Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465153 kertaa)

Poissa Beatrix

• HAIRahtanut
  • Off to never-never land...
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #375 : 23.01.09 - klo:15:55 »
Minäkin voisin vähän kertoilla shampoopala kokemuksistani. Olen käyttänyt CV:n paloja nyt noin kuukauden, ja tavallisiin shampoisiin ei taida kyllä olla enää paluuta.
Tykkään kovasti tästä pesutavasta, ja saan palat vaahtoamaan hyvin hiuksissani. Hiukset tuntuvat pelkällä palapesulla yhtä hyvilltä, tai oikeastaan paremmilta, kuin tavallisen shampoon, tunnin tehismuhittelun ja jätettävien jälkeen.

Aluksi hiukset jäivät tosi pörröisiksi pesujen jälkeen, joskin tuntuivat samalla pehmeiltä ja hoidetuilta. Nyt pöröisyys on helpottanut, mutta kyllähän sitä aina jonkin verran jää.

Lähmävaihe minulle tuli oikeastaan vasta kun pesin kolme kertaa peräkkäin Olive & Babassulla. Hiukset jäivät siis tosi lättänöiksi ja näyttivät vähän likaisilta. Pahempi ongelma kuitenkin oli, että tuo aiheutti minulle kutisevan ja hilseilevän läntin päänahkaan. Ilmeisesti sinne oli siis kertynyt öljyä pesuista, muuta selitystä en keksi.
Molemmista ongelmista selvisin, kun kaadoin soodaveden päänahkaan ennen pesua, ja pesin sitten normaalisti shampoopalalla. Tuli puhdas ja erittäin tuuhea tukka. Pala muuten vaahtosi ihan uskomattomasti tuon soodan avulla. Jopa enemmän kuin Nivean Intense repair -shampoo, ja se on paljon se!

Lähmävaiheen jälkeen olen pessyt vuorotellen pesevämmillä ja hoitavammilla paloilla, ja hiukset ovat pitäneet tuosta tyylistä. Päänahassa esiintyy satunnaisia kutinoita (hilseily on hävinnyt). Nyt minulla on kokeilussa sitruunahappo, mutta siitä kirjoitan myöhemmin, kun saan enemmän kokemuksia.

Minä olen huomannut pippurin tavoin, että hiuksia irtoaa pesun yhteydessä paljon tavallista vähemmän, vaikka niitä tulee hierottua huomattavasti enemmän.

Miinuksina täytyy shampoopaloista sanoa, että hiukset ovat näillä paljon sähköisemmät (no, tuo tulee esille vain harjattaessa) ja pesun jälkeen niissä on enemmän takkuja (+ satunnaiset päänahan kutinat, joista kyllä uskon pääseväni vielä oikealla pesutavalla eroon). Yleisesti ottaen hiukset jäävät kuitenkin niin ihaniksi, että aion ehdottomasti jatkaa näiden käyttöä ja etsiä itselleni parhaat palat.

Tuo palojen vertailu onkin minusta sitten tosi hankalaa. Palat tuntuvat tekevän minulla lähes samanlaisen lopputuloksen, tai sitten sama pala saattaa eri pesukerroilla jättää hiukset ihan erilaisiksi. Ainoastaan sen verran osaan jo tehdä eroa, että Olive & Babassu, Babassu & Marshmallow ja Honey, beer & egg jättävät hiukset sileämmiksi ja littanammiksi, kun taas Herb Garden, Summer Sunshine ja Rosemary, lavender aloe tekevät hiuksista pörröisemmät ja tuuheammat.
Pistinkin jo tilaukseen kaikki muuta palat paitsi B&M:n, jota ei ollut saatavilla. Ehkä nämä ajan kanssa alkavat erottua toisistaan.
2c F ii

kultanen

• Vieras
« Vastaus #376 : 24.01.09 - klo:15:52 »
Mulla on luonnostaan sellaiset "lasiset" hiukset, joten monet CV:n paloista hoitaa liikaa, mutta toisaalta mula on herkkä päänahka, niin toiset ovat taas liian peseviä ja kuivattavat päänahkaa (esim. sitrus & chamomille). Nyt olen aivan ihastunut mud & clay:hin. Olen vuorotellut sitä coconut milkin kanssa, joka yksin pesee liikaa. Aion kyllä pestä taas välillä vihreän kosmetiikan brunettella, kun saan CV:n samplet kulutettua loppuun ja ennenkuin uusi tilaus saapuu. Aion tilata ainakin Mud & Clayn isona ja sitten sampleja mm. cafe morenon yms.

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #377 : 26.01.09 - klo:04:39 »
Olen huomannut, että nyt pitkään shampoopaloja käytettyäni ne alkavat kuivattaa hiuksia vähän liikaa. Välillä tulee aika kamalia pörröjä hiuksiin, tai no, oikeastaan aina. Ovatko nämä edes sitten loppujen lopuksi tavallisia shampoita paljon hellävaraisempia, ainakaan kiharoille? Olen nyt vähän hukassa hiustenpesun kanssa, kun mikään ei tunnu täysin sopivan, enkä oikein tiedä millä pesisin. Voisiko joku pliis kehittää sellaisen melkein CO-pesua vastaavan metodin, mutta hieman pesevämmän?

