Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465155 kertaa)

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #150 : 06.09.08 - klo:19:20 »
Mulla tuota latvojen lähmääntymistä on aiheuttaneet

a) vääränlainen palashampoo
b) hoitoaineet ja jätettävät
c) liiallinen peseminen

Käytän erilaisia paloja vaihdellen ihan sen mukaan, mikä milloinkin tuntuu hyvältä. Esim. Sitrionellan Blondi, Akamutin musta saippua, Chagrin Valleyn Summer Sunshine, Carrot Milk & Honey ja Olive Babassu kuuluu niihin hoitavampiin paloihin, joita käytän yleensä niinä päivinä, kun periaatteessa pärjäisin shikakaillakin, mutta en ehdi/jaksa lutrata suihkussa puolta tuntia (shikakai vaatii piiitkän huuhtelun). Huomasin ensimmäisillä kokeilukerroilla sen, ettei useampi vaahdotus ole mulle tarpeen, vaan jostain kumman syystä saan sillä vain päänahan kuivaksi ja latvat öljyisiksi.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #151 : 06.09.08 - klo:19:31 »
Huomasin ensimmäisillä kokeilukerroilla sen, ettei useampi vaahdotus ole mulle tarpeen, vaan jostain kumman syystä saan sillä vain päänahan kuivaksi ja latvat öljyisiksi.

Aijaa.  :o Minä kun uskoin niihin juttuihin jonka mukaan pitäisi vaahdottaa vähintään kaksi kertaa. Shampoopalat toimivat kyllä täysin päinvastaisesti kuin normaali shampoo! Normaalistihan ne ovat päänahka ja juuret jotka ovat rasvaiset ja latvat sitten kuivat.  ;D Enpä olisi ikinä uskonut törmääväni käänteiseen ongelmaan tässä asiassa..

Poissa pippuri

• Hiushörhö
« Vastaus #152 : 08.09.08 - klo:10:07 »
kun periaatteessa pärjäisin shikakaillakin, mutta en ehdi/jaksa lutrata suihkussa puolta tuntia (shikakai vaatii piiitkän huuhtelun). Huomasin ensimmäisillä kokeilukerroilla sen, ettei useampi vaahdotus ole mulle tarpeen, vaan jostain kumman syystä saan sillä vain päänahan kuivaksi ja latvat öljyisiksi.

Mä olen viimeaikoina  jokusen kerran pessyt shikakailla, ja olen huomannut, että mulla se ei vaadi sen pitempää huuhtelua kuin co-pesukaan...mutta, mulla onkin aikas kuivuuteen taipuvaiset latvat

Ymmärsinkö oikein, et sulle tulee ShiShi lähmäiset latvat jos et huuhtele shikakaita tooosi huolellisesti ja pitkään?
Toi yllä oleva kommenttisi ensimmäisistä kokeilukerroista ja useammasta vaahdotuksesta oli kuiteskin vissiin noille shampoopaloille?( niin, eihän se shikakai edes vaahtoa  :) )

2aFii

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #153 : 08.09.08 - klo:14:00 »
Vaahdotusjutut oli palashamposiin viitaten. Mulla tuppaa pikemminkin tyvi jäämään shikakailla turkaisen rasvaiseksi, ellen huuhtele toosi pitkään ja hieroen (ei pyörivin, vaan pikemmin pyyhkivin liikkein). Näin se shikakain öljy tuntuu kanssa leviävän latvaan paremmin.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #154 : 08.09.08 - klo:14:13 »
Shikakai kyllä rauhoittaa kutiavan päänahan nopeasti. Mun päänahkaa kutitteli eilen tavallista enemmän, joten pesin hiukset ohuella vesi + shikakai -seoksella, ja nyt ei ole kutinasta tietoakaan. Onneksi olin eilen illalla öljynnyt latvat runsaalla kädellä, kun shikakai tuntuu kuivattavan latvoja aika tavalla. Öljy latvoissa suojaa shikakain aiheuttamalta rapsakat latvat -efektiltä.

Ekoja kertoja shikakaita kokeillessa tein sen virheen, että tein jauhosta ja vedestä sellaista mutaista mössöä: mössö ei puhdistanut ja sitä oli todella hankala levittää päänahkaan. Paremmin saan päänahan puhtaaksi sekoittamalla max. kaksi teelusikkaa shikakai-jauhetta noin desiin vettä. Tuon seoksen saan hierottua päänahkaan helposti nokkapullon avulla.

