Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465077 kertaa)

Poissa Eudokia

• HAIRahtanut
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #420 : 01.04.09 - klo:20:24 »
Se siitä minun ostoslakosta kun innostuin ja pistin tilaukseen Sitrionellan shampoopaloja.  ;D Oon jo pitkään tahtonut kokeilla noita kun oon lukenut kokemuksia täältä. Tilasin siis Brunette-, kehäkukka- ja olut-munapalan. En malta odottaa, että saapuvat! Nyt lueskelemaan tarkemmin tätä ketjua.
But you're not alone, you realise
You try to speak but you can only cry.

The Fauns: 4 am

Poissa Satu81

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #421 : 02.04.09 - klo:13:39 »
Onkos joku vain shampoopaloja käyttävä käynyt hiustenleikkuussa? Mitä olette tehneet siinä vaiheessa, jos hiukset on pitänyt pestä ennen leikkausta? Oletteko antaneet pestä kampaamon shampoilla vai oletteko vieneet oman palan mukananne?

Itse kävin viime viikolla leikkauttamassa hiukset lyhyiksi ja sen takia kampaaja halusi pestä hiukset ennen leikkuuta, jotta leikkaaminen kävisi nopsemmin ja helpommin. Varmuuden vuoksi otin oman shampoopalan mukaan ja onneksi otin! Itse en halua enää ollenkaan pestä hiuksia tavallisilla shampoilla ja shampoo vaikuttaa myös kovasti hiusten luonteeseen: Tavallinen shampoo tekee hiukset liruiksi ja lättänöiksi, shampoopalat taas tuuhentavat, paksuntavat ja tekevät laineikkaiksi.

Olihan kampaaja ensin hieman hämmentyneen näköinen, kun kysyin, että voiko hän pestä hiukseni mukana tuomallani shampoopalalla kampaamoaineiden sijaan... ;D Piti siinä sitten lyhyesti selittää, että mistä on kyse ja hiustenpesu tehtiin sitten palaa käyttäen. Harmi vain, kun kampaaja ei sen enempiä kysellyt shampoopalasta: En sitten itse viitsinyt näistä ihanuuksista enempi alkaa kertoilemaan, kun kampaaja ei kerran näyttänyt olevan erityisen kiinnostunut.

1c M ii    <3 Chagrin valley, Sola, Ekologisuus

Poissa Bembo

• HAIRahtanut
« Vastaus #422 : 03.04.09 - klo:16:05 »
Olen käytellyt CV:n shampoopaloja nyt jo jonkin aikaa ja hiukset sekä päänahka ovat kyllä niistä pitäneet. Aluksi eri paloissa oli selviä eroja mutta pitempään käytettynä palat alkoivat muistuttaa yhä enemmän toisiaan. Alkuun ne toimivat jopa vähän paremmin kuin pitemmässä käytössä mutta silti pidin niistä edelleen. Nyt olen kuitenkin joutunut lopettamaan käytön oudon sivuvaikutuksen takia; ne saavat silmät kirvelemään ja pahasti, siis ilman että saippua menee silmään tai edes silmän lähelle! :o. Tämä ilmiö tapahtuu myös hajusteettomilla paloilla joten syynä ei voi olla eteeriset öljytkään. Tosi outoa mielestäni. Voiko saippualle yleensä herkistyä? Olen nyt pitänyt paloista taukoa ja koitan niitä joskus myöhemmin uudestaan. Silmät ovat näin keväällä muutenkin herkistyneet, kuivuvat ja ärtyvät helposti. Ehkä saippua jotenkin vain kuivattaa niitä ilmasta käsin, mutta outoa tuo joka tapauksessa on. :(

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #423 : 03.04.09 - klo:20:18 »
^ Olen kyllä melko varma että se saippua kluitenkin mwenee veden mukana ja se kirvelee... hyvin pieni määrä kuitenkin riittää kirvelyyn eikä siis tarvi juuri saippuavaahtoa mennä, kunhan vettä johon on liuennut minimaalinen määrä saippuaa.  Ei se kyllä ilmasta käsin mitenkään voi leijailla.

kultanen

• Vieras
« Vastaus #424 : 03.04.09 - klo:20:43 »
Huomasin eilen, kun en ollut pessyt hiuksia moneen päivään, että ne tuntuivat ihan puhtailta, vaikka näyttivät likaisilta. Aikana ennen paloja hiukset sekä tuntuivat, että näyttivät likaisilta nopeammin ja varsinkin tuollaisen monen päivän pesemättömyyden jäljiltä. En kyllä enää koskaan halua käyttää muuta shampoota kuin paloja.

kamomilla

• Vieras
« Vastaus #425 : 07.04.09 - klo:10:23 »
Tuosta silmä-ärsytyksestä: Näin siitepölyaikaan (joka on jo täällä omista oireista päätellen) voi tulla oireita vaikka mistä. Itse olen allerginen vähän kaikelle, mutta siitepölyaikaan minulle on annettu ohjeet esim. välttää tiettyjen hedelmien syömistä käsittelemättöminä, koska ne pahentavat oireita. Ja näille hedelmille en varsinaisesti ole siis allerginen, mutta ne jostain syystä vaikuttavat sillä tavalla ristiin, että oireet pahenevat.

