Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465468 kertaa)

Poissa deko

• Tukkaguru
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #240 : 01.11.08 - klo:22:41 »
Tänään piti testata ensimmäistä kertaa shikakaita ja nyt tuntuu siltä että tähän voisi jäädä koukkuun. Ikinä ei ole tukka tuntunut näin pehmoiselta ja kuohkealta  :) Sekoitin kukkurateelusikallisen shikakaita ja ehkäpä puoli teelusikkaa amlaa vajaaseen desiin vettä, tursuttelin sen nokkapullosta kastellun tukan tyveen hellästi hieroen, loput pituuksiin ja annoin vaikuttaa ehkä vain minuutin verran. Huuhtelin vaahdottaen kädenlämpöisellä vedellä ja loppuhuuhtelu viileällä. Tukka kuivui nopeasti ja on nyt aivan superihana.

Huomenna siis hennauspäivä ja ajattelin vain nopsasti pesaista turhat jätettävät & tyven putsiksi hennaa odottamaan, ja olin varautunut kammottavaan hamppupehkoon...
this too shall pass.

Poissa MAS

• HAIRahtanut
« Vastaus #241 : 02.11.08 - klo:19:11 »
Kokeilin nyt CV:n Citrus Woods Green Tea saippuapalaa shampoona, tämä kun ei saippuana ole sieltä öljyisimmästä päästä. Tuntuu tämäkin hyvin toimivan. Pesun jälkeen tukka tuntui vähän lähmäiseltä, mutta (tavallisen) hoitoaineen jäljiltä tukka on pehmeä ja suht kuohkea, ei tee edes mieli laittaa jätettävää.
1b F ii

Toast

• Vieras
« Vastaus #242 : 05.11.08 - klo:19:37 »
Hah. Ei olisi kannattanut allekirjoittaneen nuolaista ennen kuin tipahtaa. Olen pessyt sitrionellan teepuupalashampoolla ja nyt on päänahan vanha tuttu psoriasis herännyt henkiin monen vuoden hiljaiselon jälkeen. Vaikuttaisi siltä, että kun löydän pelastuksen muun kropan iholle smapoopaloista, alkaakin päänahka oireilla hilseilemällä ja kutisemalla. :-/ Nooo... en vielä luovuta.

Teepuushampoopala pesee minun tukan natisevan puhtaaksi ja aiemmin kuvittelin, että se on ok ja hyvä juttu (ei jää ainakaan lähmäiseksi) mutta onkohan se sittenkin liian kuivattava? Ja mie kuvittelin tuon natisevan puhtauden olevan palashamppoiden "juttu", koska eräs toinenkin palashampoo jota koitin pesi aika natisevaksi. Ehkä mie olenkin käyttänyt vääränlaisia, vai toimiiko palashampoot kaikilla näin?

Onko joku koittanut Solan saippuoita, joilla voi ilmeisesti tukankin pestä? Mie en haluais lähtiä ulkomailta tilaamaan shampoota, kun jotankin se tuntuu liian vaivalloiselta ja hassulta. Epäekologiseltakin tavallaan, mutta minunpa mielipiteistä ei kenenkään kannata ottaa nokkiinsa. :D Rauhassa odottelen, että joku keksii perustaa Chagrin Valley tyyppisen liikeidean tänne suomen perukoille ja sitä odotellessa koitan noita Solan juttuja ja kerron niistä sitten tänne. :)

Tässäpä muuten tuon Solan tuotelista.

Poissa MAS

• HAIRahtanut
« Vastaus #243 : 05.11.08 - klo:20:16 »
^teepuu on ainakin ihonhoidossa kovin kuivattava, joten voi olla että on liian rankkaa päänahallesi. Itsellä ei myöskään CV:n shampoopalat ole ihan narskuvan puhtaaksi tukkaa pesseet.. tai siis puhtaaksi kyllä, mutta jos pesee narskuvan puhtaaksi niin minulla ainakin vastareaktiona päänahka rasvoittuu nopeammin ja paloilla tätä en ole huomannut.

