Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 466507 kertaa)

Poissa Anya

• HAIRahtanut
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #45 : 25.06.08 - klo:09:13 »
Oon välillä miettinyt että oliskohan olemassa jotain ihan Suomessa kasvavia yrttejä, joita voisi käyttää hiustenpesuun sellaisenaan ja joilla olis vastaavat pesu- ja hoitotehot kuin intialaisilla yrteillä. Pitäis ehkä kokeilla ja testailla...

Mut jos joku on jo kokeillut tai testaillut, niin kertokaahan. :)

Edit: täältä löytyy jotain infoa ja vinkkejä/ohjeita: http://www.yrttitarha.com/tietopankki/rohdot/Hiukset.html
« Viimeksi muokattu: 25.06.08 - klo:12:39 kirjoittanut Anya »

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #46 : 25.06.08 - klo:16:41 »
Suopayrtti voisi olla pesupähkinää vastaava. :)

GoldenBangle

• Vieras
« Vastaus #47 : 27.06.08 - klo:13:06 »
Oon pessyt nyt 2 kertaa sitronellan  blondipalalla.. Tokalla kerralla tein acv-huuhtelun mutta silti jäi aivan tahmaiseksi tukka. Juuresta tuntuu suhteellisen normaalilta, missä tukka on parhaassa kunnossa, kuivemmat latvat jää aivan klimppiseksi ja tuntuu kuin niissä olis kerros vahaa pinnassa. Onko jollain samoja kokemuksia? Mioetin vaan että toimiiko parhaiten ihan käsittelemättömään hiukseen. Mulla on muutenkin luonnonkiharaa ja helposti siis avoimet hisusuomut, ehkä ne kerää palashampoosta jäämiä itseensä?
Vai onko toi vaan huono palashampoo mulle, ilmeisesti täytyy kokeilla useilla ennen kuin löytää itselle sopivan?

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #48 : 27.06.08 - klo:13:47 »
^ Sain kaverilta pienen palan Punatukka-saippuaa kokeiltavaksi ja sama kokemus mullakin. Mulla on sellaiset 10cm käsittelemätöntä (vain hennattu, ei muuta) hiusta ja loppu onkin sitten lukuisten värjäysten ja joidenkin värinpoistojen runtelemaa. Juuriosa puhdistui hienosti ja jäi hyvään kuntoon. Käytin limettimehua pesun jälkeen. Mutta se käsitelty osa jäi ihan kaameaan kuntoon, en todellakaan voine käyttää palashampoita ennenkuin tuo käsitelty osa on kasvanut ulos. Ehkä parin vuoden päästä siis, kun haluan kuitenkin pitkähköt hiukset pitää... ellen sitten vielä kokeile niin, että laitan jotain hoitsikkaa tuohon käsiteltyyn osaan palashampesun jälkeen, nythän koitin pärjätä pelkällä limettimehulla.

Poissa Melisande

• HAIRahtanut
« Vastaus #49 : 27.06.08 - klo:18:31 »
^^ Itse kokeilin Sitrionellan normaaleille ja kuiville hiuksille tarkoitettua palaa viiden pesun verran samanlaisilla kokemuksilla. Pari sivua taaksepäin niistä kirjoittelinkin. Oli pakko lopettaa ja palata shampoopesuihin, koska ulkomailta en ole ajatellut tilata ainakaan vielä. Eli empä kokeile Sitrionellalta muitakaan paloja, tuon blondipalan hankintaa jo mietin. Omat hiukset ovat suht hyväkuntoiset, silti vain tyvi puhdistui ja pituudet jäivät järkyttävään lähmään.

Poissa Melisande

• HAIRahtanut
« Vastaus #50 : 27.06.08 - klo:20:10 »
^ Kiitos.. Johan alkoi sormet syyhyämään Kanerva-Hunaja-Kaura ja Luomu Tuoksuva Hunaja paloista.. Toiveikkaana jään odottamaan kokemuksia, ainakin hetkeksi  :) Tuolla ei vaan ollut mitään tarkempia kuvauksia siitä, minkä tyyppisille hiuksille  mikäkin saippua sopisi. Olisikohan "pohja" sitten melko sama kaikissa ja suurimpana erona tuoksut ja ulkonäkö?

