Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 464655 kertaa)

Poissa Hentoinen

• Hiushörhö
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #255 : 18.11.08 - klo:23:12 »
HaaaaaaaaaaaAAAAAAAAArrghh!!! Mun eka lähmä!!  :o Ja syynkin tiedän. Mä pesin Olive Babassulla ja sitten soi puhelin just kun mulla oli pää vaahdossa. Koska mä odotin yhtä tärkeetä puhelua, mä juoksin sitte pää vaahdossa puhelimeen. Kuulemma tekee hyvää antaa sen vaahdon vaikuttaa, sanotaa CV:n nettisivuilla. Eli vaahto sai olla joku 5 min. SItte tulikin kiirus, eli jätin ACV:n ohjelmasta.  ::) Ah, you dumb girl! Mä arvasin jo heti kun kampailin auki, että nyt meni mettään. Takut ei meinanneet lähteä ollenkaan ja koko pehko oli jotenkin jähmeä. Kuivuttuaan se oli sellainen nihkeänkankea ja otsis oli jo iltapäivällä rasvanen siihen malliin että latvoista tippuvalla ylijäämällä olis kevyesti paistanut pihvin.  ;D Tai silleen. Anyway, pesin nyt uusiksi Summer Sunshinella ja heitin 1/8 ACV:n perään sen normaalin 1/10 tilalla. Nyt näyttää jo siltä miltä pitääkin, tukka on ilmava ja siloinen.
1b M ii. Chagrin Valley & Organic Soap!!! Iloinen polkkatukkalainen. :)

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #256 : 19.11.08 - klo:00:39 »
HaaaaaaaaaaaAAAAAAAAArrghh!!! Mun eka lähmä!!

Haha, nauroin ääneen!  :D Mietihän sitä fiilistä kun koko tukka on yhtä öljyinen kun sun otsis.  ;D Pitäisi varmaankin kerätä jonkunlainen "älä tee näin" -lista shampoopalojen käytöstä, jos vaikka epäonnistumiset vähenisivät.  :D

Poissa pippuri

• Hiushörhö
« Vastaus #257 : 20.11.08 - klo:15:20 »
suosittelen ehdottomasti noiden CV:n normaalien (kosteuttavien) saippuoiden testaamista hoitoaineena, mun hiukset ainakin tuntuivat tykkäävän :).

Minkä palan rankkaisit kosteuttavimmaksi?
Riittääkö sulla kosteuttavuus myös latvustolle noita palasaippuoita käytettäessäsi vai jääkö latvat kuiviksi?
2aFii

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #258 : 20.11.08 - klo:15:40 »
Mie oon testaillut nyt useita CV:n paloja, joista sain näytteitä pariin-kolmeen pesuun/pala. Ensimmäiset kokemukset olivat sellaisia, että paloja on todella hankala käyttää ja ne oli hankala saada vaahtoamaan. Pesutulos tuntui narskuvalta, mutta kun hiukset kuivuivat, hiukset olivat ihan ilmavat ja kosteutetun oloiset. Vaikka lopputulos oli varsinkin babassu & marshmallow -palan jälkeen todella hyvä (ilmava, kuohkea, kosteutettu, kiiltävä) en siltikään tiiä haluanko siirtyä kokonaan paloihin, koska ovat sen verran hankalia käyttää. Jotenkin vain sulfaatiton, nestemäinen sampoo on edelleen helpoin tapa pestä kutristo.

Mua kuitenkin kiinnostaisi kovasti kokeilla Sitrionella blondipalaa. Osaisiko joku CV:n ja Sitrionellan paloja kokeillut vertailla niitä keskenään yleisesti? Joitain kokemuksia löysin haulla, mutta sellaista kunnollista vertailua en nähnyt. Vertailua kaipaisin esim. pesutuloksesta, kosteuttavuudesta, vaahtoavuudesta, lähmäisyydestä, pesevyydestä jne.

Poissa Ulrika

• Tukkaguru
« Vastaus #259 : 20.11.08 - klo:15:46 »
^ Minä olen huomannut, että mitä pienempi pala on käytettävissä sitä hankalampi sitä on käyttää. Vaahtoutuminen vaatii työtä ja pala katoaa hiuksiin ja lipsuu otteesta paljon pahemmin. Sullakin ellen taitaa olla pieniä nuo sun kokeilupalat ja voisikohan olla, että isommalla palalla saisit enemmän käyttömukavuutta.
Tänään on nimenomaan tekemispäivä!

