Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465079 kertaa)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #225 : 25.10.08 - klo:22:08 »
Jostain syystä minullakin tuli viime CV-palapesulla tahmeampi tulos kuin ennen - ehkä siksi, että käytössä oleva shampoopala oli niin pieni, eikä siinä ollut tarpeeksi pesevää vaikutusta. Ei se mitään, sopii hyvin käyttää välillä 'tavallista' shampoota ja hoitsikkaa. Pelkkään saippuapalaan en aio siirtyä lähitulevaisuudessa.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Radish

• Hiushörhö
« Vastaus #226 : 25.10.08 - klo:23:06 »
Uusin CV -tilaukseni saapui perjantaina ja sisälsi seuraavat shampoopalat: Mud & Clay ja Rosemary Lavender Aloe. Näiden lisäksi tilasin loppuelämän tarpeita vastaavan määrän saippuaa, joten meidän yläkerran kylpyhuoneessa tuoksuu taivaallisen yrttiselle ;). Tullista pakettia hakiessani tullitäti katsoi mua vähän kieroon ja sanoi: "oot sitten ostanut Amerikasta 200 dollarilla saippuaa ja pelkästään omaan käyttötarkoitukseen..?" Anyway, tuo Mud & Clay pääsi tänään testiin ja yhden testauskerran jälkeen tykkään siitä(kin) ja kovasti. Tähän mennessä muiden palojen jäljiltä hiukseni ovat olleet aavistuksen öljyiset (siis todellakin aivan pikkiriikkisesti) mutta tämän palan jäljiltä ei öljyä tunnu olevan hiuksissa sitäkään vähää. Tosin tänään käytin ensimmäisen kerran hoitoaineena yhtä CV:n tavallisista saippuoista (Goat Milk Honey Oatmeal), pitää testata vielä ilman tätä. Josta tulikin mieleeni, että suosittelen ehdottomasti noiden CV:n normaalien (kosteuttavien) saippuoiden testaamista hoitoaineena, mun hiukset ainakin tuntuivat tykkäävän :).
2c M ii luonnonkiharat, asteittainen siirtyminen omaan väriin käynnissä.The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie about your age.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #227 : 25.10.08 - klo:23:15 »
Sain tänään helpotusta kutiavaan päänahkaani shikakaista, jota annostelin reilun teelusikallisen yli desiin vettä. Nokkapullolla neste päänahkaan ja hiusten juuriin, 10 minsan vaikutusaika uimalakin alla (ettei valu ja sotke paikkoja), jonka jälkeen sekoitin avokadoöljystä ja LV-tehiksestä seoksen, jonka länttäsin päähän kahdeksi tunniksi. Ehkäpä päänahka kärsi kuivuudesta ja tuo shikakai helpotti kosteuttamalla päänahkaa hiukan. Häätyy nyt seurailla tätä päänahan tilannetta ja käytellä kosteuttavampaa sampoota, ja jos ei tästä tilanne parannu, en sitten oikein tiiä, että mistä päin tuulee ja mitkä tuotteet ärsyttävät päänahkaa ihan kutinaan asti.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #228 : 26.10.08 - klo:00:29 »
^^ Millä tavalla tuo saippuapalan käyttö hoitoaineena käytännössä toteutetaan parhaiten? Sipaisu saippualla pestyihin latvoihin? Kastelitko ensin saippuapalan, vai veditkö kuiviltaan? (Tekninen hienosäätö on tärkeää... )
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Radish

• Hiushörhö
« Vastaus #229 : 26.10.08 - klo:10:19 »
^^ Millä tavalla tuo saippuapalan käyttö hoitoaineena käytännössä toteutetaan parhaiten? Sipaisu saippualla pestyihin latvoihin? Kastelitko ensin saippuapalan, vai veditkö kuiviltaan? (Tekninen hienosäätö on tärkeää... )

Vaahdottelin saippuaa käsissä (eli siis kastelin palan), jotta saisin mahdollisimman paljon sitä ihanaa, paksua vaahtoa aikaiseksi, jonka sitten levitin pituuksiin. Tuo saippuapalan hierominen suoraan pestyihin latvoihin toimisi mielestäni hyvin myös (ja pidentäisi palan käyttöikää, sillä tuo käsissä vaahdottaminen kuluttaa helposti tarvetta suuremman määrän), kannattaa testata :).
2c M ii luonnonkiharat, asteittainen siirtyminen omaan väriin käynnissä.The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie about your age.

