Kirjoittaja Aihe: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa  (Luettu 465088 kertaa)

Pookah

• Vieras
Vs: Shampoopalat ja yrtit hiustenhoidossa
« Vastaus #510 : 14.09.09 - klo:15:29 »
Heippa,

olen koittanut lukea koko ketjun läpi ja pahoittelen jos toistan jo jonkun kysymää, sillä viestejä on saattanut mennä ohi silmien...

Olen nyt reilu pari kuukautta ollut täysin shampooton. Hiusten pesuun olen käyttänyt muun muassa shikakaita (pari ekat pesut meni ruokasoodalle ennen kuin löysin shikakain). Ja laiskoina päivinä olen tehnyt CO-pesun jollakin XZ-hoitoaineella. Lisäksi värjään hiuksiani hennalla. Parina kertana olen läväyttänyt hiuksiin shikakai+cassia sekoituksen kokeilumielessä (noin reipas tl kumpaakin sopivaan määrään vettä, seoksen tuoksusta tulee mieleen koivunvihta mikä on sinänsä positiivista). Olisiko järkevämpää käyttää jauheita erikseen, eli siis ensin pesu shikakailla ja sitten joko samana/toisena päivänä cassia muhimaan? Tulos on ollut kuitenkin puhdas, kiiltävä ja pehmeä. Mutta kumoutuuko tuossa käytännössä jomman kumman hoitoteho?

Yleisesti ottaen shampoon jättämisen jälkeen hiusteni kunto parantui kertaheitolla. Omaan hyvin epätasaisesti luonnonkiharat hiukset ja tämä on ollut todella suuri ongelma (siis itselle) ja hiukset ovat tuntuneet huonokuntoisilta ja kuivilta vaikka niitä on yrittänyt helliä kuinka. Shampoon (ja myös sen kautta hiuksiin jätettävän hoitoaineen) jättämisen jälkeen hiukseni muuttuivat lyhyessä ajassa kiiltävämmiksi ja pehmeämmiksi (jopa mies on huomautellut tuosta pehmeydestä niin monta kertaa, että jotain tuntuvaa on oikeasti tapahtunut). Muutama huonokin hiuspäivä on mahtunut sekaan, mutta huomattavasti vähemmän kuin ennen, harmi ettei ole aikaisemmin tajunnut kokeilla.

Heräsi myös mielessä kysymys liittyen kuiturastoihin. Olen haaveillut pitkään laittavani hiuksiin piristystä sellaisilla kuiturastoilla jotka kiinnittäisin letittämällä omiin hiuksiini. Osaatteko arvioida kuinka hyvin tällaisen pään hoitaminen yrteillä onnistuu? Vai kannattaisiko etsiä itselleni sopiva shampoopala ennen rastojen laittamista ja kokeilla elää sen ja rastojen kanssa?

Nin ja viimeiseksi: olenko ymmärtänyt oikein, onko palashampoot yrttien jälkeen ns. luonnollisin tapa hoitaa hiuksiaan? Itsellä siis hakusessa sellainen hiustenhoito joka olisi ympäristön kannalta mahdollisimman vähän kuormittava ja myös oman itseni takia mahdollisimman lähellä luonnollisia raaka-aineita (joo, no noi kuiturastat ei ehkä ihan sovi samaan kuvaan, mutta älkää antako sen häiritä...). Tämä varmaan tullut esille täällä ketjussa, mutta olisi hienoa jos joku voisi vääntää rautalangasta palashampoon hyödyt (ja haitat) suhteessa normishampooseen. Sen olenkin jo ymmärtänyt, että myös niissä palashampoissa pitää tiirata incejä = niihinkiin saadaan tungettua ties mitä :) Tarkoituksena itsellä olisi jossain vaiheessa päästä eroon CO-pesuista (nyt se on listalla vielä lähinnä siksi, että pitää olla joku vieraskorea vaihtoehto hiusten pesuun jos menee vaikka kyläilemään eikä tohdi läträtä jauheiden kanssa vieraiden nurkissa :D).

