Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 464658 kertaa)

Poissa Magia

• Tukkaguru
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #105 : 25.07.08 - klo:11:51 »
Taas uusi palakokeilu takana. Nyt oli vuorossa Chagrin valleyn Rosemary mint, joka osoittautui huomattavasti vähemmän vaahtoavaksi kuin muut tähän asti kokeillut palat. Ehdottomasti kuitenkin pesevä pala, selkeästi pesevämpi kuin Babassu & marsh mallow. Tämä jotenkin vei hiuksista vähän kiiltoa ja väriä, menivät vähän hamppuisan tuntuisiksi. Laitoin siis Tigin O&H-hoitista perään reilusti varmaan lähes tunnin ajaksi vaikuttamaan.

Suosikin paikkaa pitää edelleen ensimmäisenä kokeilemani Summer sunshine, sen tilaan ainakin täysikokoisena. Neljä palaa on vielä kokeilematta.

Poissa Amber

• HAIRahtanut
« Vastaus #106 : 25.07.08 - klo:20:44 »

Desoozasta en suosittele tilaamaan, kuukausi sitten tehty tilaukseni on edelleen pending tilassa, eikä pulju vastaa meileihini. Avasin Paypalissa disputen mutta edes tämä ei ole saanut tyyppejä vastaamaan >:(

Varoituksen sananen tännekin, eli tuolta Desoozasta ei kannata tilata. Kyseisestä jutusta enemmän tuolla nettiostamisen puolella, ongelmatilanteet ja rahan katoamiset ketjussa.

Poissa JoJo

• HAIRahtanut
« Vastaus #107 : 30.07.08 - klo:16:39 »
Antakaa vähän toivoa epätoivoiselle...

Olen nyt viikon ajan kokeillut noita shampoopaloja ja pessyt yhteensä 5 kertaa. Tukka on ihan kauheassa lähmässä soodapesuista, sitruunahuuhteluista ja muista poppaskonsteista huolimatta. Ensimmäisellä kerralla tulos oli ihan ok, sen jälkeen pelkkää alamäkeä...

Kokeillut olen pienet palat (1-2) pesua summer sunshinella (paras), babassu& march mallowilla, honey beer & eggillä ja rosemary mintillä. Vielä on pieni pala olive babassua.

En halua millään heittää pyyhettä kehään, kun näillä tulee niin uskomaton tuuheus! Oon kokeillut hoitoaineella ja ilman ja jätettävällä ja ilman, mutta ihan kauhee lähmä kun tukka kuivuu.

Help! Onko kukaan selvinnyt näin pahasta lähmästä ;D

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #108 : 30.07.08 - klo:17:06 »
Mulla lähmäisyyteen auttaa shikakai. Shampoopalojen kanssa mun tukka ei tykkää hoitoaineista ollenkaan, vaan menee lähtemättömään lähmään, joka tosiaan ei lähde vaikka kuinka hinkkaisi saippualla. Shikakaita (vaihtoehtoisesti ehkä pesupähkinää) päähän niin puhtaaksi tulee.

Nimim. eilen ko. operaation suorittanut taas.

Niin muuten huomasin Ruohonjuuren sivuilla, että sinne on tulossa (tullut?) uusien saippuoiden mukana shampoopaloja! Millaisia lienevät... Linkki
1c F i
Tukka kasvaa - olkapäillä mennään <3

Poissa JoJo

• HAIRahtanut
« Vastaus #109 : 30.07.08 - klo:19:48 »
Kiitti Mir! Pistin heti tilaukseen :) Kuinka usein yleensä joudut ton operaation suorittamaan?

Poissa Anya

• HAIRahtanut
« Vastaus #110 : 30.07.08 - klo:21:17 »
Mulla myöskin on yrttihuuhtelut toimineet (shikakai, amla, näiden sekoitukset.. lisäksi muutama rosmariini- ja salviakokeilu takana).

Oon huomannut että mulla riittää shampoopalojen kanssa yleensä yksi huolellinen vaahdotus, ja latvoja en edes vaahdota joka pesussa. Joskus on käynyt niin, että oon vaahdottanut kerran, jonka jälkeen hiukset on vielä tuntuneet ihan normaaleilta, mutta tokan ja kolmannen vaahdotuksen jälkeen hiukset onkin tuntunut jotenkin tosi oudoilta ja vähän lähmäisiltä. Lisäks mun hiukset ei tykkää jos niitä "rääkätään" vaahdottamalla ja hinkkaamalla monta kertaa. Olen irronneiden hiusten kanssa välillä aika hysteerinen, joten siinäkin yksi syy vaahdotusmäärien alentamiseen. Hyvin tuntuu toimivan mulla, kun en muotoilutuotteitakaan käytä.