Toast

• Vieras
« Vastaus #230 : 27.10.08 - klo:16:43 »
Moikka vain foorumilaiset! :)

Uutena tyyppinä täällä kerron jotakin omista kokemuksistani palashamppoiden maailmassa. Joskus eräs ihotautilääkäri suositteli minulle tavallisista shamppoista ja hoitoaineista luopumista, koska kasvojeni iho ja muukin iho kehossa oireili, eikä järkevää syytä sille löytynyt. Näin teinkin ja aluksi yritin selvitä pelkillä vesipesuilla, mutta äkkiäkös kyllästyin likaiseen tukkaan. (Vesipesujen pelastukseksi on sanottava, että ihon kunto parani kaikenlaiten pesuaineiden lopettamisen jälkeen ilmiömäisesti.)

Löysin sitten nämä palashampoot joita tilasin jostakin nettiliikkeestä ja vaikka ketjussa sanottiinkin sellaisen lievän vahamaisuuden ilmestymisestä hiuksiin joksikin ajaksi ennen kuin palat alkavat toimia, itsellä tällaista ilmiötä ei näkynyt. (Liekö johtunut siitä, että vesipesulla olin siihen aikaan ollut jo kolmatta viikkoa ja vaikka olisin hieronut tukkaani mitä hyvänsä olisivat ne puhdistuneet siitä. ;D) Itsellä tukka oli puhdas heti ensimmäisestä pesusta lähtien, ehkä hiukan raskaampi mitä yleensä tai enemmänkin jäykempi ja latvat erottuivat paremmin eivätkä olleet sellaista järkyttävää hamppua mitä joskus aiemmin. Iho tykkää yhtä paljon mitä vesipesuistakin. Käytän tällä hetkellä teepuu palashamppoota. Se on minulle sopivin ollut niistä mitä olen kokeillut. Hoitoainetta en käytä. Joskus omenaviinietikalla viruttelen mutta harvemmin. Hiukset eivät takkuunnu eivätkä oikein muutenkaan kaipaa mitään enempää kuin silloin tällöin pesua.

Olen muuten huomannut, että palashamppoilla EI edes VOI pestä joka päiväisesti niin kuin jollakin normishamppoolla täytyi. En ainakaan minä voi. Joskus tulee tartuttua shamppoopalaan liian usein ja silloin tukaan tulee sellainen öljyinen ja raskas tunne pesun jälkeen. Minun pitää ainakin odottaa päivä kaksi ennen kuin voin tukkani pestä niin että hiukset pysyvät puhtaina ja nätteinä. Tukka siis pysyy puhtaana ja nättinä sen pari päivää keposesti ellen liikaa läträä shamppoon kanssa.  :)
« Viimeksi muokattu: 27.10.08 - klo:16:44 kirjoittanut Toast »

Poissa kiwi

• Tukkaguru
« Vastaus #231 : 27.10.08 - klo:20:03 »
Voiko palan koolla olla merkitystä tulokseen? Ajattelin, että jos mun pala, millä pesen on liian pieni ja siksi tulos on rasvainen?

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #232 : 28.10.08 - klo:19:43 »
Minulla taisi shikakaipesut sotkea hyvin toimineen shampoopalaputken.  ??? Olen käyttänyt nyt shikakaita ja paloja vuorotellen, mutta en saa enää paloilla yhtä hyvää jälkeä kuin aikaisemmin.  :'( Pitää vielä yrittää, jos ei onnistu enää niin taidan vaihtaa kokonaan yrtteihin.

Kwiku

• Vieras
« Vastaus #233 : 29.10.08 - klo:14:42 »
Noniin, nyt minäkin tänän keskustelun innoittamana kävin ostamassa shampoopalan (Soft)   ja yhden purkin nestemäistä shampoota (Big) Lushilta (http://www.lush.com) vielä en ole koittanut mutta pian menen testaamaan. Hyvältä ainakin tuoksuu. Kohta lisää niiden tehosta kun menen testaamaan...  :)

E// Suomessa ei taida olla Lush kauppoja muualla kuin Helsingin keskustassa.
« Viimeksi muokattu: 29.10.08 - klo:14:51 kirjoittanut Kwiku »

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #234 : 29.10.08 - klo:15:10 »
^ Espoon Isossa Omenassa on jo auki (Suomen ensimmäinen liike), ainakin Lahden Trioon avataan vielä tämän vuoden puolella. Lisää kauneudenhoidon Lush-keskusteluissa.