Poissa Anya

• HAIRahtanut
« Vastaus #51 : 27.06.08 - klo:21:39 »
Sitrionellan sivuilla lukee näin:
"Kova vesi: Jos shampoopala jättää hiukset tahmean tuntuiseksi vielä pitkäaikaisenkin käytön jälkeen, on syynä todennäköisesti veden kovuus. Veteen on liuennut kalsiumsuoloja jotka estävät saippuaa toimimasta hyvin. Asiaa voi auttaa lisäämällä pesuveteen  1 rkl soodaa, joka pehmentää veden. Tällöin tietenkin hiukset täytyy pestä vadissa. Sadeveden voi myös ottaa talteen ja pestä hiukset sillä."

Voisko toi vesi olla syynä siihen että shampoopala ei ala toimia edes useamman pesun jälkeen?

Poissa Melisande

• HAIRahtanut
« Vastaus #52 : 27.06.08 - klo:21:48 »
^ Omalla kohdalla ei taida olla kyse ainakaan pelkästään tuosta, asuinalueeni vesi on tällä hetkellä keskikovaa.

Poissa Anya

• HAIRahtanut
« Vastaus #53 : 27.06.08 - klo:22:51 »
Hmm, mitäköhän nuo Sitrionellan shampoopalat oikein sisältävät? Olenkohan ihan sokea kun en nettisivuilta löytänyt INCI-listoja ollenkaan..?

Poissa liisa

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #54 : 27.06.08 - klo:23:02 »

Itse kovalla innolla aloittelin CV:n Cafe Morenolla. Joka pesun jälkeen hiukset oli tahmeat, välillä enemmän, joskus siedettävässä määrin, kun hiukset ovat useimmiten kiinni. Testailin muitakin shampoopaloja, eikä tahmaisuus poistunut. Sitten pesin joka kolmas kerta Lushin Squeky Greenillä. Siitä ei kyllä tullut mitään tahmaisuutta tai vahamaisuuta, mutta ei palashampoiden rakennettakaan ja hoitoaine oli ihan välttämätön. Kun vielä luovuin Cafe Morenosta, vahaisuus pysyi kurissa. Ja sitten yhtäkkiä vahamaisuus ja tahmaisuus loppui. Aikaa ja pesuja taisi kulua pari kuukautta/ parisen kymmentä pesua...

Nyt kaikki palashampoot tuntuvat toimivan, mutta jostain hiukset jäävät hieman mattamaiseksi. CV:n Summer Sunshinella saan tosi kivat kiiltävät hiukset, mutta latvoihin on sillä laitettava hoitoainetta. Platypus Dreamin Love Potionilla ei tarvitse, mutta kiilto ei ole ihan niin hyvä : tykkään kuitenkin sen tuoksusta sekä all-rounder- tyypistä. CV: n Babassu Olive on kosteuttava minulla, mutta jos sitä käyttäisin monta kertaa peräkkäin, voisi jotain kertymiä tulla.

Ehkä tämä lisää toivoa? Meillä on melko kova vesi, hiukset ovat hennot, yli olkapäiden.

Poissa Melisande

• HAIRahtanut
« Vastaus #55 : 27.06.08 - klo:23:28 »
^^ Shampoiden inci-ketjusta löysin ainakin tämän:

Sitrionella shampoopala normaalit/kuivat hiukset

Vesi/kehäkukkauutos, lipeällä saippuoidut kookos-, palmu-, risiini-, manteli- ja oliiviöljyt, sheavoi, soijajauho, hunaja, vaaleanpunainen savi, laventelin ja ylan-ylangin eteeriset öljyt, vaniljauutos ja e-vitamiini.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #56 : 29.06.08 - klo:00:10 »
Voihan hitsin vitsi! Pesin hiukset tänään Chagrin Valleyn Olive Babassulla ja hiukset ovat nyt aivan taivaallisen pehmeät, sileät ja täysin takuttomat. Mitään lähmäisyyttä ei ole havaittavissa! :-*

Vaahdotin hiukset kerran oikein kunnolla ja huuhtelin huolellisesti, jonka jälkeen laitoin MOP:n Moisture Complex hoitoaineen jämät latvoille ihan hetkeksi (n. 20 sek). Hiukset ovat kuivuneet ihan normaalisti, enkä edes jätettäviä ole laittanut. Tulos on aivan upea! Oonkohan koskaan saanut edes norm. shampoo + hoitoaine yhdistelmällä näin hyvää tulosta - tuskin.

