Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465397 kertaa)

Poissa Lettu

• Haiven
  • *
Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« : 02.06.08 - klo:19:35 »
Aloitin nyt oman ketjun shampoopaloille ja yrttipesuille ;D

Afrikkalainen musta saippua on hyvä hiustenpesussa, mutta kun sillä pesee monta kertaa peräkkäin niin hiusten latvat tulee hieman öljyisiksi :D

Pesin sitten vaihteeksi yrteillä. Öljyisyys lähti ja tilalle tuli pehmeät ja puhtaat hiukset :-*
Pesin shikakailla jonka sekoitin veteen. Annoin olla hiuksissa viisi minuuttia. Hoitoaineeksi laitoin suihkumyssyn alle noin tunniksi amlaa ja väritöntä hennaa veteen ja aloe vera juomaan sekoitettuna. Aloe veraa on sen verran jo vanhaa etten viitsi sitä käyttää sisäisesti mutta hiusten hoitoon sopii mainiosti ;) Kivasti amla tummensi hieman hiuksia.

Hiusten kunto on paljon parempi kun ei enää käytä ollenkaan shampoota. Shampoopalat ja yrtit on paljon hellävaraisempia. Iho on myös tykännyt. Ei enää kutinaa puhumattakaan ihottumasta :) Hoitoainekaan ei ole enää välttämätöntä.

Poissa Mir

• HAIRahtanut
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #1 : 02.06.08 - klo:20:05 »
Jes.  ;D

Liekö shampoopaloissa eroja siinä, että kuinka hyvin ne kestävät kuumia lämpötiloja? Uskaltaako noita raahata matkalle mukaan? Mietin lähinnä niiden kuivumista, mitenköhän nuo kestävät... Vähän mahdoton kysymys juu, ehkäpä menen ja otan itse selvää.   ;D

Mullakin on vielä oikein mahtipala tuota afrikkalaista saippuaa. Se on kyllä jännä simppeliytensä vuoksi, tuoksukin on niin maanläheinen. Tykkään tästä siis, koska hajusteet alkaa mulla helpostikin tökkiä. Muutkin shampoopalat (CV:n) ovat olleet ahkerassa käytössä shikakain kanssa. Näissä pysyn.  :)
1c F i
Tukka kasvaa - olkapäillä mennään <3

tiiksi

• Vieras
« Vastaus #2 : 03.06.08 - klo:15:24 »
Hei.. täähän kuulostaa hyvältä!!
Voisko joku kokeneempi kertoa lisää tälläisten palojen käytöstä ja miten toimii pitkällä tukalla?
Jeij.  :o

Poissa liisa

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #3 : 03.06.08 - klo:17:36 »

Olen käytellyt jonkin aikaa palashampoita, vähän vaihtelevalla menestyksellä...
meillä on kova porakaivovesi, mikä toki vaikuttaa paljon. Hiukset ovat keskiruskeat, viitisen senttiä vajaa BSL,   ohuehkot, ohuehkot ja taipuisat.

Aloitin Chagrin Valleyn Cafe Morenosta. Minusta sen tuoksu on ihana, mutta tässä päässä tällä vedellä ei toimi, vaikka kokeilin etikkahuuhteluiden ja sadevedenkin kanssa. Sen sijaan Babassu & Olive on tosi hyvä, pärjään sen jälkeen jätettävällä latvoihin.

Karlan Heart of Iowa palashampoista olen käyttänyt Hempchoulia ja Rosemary Nettleä, jotka molemmat toimivat pari pesua, mutta sitten on pestävä esim Lushin Squeaky Greenillä ja tehohoidettava väliin.

Australialaisen sarjan www.platypusdreams.com.au saippuoista Love Potion toimii shampoona minulla ja tuoksuu minusta ihanalle. Näiden saippuoista ainakin Dead Sea Mud Spata ajattelin myös kokeilla hiusten pesuun... ja muitakin paloja tuli tilattua. Aivan ihania saippuoita ainakin.