EDIT: Tein tänään ensimmäisen pesun shikakailla. Testitulosten kannalta on vähän arveluttava kokeilu, sillä olen pessyt hiukseni normaalisti (shampoo, hoitis, jätettävät, muotoilu) tänäaamuna. Olin pace-tunnilla, jonka jälkeen kävin suihkussa, niin ajattelin samalla testata shikakain. Laitoin XZ-öljyhoitopullon (80 ml) pohjalle n. ruokalusikallisen shikakaita ja lopuksi pullon lähes täyteen lämmintä vettä. Nokan avulla levittelin nesteen päänahkaan ja hieroin kevyesti sormenpäillä, jotta koko päänahka kastuisi. Latvat jäivät taysin kuiviksi. Laitoin suihkumyssyn päähän ja annoin vaikuttaa noin 10 minuuttia. Huuhtelin hiukset suihkussa, jätin hoitoaineen pois. En ajatellut laittaa tänään enää mitään jätettäviä enkä öljyjä. Haluan nähdä, miltä hiukset huomenna tuntuvat.

Hiukset ovat vielä kosteat, joten kovin kattavaa raporttia en saa aikaiseksi, mutta päänahka ei kutise yhtään, mikä on tässä päässä aikamoinen harvinaisuus! Tulisipa Sitrionellan paketti pian, niin pääsisin testailemaan paloja...
« Viimeksi muokattu: 29.10.08 - klo:21:41 kirjoittanut Hermione »
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

Bas

• Vieras
« Vastaus #235 : 31.10.08 - klo:00:33 »
Okei, nyt oon kokeillu palashamppoista babassu marsh mallow:ta.... Tulos; tuntu ettei oikein tahdo vaahdota, mutta kyllä se siitä sitten. Pala oli nornikokoa ja mun mielestä hankalan iso, samplet oli paremman kokosia... leikkasin siis siitä veitsellä sopivan palan, ajattelin että säästyykin sitä kun isosta palasta tulee kuitenkin "hukkalähmääkin". En käyttänyt mitään hoitista, tein vaan acv huuhtelun. Ennen tota huuhtelua hiukset oli jotenki tosi tahmaset (täällä on todella kova vesi, mutta acv:n jälkeen siloiset). Hiukset ei ollu mitenkää ihmeellisemmät, mutta ottaen huomioon etten käyttänyt hoitista niin toi ajoi kyllä ihan saman asian kuin shamppoo+ hoitis, joten ihan ok. Laitoin jätettäväks öljysekoitusta jota lurahti turhan päljon, joten tänään uusi kokeilu.

Tänään kokeilin sitten samplea ihan tavallisesta saippuasta kun luin cv:n sivuilta että tavalliset saippuat kosteuttaa enemmän kuin shamppoopalat ja sopivat kuiville hiuksille. Mulla oli joku scarbourgh... (tjs.) ja jotain ja sillä sitten pesin. Vaahtosi paljon enemmän kuin tuo shamppoopala ja samplekokoa oli kivempi käyttää. Vaahdotin kerran hiukset ja huuhtelin heti pois (ois kai voinu antaa olla muutaman minuutin) Sama tahmaefekti tuntui huuhdellessa, mutta karvasto oli uskomattoman pehmeää ja tahma hävisi acv-huuhtelulla (jota en muuten huuhtonut tällä kertaa pois)

jajaja.... Hiukset on pehmeät, ihanat, takuttomat, kiiltävät ja ties mitä! Harja meni aivan ongelmitta karvaston läpi vaikka ensin oikein pörrötin pyyhkeellä.  :-* love love love Huomenna lähtee kyllä uusi tilaus ja tilaan lisää sampleja!

Poissa Nea/ Fashioned in Finland

• Tukkaguru
« Vastaus #236 : 31.10.08 - klo:10:44 »
Sain ihanalta juureskaverilta testiin CV Olive Babassu-shampoopalan, sanoi vielä että kadun kyllä suurta Tigimäärääni ;). Pesin tuolla eilen lasten hiukset ja aivan ihanan pehmoinen ja kuohkea tukka molemmilla! Oma tukkani on mömmöjä täynnä, joten alku ei lähtenyt yhtä kyvin, pesin aamulla Tigillä kun en olisi muuten kehdannut mihinkään lähteä. Onkohan apua, jos alkuun käyttää esim Ole Hyvä-sarjan shampoota? Ainakaan ennen kesän mökkilomaa en taida tuota palaa voida käyttää kuitenkaan. Taitaa olla siis prokjekti "parin vuoden päästä shampoopala käytössä"  :D.
Ei se ole harrastus, jos siihen ei mene kaikki rahat!