Pahoittelen hieman sekavaa viestiä, liian paljon ihmeellisiä asioita shampoovapaan elämän kautta! Toivottavasti joku jaksaa lukea ja vastata :)

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #511 : 14.09.09 - klo:16:55 »
Cassian ja shikakain sekoittaminen: ei ongelmia, eivät kumoa toisiansa, pikemminkin tukevat =)

Kuiturastat ja hiusyrtit: suosittelen kokeilemaan ensin irtokuiturastaan. Herää epäilys, että tarttusivatko hiusyrttihituset jotenkin ikävästi niihin rastoihin?

Palashampoon hyödyt: en tiedä mikä siinä on, mutta omat kutrini tuntuvat voivan loistavasti nimenomaan sellaisten saippuapohjaisten palashampoiden ansiosta. Vähän kesti tottua mutta nyt en osaisi elää ilman. Luonnollisia ja luonnossa hajoaviahan ne ovat paremmin kuin jotkut normaalit sls-shampoot. Itselleni on kuitenkin hiusten hyvä kunto ja se miltä ne näyttää ykkössyy miksi käytän palashampoota. Nykyään, kun olen vajaan vuoden käyttänyt palashampoota, ei ole ollenkaan sellaisia räjähtänyt pää- pahatukkapäiviä kuten ennen oli, vaan hiukset on aina hyvät... mitä nyt joskus vähän rasvoittuu jos pesuväli pitkittyy  ;D

Ja nyt erottaisin toisistaan nimenomaan ne aidot saippuapohjaiset (esim Chagrin Valley, Vihreä kosmetiikka, Pieni tuoksuikauppa ym) ja sitten synteettisemmistä aineista kiinteään muotoon kootut (Lush) palat. Lushin paloja en ole kokeillut, mutta incistä näkee, ettei ne ole ihan sama juttu - varmaan silti hyviä, en osaa sanoa. No, ainakin pääraaka-aineena sls... kun taas Chagrin V:n ym palashampoot on tehty ihan luonnollisista öljyistä saippuoimalla.

Pookah

• Vieras
« Vastaus #512 : 15.09.09 - klo:08:14 »
Kiitos maatiaismadonna vastauksesta!

Pitää itsellekin siis etsiä jokin sopiva testipalasaippua(t). Helppo on ainakin aloittaa sen Pienen tuoksukaupan palan kanssa kun seuraava tilaus putiikkiin on jo suunnitteilla. Palashampoo olisi kyllä täydellinen matka/vierailuvara-kumppani - en millään haluaisi palata enää takaisin tavalliseen shampooseen. Varsinkin kun kiikutin vähän aikaa sitten siskolleni kaikki loput toimettomat olevat hiushärpättimet etten vahingossakaan haksahda!

Toivottavasti kokeilut jatkuu positiivisella linjalla. Jaksan joka päivä ihmetellä onnellisena sitä miten siirtyminen yksinkertaisempiin aineisiin hiustenhoidossa on saanut hiukset kukoistamaan (aikaisempien vuosien tilaan nähden) :) Nyt näitä jaksaa hyvillä mielin kasvattaakin!   

Poissa FairyTale

• Tukkaguru
« Vastaus #513 : 15.09.09 - klo:23:51 »
Olen itse tätä nykyä tykästynyt bare nakedin palashampooseen, on mun mielestä jotenkin helpompi kuin nuo chagrin valleyn palat. Tämän kanssa myös hoitsikat toimivat ainakin minun päässäni hyvin, ja siitähän hiushöperö tykkää..:) Myöskään lähmätukkaa ei ole tarvinnut pelätä, edes etikkahuuhtelua en enää nykyisin käytä. Sitäpaitsi tässä palassa on ihanan raikas tuoksu, herättää mukavasti aamuisin ;)
Tää on mun lemppari myöskin :-*. Tässä on ihanan pehmeä vaahto, eikä jätä lähmää edes ekalla kerralla! CV:n palat lähmäsi mulla ainakin ekat viikot, en siis ole ollenkaan innostunut mihinkään etikkahuuhteluihin, en ole edes kokeillut. Mutta Bare nakedin kanssa ei siis todellakaan tarvi kikkailla mitään. Just tilasin jo uudenkin palan, kun molemmat miehen kanssa noita käytetään. Ostin muutaman Pure nuff stuffin shampoon myöskin, ne on vielä kokeilematta.