Erityisesti näissä shampoopaloissa ilahduttaa se, että hiukset vielä pari päivää pesun jälkeen jotenkin paranevat- eli jos tulos pesun jälkeen on ok, seuraavana päivänä tukka on ihana. Tavallisilla shampoilla on hiusten kuivuttua jo alkanut alamäki tai ainakin lätsähdys.

Shikakailla sain hiukset puhtaiksi, mutta latvat jäivät melko kuiviksi.

tiiksi

• Vieras
« Vastaus #4 : 03.06.08 - klo:23:35 »
Kiva kuulla kokemuksistanne.. olisi hienoa siirtyä ekologiseen shampooseen ja että se vielä toimisi hyvinkin tukassani. Taidanpa tilata sen bruneteille tarkoitetun shampoopalan ja aloittaa kokeilun sillä..  :)

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #5 : 04.06.08 - klo:01:49 »
Kukaan ei ollut tainnut vielä vertailla Chagrin Valleyn ja Sitrionellan shampoita? Mä oon käytellyt CV:n Olive Babassua, Rosemary Lavender Aloeta ja Chamomile Citrusta, eilen kokeilin Sitrionellan Blondia. Sitrionella on hellemmän ja öljyisemmän tuntuista, tosin kutitteli hetken sitrusallergikon päänahkaa pesun jälkeen. Jos siis Sitrionella tuppaa lähmäämään, kantsii koklata Chagrin Valleyn shampoita. Ero ei ole huima, mutta voin kuvitella, että rasvaisemmalle päänahalle ihan tarpeeksi merkittävä. Mulle sopii molemmat vaihdellen shikakain kanssa.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa Erykah

• Tukkaguru
« Vastaus #6 : 04.06.08 - klo:10:58 »
Käytättekö te shampoopalojen käyttäjät yleensä miten paljon muotoilutuotteita? Mietin, että millainen pesuteho noissa on  niiden suhteen? Nykyisin en pitkään tukkaan käytä juuri kuin suihkauksen lakkaa jakaukseen, mutta tarkoituksena olisi leikata lyhyempi polkka, johon tarvitsee sitten enemmän tököttiä, että se pysyisi kuohkeana.

Tänään tuli tosiaan postissa Sitrionellan blondi -shampoopala, jota ajattelin illalla kokeilla. Mietin myös, kannattaisiko hiukset pestä ensin syväputsarilla ennen palaan siirtymistä, jotta kaikki ylimääräiset mömmöt lähtisivät pois?

Poissa keijukainen

• Tukkaguru
« Vastaus #7 : 04.06.08 - klo:11:32 »
^Käytän lähes joka päivä muotoilutuotteita (rakennesuihke, vaha ja hiuslakka) ja Sitrionellan shampoopala on puhdistanut sekä pitkät että nyt lyhyet hiukset mainiosti. Pitkät hiukseni vähän sähköistyivät pelkästä palapesusta, mutta sen sai kuriin öljymuhittelulla ennen pesua. Lyhyt tukkani ei ole sähköistynyt lainkaan, testasin ihan tarkoituksella ilman öljyhoitoa ja jätettävää hoitoainetta. Syväpuhdistavaa käytän ennen hiustenvärjäystä eli 1-2kk välein riippuen värjäystiheydestä.

E: Jos hiuksissa on paljon muotoilutuotteita niin huuhtelen ne ensin huolellisesti lämpöisellä vedellä ennen shampoopalan käyttöä.
« Viimeksi muokattu: 04.06.08 - klo:11:33 kirjoittanut keijukainen »
Hiukset: 1b M ii, punainen polkka. Hiuskuva

Poissa Herya

• Tukkaguru
« Vastaus #8 : 04.06.08 - klo:12:32 »
Mä en oikein ymmärrä tota shampoopalan käyttöä. Oon koittanut pestä tukkaani shampoopala blondilla mutta en saa sillä mitään muuta aikaan kun kuivan ja rasvasen tukan  ???. Kun tukka on vielä märkä se tuntuu samalta kun olisi pessyt syväputsarilla mutta kun tukka kuivuu siitä tulee rasvanen ja kankea. Saan tavallisella shampoollakin paremman tuloksen. Miksi siis käyttää shampoopalaa? Onko se mukamas hellävaraisempi tukalle??