Senkin oon huomannut, että tartten kyllä melkein joka pesussa jonkinlaisen huuhtelun pesun jälkeen - joko omenaviinietikka tai sit yrttihuuhtelu. Sillä tavalla tulee paras tulos. Hoitoaineet ja jätettävät olen nyt kokonaan jättänyt pois (ainakin melkein...). Jos on tarvetta jätettävälle, niin vaahdotettu karitevoi on edelleen siihen tarkoitukseen mun luottotuote. Aikomuksena on itse vaahdottaa, sähkövatkainkin on jos hankittuna (mulla ei aiemmin ollut)::)

Mulla on nyt noi jäljellä olevat samplepalat hiukan sekaisin, en siis enää muista mikä niistä on mikin.  :-\ Lomalla mulla oli vain yksi pala mukana, ja käytin sen siellä loppuun. Kun tulin takaisin kotiin, niin en enää kirveelläkään muistanut mitkä palat mulla olikaan vielä jäljellä. Väristä pystyin päättelemään vain Nettle-palashampoon, loput on väriltään liian samankaltaisia jotta pystyisin päättelemään yhtään mitään. No, toisaalta, ne loppuu kuitenkin pian ja kaikki kyllä saan kulutettua, joten eipä hätää... Tilaan kohta täysikokoisia kuitenkin, ja aion tilata vain 2-3 kpl - en usko tarvitsevani enempää kerralla, ovat niin riittoisia.

Mites muuten, jos palashampoita käyttää niin, että kastelee aina koko palan, sen sijaan että leikkais palasta nokareen pesua varten.. niin voiko se jotenkin aiheuttaa palashampoon "sulamisen" tai pilalle menemisen tms? Mulla ne on hiukan notkistuneet ja pehmenneet, vaikka kuivatan ne aina joka pesun jälkeen ja säilytän pimeässä kaapissa. Onko se normaalia?

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #111 : 31.07.08 - klo:14:08 »
^^ En ole oikein seurannut aikataulua.  :D Sanoisin noin kerran kuukaudessa. Tuo oli ainakin pari viimeisimmän shikakaipesun väli. Yritän aina shampoopalojen jälkeen laittaa edes vähän jätettävää. Joko se kerääntyy hiljalleen tukkaan ilman kunnollisia latvavaahdotuksia tai luultavimmin laitoin liikaa viime kerralla. Mun tukalle tosin shikakai tekee niin hyvää, että saattaisi olla parempi että käyttäisin sitä useamminkin.
1c F i
Tukka kasvaa - olkapäillä mennään <3

stylist

• Vieras
« Vastaus #112 : 04.08.08 - klo:08:54 »
Mä ainakin käyn tän ketjun innostamana ostamassa shampoopalan heti testiin  :)

Poissa Anya

• HAIRahtanut
« Vastaus #113 : 04.08.08 - klo:14:00 »
Pieni Tuoksukauppa etsii palashampoon testaajia. Täältä niitä varmaan löytyisi ;) Toivottavasti tämä tarkoittaa sitä että kauppa on ottamassa niitä valikoimiinsa ;D

Joo, mä ilmoittauduin heti sinne, ja lupasivat lähettää palan testattavaksi elokuun lopussa. Olis kyllä kivaa jos ottaisivat ne valikoimiinsa, koska suomalaisia palashampoon valmistajia ei tosiaan kovin montaa ole.

Poissa Ryövärintytär

• HAIRahtanut
« Vastaus #114 : 04.08.08 - klo:23:41 »
Niin muuten huomasin Ruohonjuuren sivuilla, että sinne on tulossa (tullut?) uusien saippuoiden mukana shampoopaloja! Millaisia lienevät... Linkki
Sitrionellan palashampoita lähinnä. Yhdellä hyllyllä näkyi tyhjä paikka jollekin muulle palashampoolle, ja samalla hyllyllä oli jotain tee-itse-palashampoo -paketteja.

Saippuoita sen sijaan oli paljon erilaisia, mm. varsin erikoisen näköistä african black -saippuaa, joka soveltuu myös hiuksille. Tuottajan sivut: http://www.inkuto.com/tuotteet.htm
 Kuinkakohan moni noista kaikista saippuoista sopisi hiuksille...

Luontokaupassa on jotain kotomaista nestemäistä, rypsiöljy-pohjaista shampoota:
http://www.luontokauppa.com/index.php?id=tuote&catId=7&grpId=27&search=&start=21&prdId=1351

Organic soapin sivuilla on ohje ainakin saippuan tekoon: 
http://www.organicsoap.net/blog/making-soaps-from-household-products-and-adding-essential-oils.php?osCsid=aba208b6edcea5f4f9c2f1e07a3ee88b
Hiuksistoni on metrinen, suht paksu ja punainen. Toisin sanoen värjätty, melko karkea ja kuiva, onnekseni kuitenkin kiiltävä. :) Luokitelma jotakin tähän suuntaan: 1c C iii.