Sitten ku olet Pure nuff stuffin shampoita (shampoopaloja?)  kokeillut niin kerro kummasta tykkäsit enemmän, Pure nuff stuffista vai Bare nakedin shampoopalasta! :)
No nyt on kokeiltu pitempään jo parinkin palan verran Pure nuff stuffeja, ja ei nekään ole lähmänneet mun tukkaa ollenkaan. Mutta näköjään mun tukka alkaa olemaan jo sen verran hyvässä kunnossa, että rasvoittuu kyllä tosi nopeasti noilla pesun jälkeen.. Nyt oon sen takia joutunut pesemään ihan normishampoilla ajoittain. Eli Bare naked vie siis voiton :D. Sen kanssa en huomannut edes tuota rasvoittuvuuden lisääntymistä. Käytän nyt nämä kuitenkin ihan tyytyväisenä pois, mutta sitten kyllä vakkarikäyttöön jää vaan Bare nakedin pala.

PNS paloja meillä oli 3 erilaista, mitään eroja en huomannut niillä olevan tulokseen, hyväntuoksuisia ja tarpeeksi peseviä ja kosteuttavia ovat.
1b M ii

Kunis

• Vieras
« Vastaus #514 : 16.09.09 - klo:05:44 »
Olen nyt pioli vuotta käyttänyt CV:n rosemary minttiä, ja päänahka alkaa olla finnityyppisen ärtyisä, ja tukkakin lähmää aina välillä, kuin alussa. Pesuvälikään ei ainakaan nyt kesäaikaan ole enää pysynyt viidessä päivässä. En oikeen tiedä että iloko tuo uusi tilaamani erä jotenkin erilaista :\
Voisin hetkeksi siirtyä johonkin tavalliseen shampooseen nähdäkseni miten tilannetta saisi paranneltua. Toi shpala oli alkuun niin suuri helpotus päänahan kutinalle, mutta tuntuu nyt kiihdyttävän sitä. Pentele. Uutta shampoopalasamplesettiä olisi kiva kokeilla, mutta juuri nyt ei ole kyllä varaa moiseen investoida.

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #515 : 16.09.09 - klo:13:58 »
^ Toivottavasti vastaukseni ei ärsytä, mutta ehkä sitten seuraavalla palashampookokeilulla voisit kokeilla käyttää sitruunahappo- tai etikkavedellä huuhtelua? Nimittäin jos päänahka ei kykene palauttamaan sitä happamuutta tuon lievästi emäksisen palashampoon jälkeen, niin se päänahan liian vähäinen happamuus kyllä altistaa finneille, hilseelle ym.

Catida

• Vieras
« Vastaus #516 : 16.09.09 - klo:16:15 »
Minulla takana shampoopalojen käyttöä nyt muutama viikko, ja ajattelin raportoida kokemuksiani joukon jatkoksi.

Aloitin kokeilun Sitrionellan olut&muna-palalla. Palassa on aika voimakas tuoksu, josta itse tykkään, mutta miehen mielestä se haisee pahalle. Parilla ensimmäisellä pesulla shampoo jotenkin takertui hiuksiin eikä sitä saanut kunnolla huuhdottua pois. Kuivuttuaan hiukset oli ihan tönköt ja kammatessa kampaan jäi kerros sitä saippuatähmää   :P  Etikkavesihuuhtelulla tuo ongelma poistui. Nyttemmin olen välillä taas kokeillut pestä myös ilman etikkahuuhtelua, eikä tuota saippuakerrosongelmaa oo enää ollu. Kai se oli vaan sitä alun totutteluvaihetta.
Ilman etikkahuuhtelua jää hiukset hieman runsaamman tuntuisiksi, mutta etikkavedellä huuhdeltuna ne taas on kiiltävämmät ja helpompi kammata. Vaikea siis sanoa kumpi lopputulos ois parempi, mutta päänahallehan tuo hapanhuuhtelu kai on hyvä.
Kosteuttavuuden/pesevyyden puolesta tuo olut&muna on tuntunut ihan sopivalta peruskäyttöön. Latvat ehkä tuntuu hieman kuivilta välillä.