Poissa Amber

• HAIRahtanut
« Vastaus #9 : 04.06.08 - klo:20:11 »

Näistä en ole tilannut mutta harkinnassa ::)

http://eynshamsoap.co.uk
http://www.desooza.co.uk
http://www.pmsoap.com
http://www.alpenglowskincare.com

Mun tekis mieli kokeilla Desoozan mango shampoota :P

Mä olen kokeillut Chagrin Valleyn Olive&Babassua, Chamomille&Citrusta ja Rosemary Laventelia sekä Pure Nuff Stuffin Ylang Ylang & Lime-palaa. Mun hiuksille parhaiten sopii ehdottomasti CV:n Olive&Babassu, jota äsken tilasinkin täysikokoisen palan. Lisäksi tulossa on Carrot Milk and Honey.

Pure Nuff Stuffin shampoo on myös ihan hyvä mutta tuo O&B kuitenkin vie voiton. CV:n chamomille&citrus saa aikaan todella sähköiset hiukset ja Rosemary Laventelilla pestessä tuli hiuksista ensin ihanat, todella jämäkät ja paksun näköiset mutta toisena päivänä oli kuin olisin lätkinyt purkin vahaa päähäni.

Edit. Niin ja tosiaan itse joudun kyllä käyttämään hoitoainetta shampoopalan jälkeen, muuten latvaosat sähköistyy liikaa. Loistavasti on toiminut myös omenaviinietikka-kamomilla-kehäkukkavedellä huuhtelu mutta tuo taas vie pois sitä shampoopalan tuomaa jämäkkyyttä, josta ohuthiuksisena erityisesti pidän. Mahtaisiko toimia jos ei huuhtelisikaan tuolla vedellä koko päätä vaan suihkuttaisi latvoihin jätettävänä?
« Viimeksi muokattu: 04.06.08 - klo:20:15 kirjoittanut Amber »

Poissa keijukainen

• Tukkaguru
« Vastaus #10 : 04.06.08 - klo:23:00 »

Linkitän tähän suhteellisen kattavan kirjoituksen shampoopaloista Long Hair Communitysta, mistä oli ainakin mulle apua aloittaessa: http://forums.longhaircommunity.com/vbjournal.php?do=article&articleid=4
Hiukset: 1b M ii, punainen polkka. Hiuskuva

Poissa Amber

• HAIRahtanut
« Vastaus #11 : 05.06.08 - klo:21:26 »
^Mango shampoota minakin himoitsen ;D Ihmettelen kun se on siitä kuvassa jossain muovisessa rasiassa. Eikö se ole ihan kiinteätä vai onko kuva vain virheellinen. Tekisi mieli kokeilla.

Joo minäkin ihmettelin mutta päättelin sitten, että se on kiinteää mutta jostain syystä tungettu muovikippoon ;D

Lainaus
Edit. Amber oletko kokeillut öljyä latvoihin jätettävänä? Minä laitan joskus muutaman tipan öljyä pyyhekuiviin pestyihin hiuksiin. Suosikki on jojobaöljy. Kookos myös toimii hyvin, mutta tuoksun takia ei yhtä hyvä kun lähes tuoksuton jojoba. Öljyt toimii minulla paremmin kuin hoitoaine. Olen huomannut, että jos laitan palashampoon jälkeen hoitoainetta niin hiukset saattavat jäädä rasvaisen tuntuiseksi. Muutama öljytippa on paljon kevyempi vaihtoehto. Yleensä en laita latvoihin mitään. Hiukset tuntuu silti terveiltä. En käytä mitään muotoiluaineita, hiusten kuivaajaa enkä kemiallisia värejä. Ehkä kasvivärit myös vaikuttaa hiusten kuntoon positiivisesti.

