Edit: Kirjoitin tämän viestin mielestäni kasvattajien ketjuun, mutta ylläpito on ilmeisesti siirtänyt sen sopivampaan ketjuun. En siis aiemmin löytänyt tätä ketjua joten siksi viesti on hieman omituinen

En ole lukenut ketjua sen kummemmin eli sori jos viestini on täynnä itsestäänselvyyksiä tai vanhoja juttuja. Itse leikkasin joku aika sitten lapaluupituisen reuhkani lyhyeksi ja olen nyt aloittanut vähän niinkuin puhtaalta pöydältä.
Olen joskus vuosikausia sitten kokeillut Flow-kosmetiikan (silloinen Vihreä kosmetiikka) shampoopalaa, käytin sitä ihan sellaisenaan jonkun tavallisemman hoitoaineen kanssa ja melko pian totesin inhoavani kyseistä shampoota. Sittemmin olen tajunnut, että kyseinen tuote on kaukana nykyaikaisesta shampoosta ja on lähempänä vanhanaikaista saippuaa. Eli vaikka se ei kuivata hiuksia ja päänahkaa samaan tyyliin kuin nykyaikaiset shampoot, sen ph on reippaasti emäksinen ja sen oikeaoppinen käyttö vaatisi happaman huuhtelun jälkeensä. Tätähän Flow-kosmetiikka suosittelee lähinnä sivulauseessa tai nopeuttamaan hiusten "tottumista" uuteen shampooseen, mutta oikeasti ei korosta miten tärkeä hapan huuhtelu oikeasti on.
Nyt siis kun leikkasin tukkani lyhyeksi, päänahka oli kuiva ja oli helppo aloittaa alusta, otin käyttöön tuollaisen palashampoon(saippuan) ja happaman huuhtelun (maustemitallinen eli 1 ml sitruunahappoa nokkapulloon ja vettä täyteen). Vaahdotan kevyesti, huuhtelen, valutan nokkapullollisen hiuksiin ja päänahkaan ja huuhtelen tukan vielä pää alaspäin viileällä vedellä. Hoitoainetta en ole käyttänyt.
Ja täytyy sanoa että tukkani ei ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa! Olen tällä linjalla mennyt nyt pari kuukautta enkä ole löytänyt päästäni yhden yhtä viisi- tai edes kaksihaaraista, hiukset siis leikkasin juuri ennen kuin aloitin hiusten pesun tällä tyylillä. Ennen latvat alkoivat räjähdellä jo viikon-parin kuluttua leikkauksesta.
Voin siis lämpimästi suositella tuon tyyppistä pesua, mutta tosiaan tuo hapan huuhtelu on ihan ehdoton. Pelkkä emäksinen saippua avaa hiussuomuja ja jos niitä ei sulje happamalla, seurauksena on takkua ja mahdollisia vaurioita.