Voithan kokeilla että jos vaikka tuollainen Solan palasaippua sopisi paremmin päällekin? Samoista aineistahan nuo shampoo ja saippuapalat ovat, öljyisyyden määrässä lähinnä on eroja. Ja happamalla huuhtelun pitäisi taas auttaa siihen jos latvat jäävät liian lähmäisiksi/öljyisiksi.
1b F ii

Poissa Vivi

• Tukkaguru
« Vastaus #244 : 06.11.08 - klo:18:17 »
Mulla on Sitronellan Hamppu-turve-pala ja se ei ainakaan pese narskuvaksi. Muistaakseni toi oli ongelmapäänahalle ja kuiville hiuksille suunnattu. Tuntuu melko rasvaiselta ja kosteuttavaltakin. Mulla vaatii etikkahuuhtelun, että tukka jää sileäksi. Ihan hyvin toi on toiminut, hiukan ehkä helpompi käyttää kuin sooda jota tätä ennen käytin jotain vajaa puoli vuotta. Tosin voihan näitä käyttää rinnakkain, kivan lopputuloksen saa molemmilla. Soodalla ehkä hiukan paremmin pysyy puhtaana. Tosin joka tapauksessa on pesuväli kaksinkertaistunut siitä kun käytin sulfaatti-shampoita.

Mä en myöskään haluis tilalta ulkomailta, varsinkaan kun nää monet palakaupat on toisella puolella maapalloa josta ne tulee lentokoneella. Yks pääsyy siihen, että ostin Sitronellan palan, oli se minimaalinen pakkausjätteen määrä, eli pieni pala paperia. Tosin nyt sen kaa täytyy ilmeisesti aina käyttää etikkaa, josta tulee kanssa pullojätettä, mutta huomtattavasti vähemmän kuin jos käyttäisi nestemäistä shampoota ja hoitoainetta. Eikä tukka oo yhtään sen huonompi, ennemmin parempi, eikä tosiaan tarvii joka toinen päivä pestä.
Oma väri takaisin.

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #245 : 06.11.08 - klo:19:31 »
Olen pessyt nyt kaksi kertaa Sitrionellan Kehäkukka rasvoittuville hiuksille -palalla. Ekalla kerralla yritin vaahdottaa palaa käsissä, josta sitten vaahtoa hiuksiin, mutta en saanut niin paljoa palaa vaahtoamaan, jotta sitä olisi riittänyt tukkaan asti. Päädyin sitten hieromaan palaa suoraan tukkaan, jolloin vaahtoa tulee tarpeeksi.

Mä en ehkä oikein ymmärrä täysin, mitä palan käyttäjät tarkoittaa lähmällä. Tukka tuntuu tahmealta, tai oikeastaan niin narskuvan puhtaalta, että on jo hieman tahmea, pesun aikana, mutta kuivuttuaan on täysin puhdas ja ilmava. Erehdyin ekassa pesussa laittamaan pesun jälkeen minimaalisen nokareen karitevoita, joka ei sitten yön aika imeytynyt tukkaan yhtään, vaan rasvaiseksi kerrokseksi latvoihin. Eli tarkoitatteko lähmällä nimenomaan sitä "tahmeutta", joka tuntuu hiuksissa huuhtelun aikana, vai jääkö tukka kuivuttuaan lähmäiseksi?

Toistaiseksi Kehäkukka-pala on tuntunut oikein hyvältä. Kuivattaa ehkä hieman liikaa päänahkaa, ainakin verrattuna shikakaihin, jonka jälkeen päänahka hipoo täydellisyyttä. Palavalintani tuntuu ehkä näin jälkikäteen vähän kummalliselta, nimittäin kaikki palani on tarkoitettu rasvaiselle päänahalle, jota mulla ei todellakaan ole, vaan pikemminkin kuiva. Ajattelin tilatessani, että Sitrionellan paloja on sanottu huonosti peseviksi, niin varmistelen selustaa tilaamalla voimakkaammin peseviä. Jatkan kuitenkin kokeilua...
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

Poissa MAS

• HAIRahtanut
« Vastaus #246 : 06.11.08 - klo:19:57 »
Eli tarkoitatteko lähmällä nimenomaan sitä "tahmeutta", joka tuntuu hiuksissa huuhtelun aikana, vai jääkö tukka kuivuttuaan lähmäiseksi? 

Hyvä kysymys... mä varmaan tarkoitan vähän molempia  :) Paloilla pesun jälkeen märkä  tukka tuntuu aina jonkun verran nahkealta, mutta lähmäinen on siitä asteen pahempi, enemmän sellainen öljyinen. Itselle noilla kosteuttavammilla paloilla on muutaman kerran jäänyt latvoihin öljyisyyttä, joka sitten tukan kuivuttua näkyy lähmäisyytenä. (että mä oon hyvä selittäjä...)
1b F ii

Poissa Melisande

• HAIRahtanut
« Vastaus #247 : 06.11.08 - klo:22:43 »
^^ Omalla kohdalla lähmä oli juuri kuivissa hiuksissa tuntuvaa selvää tahmaisuutta, kuin liimapuikkoa tai palasaippuaa olisi hinkattu kuiviin hiuksiin. Hiuksia ei pystynyt kampaamaan, harvapiikkiselläkin teki kipeää. Shampoopalat kiinnotaisi edelleen, mutta tuon lähmän takia tyssäsi tutustuminen aika lyhyeen. Pesinköhän kuusi pesua putkeen palalla eikä muutosta parempaan ollut havaittavissa, enkä enää kestänyt niiden hiusten kanssa.