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #260 : 20.11.08 - klo:15:54 »
^ Toi on varmastikin totta, että isommalla palalla käyttömukavuus kasvaa paljon, kun pieniä sample-paloja on hankala pyöritellä päänahassa/käsissä sillä tavalla, että saa aikaan edes jonkinlaista vaahtoa.

Poissa pippuri

• Hiushörhö
« Vastaus #261 : 21.11.08 - klo:09:47 »
Vaikka lopputulos oli varsinkin babassu & marshmallow -palan jälkeen todella hyvä (ilmava, kuohkea, kosteutettu, kiiltävä) en siltikään tiiä haluanko siirtyä kokonaan paloihin, koska ovat sen verran hankalia käyttää. Jotenkin vain sulfaatiton, nestemäinen sampoo on edelleen helpoin tapa pestä kutristo.

Oliko sulla myös latvat riittävän kosteutetut vai tarvitsitko palan jälkeen hoitiksen?

Yritän hahmottaa miten hoitavia ja kosteuttavia noi shampoopalat oikein onkaan ja hyvä vertailukohta mulle olisi Mopin sulfaatiton shampoo.
Leikitään, että käyttömukavuus, saatavuus, hinta, vaihtelunhalu/tarve, yms seikat uhohdetaan ja ajatellaan vain kosteuttavuutta ja hoitavuutta, ja vertaat babassu&marshmallow palaa Mopin Hydrating shampooseen niin kumman jälkeen hiukset tuntuivat paremmalle?

Entä lopputulos jos verrataan: pesu Mopin Hydratingilla ja hoitiksena esim. Kevin Murphyn Born.Again kunnon vaikutusajalla
-pääseekö tolla hoitavalla babassu&marshmallow palalla pelkästään lähellekään yhtä hyvään tulokseen?

Entäs jos palan jälkeen laittaa esim tota B.A:ta ?Kumpi voittaa MOP Hydrating+B.A vai Babassu&Marshmallow+B.A?

2aFii

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #262 : 21.11.08 - klo:10:23 »
^ Melkoisia kysymyksiä sulla, pippuri ;D, yritän vastata niihin edes jotenkin.

Mie en edes uskaltanut koskeakaan paloilla latvoihin, pesin siis mulle normaaliin tapaan vain päänahan ja hiusten juuret. Kyllä se vaahdottaminen takutti hiuksia sen verran, että tarvitsin hoitista takkujen selvittelyyn. Hiukset tuntuivat märkinä narskuvilta, miltä hiukset eivät tosiaankaan tunnu MOP C-System Hydrating -sampoon jälkeen. Sampoopalan ja MOPin sampoon ero tuntuu ja näkyy sitten vasta kuivissa hiuksissa: palan jälkeen hiukset olivat todella kuohkeat, ilmavat ja kosteutetut, volyymiä oli siis todella hyvin, kun taas MOPin jälkeen hiukset ovat raskaat ja niissä ei ole volyymiä, vaikkakin hiukset ovat kiiltävät ja kosteutetun tuntuiset, jopa liiankin kanssa.

Hiukset ovat MOPin ja esim. B.A.n jälkeen todella raskaat, mutta tietysti kiiltävät ja kosteutetut. Uskoisin, että pelkän babassu & marsmallow'n jälkeen hiukset olisivat ilmavat ja "pomppivat", mutta mielestäni hiukset eivät olisi ihan niin kosteutetun tuntuiset pelkän palapesun jälkeen. Tämä on nyt tällaista mututuntumaa ja arvailua, koska en ole edes kokeillut pelkän palan käyttämistä kaikkiin hiuksiin ja ihan ilman hoitista, eli asian laitan voi olla ihan toisinkin päin. Mitä nyt oon lukenut toisenkin foorumin käyttökokemuksia, hyväkuntoista neitsythiusta voi oikein hyvin pestä pelkällä palalla ja tehdä ACV-huuhtelun, jonka jälkeen hiukset ovat yhtä hyvän tuntuiset kuin sampoo + hoitis -kombon jälkeen, tai jopa paremmankin tuntuiset.

Näistä kun ei koskaan tiiä muuten kuin kokeilemalla, että miten joku tietty sampoopala käyttäytyy omissa hiuksissa ja mitä hiukset tykää niistä. Esim. mun hiuksille babassu & marsmallow oli todella hyvää, kun taas palasampoonäytteiden antaja sanoi, että hänellä tuo pala antaa melkein huonoimman tuloksen ja parhaimman hän saa rosemary & mintillä, joka taas aiheutti mulle älytöntä päänahan rasvoittumista.