Poissa M_A

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #115 : 13.08.08 - klo:09:12 »
Raportointi jatkukoon näistä shampoopalakokeiluistani :)

Nyt olen kokeillut kaikki tilaamani palat läpi, ja aina vain palaan tuohon Babassu & Marsh Mallowiin. Alun tahkeutta ei enää tule, vaan hiuksista tulee jopa sileät ja ihan huippukiiltävät. Ensimmäisenä päivänä pesun jälkeen tukka on ihmeellisen pörröinen, mutta pari seuraavaa päivää se on kuin silkkiä. Hoitoainetta en ole edes kokeillut käyttää enää ikuisuuksiin (tai siltä se ainakin tuntuu), mutta kuivuudesta ei ole tietoakaan. Pesun jälkeen teen aina etikkahuuhtelun, se pehmentää hiuksia aivan uskomattoman hyvin.

Pakko myöntää, minä olen koukussa. Näin upeita tuloksia en ole koskaan saanut tavallisen shampoon ja hoitoaineen voimin, ja päänahkakin on tykkää :D En usko, että entisiin tuotteisiin on enää paluuta, pitänee laittaa niitä tässä pikkuhiljaa myyntiin, kun kerran kaapeista löytyy vaikka mitä.. ::)
Kasvatusvaihe menossa, pituus alkaa lähennellä 60cm. Hiuslaatu 1b M ii.

Poissa Missy

• Tukkaguru
« Vastaus #116 : 13.08.08 - klo:09:54 »
Alun tahkeutta ei enää tule, vaan hiuksista tulee jopa sileät ja ihan huippukiiltävät.

Kauan sulla toi  "tahkeus" kesti? Mun shamppoopalakokeilu on tällä hetkellä jäissä kun meni hermo siihen järkyttävään lähmään. Haluisin jatkaa niiden käyttöä mutta mä en jaksa enää sen lähmän kanssa taistella.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.

Poissa Ulrika

• Tukkaguru
« Vastaus #117 : 13.08.08 - klo:10:02 »
Minä olen kärsinyt myös tuosta lähmästä. Mutta ehkä vähän eri tavalla. Nimittäin palalla hiuksia pestessä ne tuntuvat tosi puhtailta ja sen jälkeen myös. Ja olen suurimmaksi osaksi käyttökertoja laittanut hoitista perään vielä vaikuttamaan esim. saunan ajaksi. Jos pesen hiukset illalla, seuraavan päivän hiukset ovat hyvät, mutta sitä seuraavan päivän ne ovat tahmeat, alkaen tuolta takaraivolta ja myös etuhiukset. En usko, että huuhtelussa on vikaa, mutta täytyy kokeilla vielä pää alaspäin pesua. Tavallisilla shampoilla pestessä tuo "sitä seuraava päivä" on vielä ok, pesen sitten hiukset sen jälkeen joko samana iltana tai seuraavana aamuna. Eli shampoopaloilla en ole vielä päässyt yhtä pitkään pesuväliin kuin tavallisilla shampoilla.
Tänään on nimenomaan tekemispäivä!

Poissa M_A

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #118 : 13.08.08 - klo:11:17 »
Alun tahkeutta ei enää tule, vaan hiuksista tulee jopa sileät ja ihan huippukiiltävät.

Kauan sulla toi  "tahkeus" kesti? Mun shamppoopalakokeilu on tällä hetkellä jäissä kun meni hermo siihen järkyttävään lähmään. Haluisin jatkaa niiden käyttöä mutta mä en jaksa enää sen lähmän kanssa taistella.

Oiskohan joku pari viikkoa ollut? Itse asiassa luulen, että asiaan auttoi vain yhteen pitkään vaahdotukseen ja todella huolelliseen huuhteluun siirtyminen. Hierothan palalla kunnolla sekä päänahan että hiukset, latvat mukaanlukien? Myös etikkahuuhteluilla lienee osansa tässä.
Kasvatusvaihe menossa, pituus alkaa lähennellä 60cm. Hiuslaatu 1b M ii.

Poissa Missy

• Tukkaguru
« Vastaus #119 : 13.08.08 - klo:11:59 »
Oiskohan joku pari viikkoa ollut? Itse asiassa luulen, että asiaan auttoi vain yhteen pitkään vaahdotukseen ja todella huolelliseen huuhteluun siirtyminen. Hierothan palalla kunnolla sekä päänahan että hiukset, latvat mukaanlukien? Myös etikkahuuhteluilla lienee osansa tässä.

Pari viikkoa? Uuh...Selviäisinköhän mä niin kauan.

Mä siirryin kans kahdesta vaahdotuksesta yhteen ja aina huuhtelen hiukset tosi hyvin (mulla on kammo että hiuksiin jää jotain). Hieroin niitä paloja oikeasti tosi hyvin ja niin että joka paikka oli ihan siinä vaahdossa (mulla on myös kammo että hiukset ei ole puhtaat). En sit tiedä johtuuko mun hiuksista mutta se shamppoo ei vaan huuhtoutunut mun hiuksista irti. Vielä kuivinakin sitä shamppoota tarttui hiuksista käsiin jos erehtyi hiuksiin koskemaan.

Etikkahuuhtelua en ole laiskuuksissani kokeillut.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.