy sekoittamaan raita-aineen halutun vahvuiseksi hiuslaadun ja hiusten kunnon mukaan, esim. käsiteltyihin hiuksiin mieto hapete. Kauppojen raita-aineet ovat ainakin monet melko vahvoja, enkä ole itse saanut niillä kaunista puhtaan vaaleaa raitaa, vaikka oma luonnollinen hiusvärini on aika vaalea, n. 9-8-asteinen. Olen joskus uhkarohkeuksissani saanut kotiraidoilla aikamoista tuhoa aikaan, mutta mikäli haluaa vain hiusten etuosaan muutaman raidan, niin sen varmaan uskaltaa tehdä kotonakin.
Itse olen yleensä saanut kampaajalta ihan hyvät raidat, kerran raita-aine tosin levisi päänahkaan jakausta pitkin ja lopputuloksesta tuli tosi kökkö. En älynnyt pyytää uusintakäsittelyä, vaan sävytin hiukset kotona tasavärisiksi.

Yleisesti ottaen uskon, että useimmat kampaajat osaavat tehdä kauniit raidat, ja jos raitoja haluaa vain vähän, suurta vahinkoa ei ainakaan voi tulla. Jos on lopputuloksesta huolissaan, kannattaa kysyä kampaajalta, mitä hän arvioi raitojen onnistumisesta. Itse varoittelen helposti katkeilevista hiuksistani, enkä enää ottaisi omaan päähän raitoja, jos kampaaja ei sitä tukan kunnon takia suosittele.
Jotkut kampaajat haluavat tehdä pitkiinkin hiuksiin huppuraitoja, mutta pitkien hiusten raidottaminen hupun kanssa on usein aika takkuista puuhaa. Hupulla saa kauniit raidat, mutta taitava kampaaja osaa tehdä tarvittaessa tosi ohuetkin raidat ilman huppua.