Allergisena voin saada oireita myös tuoksuista ja erittäin vaikeasti kalalle allerginen poikani on saanut useasti urticarian tiloissa, joissa on paistettu kalaa ! Ihokontaktia ei ole ollut eikä kalaa syötetty, pelkkä kalan paistaminen samassa tilassa on aiheuttanut melko vaikeat oireet  :'( Allergialääkäri tätä aikoinaan selitti, että ne kalan molekyylit ovat paistamisesta jonkin verran siirtyneet myös huoneilmaan, joka sitten aiheuttanut oireet.

Eli kyllä kaikki lienee mahdollista myös saippuapalojen kanssa, vaikka todennäköisempää tietty on, että jonkinlainen jäämä on silmään kuitenkin päässyt menemään.  CV:n palat minullakin aiheuttavat aikamoista silmä-ärsytystä ja jotkin eivät sopineet ihollekaan ollenkaan. Vastaavasti paljon paremmin minulle ovat sopineet Englannista tilaamani palat, jotka eivät ole niin voimakkaasti tuoksuviakaan.

Kunis

• Vieras
« Vastaus #426 : 07.04.09 - klo:11:14 »
Lainaus
ne saavat silmät kirvelemään ja pahasti
Huomasin saman ensikokeillessani Neem & Tea Treeta. Eihän siinä minkään partikkelien tosiaan tarvitse leijailla. Noi ovat kuitenkin senverran vahasti aromaattisia, että epäilemättä lähellä altistuminen vaikuttaa jo itsessään. Käytin nimittäin saippuaa testinä muihin kehon osiin kuin päähän, eikä sitä millään olisi veden mukana voinut silmiin joutua, mutta kas, silti simmut tuntuivat rusinoilta. Siitä en sitten ikäväkseni tiedä, että onko tuo kehon ulkopuolelta tullutta ärsytystä vai voisiko esimerkiksi iholla ärsyttäväkin aine aiheuttaa silmissä reagointia (ymmärtäisipä enemmän fysiologiasta!). Itselläni kun silmät tuntuvat olevan kehon herkin kohta. Valittavat väsymyksestä, ruuan puutteesta, hajuista, pölyistä ja saasteista, kuivasta, kirkkaasta... Tässäkin listassa on monia silmiin eri tavoin vaikuttavia asioita, joten helppoa johttopäätöstä ei voi tehdä.

No, onneksi reaktio ei itselläni ollut vahva ja ajattelin jatkaa ko. tuotteen testaamista. Tähän asti olen kokeillut vasta Rosemary & Minttiä, Herbal Mistiä ja Citrus Woods Green Teaa riittävän kauan voidakseni paljastaa, että tykkään. Paljn enemmän kuin muista ennen! Ja voi tylsyys jos tää ihastus arkipäiväistyy.

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #427 : 07.04.09 - klo:22:54 »
^ Nojoo, tuoksumolekyylithän kyllä leijuvat ilmassa ja monet niistä voi hyvinkin aiheuttaa ärsytystä. Eteeriset öljythän on nimeltään "eteerisiä" juuri siksi että niille on ominaista haihtua ilmaan (ja silloin niiden tuoksun juuri tunteekin nenässään).

Kunis

• Vieras
« Vastaus #428 : 09.04.09 - klo:13:37 »
Mutta kuten todettua, eri ihmisten silmät voivat olla hyvinkin erilailla herkkiä eri asioille. Ja jos jonkun silmät voivat herkistyä vaikka liian kirkkaasta valosta, mikä ei käsittääkseni ole mitään aineellista, niin en laskisi pois muitakaan mahdollisuuksia herkistyä saippuoille muitakin kuin aromaattisia reittejä. Helpot päätelmät ei tällaisissa asioissa aina anna niitä oikeita vastauksia. Bembohan mainitsi myös hajustamattomat tuotteet (joissa tosin saattaa aina olla alkuperäisissä aineissa kaikenlaista kakkaa, vaikka muita lisäilyjä ei olekaan). Tiedä sitten.

Saippuan silmiinmenemättömyyteen on muuten yllättävän helppo apu, jos vain raaskii pitää vettä valumassa sh:n levityksen ajan: tuppaa päänsä vesisuihkuun kasvot hanan suuntaan, niin kaikki vesi valuttaa mahdolliset aineet pois silmien seudulta. Näin voisi olla hyvä kokeilla ärsytyksen leviämistapaa.