Nyt olen ottanut kokeiluun myös CV:n Olive&babassu-palan. Pala itsessään tuoksui suht voimakkaasti jollekin sitrusmaiselle, mutta hiusten kuivuessa tuoksu haihtui kokonaan. Hiukset oli pesun jälkeen ihanan pehmeät, mutta tuntuivat rasvoittuvan tavallista nopeammin. Taitaa siis olla hieman liian öljyinen pala mulle jatkuvaan käyttöön. Ehkä kun ehdin saada hiuksiin vähän lisää pituutta niin tätä vois täsmäkäyttää latvoihin.

Uusi tuttavuus, CV:n Mud&Clay: Palassa pistävä sitrustuoksu, mutta kuivuttuaan hiukset ei tuoksunu juuri miltään. Teki hiukset tosi takkuisiksi, ja kuivinakin hiukset tuntui takkuuntuvan tavallista helpommin. Hiuksista tuli kuitenkin puhtaat ja tuuheat.
« Viimeksi muokattu: 18.09.09 - klo:12:34 kirjoittanut Catida »

Punatukka

• Vieras
« Vastaus #517 : 16.09.09 - klo:18:14 »
CV-samplet saapuivat tänään. Ida on selvästi lähettänyt postia Suomeen ennenkin, kun kortissa luki "Kiitos".  ;D
Chamomile & citrus sekä Carrot milk & honey tuoksuvat suht ärhäkkäälle.

Testauskokemuksia:

Carrot milk & honey
Tymäkkä tuoksu, tuo mieleen inkiväärin. Pesee, mutta narskuvuus  jää puuttumaan. Ei tuuheuta. Hoitava.

Coconut milk
Mukava tuoksuton pala. Pesee hyvin, narskuvaksi asti. Tuuheuttaa mukavasti. Oikein hyvä.  :T
Toimi minulla myös ilman hapanhuuhtelua.
« Viimeksi muokattu: 18.09.09 - klo:09:43 kirjoittanut Punatukka »

Poissa Radish

• Hiushörhö
« Vastaus #518 : 21.09.09 - klo:22:09 »
Mun CV -tilaus löytyi vihdoin väkipakolla tungettuna postilaatikosta tänään. Ikinä ei ole muuten sähkölasku tuoksunut yhtä hyvälle! Ja asiaan.. Valitsin joukon parhaimman tuoksuisen palan, Rosemary Mintin, leikkasin siitä parin sentin paksuisen palan ja kiiruhdin testaamaan. Pala vaahtosi kuin unelma ja pesi hiukset todella puhtaiksi (viikonloppuna tekemäni syväpuhdistus tosin vaikuttanee asiaan myös). Vaahdotuksen jälkeen tein omenaviinietikka-hunaja huuhtelun, jonka lyhyen vaikutusajan jälkeen huuhtelin pois hiuksista. Laitoin pyyhekuiviin hiuksiin jätettäväksi hiukan jojoba -öljyä ja whoooaaaa! Hiukset ovat aivan unelmat: pehmeät, sileät ja aivan korkkiruuveilla. Upeeta!
2c M ii luonnonkiharat, asteittainen siirtyminen omaan väriin käynnissä.The secret of staying young is to live honestly, eat slowly, and lie about your age.

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #519 : 22.09.09 - klo:10:04 »
Ihanaa lueskella täältä pesukokemuksia ties mistä.  :) Itseäni harmittaa se, etten oikein voi käyttää shikakaita (tai muitakaan jauhettuja yrttejä) enää tukan hoidossa. Mulle tulee niistä nykyisin (ei tullut ennen?!  ???) ihan hirveitä aivastelemiskohtauksia ja olen loppupäivän ihan tukossa jos yritän niitä käyttää. Alussa en niistä mitään oireita saanut, mutta pienen tauon jälkeen alkoi ihan hirveä rumpa, en sitten tiedä onko se allergiaa vai jotain ärsytystä siitä pölystä.  :( Yrtit tekivät tukasta kyllä aivan silkkiä, harmittaa vietävästi etteivät ne sitten käy.
1c F i
Tukka kasvaa - olkapäillä mennään <3