Poissa Virus

• HAIRahtanut
  • Zed's dead, baby, Zed's dead.
« Vastaus #237 : 31.10.08 - klo:13:25 »
Kiva, että Toast on löytänyt apua hankalaan vaivaansa! Vaikea edes kuvitella, kuinka vaikeaa pesuaineiden välttely voi olla.

Sanokaas joku, joka on tilannut kokonaisia CV-paloja; kuinka iso yksi semmoinen on? Webbisaitilla puhutaan 6-7 unssista, mutta ei sano mulle herttaistakaan palan konkreettisista mitoista. :P

OT: Nyt muutaman viikon käytön jälkeen pesutulos ei ole enää niin mahdottoman pörröinen, mutta muistaakseni toisen pesun jälkeen, kun tukka jäi vielä metrin leveäksi haasiaksi, niin enkös osunut jonkun suoristusrautafeissarin uhriksi! Markkinoi vehjettä sen verran sitkeästi, että ilmeisesti katsoi, että toi karvakasa todella tarvitsee tätä... ;D
2b M iii, tukka sekasin kun tuuletinasentajalla.

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #238 : 31.10.08 - klo:17:10 »
Edellisiltainen pesu shikakailla on pitänyt hiukseni todella puhtaina! Pesen joka toinen päivä, ja viimeistään puoli vuorokautta ennen pesua hiukset ovat jo kamalan likaisen oloiset, eli käytännössä joka toinen päivä ehdottomasti kiinni. Seuraava pesuvuoro olisi tänään illalla ja nyt vielä hiukset tuntuvat ilmavilta. Shikakain pesutehoon en osaa ottaa kantaa, kun eka kokeilu tapahtui puhtaaseen tukkaan. Tänään aion kuitenkin ottaa shikakain viralliseen testaukseen, kun on muotoilutuotteitakin tullut käytettyä. Katsotaan miten käy!

[avautumista]
Samaan viestiin kiroan Sitrionellan pakettien postitusta! Olen maksanut tilaukseni 24. päivä eli viime perjantaina, eikä mitään kuulu >:( Kuinka vaikeaa on saada Suomessa paketti liikkumaan? Odottelen vielä toistakin pakettia, Potion 9:ä Hairstorelta, joka sekin on maksettu samana päivänä. Olen Postin sivuilta seurannut pakettia. Maanantai-illalla taisi joutua jostain syystä Saloon, josta edellispäivänä oli siirtynyt Turkuun ja siellä lajitteluun. Siitä ei ole vielä tänäpäivänäkään selvinnyt eteenpäin. Olisin molemmat paketit jo hakenut kävellen tässä ajassa. Argentiinasta tulee paketti kolmessa päivässä, Jenkeistä kahdessa ja muutaman kymmenen kilometrin päästä kestää päiväkaupalla!
[/avautumista]
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #239 : 01.11.08 - klo:17:49 »
Olen nyt pessyt aivan kokeilun vuoksi pari kertaa tavallisella shampoolla ja käyttänyt normaaliin tapaan hoitoainetta. Ja hui kun latvat kuivuvat pahasti!  :o Olin niin tottunut pehmeisiin hiuslatvoihin, että oikein pelästyin. Ei enää ikinä ikinä normishampoota tähän tukkaan!

Sekoittelin tänään shikakaita ja amlaa keskenään pelkän shikakain sijaan.  Amlanhan pitäisi olla kosteuttavampaa kuin shikakai, mutta en huomannut eroa pelkkään shikakaipesuun.  ??? Eron eiliseen tavalliseen shampooseen kyllä huomaa, tykkään taas tukastani.  ;D

Edit. Kyllä tuo amla taitaa sittenkin kosteuttaa, tukka ei ole nyt ollenkaan sähköinen. Normaalisti se on aina shikakaipesun jälkeen. 
« Viimeksi muokattu: 01.11.08 - klo:18:50 kirjoittanut Kiivi »