Poissa kiwi

• Tukkaguru
« Vastaus #155 : 08.09.08 - klo:19:33 »
Mitä mieltä olette kannattaako mun lähteä kokeilemaan CV:n paloja (esim. Olive Babassu, Carrot Milk & Honey), kun mulle ei tuntunut sopivan Curl Harmonyn hair cleanser? Ainesosat ovat varmaan erilaisia..?
Onko siis paloissa vähemmän öljyjä? Ilmeisesti se teki hiuksistani rasvaiset tuossa CH:ssa.
« Viimeksi muokattu: 08.09.08 - klo:19:35 kirjoittanut kiwi »

Poissa kiwi

• Tukkaguru
« Vastaus #156 : 08.09.08 - klo:20:19 »
^ Ok, mites tuon Neem & tea Tree palan jälkeen hiukset asettuu? Haen kuitenkin palaa, josta saisin suhteellisen sileät hiukset. Hiukseni ovat kuitenkin luonnostaan varsin pörröiset, mutta eivät luonnonkiharalla (lainetta on.)

edit. Ok. Joo, ymmärsin sen olevan esimerkkinä. Kiitos siitä kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 08.09.08 - klo:20:39 kirjoittanut kiwi »

Poissa pippuri

• Hiushörhö
« Vastaus #157 : 09.09.08 - klo:07:48 »
Kiitos ShiShi ja Ellen kommenteistanne shikakaista.Mulla jää latvat myös pikkiriikkisen kuivahkoiksi ton jäljiltä, mutta ei pahasti.
Päänahka tykkää ja tyvi ei jää lähmäiseksi vain-normaalista huuhtelusta huolimatta.
Oon tykännyt ja aion käyttää myös jatkossakin, co-pesujen kanssa vaihdellen.
2aFii

Poissa kiwi

• Tukkaguru
« Vastaus #158 : 09.09.08 - klo:17:27 »
^^ Joo, olen huomannut niiden olevan aikalailla lopussa. Harmittaa, kun joitain saa vasta marraskuussa!! :(

Poissa Hentoinen

• Hiushörhö
« Vastaus #159 : 09.09.08 - klo:19:45 »
Iiiih, mun CV:n paketti tuli tänään. Vähäks nopeeta tomintaa.  :o Nyt sit vaan oottelen viikonloppuun että pääsen kokeilemaan. Mulle tuli Neem &Tea Tree, Rosemary Mint, Olive babassu, Summer Sunshine ja öh, joku viides. En nyt muista mikä. Ja ostin sitten omppuetikankin valmiiksi. Mä olen siis varustautunut ja aion nyt lukea loppuviikon tätä ketjua niin että osaan sitten torpata kaikki mahdolliset pieleen menevät hommat lauantaina kun kokeilen.  ;D
1b M ii. Chagrin Valley & Organic Soap!!! Iloinen polkkatukkalainen. :)

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #160 : 10.09.08 - klo:12:36 »
Tässä näin vaan vinkkinä muille ensikertalaisille, että jos meinaa mennä hermot palojen kanssa niin älkää luovuttako heti. Nyt viikon käytön jälkeen sain vihdoinkin palani toimimaan (useiden epäonnistumisien jälkeen) ja lopputulos on mitä ihanin!  :-*

Minulla suurin ongelma taisi olla kerrostumat. Pesin jälleen syväpuhdistavalla shampoolla hiukset ja sen jälkeen shampoopalalla. Tällä kertaa en hieronutkaan palaa suoraan hiuksiin, vaan vaahdotin sen käsissäni ja pesin tukan pelkällä vaahdolla. Lopuksi huuhtelu sitruunahappoliemellä (en kestänyt etikan hajua). Tuloksena vihdoinkin myös pituuksista puhtaat hiukset ja uskomattoman pehmeät ja tuuheat! Enkä ole millään hoitoaineella saanut yhtä hyvää lopputulosta. Nyt on kyllä oikea voittajafiilis.  :D

Jottei kaikki olisi liian hyvin, tuli ongelmaksi hiusten sähköisyys. :D Eikö sähköisyys johdu kosteuden puutteesta hiuksissa? Minusta hiukseni ovat nyt kyllä hyvin kosteutetut, sai kunnon öljyhoitoakin viikon verran.  ;D Kamman kanssa ei ole ongelmia, mutta kun äsken koskin hiuksiini harjalla, sain kunnon sähkötukan aikaiseksi. Mitätön ongelmahan tuo minulle on, kunhan herätti ihmetystä.  :)

Poissa Hentoinen

• Hiushörhö
« Vastaus #161 : 10.09.08 - klo:19:02 »
 ;D Enhän mä sitten jaksanut viikonloppuun odotella.