Kohta tosin on tarvetta rekulle ;) ja vanhat hoitoaineet/shampoot pitää käyttää loppuun ennen kuin voin täysin siirtyä shampoopaloihin ja luomuhoitoaineisiin.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Vivi

• Tukkaguru
« Vastaus #57 : 29.06.08 - klo:13:18 »
Sitrionellan sivuilla lukee näin:
"Kova vesi: Jos shampoopala jättää hiukset tahmean tuntuiseksi vielä pitkäaikaisenkin käytön jälkeen, on syynä todennäköisesti veden kovuus. Veteen on liuennut kalsiumsuoloja jotka estävät saippuaa toimimasta hyvin. Asiaa voi auttaa lisäämällä pesuveteen  1 rkl soodaa, joka pehmentää veden. Tällöin tietenkin hiukset täytyy pestä vadissa. Sadeveden voi myös ottaa talteen ja pestä hiukset sillä."
Tuntuu turhalta mun mielestä. Pelkkä soodahan jo puhdistaa hiukset. Vaatii peräänsä etikkahuuhtelun, sillä sooda on emäksinen.

Mä olen nyt 2-3 kuukautta pessyt tukkani pelkästään soodalla. Reilun kuukauden jälkeen tukan rasvoittuminen tasoittui sen verran, että oon voinut tehdä osan pesuista pelkällä vedellä. Alussa käytin huuhdeltavaa hoitista, mutta nyt en oo laittanut sitäkään varmaan kuukauteen. Teen soodan jälkeen vaan etikkahuuhtelun ja laitan jätettävää latvoihin. Ainakaan huononemista ei oo tukan kunnossa tapahtunut. Ennemmin paranemista. Shampoot ja hoitoaineet on turhia..  :D
Oma väri takaisin.

Poissa Amber

• HAIRahtanut
« Vastaus #58 : 29.06.08 - klo:19:21 »

Amber, oletko saanut Desoozan mango palashampoon? Oliko se muovikipossa :D

En edelleenkään ole saanut tota pakettia ja sivuilla lukee edelleen tilauksen kohdassa pending. Eivät ole vastanneet sähköpostiin, alkaa kypsyttää >:(

Poissa suci

• Haiven
  • *
« Vastaus #59 : 01.07.08 - klo:13:29 »
Oli pakko rekisteröityä, kun innostuin niin paljon näistä shapoopaloista ja yrteistä  ;D Aiemmin on ollut käytössä lähinnä MOP:in Hydrating-setti ja Nexxuksen Theratin/Humectin/Luxxtress, mutta ei näistä mikään oo koskaan toiminut mitenkään täydellisesti ja päänahka tuntuu oireilevan koko ajan  :-\ Siksipä toivoisin löytäväni näistä shampoopaloista jonkun sopivan.

Kokeilin tuossa äsken Sitrionellan hamppu-turve -shampoota, mutta en nyt hirvittävän vakuuttunut ollut. Pesi todella narskuvaksi ja tukka jäi aika kamalan hamppuisen näköiseksi. En tosin laittanut mitään hoitoainetta, omenaviinietikalla huuhtelin vaan. Kutiseva päänahka tuntui kyllä rauhoittuvan hieman, joten tämä shampoo jää mulla varmaan ajoittaiseen päänahan hoitoon, mutta ei säännölliseen käyttöön.

CV:stä olen kanssa tilaillut kuiville hiuksille sopivia näytteitä ja tuoksukaupasta shikakaita ja amlaa, mutta eivät ole vielä tulleet. Ei jaksaisi millään odottaa  :D