Mä oon paininut ihan saman vaivan kanssa. Jos pidän tukkaa yötä päivää auki, pituudet menee valehtelematta rastoille. Shikakain huuhtelu on niin hidasta puuhaa, että yrttipesut on jääneet. Mulla kiusaa vielä päänahan herkkyys, eli CO-pesuja en voi tehdä, koska päänahka ei kestä hoitoaineita. Mä oon huomannut CV:n shampoopaloissa sellaisen ongelman, että ne tuppaa olemaan kaikki pesuteholtaan yhtä ärjyjä, mutta toiset vaan jättää öljyisemmäksi. Bare Naked Soapin palashampoo taas on ihan eri tuntuinen, hellempi, eikä jätä tukkaa niin haperoksi kuin CV:t. Tuntuu vaan, että sekin vaatii vaihteluksi ärjymmän CV-pesun, ettei tukasta tule lähmäinen.

Mulla palashampoot koukuttaa päivittäiseen pesuun. Raju pesuteho kiihdyttää rasvoittumista, eikä palasta tuleva öljyisyys korvaa päänahan ihosta kuurattua omaa kosteutta ja suojakerrosta. Oon parhaani mukaan yrittänyt pestä useimmiten mahdollisimman kevyesti, mutta pakko kai se on koittaa pidentää pesuväliä vaikka jollain muulla yrtillä. Teellä tai miedolla etikkaliuoksella voisi kokeilla ens alkuun. Liian lyhyt pesuväli varmasti osaltaan aiheuttaa latvojen takkuamista.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa pippuri

• Hiushörhö
« Vastaus #378 : 26.01.09 - klo:10:14 »

Mä oon huomannut CV:n shampoopaloissa sellaisen ongelman, että ne tuppaa olemaan kaikki pesuteholtaan yhtä ärjyjä, mutta toiset vaan jättää öljyisemmäksi.
Raju pesuteho kiihdyttää rasvoittumista, eikä palasta tuleva öljyisyys korvaa päänahan ihosta kuurattua omaa kosteutta ja suojakerrosta.

Oletko shishi testannut CV:n palasaippuoita hiustenpesuun? Ne on huomattavasti hellempiä pesuteholtaan kuin shampoopalat.
2aFii

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #379 : 26.01.09 - klo:10:46 »
^Honey Butteria ja Olive Sheaa tuli kokeiltua. Nuokin jätti aika öljyisiksi, vaikka päänahka tuntui kuuratulta. Palasaippuat ja CV:n shampoot jättää mun karvat paljon hennomman ja hauraamman tuntuisiksi, vaikkei volyymissä ookaan valittamista. Akamutin musta saippua taas kuivatti päänahkaa aika reilusti. Bare Naked Soapin palashampoo on ollut mun päässä paljon toimivampi kuin nuo saippuat.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #380 : 26.01.09 - klo:14:00 »
^Mistä ostat Shi Shi Bare Naked Soapin palashampoota? Se kuulostaa ihan houkuttelevalta kokeilukohteelta.
 OT: Ihan järkyttävää kuinka helposti täältä ottaa kipinää kaikenlaisiin kokeiluihin.  ::)

Edit: Kiitos Shi Shi!  :D  Tuossa kaupassa näyttää olevan paljon mielenkiintoisia tuotteita ja kohtuuhinnat.
« Viimeksi muokattu: 27.01.09 - klo:07:05 kirjoittanut juuriska »
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #381 : 26.01.09 - klo:23:00 »
Oon tilannut tuota The Organic Bodycare Shopista. Muita firman saippuoita en ole ehtinyt vielä kokeilla, mutta tuo shampoopala on kyllä erittäin hyvä. Puljussa on varsin huokeat postarit ja loistava palvelu.

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #382 : 26.01.09 - klo:23:10 »
Mikä noista shampoopaloista, ainakin CV:n, tekee niin peseviä ja kuivattavia? Mitä tuo ''saponified oils'' tarkoittaa? Olen kaikki sanakirjat netistä ja kirjoista selannut, eikä omassa päässäkään välähdä. Onko tuo niinkuin lipeää, vai mitä? Mikähän noissa on pH yleisesti, varmaan aika korkea?

Pörröjen ja kuivuuden määrä hiuksissa on kutistunut aika roimasti, kun olen vaihtanut CO-pesuun..

Poissa nelma

• Tukkaguru
    • Sellaisia päiviä-blogi
« Vastaus #383 : 26.01.09 - klo:23:55 »
Englanniksi selitettynä saponifioiminen on to hydrolyze an ester using an alkali eli öljyn estereitä hydrolysoidaan (pilkotaan kemiallisesti?) käyttäen jotain alkalia (metalli?)