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #248 : 07.11.08 - klo:00:01 »
Mä en ehkä oikein ymmärrä täysin, mitä palan käyttäjät tarkoittaa lähmällä.

Minulle lähmä tarkoittaa saippuan jäämiä hiuksissa. Hiukset tuntuvat hieman vahamaisilta ja pituudet näyttävät siltä kuin suihkussa ei olisi käyty ollenkaan (=rasvaiset). Niissä kohdissa, joihin saippuaa on jäänyt eniten, hiukset ovat oikein klimpissä. Löydän nuo klimpit kun heilautan päätä, hiukset tuntuvat niissä kohdissa raskailta.  Ärsyttävintä tuossa on se, että vasta tukan kuivuttua kokonaan näkee onko sitä lähmää vai ei.  :-\

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #249 : 07.11.08 - klo:15:39 »
Edellisiin:

Mun lähmä on sitten ihan erityyppistä! Tukka on kuivuttuaan ilmava, ehkä hieman takkuinen. Pesussa tukka tuntuu vahamaiselta ja raskaalta. Onpas tämä monimutkainen juttu! Pesin eilen kahden palapesun jälkeen shikakailla. Hiuksissa oli selvä vahamainen tuntu, niin kuin palashampoopesuissakin, jota ei ole aikaisemmin shikakailla ollut. Täytynee sinnikkäästi jatkaa paloilla, jos tuntu jossain vaiheessa häviäisi!
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

Poissa Hentoinen

• Hiushörhö
« Vastaus #250 : 08.11.08 - klo:16:57 »
Voisiko joku kemian suhteen fiksumpi selittää että miksi tavallisella shampoolla pestessä hiukset lätistyvät ja menevät luiruiksi kun ne rasvoittuvat, mutta palashampoilla hiukset menevät kankeammaksi = enemmän volyymia kun ne rasvoittuvat?  ???
1b M ii. Chagrin Valley & Organic Soap!!! Iloinen polkkatukkalainen. :)

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #251 : 09.11.08 - klo:16:04 »
Tuuheutusefektiä en osaa selittää, mutta tuo luiruuntuminen johtunee siitä, että tavallisissa shampoissa on pesevien, hiusta avaavien aineksien lisäksi pinnoittavia aineita (joissakin tapauksissa myös silikonia, mutta yleensä jotain muuta). Siksi kai yleensäkin tavallisen shampoon jäljiltä tukka jää sileämmäksi ja raskaammaksi kuin paloilla pestessä.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #252 : 09.11.08 - klo:16:07 »
Minä siirryn nyt kokonaan yrtteihin. Shampoopalat toimivat tässä tukassa nykyään aivan liian satunnaisesti.  :-\ Kerkesin keräämään kivan varaston paloja, mutta pistin ne nyt myyntiin. Pari helmeä säästän itselleni, jos vaikka vielä joskus... Ikävä paloja jo nyt.  :D

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #253 : 14.11.08 - klo:00:22 »
Täytyy sanoa, että CV:n palashampoiden kanssa ei koskaan tiedä, mitä tuleman pitää. Jännitys pysyy yllä, kun saa arvailla, onko pesun tuloksena tällä kertaa ihanan kiiltelevä, liukas ja silkkinen kutristo, vai sellainen himmeän puoliksi rasvaisen näköinen...  :D Kiinnitän huomiota huuhteluun ja yritän olla huolellinen, mutta aina sekään ei tunnu vaikuttavan.
Olisin paljon innostuneempi näistä tuotteista, jos tulos olisi aina luotettavasti loistava. Jostain tuntemattomast luonnonlaista johtuen pesutulos voi olla siis milloin mitäkin, upean ihanasta kammottavaan lähmään, ja kaikkea siltä väliltä.  ::)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #254 : 18.11.08 - klo:20:15 »
Surffailin netissä ja etsin tietoa erilaisista yrteistä. Tilasin nyt kissanminttua, kuivattua hibiskusta (kiinanruusu?), nuolijuurijauhetta, ja sarviapilan siemeniä.  ;D Noista olisi tarkoitus valmistaa hoitavia yrttihuuhteluita. Tulen tänne raportoimaan tuloksia, kunhan saan nuo käsiini.