Heippa,
olen koittanut lukea koko ketjun läpi ja pahoittelen jos toistan jo jonkun kysymää, sillä viestejä on saattanut mennä ohi silmien...
Olen nyt reilu pari kuukautta ollut täysin shampooton. Hiusten pesuun olen käyttänyt muun muassa shikakaita (pari ekat pesut meni ruokasoodalle ennen kuin löysin shikakain). Ja laiskoina päivinä olen tehnyt CO-pesun jollakin XZ-hoitoaineella. Lisäksi värjään hiuksiani hennalla. Parina kertana olen läväyttänyt hiuksiin shikakai+cassia sekoituksen kokeilumielessä (noin reipas tl kumpaakin sopivaan määrään vettä, seoksen tuoksusta tulee mieleen koivunvihta mikä on sinänsä positiivista). Olisiko järkevämpää käyttää jauheita erikseen, eli siis ensin pesu shikakailla ja sitten joko samana/toisena päivänä cassia muhimaan? Tulos on ollut kuitenkin puhdas,
kiiltävä ja pehmeä. Mutta kumoutuuko tuossa käytännössä jomman kumman hoitoteho?
Yleisesti ottaen shampoon jättämisen jälkeen hiusteni kunto parantui kertaheitolla. Omaan hyvin epätasaisesti luonnonkiharat hiukset ja tämä on ollut todella suuri ongelma (siis itselle) ja hiukset ovat tuntuneet huonokuntoisilta ja kuivilta vaikka niitä on yrittänyt helliä kuinka. Shampoon (ja myös sen kautta hiuksiin jätettävän hoitoaineen) jättämisen jälkeen hiukseni muuttuivat lyhyessä ajassa kiiltävämmiksi ja pehmeämmiksi (jopa mies on huomautellut tuosta pehmeydestä niin monta kertaa, että jotain tuntuvaa on oikeasti tapahtunut). Muutama huonokin hiuspäivä on mahtunut sekaan, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen, harmi ettei ole aikaisemmin tajunnut kokeilla.
Heräsi myös mielessä kysymys liittyen kuiturastoihin. Olen haaveillut pitkään laittavani hiuksiin piristystä sellaisilla kuiturastoilla jotka kiinnittäisin letittämällä omiin hiuksiini. Osaatteko arvioida kuinka hyvin tällaisen pään hoitaminen yrteillä onnistuu? Vai kannattaisiko etsiä itselleni sopiva shampoopala ennen rastojen laittamista ja kokeilla elää sen ja rastojen kanssa?
Nin ja viimeiseksi: olenko ymmärtänyt oikein, onko palashampoot yrttien jälkeen ns. luonnollisin tapa hoitaa hiuksiaan? Itsellä siis hakusessa sellainen hiustenhoito joka olisi ympäristön kannalta mahdollisimman vähän kuormittava ja myös oman itseni takia mahdollisimman lähellä luonnollisia raaka-aineita (joo, no noi kuiturastat ei ehkä ihan sovi samaan kuvaan, mutta älkää antako sen häiritä...). Tämä varmaan tullut esille täällä ketjussa, mutta olisi hienoa jos joku voisi vääntää rautalangasta palashampoon hyödyt (ja haitat) suhteessa normishampooseen. Sen olenkin jo ymmärtänyt, että myös niissä palashampoissa pitää tiirata incejä = niihinkiin saadaan tungettua ties mitä

Tarkoituksena itsellä olisi jossain vaiheessa päästä eroon CO-pesuista (nyt se on listalla vielä lähinnä siksi, että pitää olla joku vieraskorea vaihtoehto hiusten pesuun jos menee vaikka kyläilemään eikä tohdi läträtä jauheiden kanssa vieraiden nurkissa

).
Pahoittelen hieman sekavaa viestiä, liian paljon ihmeellisiä asioita shampoovapaan elämän kautta! Toivottavasti joku jaksaa lukea ja vastata