Minäkin voisin vähän kertoilla shampoopala kokemuksistani. Olen käyttänyt CV:n paloja nyt noin kuukauden, ja tavallisiin shampoisiin ei taida kyllä olla enää paluuta.
Tykkään kovasti tästä pesutavasta, ja saan palat vaahtoamaan hyvin hiuksissani. Hiukset tuntuvat pelkällä palapesulla yhtä hyvilltä, tai oikeastaan paremmilta, kuin tavallisen shampoon, tunnin tehismuhittelun ja jätettävien jälkeen.
Aluksi hiukset jäivät tosi pörröisiksi pesujen jälkeen, joskin tuntuivat samalla pehmeiltä ja hoidetuilta. Nyt pöröisyys on helpottanut, mutta kyllähän sitä aina jonkin verran jää.
Lähmävaihe minulle tuli oikeastaan vasta kun pesin kolme kertaa peräkkäin Olive & Babassulla. Hiukset jäivät siis tosi lättänöiksi ja näyttivät vähän likaisilta. Pahempi ongelma kuitenkin oli, että tuo aiheutti minulle kutisevan ja hilseilevän läntin päänahkaan. Ilmeisesti sinne oli siis kertynyt öljyä pesuista, muuta selitystä en keksi.
Molemmista ongelmista selvisin, kun kaadoin soodaveden päänahkaan ennen pesua, ja pesin sitten normaalisti shampoopalalla. Tuli puhdas ja erittäin tuuhea tukka. Pala muuten vaahtosi ihan uskomattomasti tuon soodan avulla. Jopa enemmän kuin Nivean Intense repair -shampoo, ja se on paljon se!
Lähmävaiheen jälkeen olen pessyt vuorotellen pesevämmillä ja hoitavammilla paloilla, ja hiukset ovat pitäneet tuosta tyylistä. Päänahassa esiintyy satunnaisia kutinoita (hilseily on hävinnyt). Nyt minulla on kokeilussa sitruunahappo, mutta siitä kirjoitan myöhemmin, kun saan enemmän kokemuksia.
Minä olen huomannut pippurin tavoin, että hiuksia irtoaa pesun yhteydessä paljon tavallista vähemmän, vaikka niitä tulee hierottua huomattavasti enemmän.
Miinuksina täytyy shampoopaloista sanoa, että hiukset ovat näillä paljon sähköisemmät (no, tuo tulee esille vain harjattaessa) ja pesun jälkeen niissä on enemmän takkuja (+ satunnaiset päänahan kutinat, joista kyllä uskon pääseväni vielä oikealla pesutavalla eroon). Yleisesti ottaen hiukset jäävät kuitenkin niin ihaniksi, että aion ehdottomasti jatkaa näiden käyttöä ja etsiä itselleni parhaat palat.
Tuo palojen vertailu onkin minusta sitten tosi hankalaa. Palat tuntuvat tekevän minulla lähes samanlaisen lopputuloksen, tai sitten sama pala saattaa eri pesukerroilla jättää hiukset ihan erilaisiksi. Ainoastaan sen verran osaan jo tehdä eroa, että Olive & Babassu, Babassu & Marshmallow ja Honey, beer & egg jättävät hiukset sileämmiksi ja littanammiksi, kun taas Herb Garden, Summer Sunshine ja Rosemary, lavender aloe tekevät hiuksista pörröisemmät ja tuuheammat.
Pistinkin jo tilaukseen kaikki muuta palat paitsi B&M:n, jota ei ollut saatavilla. Ehkä nämä ajan kanssa alkavat erottua toisistaan.