Edit: Piti vielä lisätä, että en ole kokeillut sellaistakaan niksiä, jossa päänahka pestään ensin pesevämmällä palasampoolla, jonka jälkeen hiusten latvat pestään vielä todella kosteuttavalla, normaalilla palasaippualla ikään kuin hoitoainetarkoituksessa. Tällainenkin konsti saattaa antaa mahdottoman hyvän lopputuloksen, pehmeän ja kosteutetun tuntuiset hiukset.
« Viimeksi muokattu: 21.11.08 - klo:10:27 kirjoittanut ellen »

Poissa Ulrika

• Tukkaguru
« Vastaus #263 : 21.11.08 - klo:10:31 »
pippuri, en tiedä onko tästä mitään apua, kun en ole tuota born.againia kokeillut, mutta minulla ainakaan ei vielä yksikään kokeilemani shampoopala ole yksinään riittänyt varsinkaan latvojen osalta. Eli parhaimmat tulokset olen saanut yhdistämällä shampoopalan ja hoitoaineen, esim. MOP C-Sytem Hydrating ha:n. MOPin Hydrating shampoosta tykkään kyllä ja mielestäni pääsen jokseenkin samanlaiseen lopputulokseen shampoopala + MOP Hydrating ha -yhdistelmällä kuin MOP Hydrating shampoo + hoitoaine.
Tänään on nimenomaan tekemispäivä!

Poissa Virus

• HAIRahtanut
  • Zed's dead, baby, Zed's dead.
« Vastaus #264 : 21.11.08 - klo:11:25 »
Mitä nyt oon lukenut toisenkin foorumin käyttökokemuksia, hyväkuntoista neitsythiusta voi oikein hyvin pestä pelkällä palalla ja tehdä ACV-huuhtelun, jonka jälkeen hiukset ovat yhtä hyvän tuntuiset kuin sampoo + hoitis -kombon jälkeen, tai jopa paremmankin tuntuiset.

Täällä kuvatun kaltainen tapaus, joka allekirjoittaa ko. väittämän täysin! :D Ja ilman happohuuhteluakin pärjää; hius on vain jäykemmän oloinen (=ei tarvitse esim. rullia juhlakampauksen alle). Hoitoainetta en tarvitse palapesun jälkeen.

Oma hiustenpesurutiinini on semmoinen, että pesen pari kertaa viikossa CV:n Babassu & Marshmallow'lla sekä kerran viikossa pelkällä EHS Hunajahoidolla tai ZX Suklaa & Vaniljalla. (CO-pesu käytännön syistä, koska käyn vesijumpassa - tiedän, mummoharrastus ;D - enkä laiskuuttani viitsi ottaa märkää palaa / rasioita sotkemaan laukkua.)

Yhdistelmä toimii täydellisesti. Ennen, tavallisten shampoiden aikana, päällimmäiset hiukset nousivat aina pörröisenä kerrostumana koholleen. >:( Ponnarissakin oli ikään kuin kaksi osiota, sitä pörröhiusta ja tavallista. Nyt ongelma on kadonnut kokonaan!
Ja entäs tämmöinen kirpeä pakkasaamu, kun naamaa kiristää ilman kuivuuden takia: ei tietoakaan tukan sähköisyydestä! Ennen tilanne on ollut marraskuusta maaliskuuhun se, että tukka on liimaantunut juurestaan päänmyötäisesti pitkin naamaa ja latvat ovat lentäneet ritinän säestyksellä jokainen eri suuntaan. Talvet ovatkin vierähtäneet kivasti jokapäiväisellä panta & nuttura -rutiinilla. Ostin talven varalle ZX Suklaa & Vanilja -hoitosuihketta, mutta eipä ole tarvinnut. Laitan sitä joskus hyvän tuoksun takia, koska tukka on pehmeä, sähkötön ja laskeutuva muutenkin! 

Edit: yhden ison plussan autuaasti unohdin listata! Eli päänahan kutina ja kuiva hilse on nykyään poissa.

CV:stä saa huomisesta alkaen jälleen Babassu & Marshmallowia, joten tilaus lähtee samantien. :P

Lisättäköön vielä, etten käytä mitään muotoilutuotteita, joten huomiot ovat "luonnontilassa" tehtyjä.
« Viimeksi muokattu: 21.11.08 - klo:14:30 kirjoittanut Virus »
2b M iii, tukka sekasin kun tuuletinasentajalla.