Me speak chemistry  ;D
1bMii  BSL
<3: Iherb, Tigi OH-ha & öljyt

Poissa slala

• HAIRahtanut
« Vastaus #384 : 26.01.09 - klo:23:57 »
Joo, eli "saponified oils" lienee öljyistä tehtyä saippuaa (tai ainakin ne öljyt on "saippuoitu"). http://fi.wikipedia.org/wiki/Saippuoiminen Lipeä on edellisessäkin linkissä mainittu alkali eli emäs, eli sen kanssa rasvasta/öljystä voidaan tehdä saippuaa.

Poissa Mrs. Priest

• Hiushörhö
  • Kitty
« Vastaus #385 : 27.01.09 - klo:01:29 »
Itsekin olen epäillyt shampoopalojen käyttämistä juuri tuon kuivumisen takia. Tietääkseni lipeää ei tarvitse välttämättä edes merkitä INCI:in, koska se jotenkin sekoittuu johonkin muuhun. Kuitenkin sen ansiosta on tuotteella korkeampi pH. Pitäisi kaikilla olla omat pH-mittarit. Yritin ostaa pH-liuskoja, mutta ei näyttänyt olevan apteekissa kaupan muuta kuin lakme-nauhaa.

Käsittelemättömät, loivasti kihartuvat pitkät hiukset. Herkkä hiuspohja.

The Voluntary Human Extinction Movement
         Anti-Psychiatry

Poissa Luscious

• Tukkaguru
  • Parantumaton saippuahullu
« Vastaus #386 : 27.01.09 - klo:02:38 »
Saippuan pääraaka-aineita on kaksi: rasva ja lipeä. Valmistusprosessin aikana lipeä saa rasvat saippuoitumaan. Valmiissa saippuassa ei ole lainkaan lipeää, se on täysin neutralisoitunut.

Emäksistä shampoopalat ja normaali shampoo ovat. Sen voi neutralisoida happamalla etikalla tai sitruunamehulla. Normaalisti hapan tuote jota käytetään shampoon jälkeen ovat perushoitoaineet.
Vuosikausien hiusten hennauksien ja kasvatuksen jälkeen takaisin omaa vaaleaa sävyä kasvattamassa...

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #387 : 27.01.09 - klo:10:20 »
Lisätään vielä edellisisiin, että jostain luin käsintehtyjen saippuoiden ja shampoopalojen pH:n olevan 8,0  - kun neutraali on 7,0 niin tuo tarkoittaa että shampoopalat tosiaan ovat lievästi emäksisiä. Mutta lipeää ei mainita INCIssä siksi, ettei siellä tosiaan ole enää tippaakaan lipeää jäljellä. Ylipäänsä kosmetiikan INCissä ei tarvi mainita sellaisia valmistuksen apuaineita, joita lopputuotteessa ei enää ole.

Poissa pippuri

• Hiushörhö
« Vastaus #388 : 28.01.09 - klo:11:18 »
Mä oon kaksi viimeistä pesukertaa pessyt ja hoitanut samoilla aineilla, ja lopputulokset ovat olleet täysin päinvastaiset:

Lauanataina laitoin esihoidoksi pesemättömiin hiuksiini, suojaamaan saunan löylyltä, MOP:n hydrating hoitista
( Mulla oli ollut useampi kuukausi taukoa tän käytössä kun en ole ollut siihen tyytyväinen  )
Löylyttelyn jälkeen kevyt huuhtelu ja juuren ja päänahan pesu Olive-Babassu shampoopalalla ja pituuksiin samanaikaisesti Suklaa-Manteli saippuapalaa.
Hiusten kuivuttua hiukset oli UPEAN TUUHEAT :D ja se tuuheus ja kuohkeus kesti seuraavaan pesuun saakka.
Millään tuotteella, ilman muotoiluaineita, en ole aikaisemmin saanut noin upeaa tuuheutta.

Maanantaina sama setti, samanlailla, samalla super-pehmeällä vedellä, mutta tuloksena oli  lättänä ( mutta puhdas kuitenkin ), suht sileä hiuksisto.

Mitä luulette mistä toi täysin erilainen tulos johtui?
2aFii

Poissa Beatrix

• HAIRahtanut
  • Off to never-never land...
« Vastaus #389 : 28.01.09 - klo:14:21 »
^Minusta tuntuu että palashampoiden toimiminen on välillä oikeaa ydinfysiikkaa. Sama pala saattaa tehdä aivan erilaisen tuloksen päivästä rippuen. Ehkä niillä on oma tahto... ;D

Voisiko sinun tapauksessasi ole kyse siitä, että ensimmäisellä pesukerralla hiukset pitivät tuosta hyvin hoitavasta pesusta (hoitoaine-olive&babassu-saippuapala), mutta kun teit sen kaksi kertaa peräkkäin, niin hiuksiin kertyi liikaa öljyä? Minä olen huomannut nimittäin, että oma tukkani tykkää ehkä eniten hoitavien ja pesevämpien palojen vaihtelusta. Ja samaa palaa en ole enää uskaltanut käyttää kahta kertaa peräkkäin, kun kolme peräkkäistä pesua Olive & Babassulla aiheutti lähmätukan ja kutisevan päänahan.

Jospa tekisit yhden pesun eri palalla ja koittaisit sitten uudestaan tuota yhdistelmää. :)
2c F ii