Mä otin ekana kokeiluun Extra Honey Beer palasen. Tuoksua siinä ei ole nimeksikään, sellainen "puhdas" saippuamainen lähinnä. Mutta kyllä se vaahtoaa, yes sir. Mulla ei ainakaan ole mitään ongelmaa saada kunnon pesutulosta, ihan pikkusen hieraisemalla tuli kunnon vaahto. Hieroskelin sitä ihan kevyesti, jätin latvat aika vähälle. Huomasi muuten että latvoissa on ollut jätettävää, ne ei vaahdonneet yhtä hyvin kuin tyvet ja oli kankeen oloiset pestessä. Huuhtelin mielestäni saman verran kuin teen normaalishampoon ja hoitiksen kanssa ja hiukset oli narskuvan puhtaat, mutta eivät sillä lailla kuivan oloiset kuin joillakin syväputsareilla tulee. Perään heitin ACV-huuhtelun 1/10. Huuhtelin kevyesti senkin vielä.

Hiukset ei ole vielä ihan kuivat, mutta ovat pehmeät eivätkä takuttaneet yhtään. Fiilis on hieman eri kuin kunnon tavallisilla aineilla, liukkaus puuttuu. Jämäkkyyttä on enemmän kun normaalisti, mutta en mä tätä miksikään ihmetulokseksi vielä kutsuisi. Katotaan nyt kunhan olen pessyt useemman kerran. Eniten mä toivon että mun päänahka tykkäis näistä ja pesuväli pitenis.

Niin ja lähmää en ole vielä havainnut.  ;D

Edit: Nyt on kuivat ja liukkauskin on tullut takaisin, se tosin on kyllä ihan kiinni mun luontaisesta hiuslaadusta, joka on lasimainen. Latvat on hieman pörröisen oloiset, mutta kiiltävät nätisti, ilmeisesti kiitos ACV-huuhtelun. Todelllinen testi on ens yö: jos aamulla tukka on lätsähtänyt (niin kuin tavallisilla shampoilla), olen aavistuksen pettynyt.
« Viimeksi muokattu: 10.09.08 - klo:20:44 kirjoittanut Hentoinen »
1b M ii. Chagrin Valley & Organic Soap!!! Iloinen polkkatukkalainen. :)

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #162 : 12.09.08 - klo:15:04 »
Sain vihdoinkin CV:n paketin ja kyllä niiden palat toimii minunkin tukassani paljon paremmin. Summer Sunshine testattu, vaahtosi todella hyvin ja pesi puhtaaksi. Vähän oli hankalampi selvittää tukkaa kuin yleensä, pitää koittaa pestä latvat jollain kosteuttavammalla palalla. 

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #163 : 12.09.08 - klo:22:31 »
Taitaa olla tusinan verran eri paloja kokeiltu nyt tähän mennessä, ja vois listata vähän suosikkeja. Kertauksen vuoksi mulla on siis hennohko, hieman lasimainen ja taipuisa, latvaa kohden kihartuvampi hiuslaatu. Pesen pääni päivittäin, vaikka hiuspohja ei mitenkään erityisen rasvoittuvaa sorttia ole. Hoitoaineita ei tule enää käytettyä ja jätettäviäkin laiskanlaisesti.

Lemppareiksi luen palat, joilla päänahka ei kuivu liikaa saati ärsyynny, pituudet jää pehmeiksi, eli ei liian öljyisiksi tai vahamaisiksi, tukka kiiltäväksi, kihara nätiksi ja takut vähemmälle. Tässä siis lempparit:

Chagrin Valley: Herb Garden, Rosemary Lavender & Aloe, Rosemary Mint, Shea & Olive (saippua)
Bare Naked Soap: Shampoo Bar

Ihan kivoja, mutta hieman vahamaisiksi/öljyisiksi jättäviä (niitä shikakainkorvikkeita, mistä aiemmin mainitsin):
Chagrin Valley: Carrot Milk & Honey, Olive Babassu, Summer Sunshine
Akamuti: African Black Soap
Sitrionella: Blondi

Chagrin Valleyn Chamomile & Citrus on myös tosi kiva pala, mutta noita muita peseväpi. Tuo kivasti tukan oman kullansävyn esiin, mutta jättää latvat aika kuiviksi. Cafe Morenolla sain melkein violetin vivahteen tukkaani, ja jostain syystä se jätti latvan samaan aikaan kuivaksi ja tahmeaksi. Chagrinilta tekis kyllä mieli kokeilla vielä Babassu & Marshmallow, mutta ennen seuraavaa tilausta varastoa on saatava hupenemaan.

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #164 : 12.09.08 - klo:23:06 »
Chagrinilta tekis kyllä mieli kokeilla vielä Babassu & Marshmallow, mutta ennen seuraavaa tilausta varastoa on saatava hupenemaan.

Minä olisin aivan valmis tilaamaan heti, mutta kun siellä on melkein kaikki palat juuri nyt loppu.  :-\ Onko muuten tietoa, kuinka nopeasti nuo yleensä loppuu kun ovat valmiita?