Poissa pippuri

• Hiushörhö
« Vastaus #265 : 21.11.08 - klo:14:52 »
Niin, eipä auta kuin tilata samplepalat testattvaksi, sillä niin erilailla erilaiset hiukset noihin reagoi.

Onneksi siellä on useampikin suht tuoksuton pala, mutta mites voimakas tuo babassu&marshmallowin tuoksu on, jääkö hiuksiin vielä huuhtelun jälkeenkin?

Saippuapalojen tehoista hoitsikkoina olis kiva kuulla kokemuksia.
Radis oli ainaskin tilannut sen Goat Milk Honey Oatmel-palan...mitäs tykkäsit?
2aFii

Poissa Hentoinen

• Hiushörhö
« Vastaus #266 : 21.11.08 - klo:15:22 »
^Mulla on kanssa Goat Milk ja kyllä se toimii hoitsikkana, mutta vielä paremmin musta toimii Honey Butter.

pippuri, tsekkaa CV:n käyttäjäkokemukset-ketju tältä samalta foorumilta, siellä on jo jotakin osviittaa. Ja muut CV:n käyttäjät, mars sinne raportoimaan! Löytyy jossain sivun 3 jälkeen.
1b M ii. Chagrin Valley & Organic Soap!!! Iloinen polkkatukkalainen. :)

Poissa pippuri

• Hiushörhö
« Vastaus #267 : 21.11.08 - klo:15:40 »
Kiva kun muistutit tuosta ketjusta.

Muistanko oikein, että sulla Hentoinen ei myöskään tullut Mopin Hydrating ha:lla ( Hyvä vertailukohde )mitenkään kehuttavaa tulosta lyhyellä vaikutusajalla? Saatko saippuapaloilla paremman tuloksen kuin Hydratingilla?

Edit: tarkoitin hoitista, en shampoota.
Edit2: mun pitää muistaa, ettei yhdellä ainoalla tuotteella voi saada unelma tulosta, siis kuohkeaa ilmavaa
tyveä ja että kuitenkin latvusto olisi tarpeeksi hoidettu ja kosteutettu....Ei vaan meinaa heti mennä jakeluun ;D
« Viimeksi muokattu: 21.11.08 - klo:16:29 kirjoittanut pippuri »
2aFii

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #268 : 21.11.08 - klo:21:40 »
mun pitää muistaa, ettei yhdellä ainoalla tuotteella voi saada unelma tulosta, siis kuohkeaa ilmavaa
tyveä ja että kuitenkin latvusto olisi tarpeeksi hoidettu ja kosteutettu...

Juuri tuollaisiahan shampoopalat ovat! Kuvailemasi tulos yhdellä ainoalla tuotteella.  ;)

Surffailin netissä ja etsin tietoa erilaisista yrteistä. Tilasin nyt kissanminttua, kuivattua hibiskusta (kiinanruusu?), nuolijuurijauhetta, ja sarviapilan siemeniä.  ;D Noista olisi tarkoitus valmistaa hoitavia yrttihuuhteluita. Tulen tänne raportoimaan tuloksia, kunhan saan nuo käsiini.

Nyt on "hoitoaine" testattu. Keitin kiinanruusun kukista ja sarviapilan siemenisä teetä ja sekoitin siihen nuolijuurijauhetta. Kumosin tuon päähäni shikakai-amla -pesun jälkeen. Tukasta tuli sileä ja pehmeä, mutta shikakain tuoma tuuheus katosi. Tukka oli yhtä lättänä kuin tavallisen hoitoaineen jälkeen.

Minä kuitenkin kaipaan juuri tuuheutta tukkaani, joten kokeilin hieman erilaista pesua. Keitin kiinanruusun kukista taas teetä ja sekoitin shikakain ja amlan suoraan siihen. Pesin kuten normaalistikin shikakailla. Tuuheus on taas tallella, mutta tukka hieman tavallista pehmeämpi.  :-*
« Viimeksi muokattu: 26.11.08 - klo:15:30 kirjoittanut Kikka »

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #269 : 27.11.08 - klo:17:42 »
Onkos jollekin ehtinyt kertyä kokemuksia tuosta Chagrin valleyn Coconut milk-shampoopalasta? Ja osaisiko joku määritellä, minkä verran ja minkäsävyistä ruskeaa väriä Cafe moreno-pala antaa? En itselleni sitä ajatellutkaan, mutta äidille joululahjapakettiin kyllä.