Kiitos vinkistä! Tossa äsken hiustenpesun jälkeen laitoin kookosöljyä latvoihin, vielä ovat märät joten en osaa sanoa miten vaikuttaa. Sähköisyys yleensä esiintyy vasta seuraavana aamuna joten huomenna sitten kommentoin :) Kerros muuten sitten milainen on tuo tropical coconut kun pakettisi Naturalsoapista saat ;)

Poissa anannas

• Tukkaguru
« Vastaus #12 : 06.06.08 - klo:11:30 »
Minähän innostuin tästä niin, että tilasin Vihreän Kosmetiikan shampoopalat "Blondi" ja "Olut-muna" ihan suoriltaan, löytämättä mitään arvosteluja ensin!  ;D

Haluaisin kysellä, että kuinka moni pitää etikkahuuhtelua tarpeellisena siirryttyään palapesuun?
Käyttääkö moni hoitoainetta, ja onko sen käytöstä jotain haittaa? (Ts. kumoaa palan hyvät vaikutukset niin että olisi lopulta ihan sama käyttääkö perusshampoota vai palaa.) Latvani eivät ole kovin kestävät, mutta käsitellyt ovat, ja kasvatustakin on edessä vielä jopa muutama vuosi. Siksi ajattelin, että olisiko hyvä käyttää hoitoainetta palan lisäksi, vaikka se jo itsessään olisi hoitava? O&H kyseessä, kenties satunnaiset rekuttelut Joicolla.

Poissa Amber

• HAIRahtanut
« Vastaus #13 : 06.06.08 - klo:20:53 »
Palatakseni eiliseen, öljy kyllä auttoi sähköisyyteen mutta vaikka olinkin tosi varovainen niin laitoin himpunverran liikaa ja latvat näyttää vähän rasvaisilta. Eli siis vielä vähemmän ensi kerralla.
Tuo Pure Nuffin pala ei muuten toimi yhtä hyvin kuin CV:n Olive&Babassu. Onneksi tänään tuli ilmoitus, että CV:n paketti on lähtenyt tulemaan ja tällä kertaa sain tracking numeronkin :D

banana: Mulla etikkahuuhtelu ainakin auttaa juuri tuohon palashampoon aiheuttamaan sähköisyyteen. Kommentteja kun on lueskellut niin myös tuntuu auttavan yleensäkin tuohon "funky hair" vaiheeseen elikkäs uskoisin, että ainakin alussa on monelle tarpeellinen. Tuo hoitoaineen vaikutus varmaan riippuu siitä millaista hoitoainetta käyttää. Itse käytän Green Peoplen luonnonmukaista hoitoainetta, enkä koe sen vähentävän shampoopalan vaikutusta. Hiukset on ihanan pehmeät, jämäkät jä näyttävät paremmilta. Meinaan kyllä uskaltaa kokeilla hoitoaineen jättämistä, ehkäpä jo seuraavassa pesussa ;)
« Viimeksi muokattu: 06.06.08 - klo:20:58 kirjoittanut Amber »

Poissa Amber

• HAIRahtanut
« Vastaus #14 : 06.06.08 - klo:21:59 »

Tätä Organic Soapin shampoota on pakko kehua. Yllä olevaa kirjoittaessa hiukset oli vielä märät. Seuraavana päivänä totesin, että hiukset oli todella pehmeät. Se onkin tarkoitettu kuiville hiuksille. Ei ollut yhtään kuivan tuntuiset eikä takkuja. En käyttänyt hoitoainetta. Ei voi kun suositella ainakin näin yhden käyttökerran jälkeen. Vartalosaippuat oli myös hellävaraisia.

Oivoi, onkohan mun suorastaan pakko kokeilla tuota...jos on kerran vielä nimenomaan kuiville hiuksille. Mäpäs menen vilkaisemaan.... ::)

Edit: Mistä tuolla lukee mitä aineita tohon shampoopalaan on käytetty ???
« Viimeksi muokattu: 06.06.08 - klo:22:00 kirjoittanut Amber »