Toivottavasti Bembo löytää itselleen sopivat tuotteet ja saippuat tulevat vielä käytetyksi itsellä tai muilla :)

Poissa Hentoinen

• Hiushörhö
« Vastaus #429 : 09.04.09 - klo:15:48 »
 ^Tai sitten pesee kyykyssä pää alaspäin niin kuin mä.  ;D
1b M ii. Chagrin Valley & Organic Soap!!! Iloinen polkkatukkalainen. :)

Kunis

• Vieras
« Vastaus #430 : 09.04.09 - klo:18:59 »
^Se on joo toinen vaikka meneekin hetki oppia moinen tyyli. Ja siinä vedenkulutus on toki vähäisempää!
Joskus menee yli ymmärryksen että vanhatkin ihmiset taipuu sellaiseen asentoon vaikka muuten tarviivat korotettuja tuoleja.Tukanpesu ja peseytyminen pitää siis vetreänä ;)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #431 : 09.04.09 - klo:19:16 »
Bembo ja kultanen, olisi mielestäni paikallaan informoida CV:n palojen aiheuttamasta ärsytyksestä myös valmistajaa. Sivuilla hehkutetaan liian yksisilmäisesti, kuinka heidän tuotteensa ovat niiiiin luonnollisia ja sellaisina automaattisesti turvallisempia ja parempia allergikkojen ja herkkäihoisten käyttää.

Vaikka valmistaja itse uskookin tuotteidensa laatuun ja on täydestä sydämestä mukana, hänenkin olisi syytä tiedostaa paremmin, että hänen käyttämänsä raaka-aineet voivat laukaista joissakin yksilöissä ärsytysreaktion. Hän nojaa filosofiansa pitkälti pelkän folkloren varaan eikä juurikaan huomioi monia nykytieteen esilletuomia faktoja (mm. monien eteeristen öljyjen allergisoiva vaikutus).

Asiakaspalautteen ei tarvitse aina olla positiivista, joskus risutkin ovat paikallaan  :)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Bembo

• HAIRahtanut
« Vastaus #432 : 14.04.09 - klo:21:15 »
Kiitos kaikille silmien ärsyyntymiseen liitttyvistä kommenteista ja mielenkiintoisista mielipiteistä. :). Tämä silmien ärtyminen on mulla ollut sen verran outoa muutenkin että voi olla että saippua ei ole yksin syyllinen mutta jotain ärsyttävää siinä varmaan on koska tavallisilla pesuaineilla silmät eivät ole ärsyyntyneet suihkussa. Ja vaikka varmaan silloin tällöin itse saippuaa on salakavalasti silmään mennytkin, on muutaman kerran käynyt niin että kumartuessani märkää saippuaa kohti silmät alkavat jo polttaa hullun lailla vaikka siis päässä tai iholla saippuaa ei ole. En kuitenkaan viitsi vielä laittaa palautetta CV:lle koska sain oireita tuoksuttomistakin joten on sen  verran erikoinen juttu.  Kaarnella taas tuntuu ärsytys tulevan selvästi noista voimakkaista aromaattisista aineista. Neem & Tea Tree taitaa olla niitä voimakkaimman tuoksuisia. Ja toisaalta kun saippuat olivat niin ihania alkuun. Aion vielä vähän myöhemmin niitä kokeilla uudelleen. Hiukset tuntuivat niitä käyttäessä kaksinkertaistuneen. Paksut ja vahvat teki niistä vaikka kyllä rasvoittuivat aika nopeasti.

Poissa Eudokia

• HAIRahtanut
« Vastaus #433 : 18.04.09 - klo:18:02 »
Kolme pesua tehty shampoopaloilla jo ja en tahtois enää tavallisia shampoita käyttääkään. Yhdellä vaahdotuksella oon pesun tehny ja tulos on ilmava ja puhdas!  :l Yritän nyt tunnollisesti käyttää loppuun nestemäisiä shampoita ja hoitoaineita, että voin siirtyä kokonaan shampoopaloihin. Palapesun jälkeen suihkuttelen tukkaan omenaviinietikka-vesiseosta. Aina palavaahtoa huuhdellessa tukka tuntuu tahmaiselta, mutta etikkahuuhtelu vie tuon tunteen pois. Palashampoo sopii tällaselle (nykyään) hieman kärsimättömälle hiustenhoitajalle oikein hyvin, kun en jaksa aina muhitella tehiksiä ja hoitoaineita. Niin ja riittoisiahan nuo ovat myös.  :) Tukka myös tuntuu pysyvän pidempään puhtaana, joten voisin kokeilla pesuvälin pitkittämistä viiteen päivään.
But you're not alone, you realise
You try to speak but you can only cry.

The Fauns: 4 am

Poissa Nukkumatti

• HAIRahtanut
« Vastaus #434 : 20.04.09 - klo:16:50 »
Vaahdotan olut-muna shampoolla aina kaksi kertaa, ja ah kuinka ihanan karheat ja tuuheat hiukset se saakaan aikaiseksi  :O Ihanaa kamaa.
20 vuotta hiukset päässä!