Strix

• Vieras
« Vastaus #520 : 25.09.09 - klo:12:23 »
Nyt on 1 päivä vaille kolmea viikkoa kun tilasin CV:stä palashampoon, toivottavasti tänään sitten eksyy postiluukusta :/ Kaikilla muilla tuntuu tulevan niin nopeasti aina postit :)

Catida

• Vieras
« Vastaus #521 : 25.09.09 - klo:22:04 »
Mud&Clay-pala ei kertakaikkiaan sovi meikäläisen hiuksille.  >:(  Eli jos joku haluaa ostaa vaikka parilla egellä vähän vajaan (pieni siivu käytetty) mud&clay-näytepalan, niin ilmoittakoon itsestään.

Mua vähän harmittaa joidenkin CV:n palojen voimakas tuoksu. En oiken tiedä missä niitä säilyttäisin, kun tuntuu että se haju täyttää koko kämpän. Lisäksi tuntuu että palat on imeneet hajua toinen toisistaan, joten on tosi vaikea erottaa mikä oikeasti tuoksuu miltäkin.

Olen edennyt kokeiluissa Coconut Milkiin, ja siitä tykkään kovasti. Mukavan vähätuoksuinen ja pesi sopivasti: ei kuivattanut liikaa, muttei ollu liian öljyinenkään. Pesun jälkeen puolikuivissa hiuksissa on  jännä muovinen tuntu  ;D

Rosemary&Lavender on hyvin samanlainen kuin tuo Coconut Milk. Ei juuri muuta eroa edelliseen kuin tuoksu, eli tykkään tästäkin.
« Viimeksi muokattu: 30.09.09 - klo:20:48 kirjoittanut Catida »

Poissa Eudokia

• HAIRahtanut
« Vastaus #522 : 26.09.09 - klo:19:00 »
Viime palapesussa käytin Vihreän Kosmetiikan kehäkukkapalaa kuiville hiuksille ja tein etikkahuuhtelun. Tukasta tuli ihan mielettömän pehmeä, mutta likaantui pesua vaille jo parissa päivässä (pesuväli noin neljä päivää normaalisti mulla). Kerran olen kokeillut Pienen Tuoksukaupan mallaspalaa ja tykkäsin kovasti. Tuntui paljon kevyemmältä ja jätti hiukset vähemmän tahmaisiksi ja kuin Vihreän Kosmetiikan tai CV:n palat.

Etikkahuuhtelu on ihan must mulle koska muuten tukka jää takkuisen tuntuiseksi.
But you're not alone, you realise
You try to speak but you can only cry.

The Fauns: 4 am

Kunis

• Vieras
« Vastaus #523 : 27.09.09 - klo:11:02 »
^ Toivottavasti vastaukseni ei ärsytä, mutta ehkä sitten seuraavalla palashampookokeilulla voisit kokeilla käyttää sitruunahappo- tai etikkavedellä huuhtelua? Nimittäin jos päänahka ei kykene palauttamaan sitä happamuutta tuon lievästi emäksisen palashampoon jälkeen, niin se päänahan liian vähäinen happamuus kyllä altistaa finneille, hilseelle ym.

Toivottavasti vastaukseni ei ärsytä, mutta olin kokeillut. Siksi kovin ihmettelinkin tällaista muutosta. Ja käsityönähän nuo on tehty, ja väittäisin palojen koostumuksen tuntuneen vähän erilaiseltakuin ennen. Liekö se vai mahtoikohan kyseessä sitten olla päänahan kesämuutokset tai liian paljon palash:n levittäminen, en tiedä. Kokeilen kuitenkin saman erän paloja vielä syksymmällä, etikalla ja ilman, nähdäkseni josko tilanne olisi normalisoitunut. Mutta joo, nämä on nyt aika epäinformatiivisia ja turhan tuntuisia postauksia. Kerron kun tiedän lisää!

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #524 : 27.09.09 - klo:11:15 »
^ :)  Voihan olla, että olet herkistynyt jollekin ainesosallekin.